Top 5 -kuskit

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Muistaisin lukeneeni Kubican sanoneen Fujista 2007 ja 2008 että taistelu Kimin kanssa oli paljon rehdimpää kun tämä ei Massan tapaan yrittänyt työntää häntä ulos radalta.
Ainakin tuoreeltaan kisan jälkeen Kubica kommentoi näin:

http://www.formula1.com/news/headlines/2007/9/6899.html

“Then the finish was the fight with Felipe Massa, which was a bit risky. He overtook me before corner six, then I overtook him back and then into corner ten if I had turned normally he would have hit me and I preferred to finish the race. He pushed me out, I tried to overtake him on the last corner but he went wide and there was more grip off the track and he won the position. We made a bit of action and in the end we laughed.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Voi ihan vaan olla että noiden taistelujen lopputulokset vaikuttivat RK:n mielipiteisiin Kimi-matsin jälkeen.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
En usko äärimmäiseen hyvyyteen (jos en huonouteenkaan, kun F1-kuljettajista on kyse). Marginaalit huipulla ovat pieniä. Merkittävät erot syntyvät muista kuin ajotaidollisista syistä. Mikäli kaikki F1-kuskit saisivat ajaa (itselleen) optimaalisella autolla, erot olisivat vielä paljon pienempiä kuin ne nyt ovat. Ja nytkin esim. Interlagosin aika-ajoissa koko katras Force Indioita lukuunottamatta ajoi 1,2 sekunnin sisään. 17 autoa sekunnin sisään. Selkeästi eritasoisella kalustolla.

Tallikavereiden välinen selkeä ero kertoo yleensä siitä, että sillä heikommin menestyvällä on joitain ongelmia auton säätöjen/käyttäytymisen kanssa. Mitä lie Smedley tarkoittanut, mutta kyllä hänkin sen tietää, ettei kuski pysty saamaan autosta enempää irti kuin mihin auto kykenee.
Eli nyt pitäisi sitten vaan summanmutikassa olettaa, että Massa oli yhtä nopea kuin Hamilton?

Tällä sun logiikalla vois myös olettaa, että Hill ja Villeneuve olivat yhtä nopeita kuin Schumi aikanaan, jos Schumin ja tallikaverin suurella erolla ei ollut merkitystä kuskin panoksen kalkuloinnin suhteen.

Jokainen autourheilua seuraava - sinä mukaanlukien - tietää, että tallikaverusten välisissä eroihin vaikuttaa yhtälailla se, miten lähelle limittiä parempi kuski pääsee kuin se miten paljon huonompi kuski jää limitistä. Kun Hamiltonin ja Alonson tallikavereiksi pannaan peruskuskeja tai jopa suht hyviä (Kovalainen, Fisichella, Piquet), niin erot on vaan isoja, koska perushyvä kuski jää limitistä merkittävästi siinä missä superlahjakkuus toisinaan hipaisee limittiä.

On tietysti totta, että isojen erojen syy yleensä selittyy hieman enemmän rajulla alisuoriutumisella ja että nopeusskaalan yläpääässä on vähemmän liikkumavaraa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Mclarenin nopeutta arvioitaessa olisi syytä miettiä myös sitä, mihin Kovalainen autolla pääsi. Molemmat kuskit ovat indikaattoreita. Kuten aikanaan Schumin, Sennan ja monen muun tapauksista on nähty, voi autosta löytyä yllättäviä varoja verrattuna siihen, mitä luultu "limitti" olisi vain hyvien kuskien kanssa.

Mitä Smedleyn kommenttiin tulee, niin se oli ihan selvä logiikaltaan selkeä kannotto: Kovalaisen hitaus Mclaren autossa viittaa siihen, että Hamiltonin henkilökohtainen panos saattoi ola ratkaiseva sille, miksi Ferrari ei voinut kilpailla Mclarenia vastaan kyseisessä kisassa (olikahn tuo nyt Fuji). Smedley myös kysyi ääneen seuraavaan tapaan: "Voisiko ola vain niin, että Hamilton on tämänhetken nopein kuljettaja".

Oma faktorinsa Kovalaisen lisäksi on se, että rookiekaudella Hamilton vauhdillisesti ylitti hieman jopa itse Fernando Alonson plus se, että Massan historia ei viittaa ilmiömäiseen nopeuteen. Näiden kahden tosiasian sekä Kovalaisen kohtalon tulisi varoittaa tekemästä sellaista oletusta, että Massan raakanopeus olisi Hamiltonin tasolla.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli nyt pitäisi sitten vaan summanmutikassa olettaa, että Massa oli yhtä nopea kuin Hamilton?
Kuten kauden aikana nähtiin, Massa-Ferrari-yhdistelmä oli toisinaan nopeampi kuin Hamilton-McLaren-yhdistelmä. Ja välillä homma taas oli toisinpäin. Pienet muuttujat ratkaisivat kuka oli nopein. Välillä se oli Räikkönen-Ferrari, kerran jopa Vettel-Toro Rosso. Pelkän nopeuden suhteen pidän Hamiltonia Massaa nopeampana kuskina, mutta se on mielipide.

Kuskien "paremmuuteen" vaikuttaa kuitenkin muutkin tekijät kuin nopeus.
Jokainen autourheilua seuraava - sinä mukaanlukien - tietää, että tallikaverusten välisissä eroihin vaikuttaa yhtälailla se, miten lähelle limittiä parempi kuski pääsee kuin se miten paljon huonompi kuski jää limitistä.
Jokseenkin noinhan minä kirjoitin, juu. Mutta kyse on useasta muuttujasta, joista kuljettajan raaka nopeus on vain yksi.
Kun Hamiltonin ja Alonson tallikavereiksi pannaan peruskuskeja tai jopa suht hyviä (Kovalainen, Fisichella, Piquet), niin erot on vaan isoja, koska perushyvä kuski jää limitistä merkittävästi siinä missä superlahjakkuus toisinaan hipaisee limittiä.
Ero ei ole niinkään raakanopeudessa. Noilta kaikilta - Piquetiltakin - on nähty myös hyviä suorituksia, mutta ongelma on hyvänäkin päivänä suoritusvarmuus, tasaisuuden puute. Hyvän kuskin erottaa huonosta ei niinkään kyky vetää äärimmäisellä limiitillä, vaan vetää lähellä limiittiä kierros toisensa jälkeen, tasaisesti ja (lähes) virheettömästi.

Tosin juuri mainitsemissasi tapauksissa osa selittyy selkeällä ykkösasemalla tallissa. Kakkoskuskille ei edes anneta samoja lähtökohtia. Sama oli tilanne myös Schumin kakkoskuskien kanssa.
Molemmat kuskit ovat indikaattoreita. Kuten aikanaan Schumin, Sennan ja monen muun tapauksista on nähty, voi autosta löytyä yllättäviä varoja verrattuna siihen, mitä luultu "limitti" olisi vain hyvien kuskien kanssa.
Kuten todettu: kuski ei pysty ylittämään autonsa ominaisuuksia. Se on fysikaalinen mahdottomuus. Ero kakkoskuskiin on muualla kuin ykköskuskin "maagisessa" kyvyssä "löytää yllättäviä varoja".
Mitä Smedleyn kommenttiin tulee, niin se oli ihan selvä logiikaltaan selkeä kannotto siihen suuntaan, että Kovalaisen vauhti viittaa siihen, että Hamiltonin panos saattoi ola ratkaiseva sille, miksi Ferrair jäivät kyseisessä kisassa (olikahn tuo nyt Fuji).
No olihan se, mutta ei se tarkoita muuta kuin sitä, että Ferrarille olisi parempi, jos molemmat McLarenin kuskit alisuorittaisivat Kovalaisen tapaan.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
1.Räikkönen
2.Alonso
3.Hamilton
4.Kubica
5.Kovalainen/Vettel/Heidfeld
 

gpcga.exe

_*_kokomies_*_
Liittynyt
26.2.2002
Viestit
59
Sijainti
Finnland, Waltdorf
Muistaisin lukeneeni Kubican sanoneen Fujista 2007 ja 2008 että taistelu Kimin kanssa oli paljon rehdimpää kun tämä ei Massan tapaan yrittänyt työntää häntä ulos radalta.
Itse aiheeseen (kiintoisa, todella) liittymätön kommentti: onhan Räikkönen rehti sanan parhaassa merkityksessä. Vailla vertaa vai onko?

Nipsuhuulen alkujaan esittämään listaan en keksi parannusta, mutta viiden sakkiin mahduttaisin seitsemän. Kaksi puuttuvaa ovat Nico Rosberg ja Heikki Kovalainen.
 

Spa

Member
Liittynyt
6.3.2008
Viestit
17
Sijainti
Suomi
1. Räikkönen
2. Vettel
3. Kubica
4. Alonso
5. Glock/Kovalainen
 
Liittynyt
23.4.2006
Viestit
44
Sijainti
Barcelona, Spain
1. Fernando Alonso
2. Lewis Hamilton
3. Felipe Massa
4. Kimi Räikkönen
5. Sebastian Vettel

Taitaa olla myos 2009 ranking tassa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
1. Gilles Villeneuve
2. Alberto Ascari
3. Michael Schumacher
4. Juan-Manuel Fangio
5. Ayrton Senna
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Listaa tähän toikkiin mielestäsi 5 parasta tämän hetken F1-kuljettajaa ja pistä järjestykseen. Arvostellessa voi katsoa paria-kolmea edellistä F1-kautta eikä perusteluja tarvitse laittaa, ellei halua.
1. Gilles Villeneuve
2. Alberto Ascari
3. Michael Schumacher
4. Juan-Manuel Fangio
5. Ayrton Senna
Missäs talleissa nämä herrat ajavat?
 

oogee

Member
Liittynyt
16.1.2009
Viestit
5
1 kovalainen
2häkkinen
3.räikkönen JEE
4=vetter
5 ) hamilton
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Missäs talleissa nämä herrat ajavat?
1. Gilles Villeneuve -Ferrarin kolmosautoa
2. Alberto Ascari -Lancia
3. Michael Schumacher -Benetton
4. Juan-Manuel Fangio -Alfaromeo
5. Ayrton Senna -Lotus
:alppu:

mut jooh vakavasti ottaen pitää kai julkasta oma lista
1.pakko pistää Fernando ens kauden jälkeen tähän
2.Kimi
3.Vettel
4.Kubica
5.Hamilton
 
Ylös