Toyota TF107

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Mikkoz84 sanoi:
Komppaan, ei tuolla autolla kyllä kuuhun mennä, toyotan suurin ongelma on liiallinen konservatiivisuus, ilmeisesti tallissa ei uskalleta toteuttaa rohkeampia muutoksia autoon vaan hiotaan äärimmäisen hienolla hiekkapaperilla edellisen vuoden mallia ja se kun ei toyotalle riitä, joten jos aikovat jatkaa samalla linjalla niin toyota saattaa olla kärkiauto vuonna 2150.

Tässä tulee se joka-toinen-vuosi-kaavio esille. Toyota on silloin hienolla hiekkapaperilla edellisen vuoden mallia hionut kun on alla hyvä kausi. Tyyliin: Kyllä se pikkuparannuksilla kärkiautoksi saadaan. Ja samaan aikaan kilpakumppanit kehittyvät enemmän ja toyotalla tulokset huononee.

Huonon kauden jälkeen auto on muuttunut enemmän. Sen huomasi kaudella 2005 hyvin: TF104 oli surkea tekele joka oli vain pikkaisen muokattu TF103:sta. Sitten kesken kauden tuli TF104B joka oli aika paljonkin erilainen ja kisavauhti nousi yllättävän paljon. TF105 oli taas paljon muokattu TF104B:stä. TF106 oli pikkaisen paranneltu malli TF105:stä ja kilpailijat taas näytti persausta sille.

TF107:sta ei voi mitään vielä oikeasti sanoa. Jonkin verran ollut testeissä ongelmia mutta siitä huolimatta aika paljon kierroksia saaneet kasaan per päivä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Bobakki sanoi:
Vuosi sittenhän noista alettiin puhua. Seamless olis varmaan paras suomentaa, että saumaton - idea on se, että vaihteelta toiselle hypätessä veto ei katkea. Toyota käyttää muuten Williamsin laatikkoa, jonka se otti käyttöön jo viime vuonna.

Eli vähän kuin DSG-vaihteisto siviilipuolella mutta manuaalina? Itsehän luulin että nämä vaihteistot olivat kiellettyjä :confused: Onkos muilla samanlaiset vaihteistot?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
butterfly sanoi:
Eli vähän kuin DSG-vaihteisto siviilipuolella mutta manuaalina? Itsehän luulin että nämä vaihteistot olivat kiellettyjä :confused: Onkos muilla samanlaiset vaihteistot?
En tiedä tekniikasta tarkemmin, mutta tuo on varmaan ihan hyvä vertailukohta. Vaihteistoa koskevissa säännöissä kielletään vain CVT-vaihteistot (välitysten määrä neljästä seitsemään), minkä lisäksi vaihtaminen ei saa olla automatisoitua. Ainakin kärkitalleilla on käsittääkseni kaikilla tuollainen olemassa.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Tänä vuonna taitaa kaikilla paitsi ehkä Spykerilla olla ns. seamless-shift-vaihdelaatikko. Super Aguri taisi saada Hondan supervaihteiston kisoihin asti jo viime kaudella ja nyt siis Ferrari ja Renaultkin ovat nousseet teknisessä kehityksessä Agurin tasolle.

DSG taas on ilmeisesti tuplakytkinjärjestelmä, Adrian Newey kehitteli jotain sen tapaista kaikkien aikojen superautoa (MP4-18) varten, mutta FIA kielsi moisen.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Periaatteessa kampiakselilla on kaksi kytkintä ja ensimmäisen jälkeen vaihteet 1,3,5 ja 7 ja toisen kytkimen jälkeen 2,4 ja 6. Ylösvaihdossa seuraava pykälä kytkeytyy ja sen kytkin alkaa ottaa kiinni ja toisen päästää ja moottorin kierrokset laskee ohjattuna sopivasti ja oikeaksi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
butterfly sanoi:
Tässä tulee se joka-toinen-vuosi-kaavio esille. Toyota on silloin hienolla hiekkapaperilla edellisen vuoden mallia hionut kun on alla hyvä kausi. Tyyliin: Kyllä se pikkuparannuksilla kärkiautoksi saadaan. Ja samaan aikaan kilpakumppanit kehittyvät enemmän ja toyotalla tulokset huononee.

Huonon kauden jälkeen auto on muuttunut enemmän. Sen huomasi kaudella 2005 hyvin: TF104 oli surkea tekele joka oli vain pikkaisen muokattu TF103:sta. Sitten kesken kauden tuli TF104B joka oli aika paljonkin erilainen ja kisavauhti nousi yllättävän paljon. TF105 oli taas paljon muokattu TF104B:stä. TF106 oli pikkaisen paranneltu malli TF105:stä ja kilpailijat taas näytti persausta sille.

TF107:sta ei voi mitään vielä oikeasti sanoa. Jonkin verran ollut testeissä ongelmia mutta siitä huolimatta aika paljon kierroksia saaneet kasaan per päivä.
Mitään joka-toinen-vuosi kaaviota ei ole olemassakaan! Toyotalla ei ole ollut vielä yhtään hyvää kautta! Jos he nousisivat keskikastin kärkipäähän, voisi sanoa, että heillä olis mennyt yksi kausi hyvin! Oikeastaan noilla resursseilla pitäisi päästä kärkiryhmään, ottamaan pari voittoa jne!

Tällä menolla joku Super Aguri nousee Toyotan ohi! Ja se on vaan varmempaa, että Toyota tulee sijoittamaan rahansa Williamsiin, koska eivät he itse saa mitään aikaseks!
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
2Lman sanoi:
Periaatteessa kampiakselilla on kaksi kytkintä ja ensimmäisen jälkeen vaihteet 1,3,5 ja 7 ja toisen kytkimen jälkeen 2,4 ja 6. Ylösvaihdossa seuraava pykälä kytkeytyy ja sen kytkin alkaa ottaa kiinni ja toisen päästää ja moottorin kierrokset laskee ohjattuna sopivasti ja oikeaksi.
Mutta kun pointtina pitäisi olla nimenomaan se, että kierrokset ei laske! Normaali automaatti toimii noin!
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Misa1 sanoi:
Mutta kun pointtina pitäisi olla nimenomaan se, että kierrokset ei laske! Normaali automaatti toimii noin!
:doubtful:

No kyllähän kierrosten nyt kumminkin täytyy laskea. Pointtina on se, että veto ei katkea vaihdon ajaksi.
 

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Misa1 sanoi:
Mutta kun pointtina pitäisi olla nimenomaan se, että kierrokset ei laske! Normaali automaatti toimii noin!
Päivän paras. :thumbup:

Miksi vaihteisto on kehitetty? No siksi että moottorin kierrokset ei voi nousta loputtomiin, ja ne pitää saada laskemaan niin että tehoa silti välittyy tiehen. Muutenhan kaikki autot olisivat yksivaihteisia (kaksivaihteisia jos pakki lasketaan mukaan).
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuomas_M sanoi:
Päivän paras. :thumbup:

Miksi vaihteisto on kehitetty? No siksi että moottorin kierrokset ei voi nousta loputtomiin, ja ne pitää saada laskemaan niin että tehoa silti välittyy tiehen. Muutenhan kaikki autot olisivat yksivaihteisia (kaksivaihteisia jos pakki lasketaan mukaan).
Heh, kyllä pääsi pieni aivopieru tuossa aamun aikana :D
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Etsin Googlella tietoa vaihdelaatikoista ja lopulta päädyin James Allenia mollaavaan keskusteluun (kuten aina). Josta selvisi myös Martin Brundlen viime vuonna huomauttaneen, että kahden kytkimen järjestelmä ei ole sallittu.

Nykyisten F1-autojen quick-shift-vaihteistojen (seamless-shift) toiminnasta löytyy erinomaisen vähän tietoa. Muutama vuosi sitten FIA taisi BAR-tallin uudesta vaihteistosta jotain räyhätä, vaativatko muka jopa että vaihtamisen pitäisi kestää tietyn vähimmäisajan? Ehkäpä Ferrari oli silloin kehityksestä jäljessä oman laatikkonsa kanssa...

Muistaakseni tänä vuonna joku kuski (Fisico? Rosberg?) on maininnut haastattelussa, että vaikka vaihteet vaihtuu nopeasti, niin ei siitä täydellisen katkotonta saada tällä tekniikalla. Jonkinlainen kompromissi on varmaan kyseessä nykyisissä F1-vaihteistoissa, koska säännöt rajoittavat kehittelyä vahvasti.

Jotain uutta ZeroShift-tekniikkaa hehkutetaan kovasti ainakin sen kehittäjän toimesta.
http://www.zeroshift.com/systemanime.htm
http://www.racecar-engineering.com/images/features/paradigmshift.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Zeroshift

Weissmann quickshift, nimitys alkaa jo kuulostaa hyvältä, mutta skotti Coulthardin kuva viittaa Williamsin vanhoihin CVT-kokeiluihin.
http://www.weismann.net/quickshifts.html
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Misa1 varmaan ajatteli sitä, oliko se nyt CVT-vaihteista, jossa kierrokset pysyy siellä suurimman väännön aluella koko kiihdytyksen ajan. Eikös sen toiminta perustunut johonkin ihme-variaattorin ja vetoakselin neuvotteluun?
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Misa1 sanoi:
Mitään joka-toinen-vuosi kaaviota ei ole olemassakaan! Toyotalla ei ole ollut vielä yhtään hyvää kautta! Jos he nousisivat keskikastin kärkipäähän, voisi sanoa, että heillä olis mennyt yksi kausi hyvin! Oikeastaan noilla resursseilla pitäisi päästä kärkiryhmään, ottamaan pari voittoa jne!

Tällä menolla joku Super Aguri nousee Toyotan ohi! Ja se on vaan varmempaa, että Toyota tulee sijoittamaan rahansa Williamsiin, koska eivät he itse saa mitään aikaseks!
Lopetappas misa mouhoominen. Kyllä voisi sanoa että 2005 oli tallilta hyvä kausi.
Sitäpaitsi ei ole muillakaan "uusilla" tiimeilla ollut sen helpompaa.

Hondalla 1 voitto. (kaikki kunnia voitolle mutta lievästi munkkia oli mukana)
Aguri kaukana takana.
Red Bull väläyttänyt silloin tällöin mutta huono viimekausi.

Ottaa näköjään aikansa että saa tallin liitoon. Itseasiassa tuli mieleen että niinköhän nico siirtyy toyotalle koska trulli ei varmaan jatka. siis jos nico ajaa nyt hyvän kauden niin voi olla että nämä kaksi tallia tekevät lievää kauppaa keskenään.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Vaihteistosta forumilla keskusteltiin myös noin vuosi sitten ja tuolloin säännöt eivät määrittäneet kytkinten määrää, eikä vaihdelaatikon automaatiota. Automaattivaihtaminen mielestäni tarkoitti, että tietyssä vaiheessa vaihteet vaihtuisivat ennalta määritettyjen seikkojen mukaan, eli kuljettajasta riippumatta. Kuskille riittää napin tms painallukset ja automaatio vaihtaa vaihteen ja ohjaa pykälien ja kytkimien kytkeytymistä sekä moottorin kierroksia. Talla voi olla "pohjassa".

Houkuttelevalta kuulostaisi pitää moottorin kierrokset huipputehossa joissain vaiheissa, vaikkapa lähtökiindytyksessä, muttei ole toistaiseksi järkevää eikä mahdollista rakentaa sellaisia kytkimiä, jotka kestäisivät jopa satojen kilowattien tehoa juurikaan muutamaa silmänräpäystä pidempään.

Kun k.o. laatikon Mäkki muutama vuosi sitten tiedotti kehittävänsä, he kertoivat "vedon" pysyvän päällä kilöpailusta riippuen 15s ylöspäin. Eli aikaa, jonka aikana vauhti kiihtyy sen sijaan että hidastuu.

Itse arvelen olevan suurta hyötyä, kun kiihdytyksessä päästiin lähes pois vaihdon aikana tapahtuvalta "tehopotkusta". Vaikka vaihtoaika oli uskomattoman nopea, (30ms on jäänyt mieleen) sen aikana tapahtuva 700kW poistuva ja kenties 550kW palaava teho"potku" taka-akselille on mahtanut aiheuttaa melko suuren värähtelyn, niin takarenkaisiin, kuin koko autoon, alkaen vaikkapa nokkaa nostavasta vääntömomentista.

Arvelen, että Nico Rosberg tarkoittaa, että tehon (vaikkapa n.20%) laskemisen vaihdon aikana havaitsee edelleen.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Pikku-Schumi: Toyotan tilanne katastrofi
5.3.2007 15:18
Ralf Schumacher myöntää, että Toyota pystyy nujertamaan F1-kauden avauskilpailussa Melbournessa todennäköisesti vain kolmen pienimmän tallin autot.

Toyotalla on F1-sarjan suurin vuosibudjetti (noin 290 miljoonaa euroa), mutta se ei tunnu riittävän. Tallin uusi TF107-auto on ollut talvitesteissä surkean hidas ja epäluotettava. Kukaan ei Toyota-tiimin sisällä kehtaa enää pitää ensimmäistä MM-osakilpailuvoittoa realistisena tavoitteena tällä kaudella.

- Kauteen valmistautumisemme on ollut katastrofi, pikku-Schumi letkautti Auto Bild -lehdessä.

Saksalaispilotin mukaan Toyotan vauhti riittää luultavasti vain Toro Rosson, Spykerin ja Super Agurin lyömiseen.

- Ei ole mitään mieltä yrittää salailla tilannettamme. Kaiken todennäköisyyden mukaan meille tulee vaikea startti kauteen, Schumacher sanoi.

Toyota yrittää löytää autoonsa lisää vauhtia vielä tällä viikolla yksityistesteistä Jerezin radalla. Toinen ongelmien viidakossa rämpivä talli Red Bull puolestaan päätti lähteä testaamaan Magny-Coursin radalle. MM-sarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan Melbournessa 18. maaliskuuta.
Näin siis Ilta-Sanomat tänään.

Hienoa duunia taas Toyotalta, jälleen kerran. :thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei h*lvetti minkä näköinen viritys! Ei ihme ettei kulje, tuohan näyttää lähinnä siltä että jarruttaa jarruttaa ja sitte vippaa keulan kokonaan ympäri :yuck:
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Bobakki sanoi:
Tämä herättänee riemunkiljahduksia eräissä palstalaisissa:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/57112

Trulli kertoo, että ovat todella pahasti jäljessä.
Joo, on tullut syyllistyttyä tuohon ilkkumiseen, mutta Toyota se tuntuu olevan pohjaton tälläisen materiaalin kimmoittaja. En voi käsittää miten ovat onnistuneet tekemään noilla resursseilla tuollaista tulosta. Ei tarvitse olla iso ennustaja kun sanoo Toyotan "asiakastallin" Williamsin olevan tulevalla kaudella ison askeleen edellä tehdastiimiä. Luulisin että Toyotan johdossa ovet alkaa käydä kovaa tahtia. Sekään ei varmaan ole utopiaa että Toyota ostaisikin Williamsin ja alkaisi rakentaa siltä pohjalta uutta tallia ja menestystä tyyliin Mclaren Mercedes.
 
Ylös