Toyota TF108

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ratman sanoi:
Kyllä siinä monella hymy menee hanuriin kun Toyota nappaa tänä vuonna ekan voittonsa.Näin on perskutarallaa :alppu:
Enpä usko, yleensä voittoon vaaditaan loistava auto, loistava kuski, loistava team, ja kaiken onnistuminen. Toyotalla ei ole näistä juurikaan mitään, joten tuuria vähän kaivattaisiin ja toisten epäonnea jotta Toyota voisi tällä kaudella yltää voittoon. Lupaan yllättyä jos Toyota nähdään tänä vuonna edes palkinnoilla, mutta paksaa en lupaa syödä tms, koska ei ole tapana luvata mitä en aio tehdä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kana-fin sanoi:
Muistelisin lukeneeni jostain lehdestä pitkän kirjoituksen Toyotan filosofiasta. Ikävä kyllä itse filosofiaa en kunnolla enää muista, mutta kovin tohkeissaan tuntuivat kirjoituksesta päätellen olevan ja uskovat vakaasti sen tuovan ennemmin tai myöhemmin onnistumisia. Ehkäpä Toyotalla ollaan ns. liian ylpeitä ja pidetään viimeiseen saakka kiinni siitä, että se on parempi kuin muiden. Harmi ettei varmaan enää ole tallessa sitä lehteä.
Olisiko ollut One Aim, eli se Toyotan oma läpyskä, jonka näytekappaleen sai tilata ilmaiseksi. Itse ainakin muistelen lukeneeni tuosta filosofiasta juuri kyseisestä lehdestä. Minulla on se kyllä tallella, kun vaan tietäisi missä...
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
WebSlave sanoi:
Olisiko ollut One Aim, eli se Toyotan oma läpyskä, jonka näytekappaleen sai tilata ilmaiseksi. Itse ainakin muistelen lukeneeni tuosta filosofiasta juuri kyseisestä lehdestä. Minulla on se kyllä tallella, kun vaan tietäisi missä...
Mahdollisesti juuri tuo. Muistelinkin tota, mutta en varmaksi uskaltanut sanoa.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Ghost_Glove sanoi:
Kun Japanilaisten filosofioista olen vähän lukenut alanlehdistä niin niissä ollaan mainittu ainakin sellainen pointti, että jos joku saa isojen pomojen tuen omalle idealleen/suunnittelulleen/tms. niin siinä sitä sit ollaan ja mennään sen mukaan kun se on todettu hyväksi(=riittäväksi kenties?). Ja toisena pointtina on se, että Japanilaiset koittavat ilmeisesti olla loukkaamatta ketään niin pitkään kuin mahdollista. Eli tähän keskusteluun se voisi liittyä niin, että kun autossa on ollut joku ratkaisu käytössä niin ei sitä tohdita vain muuttaa tosta noin...
Ei pidä paikkaansa.

Ghost_Glove sanoi:
Tiedä sit pitävätkö paikkansa, mutta vaihtoi Tojo renkaansakin kesken uuden auton suunnittelun sen takia, että corolloihin vaihdettiin tehtaalla Brisukat alle....niin ja sit meinasivat vielä unohtaa kertoo sen formula tiimille... :thumbup:
Tuskinpa pitää paikkaansa.

Ghost_Glove sanoi:
Kolmantena pointtina lehdissä on puhuttu päätöksen teon hitaudesta kun Tojon Japanin pää haluaa olla mukana ringissä...
Jos pitää paikkansa niin on se hyvä, että Tojo viime vai toissa vuonna kehu kuinka heillä riittää tietokoneita suunnitella auto vaikka kokonaan uusiks kuukaudessa....
Kuinkahan monta revisioo niitä sit on pöydällä jossain Japanin suunnalla... :D
Ei pidä paikkaansa auton suunnittelun osalta. Muilta osin varmastikin Toyotalla pyöritetään päätöksiä useastikin Japanin kautta, mutta ei siellä Japanin pääkonttorilla tosiaankaan kukaan kaveri lyö hyväksymisleimoja uusille osille.

Kannattaa ehkä tutustua johonkin hyvää laatukirjallisuuteen tai akateemiseen tutkimukseen Toyotan toiminnasta, eikä tehdä kotisohvalla syväanalyysejä Toyotan F1-tallin toiminnasta muutaman lehtiartikkelin pohjalta. Täällä foorumilla on hemmetin pinttynyt dissaus Hondan ja Toyotan toimintaa kohtaan, ja aina samoin argumentein japanilaisesta kulttuurista. :nope: Jos Ferrari ei tällä hetkellä menestyisi, selitettäisiin foorumilla asiaa italialaisella leväperäisyydellä (tyyliin "Fiatiakin myy Suomessa Lada-kauppias, kertoo kaiken italialaisen autoteollisuuden laadusta"). Jos BMW kyntäisi suossa, selitettäisiin sitä saksalaisten turhalla pedanttisuudella, jäykkyydellä ja luovuuden puutteella (tyyllin "eivät lapinpolttajat tajua, että F1:ssä pitää innovoida!"). Jos Renault olisi heikossa hapessa, syy olisi vaikkapa ranskalaisessa ylimielisyydessä ja riittämättömässä budjetissa (vaikkapa tyyliin "Rellu kuvittelee että vielä 2000-luvulla moisella budjetilla voi pärjätä!").

Kaikki ei ole ihan niin yksinkertaista eikä Toyotan henkilöautopuolen toimintatapoja taatusti käytetä 1:1 moottoriurheilun puolella.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Trone sanoi:
Täällä foorumilla on hemmetin pinttynyt dissaus Hondan ja Toyotan toimintaa kohtaan, ja aina samoin argumentein japanilaisesta kulttuurista. :nope: Jos Ferrari ei tällä hetkellä menestyisi, selitettäisiin foorumilla asiaa italialaisella leväperäisyydellä (tyyliin "Fiatiakin myy Suomessa Lada-kauppias, kertoo kaiken italialaisen autoteollisuuden laadusta"). Jos BMW kyntäisi suossa, selitettäisiin sitä saksalaisten turhalla pedanttisuudella, jäykkyydellä ja luovuuden puutteella (tyyllin "eivät lapinpolttajat tajua, että F1:ssä pitää innovoida!"). Jos Renault olisi heikossa hapessa, syy olisi vaikkapa ranskalaisessa ylimielisyydessä ja riittämättömässä budjetissa (vaikkapa tyyliin "Rellu kuvittelee että vielä 2000-luvulla moisella budjetilla voi pärjätä!").
Noin saattaisi hyvinkin olla jos noista muunmaalaisista (siis ei-japanilaisista) talleista löytyisi kaksi esimerkkiä samasta maasta. Eli olisi kaksi tallia samasta maasta ja molemmat tallit rämpisivät jossain jämäpisteiden tuntumassa tai vielä alempana ja budjetit olisivat kuitenkin kärkitallien tasolla.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
JPP sanoi:
Noin saattaisi hyvinkin olla jos noista muunmaalaisista (siis ei-japanilaisista) talleista löytyisi kaksi esimerkkiä samasta maasta. Eli olisi kaksi tallia samasta maasta ja molemmat tallit rämpisivät jossain jämäpisteiden tuntumassa tai vielä alempana ja budjetit olisivat kuitenkin kärkitallien tasolla.
Eli siinä vaiheessa kun Honda tai Toyota alkaa menestymään, japanilaisuus ei olekaan enää haittatekijä? Ja jos molemmat sattuvat pärjäämään yhtä aikaa, niin japanilaisuudestehan tuleekin sitten menestystekijä #1. :D

PS. Kannattaa tutustua Hondan, Toyotan ja ylipäätään japanilaisten (ei tosin kuskien :D) moottoriurheiluhistoriaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin, tässähän näyttää keskustelu viriävän siihen suuntaan, että jotkut mielestään näkevät Toyotan mahdolliset lapsukset esim. ponttoonisuunnittelussa ja toiset ovat sitä mieltä, ettei se maallikolle ole mahdollista. Enpä tuohon nyt ota sen kummemmin kantaa.

Niiden, jotka hehkuttavat Toyotan aerodynaamista osaamista olisi kuitenkin syytä ottaa huomioon se seikka, että auto on muuttunut todella vähän ulkomuodoltaan viimeisten viiden vuoden aikana. Usein "uusi malli" ei ole tarkemmassakaan syynissä muuttunut bodyworkin osalta ollenkaan, viimeisten kahden vuoden ollessa pienoiset poikkeudet. Pientä, joskin selvää valtavirran muotoa on esim ponttooneihin jo haettu.

Kyseessähän ei sinällään mikään suurikaan ongelma olisi, ellei auto olisi lähtökohtaisesti aerodynaamisesti ollut niin heikko. Toyotan johtohlötkin ovat useina vuotena maininneet juuri aerodynamiikan auton heikoksi kohdaksi. Moottoriin, mekaniikkaan jne. ollaan kaiketi oltu ihan tyytyväisiä. Jos auto olisi lähtökohtaisesti aerodynaamisesti vahva, niin ei kai silloin mitään radikaaleja uudistuksia tarvittaisikaan(Ferrari, Mclaren), mutta kun asia ei Toyotan kohdalla vaan ole niin.

Miten se on niin vaikeaa joillekin myöntää, ettei tuossa alkulähteille menossa ole tässä kohtaa mitään järkeä, kun tallilla olisi resursseja tehdä radikaalimpiakin linjauksia? Vaikka sitten suuremmalla riskillä. Eikö tämä "jatkuvan kehityksen linja" -kortti ole jo katsottu? Ja tallilla lienee se 2 vuotta enää aikaa tehdä tulosta. Ja järkeä tässä on??? Mikä niin?
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
formulastara sanoi:
Miten se on niin vaikeaa joillekin myöntää, ettei tuossa alkulähteille menossa ole tässä kohtaa mitään järkeä, kun tallilla olisi resursseja tehdä radikaalimpiakin linjauksia? Vaikka sitten suuremmalla riskillä. Eikö tämä "jatkuvan kehityksen linja" -kortti ole jo katsottu? Ja tallilla lienee se 2 vuotta enää aikaa tehdä tulosta. Ja järkeä tässä on??? Mikä niin?
Luepa koko ketju uudestaan ajatuksen kanssa läpi.:thumbup:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Trone sanoi:
Eli siinä vaiheessa kun Honda tai Toyota alkaa menestymään, japanilaisuus ei olekaan enää haittatekijä? Ja jos molemmat sattuvat pärjäämään yhtä aikaa, niin japanilaisuudestehan tuleekin sitten menestystekijä #1. :D

PS. Kannattaa tutustua Hondan, Toyotan ja ylipäätään japanilaisten (ei tosin kuskien :D) moottoriurheiluhistoriaan.
Vaikee sanoa, kai Honda ja Toyota sitten menestyvät F1-sarjassa kehnonpuoleisesti japanilaisuudestaan huolimatta. Ei F-ykkösten kyllä luulisi niin kamalasti esim. rallitouhuista poikkeavan, että jotain oleellista toimintafilosofian muutosta sarjasta toiseen siirryttäessä tarvittaisiin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, Denso-Toyotat vauhdissa ja eivät sitten saaneet McLarenin ratkaisua toimimaan, kuten odottaa saattoi. Tilalla Densojen oma hieno viritys:





Trullikin näyttää lähinnä siltä, että jep, se on tätä taas.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Misa1 sanoi:
Heh, Denso-Toyotat vauhdissa ja eivät sitten saaneet McLarenin ratkaisua toimimaan, kuten odottaa saattoi. Tilalla Densojen oma hieno viritys:

Jos tarkoitit etusiipeä, niin Trullillahan se oli kyllä käytössä

 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Toyon pojat kuumeisesti miettii kumpaa kopiois, laarenia vai viime kauden ferraria :D
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
nyt ne vehkeet sit pikku hiljaa kulkemaan jukoliste!

Trulli iha masentunu:D

pojilla muutenki vähä eri pakettia testauksessa, esim. peilit, etusiipi...
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Doubtful sanoi:
Toyon pojat kuumeisesti miettii kumpaa kopiois, laarenia vai viime kauden ferraria :D
Jep, ja itse keulan muotohan on suoraan vuoden 2002-2003 Mclarenista. Ei sinänsä mitenkään huonon näköinen mutta...

 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Nyt kun täällä puhutaan noista ponttooneista, niin nuo McLarenin ilmanottoaukot näyttää taviksen silmään "optimoiduimmilta", mitä tulee tuohon ilmavirran kulkuun ponttoonien alaosan ympäri. Tietysti Ferrarista olis kiva nähdä parempi kuva.




 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No tuosta kuvasta jo huomaa, että kyllä f-2008:ssakin on pidetty huolta alaosan virtauksista:



Harmi ettei ole vastaavaa kuvaa tarjolla kuin uudesta Larenista. Täytyy huomioida myös, että larenin kuvaa vääristää tuollainen mulkolinssivääristys, joka ei anna ihan totuudenmukaista kuvaa autosta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Misa1 sanoi:
Heh, Denso-Toyotat vauhdissa ja eivät sitten saaneet McLarenin ratkaisua toimimaan, kuten odottaa saattoi. Tilalla Densojen oma hieno viritys:

Hieman tarkkuutta nyt. Kuvassa on viime kauden auto modatulla aerolla. Katso mm. sivuponttoonit, etujousitus, ja peilit.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Skenejeesus sanoi:
Viime vuoden kuvista saa tosiaan vähän huonon kuvan.
Juu, taisi lipsahtaa väärä kuva.

Tässä aika hyvä kuva uudesta autosta
http://www.teamf1gp.com/IMG/jpg/F2008_focus_oblique.jpg

Tossa on tollanen pieni seinämäinen pinta tossa ilmanottoaukon alapuolella. Vois ehkä olla siitä kohtaa vähän virtaviivaisempi, mutta ehkä en lähde neuvomaan Ferrarin suunnitteljoita :D
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Misa1 sanoi:
Heh, Denso-Toyotat vauhdissa ja eivät sitten saaneet McLarenin ratkaisua toimimaan, kuten odottaa saattoi. Tilalla Densojen oma hieno viritys:



Trullikin näyttää lähinnä siltä, että jep, se on tätä taas.
Niin, Glockhan siis ajoi eilen vanhalla autolla...
 
Ylös