CamoN sanoi:
Minä oletan että Toyota ei ole adoptoinut vielä yhtä kapeaa vyötärölinjaa kuin kärkitalleilla, koska ovat käyneet siellä lähteellään analysoimassa omaa autoaan. Eivätkä ole analysoineet esimerkiksi McLarenin ja Ferrarin aerodynaamisen tehokkuuden filosofiaa.
Nyt luetaan hieman liian mustavalkoisesti Toyotan japanilaista filosofiaa. Ei lähteellä käyminen tarkoita sitä, että kuljettaisiin muuten laput silmillä. Pascal Vasselon: "At Toyota we believe in setting challenging targets so we always aim high.
When we did the comparison to other teams and what they were achieving in terms of performance, it was quite straightforward for us to deduce what targets we should be aiming for and what kind of aerodynamic figures we should expect to get. We knew what we wanted to achieve with the TF108 but setting the target is easy, the challenge is to deliver performance on the track."
CamoN sanoi:
Ei Toyotan välttämättä kannata laittaa autoihinsa niitä kapeita ponttooneja ja sen jälkeen suunnitella kaikkea muuta aerodynamiikkaa niiden ympärille koska "Ferrarillakin on sellaiset", mutta Toyotan autoissa ei ole ollut missään vaiheessa radikaaleja ulkonäöllisiä muutoksia ja varmaan tähän mennessä on jo huomattu ettei käytössä oleva auton suunnittelufilosofia tuota tuloksia. Ehkä olisi aika muuttaa lähtökohtia ja tehdä jotain vähän repäisevämpää.
Lisää Vasselonia: "
I think it’s quite obvious the aerodynamic concept has changed. The TF107 was an evolution of the TF106 but this time the new package is a departure from recent Toyotas. The primary aerodynamic design philosophy for the TF108 is geared towards optimising the entire package to minimise balance and downforce changes throughout a lap, thereby producing a more driveable, aerodynamically robust car.
In addition to the aerodynamic philosophy, another fundamental change is the wheelbase, which is longer. In mechanical terms we felt we had a strong basis in the TF107’s characteristics so we have focused on making a few refinements. We have made refinements to improve the weight over stiffness ratio with better structural efficiency, so we achieve the same stiffness values with less weight.
There are of course obvious visual differences. One of the most visible changes is the combined use of suspension turning vanes, barge boards and undercut sidepods."
Autosport kommentoi TF108:aa: "Looking back now, it appears that 2007 was a watershed year for the Japanese squad, and
2008 brings a revived team and an all-new car. This is significant, because since 2002 the Toyota cars have been clear evolutions of each other."
Jotenkin minua suunnattomasti ärsyttää, kun täällä dissataan Toyotan japanilaisperusteista toimintafilosofiaa ja tuomitaan suorilta käsin Toyotan menestysmahdollisuudet moisella toimintafilosofialla. Varsinkaan kun kyseistä toimintafilosofiaa ei kunnolla ymmärretä, vaan se kärjistetään joksikin Karate Kid -tyyppiseksi "wax on, wax off" -hihhuloinniksi. Toyotalla kuitenkin sattuu olemaan aika kovia näyttöjä myös moottoriurheilun saralta, eivätkä taatusti edes yritä pyörittää F1-talliaan samalla tavalla kuin tehtailevat Corolloita. :jaska: