Totuus renkaista.

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Renkaat ovat pyöreitä ja mustia. Sen enempää totuutta ei tässä asiassa kaivata.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
AJ sanoi:
Renkaat ovat pyöreitä ja mustia. Sen enempää totuutta ei tässä asiassa kaivata.
Michelinhän suunnitteli tuovansa värillisiä renkaita palatessaan ykkösiin. Yritys kariutui siihen, että siinä vaiheessa renkaat arvottiin tallien kesken, ja Jaguarille tarkoitetut vihreät renkaat olisivatkin tulleet Williamsille.

Nykyisillä rengassäännöillähän värilliset renkaat olisivat mahdollisia:

Williams/sininen
McLaren/harmaa
Renault/vaaleansininen
BAR/valkoinen
Jaguar/vihreä
Toyota/punainen
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Joo, mitä uutta tuossa nyt on? Viime vuonna rengasrintamalla puntit oli tasan ja kah mestaruudet ratkesikin vasta viimeisessä kisassa. Nyt on taas palattu vuoden 2002 tilanteeseen.

Sen näkee kyllä hyvin tulosliuskastakin. Jos Saubereita on TOP10:ssä ilman muiden ongelmia niin silloin saa katsoa renkaita. Ei Sauberilla ole rahkeita, NORMAALIOLOISSA/KISASSA, voittaa McLarenia, Williamssia, Renaulttia ja BARria. Saati Ferrariakaan.
 
Viimeksi muokattu:

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Uskokoon jokainen mitä haluaa mutta oikea vastaus on se että Ferrari, Brisukka, Schumacher ja Ferrarin koko tiimi tekevät lähes täydellistä työtä kisasta toiseen. He pystyvät ottamaan paketistaan maksimaalisen hyödyn joka kisassa tällä kaudella ja silloin kun näin tapahtuu niin muilla ei ole mitään sanomista siihen kyytiin.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Jutun logiikka pätkii: Jos Michelin on merkittävin hidaste ja jos aina joku talli kykenee haastamaan Ferraria edes jotenkin... Eikö tuosta pitäisi ennemminkin seurata päätelmä, että eri tallien autot eivät sovi kaikille radoille, eikä se että Michelin ei sovi millekkään radalle?

Eikö lisäksi ole niin, että se on Bridgestone, joka kärsii ensimmäisellä kierroksella kylmistä renkaista, kuten nähtiin Silverstonessa. (Kimin hyvä eka kierros tosin vähän liioitteli suhteita) Eli myöskään BS:n suorituskyky ei ole vakio.

Aika-ajo ja kisakierroksia vertaamalla voisi päätellä jotain renkaan toimivuudesta. Stintin lopulla pitäisi tulla parhaat kierrokset kevyellä autolla. Dramaattinen suortuskyvyn lasku aika-ajosta taas kertoo "liimarenkaista", jollaiset eräällä italialaistallilla väitettiin muinoin Suzukassa olleen...

Monacon mekaanista pitoa painottavan radan tulokset kertovat renkaan pidosta. Jotta vertailu nopeille radoille ei olisi liian helppoa, täytyy myös huomata BS:n renkaiden (ja/tai Ferrarin aerodynamiikan) sopivuus pitkiin nopeisiin kurveihin. Jostain muistuu mieleen ajat, jolloin Ferrari sopi erityisesti Fioranon syheröä muistuttavalle Monacon radalle. Ehkä renkaat olivat tuolloin erilaiset, ehkä auto nyt tehty nopeammille radoille.

Loppujen lopuksi auton suorituskyvyn ja renkaiden osuuden pähkäily on aika hankalaa. Ihmeellisenä pidän väitettä, että nyt Sauberin väitetään kulkevan kovaa pelkästään kumien avulla, kun valtaosa talleista on viisaasti siirtynyt Michelineihin. Siirtymisen syynähän ei siis voinut olla renkaiden sopimattomuus eri autoihin, vaan puhdas renkaan suorituskyky... Itse tosin olen pitänyt Ferrarin rengasvalintaa merkillisenä jo usemman vuoden ajan, mutta näyttää menestystä tulevan näinkin. Mielestäni Sauberin suoritukset eivät ole olleet hyviä ottaen huomioon tekniikka katteiden alla. Kyllähän japanilasrenkaiden menestys on ollut vain kahden punaisen auton varassa.

"Michelinit ovat niitä varten, jotka eivät osaa tehdä kunnollisia moottoreita." :D
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Pitäisi varmaan järjestää tuonne vapaan puolelle äänestys renkaista. Saataisiin vihdoin absoluuttinen totuus selville.
 

Rossi

Member
Liittynyt
27.1.2004
Viestit
64
Siis toi Vittorio Janon vika kommentti oli kyllä niin hyvä että saan varmaan lainata sen signatureksi ? :thumbup: :thumbup: :cool:
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Bleu sanoi:

Nykyisillä rengassäännöillähän värilliset renkaat olisivat mahdollisia:
Siis renkaitako ei nykyään enää arvota?:confused: Ilmankos Schumi saa aina parhaat päältä.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
MaranelloRed sanoi:
Uskokoon jokainen mitä haluaa mutta oikea vastaus on se että Ferrari, Brisukka, Schumacher ja Ferrarin koko tiimi tekevät lähes täydellistä työtä kisasta toiseen. He pystyvät ottamaan paketistaan maksimaalisen hyödyn joka kisassa tällä kaudella ja silloin kun näin tapahtuu niin muilla ei ole mitään sanomista siihen kyytiin.
:D

BAR:illa varmasti lyödään päätä seinään. Todennäköisesti nyt tänä vuonna olis ollut hyvä mahdollisuus rakentaa todellinen Japanilainen imperiumi Honda - Sato - Bridgestone:n ympärille ja lyödä Ferrarit kunnolla.
 

Rossi

Member
Liittynyt
27.1.2004
Viestit
64
belated sanoi:
:D

BAR:illa varmasti lyödään päätä seinään. Todennäköisesti nyt tänä vuonna olis ollut hyvä mahdollisuus rakentaa todellinen Japanilainen imperiumi Honda - Sato - Bridgestone:n ympärille ja lyödä Ferrarit kunnolla.

Niin edellyttäen että ne olis saanut Bridgeltä tuorreita renkaita, eikä mitään schumin jämiä :)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
AJ sanoi:
Siis renkaitako ei nykyään enää arvota?:confused: Ilmankos Schumi saa aina parhaat päältä.
Vuoteen 2002 saakka rengastoimittajat saivat tuoda paikalle kahta eri rengasseosta, kun nykyään vaikka jokaiselle tallille voi tuoda omat seokset.

Se, mitä BAR:lta kerrottiin viime vuonna, viittaa siihen, että Bridgestone tuo uusimpia renkaita vain Ferrarille. Aikaisemmin (2002) kaikki saivat samat renkaat, vaikka ne olivatkin Ferrarille suunnitellut. BAR:n ja kumppanien autoihin renkaat eivät välttämättä sopineet yhtä hyvin.

Kaudella 2002, jolloin Michelin rengasti esim. Williamsia ja McLarenia, renkaat olivat useimmiten jommalle kummalle selvästi sopivimpia kuin toiselle. Nürburgringillä ja Magny-Coursissa McLaren oli kilpailuvauhdissa selvästi Williamsia edellä, kun taas Williamsit olivat parempia Hockenheimissa. Tämä siis esim. neljän kilpailun aikajaksolta.

En tiedä sitten, miksi Michelin ei tuonut paikalle yhtä rengasta, joka sopisi McLarenille ja toista, joka sopisi Williamsille. Muut olisivat tyytyneet sitten näihin kahteen.

Muistaakseni viime kauden avauskilpailussa kerrottiin, että Michelinillä olisi ollut 3 erilaista rengasseosta ja Bridgestonella täydet 10. Minardi joutui tyytymään kauden 2001 renkaisiin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Jutussa ei ole mitään uutta ainakaan minulle. Olen ollut jo kauan sitä mieltä, että Michelinillä ei ole enää mitään etulyöntiasemaa Bridgestoneen verrattuna ja juttu vain vahvisti uskomustani.

Michelin = yhden kierroksen liimarengas.
Bridgestone = sadan kierroksen liimarengas.

Näin se menee.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Sinänsä mielenkiintoista että viimekaudella kun molemmat renkaat olivat suunilleen yhtäkilpailukykyisiä niin eräät tahot marmattivat hirveästi että epäreilua, mutta nyt kun tosella on 0.5s etumatka niin on niin hiljaista :O
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Erinomaisia näkökohtia Vittorio Jarnolta. :thumbup:

Mitä Sauberin nopeuteen tulee, niin pikemminkin se on ollut pitkin kautta yllättävän hiljaista, kun tiedetään, että auto on käytännössä identtinen viime vuoden Ferrarin kanssa. Kannattaa ottaa huomioon esim. se, että Ferrari oli viime kauden aikana ainakin n. sekunnin kierroksella nopeampi kuin Bar. Silvessä Sauber-Ferrarin tämän kauden palikoilla paranneltu versio oli suunnilleen sitä, mitä on odottanut.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Totuus renkaista on se, että yksikään täällä ei voi tietää niiden voimasuhteista paljoakaan mitään. Näitä asioita pitäisi kysellä rengasvalmistajilta ja kuskeilta jos varmaa tietoa haluaisi. En minä sillä, kyllähän tästä aiheesta on mukava spekuloida mutta itse en ainakaan kehtaisi mennä asiasta mitään varmana tietona väittämään. Maallikkona on paha sanoa mitään kun ei ole noilla renkailla ajellut. Tokihan tulokset puhuvat puolestaan mutta niihin vaikuttaa monet muutkin asiat kuin renkaat.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Mitä Sauberin nopeuteen tulee, niin pikemminkin se on ollut pitkin kautta yllättävän hiljaista, kun tiedetään, että auto on käytännössä identtinen viime vuoden Ferrarin kanssa.
Eihän se nyt niin voi olla. Sehän olisi laitonta. FIA..tkin oli sitä mieltä kauden alussa kun kyseistä asiaa epäiltiin. :rolleyes:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
Eihän se nyt niin voi olla. Sehän olisi laitonta. FIA..tkin oli sitä mieltä kauden alussa kun kyseistä asiaa epäiltiin. :rolleyes:
Ihan mielleyhtymänä vain nousee ajatus Arrows-Minardi kauppojen laillisuudesta. Saako talli kaupata autonsa? Ilmeisesti saa, vaikka vaikea on nähdä eroa sen ja auton sovitun kopioimisen välillä. Voisiko joku valistaa relevanteista sääntöpykälistä?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Siis Sauberissa on nykyään sama moottori kuin Ferrarissa.. Tosin erikehitysversio. Vaihteisto ja voimansiirto tulevat myös ferrarilta. Aerodynamiikka on suora ferrari kopio. Sauber taas on myynyt jäähdytystietoutta Ferrarille tai Ferrari on ainakin kiinnostunut sen ostamisesta. Lisäksi sauberin aerodynamiikka taitaa olla aika ferrari luokkaa, koska heidän uusi tuulitunnelinsa tuottaa tulosta.

Ja se miten Sauber todisti että auto ei ole ferrari oli että Sauber näytti että akseliväli oli eri. Autohan voi olla kaikilta osilta suora kopio, mutta ripustukset hieman erilaiset niin auto on erilainen.

Eli tuntuu että ainoa mikä hidastaa sauberia tällä hetkellä on renkaat..
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Niin, tai se tosiasia ettei vuoden vanhalla autolla ole mitään jakoa:thumbup:

Kun kierrosajatkin ovat parantuneet sekunneilla.:eek!:
 
Ylös