Renaultin kohdalla on kummallista se, että esim. Clio on ollut haluttu auto käytettynä varsinkin vielä muutama vuosi sitten, ja säilyttänyt arvonsa hyvin suhteessa mallisarjan suurempiin autoihin. Samanikäisiä Lagunoita saa monesti samaan hintaan. Myös Peugeotilla ja Citroenilla on jossainmäärin samanlainen arvonlasku eri mallien kesken.
Mielenkiintoista on ollut myös seurata mihin autoihin järkevän säästäväiset entiset Lada-miehet ovat siirtyneet kun viimeiset evakkoreet on romutettu ja viety takaisin Siperiaan. Useilla valinta on osunut esim. Renault 19een, joita saa nykyään lähes ilmaiseksi. Tyytyväisiä ovat olleet Ladan jälkeen...
Edelleen en täysin ymmärrä mihin ranskalaisten autojen huono arvostus käytettynä loppujen lopuksi perustuu. Ruostumista vastaan ainakin PSAn tuotteet kestää parhaiten Volkkarin ja Audin ohella nykypäivänä, ja tilanne on ollut tuoltakin osin hallussa jo reilusti yli 10 vuotta. Maine vaan säilyy. Tietty esim. Citroen ryssi homman täysin viimeksi XMn ekan version kanssa, joka oli hutiloiden tehty varsinkin auton kokoluokka huomioiden. Ja onhan näitä paloherkkiä Pösöjäkin ollut viimeaikoina...
Itsellä on nyt toinen Citroen alla, ja entisessä eniten murheita aiheutti moottoripuolella osat joissa Boschin leima. Sama ongelma koskee myös uudempaa diesel-koneista, jonka tyyppivikana oleva polttoainepumppu kestää vain alle 100tkm (Boschin tekele myöskin). Pelätty kaasunestejousitus sen sijaan toimii täysin ongelmitta, ylläpitokin on edullisempaa kuin rautajousten ja iskareiden vaihto. Eli saksalainen tekniikka ei tunnu kestävän ranskalaisessa korissa.
Ihan otsikkoon liittyen on mielenkiintoista seurata lähitulevaisuudessa Citroen C1:n ja Toyota Aygon arvonalenemista, saa nähdä kuinka isoksi ero repeää.