Toisiko "Turboruuvi" lisää ohituksia?

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mickey sanoi:
Kyllä sutimisen ja luistonesto on tässä suurimpia syyllisiä ohitusten vähyyteen.
totta!! Nuo pitäs saada pois ja heti!! Näkis mihin se alonso sit ehtii...
nysellään sen ajotyyli on jokseenkin vähemmän taitavan kuskin olonen..
Aloson nopeus varmaan koostuu muistakin asioista kuin hyvästä elektroniikasta, mutta silti... :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
vermula sanoi:
Kierroslukurajoitin olis kieltämättä aika hyvä, saatais moottorit vähän asaväkisemmiks ja 100% luotettaviks ainakin melkein kaikille. Kuskin taidot korostuis kun olis kaikilla samantasonen kone, vaikka olis niissä siltikin eroja. Mut eipä niin suuria.
Minusta juuri tuo pilaisi osan formuloiden imagoa ja luonnetta... Sarja kun ei missään nimessä ole mikään formula standard, kuten täälä joku jo ehti osuvasti sanoa.. 100% luotettavuus ei kuulu huipputekniikkaan. Ei sitten niin millään. Kuskin taidot saadaan korostumaan kun otetaan ainakin pahimmat apulaitteet pois, eli luiston- ja sutimisenesto... Formuloiden moottoriteknologia on yksi suurimmista teknisistä asioista formuloissa, joten en minä ainakaan halua siitä tehdä vakio kamaa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Törni sanoi:
Vähän samoilla linjoilla. Eräs ystäväni kehui kerran kuinka MotoGP-kisat ovat toista kuin F1. Siellä nähdään kuulemma kymmeniä ohituksia yhden kisan aikana. Hän totesi että F1-kisoista riittää kun näkee lähdön ja ensimmäisen kierroksen, niin homma on siinä. Minun oli pakko kuitata hänelle, että siinä Moto-GP:ssa ei sitten kannata katsoa kuin viimeinen kierros, ennen sitähän tapahtumilla ei ole mitään merkitystä.
Aika suuresti eroavat lopulta toisistaan motogp ja formulat. Toiseen kuuluu suuri määrä ohituksia. Mikä ei silti mitenkään vähennä ohitusten viehätystä tahi niihin vaadittavaa taitoa!!! Ja toiseen vähän vähemmän ohituksia ihan jo teknistenkin asioiden takia... Pelkkä menopelien koko ero antaa vähemmän ohituksia autoluokkiin ja silleen... :cool:

Nykysellään formulalla näyttää olevan melko hankalaa tehdä virhettä jos on kokemusta ja saa ajaa puhtaassa ilmassa. Esim. sumi imolassa vs. sumi ausseissa(seinään kun pito katos) tai alonso imolassa sumin takana(pari melko räikeetäkin leveäksi menoa). Motogp:ssä taas virheitä sattuu ihan kaikille, jopa rossi tekee varmaan melkein virheen per viikonloppu.
Joten ihan ekana formuloista pitäs saada sutimisenesto pois...

Yks asia, mikä vielä vaikuttaa näiden kahden eroihin on peilit.. Motogp:ssähän ei peilejä käytetä, joten toisen peittely on ainakin välillä melko hankalaa jossei ihan mahdotonta.. Olikos se Hill vai kuka kun vuosi pari sitten ehdotti, että formuloistakin pitäs poistaa peilit niin saatais ohituksia enemmän... Autojen isompi kokovaan vois hankaloittaa ajoa ilman peilejä verrattuna moottoripyöriin... :cool:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ghost_Glove sanoi:
Minusta juuri tuo pilaisi osan formuloiden imagoa ja luonnetta... Sarja kun ei missään nimessä ole mikään formula standard, kuten täälä joku jo ehti osuvasti sanoa.. 100% luotettavuus ei kuulu huipputekniikkaan. Ei sitten niin millään. Kuskin taidot saadaan korostumaan kun otetaan ainakin pahimmat apulaitteet pois, eli luiston- ja sutimisenesto... Formuloiden moottoriteknologia on yksi suurimmista teknisistä asioista formuloissa, joten en minä ainakaan halua siitä tehdä vakio kamaa...
Haluat siis, että moottoreihin ei tulisi kierroslukurajoitinta, koska se pilaa formuloiden luonteen, sillä sarjan moottoreissa pitää olla huipputekniikkaa. Kuitenkin haluat ajamista auttavista järjestelmistä luistoneston pois. Eivätkös luiston- ja sutimisenestot ym. ajamista helpottavat järjestelmät sitten ole asioita, jotka pitäisi ehdottomasti olla huipputeknisessä autossa, sellaisia kun on käytössä aivan tavallisissa henkilöautoissakin? Kuulostaa vaan jotenkin hassulta, että kierroslukumäärän rajoitus olisi jotenkin tappavaa ykkösten imagolle, vaikka autoista olisi säännöillä poistettu jo paljon muita huipputeknisiä yksityiskohtia.

Lisätään vielä, että itsekin kyllä vastustan jossain määrin kierroslukurajoitinta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Törni sanoi:
Vähän samoilla linjoilla. Eräs ystäväni kehui kerran kuinka MotoGP-kisat ovat toista kuin F1. Siellä nähdään kuulemma kymmeniä ohituksia yhden kisan aikana. Hän totesi että F1-kisoista riittää kun näkee lähdön ja ensimmäisen kierroksen, niin homma on siinä. Minun oli pakko kuitata hänelle, että siinä Moto-GP:ssa ei sitten kannata katsoa kuin viimeinen kierros, ennen sitähän tapahtumilla ei ole mitään merkitystä.
Moottoripyöräkisoissa imuapu mahdollistaa sen, että ajajat voivat ohitella toisiaan uudestaan ja uudestaan. Rossi voi ohittaa Capirossin ja seuraavalla kierroksella Capirossi voi ohittaa Rossin.

F1:ssä ei sellaista ole pitkiin aikoihin nähty. Jos esimerkiksi Räikkönen ohittaa Buttonin, niin Kimi menee todennäköisesti sen jälkeen karkuun, ja se taistelu on ohi.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Bleu sanoi:
F1:ssä ei sellaista ole pitkiin aikoihin nähty. Jos esimerkiksi Räikkönen ohittaa Buttonin, niin Kimi menee todennäköisesti sen jälkeen karkuun, ja se taistelu on ohi.
Onneksi näin.. Yksi syy miksi en moottoripyöräilyä katso on juuri tuo, että ohittaminen on liian helppoa. Muutenkin kisaa on turha katsoa kokonaan, vain viimeisen kierroksen seuraaminen riittää n. 90%:ssa tapauksista
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ghost_Glove sanoi:
totta!! Nuo pitäs saada pois ja heti!! Näkis mihin se alonso sit ehtii...
Saattaisi olla entistä ylivoimaisempi. Menisi kisat tylsiksi :wink:
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Vuonna 1996 FIA oli tehnyt tutkimuksen, jonka mukaan downforcen vähentäminen tekee ohittamisen entistä vaikeammaksi. Kun downforcea on vähemmän, takana tulevan on vaikeampi seurata lähellä. Kun on paljon downforcea, auto istuu radassa lujasti ja edellä ajavan auton jättövirtaukset kaiketi sitten eivät tunnu juuri missään, mutta kun sitä downforcea on ennestäänkin vähän, niin se tuntuu kai sitten selvemmin ja tekee seuraamisesta vaikeampaa. Sitten ne päättivät vähentää downforcen sijasta mekaanista pitoa siirtymällä urarenkaisiin 1998.
Linkki

Viime vuoden Suzukan kisan jälkeen kuskit sanoivat että tällä radalla pystyi ajamaan melko lähellä edellä ajavaa ja sen takia kisassa nähtiin ohituksia. Suzukassahan laitetaan paljon downforcea, kun radalla on paljon nopeita mutkia.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Törni sanoi:
Mikähän niissä formuloissa ihmisiä kiehtoo kun ne on niin tylsiä?
suomalainen/suomalaiset kuskit + tv-kanavan markkinointikoneisto.

MotoGp:tä tai aikanaan jotain vakioautosarjaa (touring cars??? wtcc??) tulee katsottua mielenkiinnolla vaikka ei ole kotimaista kuskia
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
lfb sanoi:
Haluat siis, että moottoreihin ei tulisi kierroslukurajoitinta, koska se pilaa formuloiden luonteen, sillä sarjan moottoreissa pitää olla huipputekniikkaa. Kuitenkin haluat ajamista auttavista järjestelmistä luistoneston pois. Eivätkös luiston- ja sutimisenestot ym. ajamista helpottavat järjestelmät sitten ole asioita, jotka pitäisi ehdottomasti olla huipputeknisessä autossa, sellaisia kun on käytössä aivan tavallisissa henkilöautoissakin? Kuulostaa vaan jotenkin hassulta, että kierroslukumäärän rajoitus olisi jotenkin tappavaa ykkösten imagolle, vaikka autoista olisi säännöillä poistettu jo paljon muita huipputeknisiä yksityiskohtia.

Lisätään vielä, että itsekin kyllä vastustan jossain määrin kierroslukurajoitinta.
Sitten kilpa-autoihin voisi lisätä ajovakausjärjestelmän, sen kanssa "keskustelevat" ABS-jarrut, paniikkijarrutus-assistentin jne jne.. On aivan loogista kannattaa muuta huippuunsa vietyä teknologiaa mutta vastustaa auton hallintaan vaikuttavia ja sitä helpottavia järjestelmiä.
Tällä verukkeella vastustan prosessoriohjattuja, aktiivisia perälukkoja. Sitä voi tiettyyn rajaan asti hyödyntää estämään jarrujen lukkiutumista, ja käyttää ajovakauden hallintajärjestelmänä.
Formula 1:en pitää olla muuten tappiin asti viritettyjä, mutta auton käsittelyn pitää olla 100% kuskilla, ei mikrosirulla.

Törni sanoi:
Mikähän niissä formuloissa ihmisiä kiehtoo kun ne on niin tylsiä?
Kamalan kova ääni ja kovat vauhdit, tähtikuskit, tingeltangelglamour..
Ettei menisi täysin offtopiciksi: Maailma on täynnä sarjoja, joissa on yksityyppirenkaat, kierrosrajoittimnet, boostiruuvit, kuristimet.. Meno on tasaista ja ohituksia on paljon. Jokainen voi siirtyä vahtaamaan niitä, jos F1:sten konsepti ei miellytä.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
petrolhead sanoi:
Kamalan kova ääni ja kovat vauhdit, tähtikuskit, tingeltangelglamour..
Ettei menisi täysin offtopiciksi: Maailma on täynnä sarjoja, joissa on yksityyppirenkaat, kierrosrajoittimnet, boostiruuvit, kuristimet.. Meno on tasaista ja ohituksia on paljon. Jokainen voi siirtyä vahtaamaan niitä, jos F1:sten konsepti ei miellytä.
Juuri näin. Usein kuulee kuitenkin ruikutusta lajin tylsyydestä. Nämä samat ruikuttujat kuitenkin jatkavat formuloiden seuraamista ja tapahtumien kommentoimista netissä vuodesta toiseen. Jostain syystä näiden sarjojen, jossa kaikilla on samantyyppiset autot ja kisat ratkaistaan kuskien taidoilla (juu ja joissa on aivan pirusti ohituksia), ei vaan kerää mitään synergiaa. Ei niistä synny kamalasti juttua Internetin keskustelupalstoille.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Törni sanoi:
Mikähän niissä formuloissa ihmisiä kiehtoo kun ne on niin tylsiä?
Välillä on erittäinkin mielenkiintoisia ja jännittäviä kisoja. Välillä taas äärettömän tylsiä ja unettavia kisoja. Sellaisetkin kisat saattavat muuttua jänniksi loppuhetkillä, kuten Imolassa nähtiin (tai minä pässi uskoin, että saattaa Fernando ohittaa). Valitettavasti vaan FIAn pässit menivät muuttamaan rengassääntöjä ja nykyään taas jokainen tulee liimakumeilla ruutulipun yli.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
lfb sanoi:
Haluat siis, että moottoreihin ei tulisi kierroslukurajoitinta, koska se pilaa formuloiden luonteen, sillä sarjan moottoreissa pitää olla huipputekniikkaa. Kuitenkin haluat ajamista auttavista järjestelmistä luistoneston pois. Eivätkös luiston- ja sutimisenestot ym. ajamista helpottavat järjestelmät sitten ole asioita, jotka pitäisi ehdottomasti olla huipputeknisessä autossa, sellaisia kun on käytössä aivan tavallisissa henkilöautoissakin? Kuulostaa vaan jotenkin hassulta, että kierroslukumäärän rajoitus olisi jotenkin tappavaa ykkösten imagolle, vaikka autoista olisi säännöillä poistettu jo paljon muita huipputeknisiä yksityiskohtia.

Lisätään vielä, että itsekin kyllä vastustan jossain määrin kierroslukurajoitinta.
Noo... ehkä aikaisempi ulosantini vois vaatia viilausta, mut mut... :rolleyes:
Luistonestot ja muut vastaavat toki ovat tekniikan saavutuksia, mutta minusta ne kuuluvat mieluummin siviili liikenteeseen kuin kilvanajoon. Toki jos asia miettii niin, että kilpailemassa on lähinnä tekniikka ja kalusto niin silloinhan niissä pitäis olla sit ihan kaikki herkut. Mutta kun ainakin vielä minun sukupolveni tykkää, että kilpailemassa on kuitenkin loppu viimeks ne kuskit niissä autoissaan niin silloin kaikki mikä auttaa kuskia on periaatteessa pahasta. Joten tällä erotan kyllä sutimisenestot ja kierrosrajoittimet toisistaan.

Ja siitä huipputekniikasta, niin minusta 20 000 kierrosta minuutissa on AIKA HELKUTIN makee juttu ja aika hienoa tekniikka...kun taas sutimisenestohan löytyy lähes kaikista siviilipeleistä nykysellään, mutta niissä ei oo 20 000 kiertävää myllyä... :D No joo, toki formuloiden sutimisen estokin on varmaan melkonen systeemi ja sikäli toki sitä huipputekniikkaa. Mut itse vedän rajan edelleen siihen, että autot saa olla hienoja ja mennä kovaa, mutta kuskin hommaa ei pidä liikaa auttaa. Ei varsinkaan niin, että ohitukset kärsii...

Lisätään nyt vielä tällänen skenaario, että jos nyky peleihin lyötäs kierrosrajottimet, jolloin joka autossa saattas olla kokolailla saman verran potkua niin auttaisko se ohituksia?? Nythän ohi pääsee jos on vähintään pari sekuntia kierroksella nopeampi eli kärjistäen jonkin verran tehokkaampi peli alla... Eli kierrosrajottimet + "turbo" nappi nyky autoihin niin kisassa nähtäis 22*x (x=sallitut "turbo" napin käyttökerrat) ohitusta ekan kymmenen kierroksen aikana ja sit oliskin paukut loppu ja ajeltas jonossa... No olihan tossa "jonnin verran" yksinkertaistuksia ja oletuksia... :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rusina sanoi:
Onneksi näin.. Yksi syy miksi en moottoripyöräilyä katso on juuri tuo, että ohittaminen on liian helppoa. Muutenkin kisaa on turha katsoa kokonaan, vain viimeisen kierroksen seuraaminen riittää n. 90%:ssa tapauksista
Niin onhan se "turhaa" katsoa jos vaan lopputulos on se mikä meinaa. Mutta eikös silloin mistä vaan ole turha katsoa alku. Lopussahan se tulos seisoo kuitenkin. :wink:

Itse ainakin tykkään katsoa motogp:tä. Piikkisiä koska sielä on kallio ja motogp luokkaa koska onhan se nyt ihan älytöntä mitä ne niillä peleillään tekee. Kahdella pyörällä mennään mutkaan kahtasataa. Jarrussa takapyörä ylhäällä ja keskeltä mutkaa kiihdyttäen keulapystyssä. Useamman metrin sladituksia ja silleen. Ja sit kun noihin herkullisiin hetkiin laitetaan ohitukset niin.. oli imuapua tai ei niin kyllä mä sanon, ettei oo helppoo mennä ohi!! :ahem:

Mutta kyllä mun suosikkilaji silti on formula... että sen pualeen... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Törni sanoi:
Saattaisi olla entistä ylivoimaisempi. Menisi kisat tylsiksi :wink:
Mahdollista kai tuokin toki. Mut jos sen nykytyyliä katsoo, niin aika vaikee uskoo että se mikään ihan kunkku olis. Ainakaan heti. Kaasun käyttö ei niinkään, mutta kun se vielä kääntääkin mutkaan on-off tyyliin niin vois luulla, että kun pyörät lyö tyhjää ja silleen niin ei ihan onnistu nykynen tyyli... Mutta toivottavasti tämä nähdään seuraavien parin kauden aikana... :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
petrolhead sanoi:
Formula 1:en pitää olla muuten tappiin asti viritettyjä, mutta auton käsittelyn pitää olla 100% kuskilla, ei mikrosirulla.

Kamalan kova ääni ja kovat vauhdit, tähtikuskit, tingeltangelglamour..
Ettei menisi täysin offtopiciksi: Maailma on täynnä sarjoja, joissa on yksityyppirenkaat, kierrosrajoittimnet, boostiruuvit, kuristimet.. Meno on tasaista ja ohituksia on paljon. Jokainen voi siirtyä vahtaamaan niitä, jos F1:sten konsepti ei miellytä.
:thumbup: Aivan juurikin näin! :ahem: :alppu: :thumbup: :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Mutta kun ainakin vielä minun sukupolveni tykkää, että kilpailemassa on kuitenkin loppu viimeks ne kuskit niissä autoissaan niin silloin kaikki mikä auttaa kuskia on periaatteessa pahasta. Joten tällä erotan kyllä sutimisenestot ja kierrosrajoittimet toisistaan.
Tehon et ilmeisesti katso auttavan kuskia. ;)
Pientä pilkunviilausta, mutta "sutimisenestolla" käännettiin "launch control", eli lähtöjärjestelmä. Se periaatteessa kiellettin jo kaudelle 2004 yhdessä automaattiboksien kanssa. Käytännössä tallit tietenkin vain keksivät sääntöjen mukaisen tavan toteuttaa se. Edelleen laillinen "traction control" käännetään yleisesti "luistonesto". Se kiellettänee 2008 alkaen.

Lisätään nyt vielä tällänen skenaario, että jos nyky peleihin lyötäs kierrosrajottimet, jolloin joka autossa saattas olla kokolailla saman verran potkua niin auttaisko se ohituksia?
Kummassa oli enemmän ohituksia Imolassa, F1-kisassa vai GP2-kisassa? Tasapäistetyillä moottoreilla autojen tasoerot ovat pienempiä, ja ne siis ajavat lähempänä toisiaan koko kisan. Seurauksena on enemmän kaksinkamppailuja ja ohituksia.
(Itselläni ei ole kantaa kierrosten rajoittamiseen. En vastausta, mutten kannatakaan. Paljon riippuu siitä mitä muuta muutetaan samalla.)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös