Toyota TF108

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
sakuraba sanoi:
Ihanko kuvasta totesit tuon tilanteen? Kannattanee laittaa rahoiksi jos olet oikeasti noin hyvä.
No siitä kuvastahan se näkyy, ettei niitä ole leikattu yhtä paljon, kuin viime vuosien virtausdynaamisesti onnistuneimmilla autoilla. Katso itse.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikom sanoi:
No siitä kuvastahan se näkyy, ettei niitä ole leikattu yhtä paljon, kuin viime vuosien virtausdynaamisesti onnistuneimmilla autoilla. Katso itse.

Allekirjoitan täysin, ihmetellen miten se on joillekin niin vaikeaa tulkita kuvista todellisuutta.

Toyotan suunnittelufilosofiaan olisi syytä tulla erittäin radikaali käänne, mikäli he ajattelivat vielä kolmen vuoden kuluttuakin näissä ympyröissä pyöriä.

Siis en voi kuin vuosi toisensa jälkeen ihmetellä tätä meininkiä! Ilmeisesti aiempaa tehokkaamman jäähdytysratkaisun johdosta ponttoonien ilmanottoaukkoja on saatu merkittävissä määrin pienennettyä. Tämä tarkoittaa huomattavaa ilmanvastuksen vähenemistä -mistä on todella hyötyä etenkin nopeilla radoilla. Mutta uskomatonta on, ettei ponttoonien alaosan virtauksiin ole edelleenkään panostettu riittävällä pieteetillä. Ei se voi oikeasti niin vaikeaa olla -kuten nähtiin jo viime vuoden Williamsista, joka pienellä budjetilla sai aikaan todella hoikan vyötärön -joka saattoi olla yksi avaintekijä auton hyvään vauhtiin.

Voiko enää olla mitään idioottimaisempaa kuin seuraava:

"- Tehtaalla kaikki ovat motivoituneita ja tekevät töitä mahdollisimman kovaa, silmissään aina kaizen, jatkuva parannus, tallin puheenjohtaja Tadashi Yamashina iloitsi. Kohti kaizenia Toyotaa vievät yhtiön viralliset periaatteet: innovaatioiden rohkaiseminen ja haasteellinen henki. Toyotan toimintamalliin kuuluu myös genchi genbutsu eli lähteelle meneminen. Tämä tarkoittaa tallin edellisen auton TF107:n huolellista analysointia."

-Tilanteessa JOSSA OIKEASTI PITÄISI TEHDÄ JOTAIN, eikä jatkaa samaa vanhaa kaavaa myöten. Kyseessä on tallin elinkamppailu sarjassa! Jos kohta ei tuohon asenteeseen tule muutosta niin vedän itseni hirteen! Alkaa jo siinä määrin vituttamaan.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tässä vielä Sakuraballe esimerkkiä, kuinka maksimoidaan alaosan airflow. Ottaa nyt vaan sen silmän käteen ja katsoo, ja vertaa tuohon ylempään Toyo-kuvaan. Jos ei ala ahaa-elämystä ilmenemään niin johan on kumma.

 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
No paljon mua kiinnostaa joku tuollainen yksityiskohta kun en ole mikään aerodynamiikan insinööri. Noissa hommissa taitaa kuitenkin vaikuttaa aika paljon kokonaisuus, eikä toisen auton helvetin hyvin toimiva etusiipi toimi toisessa autossa yhtään. Eiköhän siellä toyotalla olisi tuollainen juttu ymmärretty tehdä jo ajat sitten jos se toimisi niiden autossa yhtä hyvin kuin mäkillä. Formuloissa kun toi kopioiminen on ihan sallittua kunhan ei suoraan toisen piirrustuksista tee.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
sakuraba sanoi:
Noissa hommissa taitaa kuitenkin vaikuttaa aika paljon kokonaisuus, eikä toisen auton helvetin hyvin toimiva etusiipi toimi toisessa autossa yhtään. Eiköhän siellä toyotalla olisi tuollainen juttu ymmärretty tehdä jo ajat sitten jos se toimisi niiden autossa yhtä hyvin kuin mäkillä.
On totta, ettei se välttämättä suoraltaan toimi hyvin, mutta itse epäilen Toyotan edes kokeilleen nuita. Jos Toyo kokeilisi hoikkaa vartaloa, kyllä ne keksis (pitäs keksiä) ratkaisut sen aihettumasta mahdollisesta ongelmasta peräpäässä. Onhan nähty Mäkillä rehtejä pystyeviä takarenkaan edessä, miks ei Toyossa kuitenkaan..

Muistetaan kuitenkin sekin, että kauden oliko 2004 (?) Sauber oli lähes suora kopio edelliskauden Ferrarista, mutta vauhti ei silti ollut sen kummempaa kuin tallin aiemmilla kausilla. Eli kyllä se mitä tekee pitäs vielä ymmärtääkin.

Kuka siellä Toyotalla tällä hetkellä vastaa tuosta auton suunnittelusta tai aerosta?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
sakuraba sanoi:
No paljon mua kiinnostaa joku tuollainen yksityiskohta kun en ole mikään aerodynamiikan insinööri. Noissa hommissa taitaa kuitenkin vaikuttaa aika paljon kokonaisuus, eikä toisen auton helvetin hyvin toimiva etusiipi toimi toisessa autossa yhtään. Eiköhän siellä toyotalla olisi tuollainen juttu ymmärretty tehdä jo ajat sitten jos se toimisi niiden autossa yhtä hyvin kuin mäkillä. Formuloissa kun toi kopioiminen on ihan sallittua kunhan ei suoraan toisen piirrustuksista tee.
Juuri näin. Ja voi olla niin, että Toyotan jäähdytinratkaisut eivät yksinkertaisesti salli pienempien ponttoonien tekoa, joten foorumin aerodynamiikkaexperttien vaatima muutos saattaa olla teknisesti mahdoton toteuttaa.

Jos formuloiden suunnittelu olisi niin helppoa, että keskustelufoorumeilla voidaan sanoa, miten joku pitää tehdä, kulkisi jokainen auto tasan yhtäkovaa. Suunnittelutaitojen kun ei tarvitse olla silloin kovin kummoisia nopean formulan tekemiseksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Juhis sanoi:
Jos formuloiden suunnittelu olisi niin helppoa, että keskustelufoorumeilla voidaan sanoa, miten joku pitää tehdä, kulkisi jokainen auto tasan yhtäkovaa. Suunnittelutaitojen kun ei tarvitse olla silloin kovin kummoisia nopean formulan tekemiseksi.
Ehkäpä pointti onkin juuri siinä, ettei Toyotalla osata tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka me maallikot olemme hyviksi havainneet.

Kommentointi on helppoa ja mukavaa. Ei täällä kukaan väitä osaavansa rakentaa F1 autoa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Juhis sanoi:
Jos formuloiden suunnittelu olisi niin helppoa, että keskustelufoorumeilla voidaan sanoa, miten joku pitää tehdä, kulkisi jokainen auto tasan yhtäkovaa. Suunnittelutaitojen kun ei tarvitse olla silloin kovin kummoisia nopean formulan tekemiseksi.
Ei kun me sanottiin, että miten formulassa jotain EI pidä tehdä. :tongue:
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Zaikom sanoi:
Ehkäpä pointti onkin juuri siinä, ettei Toyotalla osata tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka me maallikot olemme hyviksi havainneet.
Justiinsa joo, vai eivät osaa tehdä. :D Minäkin osaan laminoida ne ponttoonin katteet Mclarenin tyylillä, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, ellei kate mahdu paikalleen muun tekniikan rajoittaessa. Mä veikkaan, että Toyotalla on tutkittu tallien autojen kuvia paljon tarkemmin kuin kukaan täällä foorumilla, ja ovat löytäneet kaikki hyödylliset kohdat. Mutta kaikkea ole mahdollista tai järkeä kopioida.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Juhis sanoi:
Justiinsa joo, vai eivät osaa tehdä. :D Minäkin osaan laminoida ne ponttoonin katteet Mclarenin tyylillä, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, ellei kate mahdu paikalleen muun tekniikan rajoittaessa.
Jees, sitähän juuri tarkoitin edellisessä viestissäni, ettei Toyotan kehitys ole sillä tasolla, että saisivat hyvänmuotoisten katteiden sisään tehokkaasti toimivat laitteet...

ps. Itse en ainakaan osaa valmistaa hiilikuituponttoonia, enkä muutakaan laminaattia sillä tarkkuudella kuin F1 vaatii.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Mä voin opetella niin laitetaan oma talli pystyyn, ei tarvita edes tuulitunnelia kun täällä jätkät simuloi aerodynaamiset ratkaisut päässään.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
sakuraba sanoi:
Mä voin opetella niin laitetaan oma talli pystyyn, ei tarvita edes tuulitunnelia kun täällä jätkät simuloi aerodynaamiset ratkaisut päässään.
Mä voin joinia aero pomoksi!
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Juhis sanoi:
Justiinsa joo, vai eivät osaa tehdä. :D Minäkin osaan laminoida ne ponttoonin katteet Mclarenin tyylillä, mutta ei siitä ole mitään hyötyä, ellei kate mahdu paikalleen muun tekniikan rajoittaessa. Mä veikkaan, että Toyotalla on tutkittu tallien autojen kuvia paljon tarkemmin kuin kukaan täällä foorumilla, ja ovat löytäneet kaikki hyödylliset kohdat. Mutta kaikkea ole mahdollista tai järkeä kopioida.
Niinpä. Erikoisinta tuossa Toyotan autokehityksessä on se, että tallilla on varmasti budjetin puitteissa resursseja kehittää autoa vaikka kuinka helkkaristi, mutta silti äijät "menevät lähteelle" ja yrittävät etsiä edelliskauden autosta niitä selkeitä kehityskohteita.

Pointti on siinä, että edelliskauden auto on ollut niin huono, että sen voisi heittää romukoppaan koska tallilla on ainakin teoriassa resursseja aloittaa vaikka ihan puhtaalta pöydältä. Ja voisi olettaa, että puhtaalta pöydältä lähdettäessä nykytilanteessa päädyttäisiin jo konseptitasolla aika lähelle McLarenin tai Ferrarin muotoja, koska siellä on osattu tehdä suorituskykyisiä autoja. Mutta silti halutaan pitää se edelliskauden roska siellä taustalla, ja se tietysti omalta osaltaan jarruttaa kehitystä, koska tiettyjä ideoita ei yksinkertaisesti voida soveltaa uuteen autoon vanhojen ratkaisujen kummitellessa taustalla, jotka eivät välttämättä ole alkuunkaan hyviä.

Kukaan tällä foorumilla tuskin on minkään tason ammattilainen aerodynamiikassa, mutta väittäisin että on aivan perusteltua etsiä yhdenmukaisuuksia Ferrarin ja McLarenin aerodynaamisista ratkaisuista, ja tämän jälkeen verrata niitä muiden autojen ratkaisuihin. Jos sekä Ferrarissa että McLarenissa on selkeästi kapeneva ponttoonien "vyötärölinja", on mielestäni perusteltua olla sitä mieltä, että se kapea vyötärölinja on hyödyllinen ominaisuus kauden 2008 F1-autossa. Jos Toyotalla ei ole opittu sitä, niin ei auto ainakaan ole samassa vauhdissa Ferrarien ja McLarenien kanssa. Vaikka olisikin aerodynamiikaltaan harvinaisen hyvin tasapainossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Jos sekä Ferrarissa että McLarenissa on selkeästi kapeneva ponttoonien "vyötärölinja", on mielestäni perusteltua olla sitä mieltä, että se kapea vyötärölinja on hyödyllinen ominaisuus kauden 2008 F1-autossa.
Olennaista ei ole se, että näkee muiden menevän tiettyyn kehityssuuntaan, vaan sen ymmärtäminen miksi. Mistä me tiedämme, vaikka Toyota olisi tuulitunnelissaan testannut koko poppoon kapeavyötäröisintä koria, mutta tämä vähemmän hoikka vain toimii heidän autossaan paremmin?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
WebSlave sanoi:
Olennaista ei ole se, että näkee muiden menevän tiettyyn kehityssuuntaan, vaan sen ymmärtäminen miksi. Mistä me tiedämme, vaikka Toyota olisi tuulitunnelissaan testannut koko poppoon kapeavyötäröisintä koria, mutta tämä vähemmän hoikka vain toimii heidän autossaan paremmin?
Niin, eihän sitä tiedäkään. Mutta jos oletetaan että sekä Ferrari että McLaren ovat lähteneet eri lähtökohdista, kumpikin on päätynyt kapeaan vyötärölinjaan ja kumpikin oli viime kaudella ylivoimainen kaikkiin muihin nähden, niin se kapea vyötärölinja ehkä on yksi niistä tekijöistä joilla auto saadaan kulkemaan kovaa nykyisten sääntöjen puitteissa.

Minä oletan että Toyota ei ole adoptoinut vielä yhtä kapeaa vyötärölinjaa kuin kärkitalleilla, koska ovat käyneet siellä lähteellään analysoimassa omaa autoaan. Eivätkä ole analysoineet esimerkiksi McLarenin ja Ferrarin aerodynaamisen tehokkuuden filosofiaa.

Ei Toyotan välttämättä kannata laittaa autoihinsa niitä kapeita ponttooneja ja sen jälkeen suunnitella kaikkea muuta aerodynamiikkaa niiden ympärille koska "Ferrarillakin on sellaiset", mutta Toyotan autoissa ei ole ollut missään vaiheessa radikaaleja ulkonäöllisiä muutoksia ja varmaan tähän mennessä on jo huomattu ettei käytössä oleva auton suunnittelufilosofia tuota tuloksia. Ehkä olisi aika muuttaa lähtökohtia ja tehdä jotain vähän repäisevämpää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CamoN sanoi:
Minä oletan että Toyota ei ole adoptoinut vielä yhtä kapeaa vyötärölinjaa kuin kärkitalleilla, koska ovat käyneet siellä lähteellään analysoimassa omaa autoaan. Eivätkä ole analysoineet esimerkiksi McLarenin ja Ferrarin aerodynaamisen tehokkuuden filosofiaa.
Minä en jaksa uskoa, että Toyotalla sentään ihan noin typeriä oltaisiin, että jätettäisiin analysoimatta voittaja-autojen ratkaisuja.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
CamoN sanoi:
Minä oletan että Toyota ei ole adoptoinut vielä yhtä kapeaa vyötärölinjaa kuin kärkitalleilla, koska ovat käyneet siellä lähteellään analysoimassa omaa autoaan. Eivätkä ole analysoineet esimerkiksi McLarenin ja Ferrarin aerodynaamisen tehokkuuden filosofiaa.
Nyt luetaan hieman liian mustavalkoisesti Toyotan japanilaista filosofiaa. Ei lähteellä käyminen tarkoita sitä, että kuljettaisiin muuten laput silmillä. Pascal Vasselon: "At Toyota we believe in setting challenging targets so we always aim high. When we did the comparison to other teams and what they were achieving in terms of performance, it was quite straightforward for us to deduce what targets we should be aiming for and what kind of aerodynamic figures we should expect to get. We knew what we wanted to achieve with the TF108 but setting the target is easy, the challenge is to deliver performance on the track."

CamoN sanoi:
Ei Toyotan välttämättä kannata laittaa autoihinsa niitä kapeita ponttooneja ja sen jälkeen suunnitella kaikkea muuta aerodynamiikkaa niiden ympärille koska "Ferrarillakin on sellaiset", mutta Toyotan autoissa ei ole ollut missään vaiheessa radikaaleja ulkonäöllisiä muutoksia ja varmaan tähän mennessä on jo huomattu ettei käytössä oleva auton suunnittelufilosofia tuota tuloksia. Ehkä olisi aika muuttaa lähtökohtia ja tehdä jotain vähän repäisevämpää.
Lisää Vasselonia: "I think it’s quite obvious the aerodynamic concept has changed. The TF107 was an evolution of the TF106 but this time the new package is a departure from recent Toyotas. The primary aerodynamic design philosophy for the TF108 is geared towards optimising the entire package to minimise balance and downforce changes throughout a lap, thereby producing a more driveable, aerodynamically robust car. In addition to the aerodynamic philosophy, another fundamental change is the wheelbase, which is longer. In mechanical terms we felt we had a strong basis in the TF107’s characteristics so we have focused on making a few refinements. We have made refinements to improve the weight over stiffness ratio with better structural efficiency, so we achieve the same stiffness values with less weight. There are of course obvious visual differences. One of the most visible changes is the combined use of suspension turning vanes, barge boards and undercut sidepods."

Autosport kommentoi TF108:aa: "Looking back now, it appears that 2007 was a watershed year for the Japanese squad, and 2008 brings a revived team and an all-new car. This is significant, because since 2002 the Toyota cars have been clear evolutions of each other."

Jotenkin minua suunnattomasti ärsyttää, kun täällä dissataan Toyotan japanilaisperusteista toimintafilosofiaa ja tuomitaan suorilta käsin Toyotan menestysmahdollisuudet moisella toimintafilosofialla. Varsinkaan kun kyseistä toimintafilosofiaa ei kunnolla ymmärretä, vaan se kärjistetään joksikin Karate Kid -tyyppiseksi "wax on, wax off" -hihhuloinniksi. Toyotalla kuitenkin sattuu olemaan aika kovia näyttöjä myös moottoriurheilun saralta, eivätkä taatusti edes yritä pyörittää F1-talliaan samalla tavalla kuin tehtailevat Corolloita. :jaska:
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Trone sanoi:
Toyotalla kuitenkin sattuu olemaan aika kovia näyttöjä myös moottoriurheilun saralta, eivätkä taatusti edes yritä pyörittää F1-talliaan samalla tavalla kuin tehtailevat Corolloita. :jaska:
Tollaselta corolla-filosofialta se on vaikuttanut tähän asti kun ajetaan vuodesta toiseen samalla laatikolla johon on lisätty aina jotain uusia härpäkkeitä.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Lisko sanoi:
Tollaselta corolla-filosofialta se on vaikuttanut tähän asti kun ajetaan vuodesta toiseen samalla laatikolla johon on lisätty aina jotain uusia härpäkkeitä.
Juuri tälläisia "asijatuntia"-lausuntoja tarkoitin. :thumbup:
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Trone sanoi:
Juuri tälläisia "asijatuntia"-lausuntoja tarkoitin. :thumbup:
Saahan sitä uskoa mitä haluaa:thumbup: Kannattaa kuitenkin seurata myös tuloksia eikä niissä ole tapahtunut oikeastaan mitään kehitystä.

Ralf Schumacherin sanoin: "Mikään ei ole mahdotonta paitsi Toyotalle" :alppu:
 
Ylös