Toyota TF108

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Eipä ole -08 auto paljoa -07 autosta muuttunut, eturipustukset on hieman ohuemmat ja siinäpä sitten olikin. :jaska: KUN auton huonon suorituskyvyn syy viime kaudella oli aerodynamiikka JA osa-alue jossa tänäpäivänä saa eniten sekunnin kymmenyksiä pois kehitystyöllä on aerodynamiikka niin jotain radikaalia ratkaisua mun mielestä tartteis tehdä. :rolleyes:

Toyotan filosifia ja suunnittelukonsepti käytettiin loppuun jo kaudella 2005 jolloin voitiin vielä puhua 'tuloksista'.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Trone sanoi:
Tiedä sit pitävätkö paikkansa, mutta vaihtoi Tojo renkaansakin kesken uuden auton suunnittelun sen takia, että corolloihin vaihdettiin tehtaalla Brisukat alle....niin ja sit meinasivat vielä unohtaa kertoo sen formula tiimille...
Tuskinpa pitää paikkaansa.
Tuon taisin lukea VM:stä ja muistaisin kyllä kuulleeni asian jo silloin kun tojo renkaita vaihtoi misukoista brisukoihin. Jotta kyllä se käsittääkseni niin kävi, että syksyllä Tojo päätti vaihtaa ensiasennus renkaansa brisukoihin ja sitä myöten formulatallikin pakotettiin vaihtamaan kumit misukoista brisukoihin.

Toki jos sulta löytyy muuta faktaa tähän kuin, että "ei pidä paikkaansa" niin olen avoin kuuntelemaan.

Ja voin rehellisesti kertoa, että minulla ei ole mitään Japanilaisia vastaan ja tarkoitukseni ei ollut millään lailla dissata heitä. Eikä aikaisempi postaukseni myöskään perustunut sille pohjalle vaan ihan sille pohjalle mitä olen lukenut alan lehdistä.

Noin viimosena pointtina heitettäköön, että jotain täytyy pielessä olla jos lajin suurimmalla budjetilla ei voiteta edes samoilla koneilla kulkevaa Williamsia. Vertauskohdan voi ottaa vaikka bemarista (pätee toki paremmin Hondaan kuin Tojoon joka aloitti tyhjästä, mutta on siitäkin jo aikaa....)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Trone sanoi:
Eli siinä vaiheessa kun Honda tai Toyota alkaa menestymään, japanilaisuus ei olekaan enää haittatekijä? Ja jos molemmat sattuvat pärjäämään yhtä aikaa, niin japanilaisuudestehan tuleekin sitten menestystekijä #1. :D

PS. Kannattaa tutustua Hondan, Toyotan ja ylipäätään japanilaisten (ei tosin kuskien :D) moottoriurheiluhistoriaan.
No kun sä sen tunnut tietävän niin kerro lisää ihmeessä. Itse puhun puhtaasti siltä pohjalta mitä tiedän. Koitan välttää puhtaan paskan puhumisen ja turhan mutuamisen, joten nyt on tilaisuutesi paikata tietämystäni. ;)

Arvostan kyllä Hondan menestystä moottorivalmistajana formuloissa ja muutenkin muissa lajeissa (esim. MotoGP). Ja Tojo on menestynyt kovasti rallissa ja Le Mans'sissakin tais käydä väläyttämässä joskus....
Mutta formuloissa ei vaan kulje. Ja tähän ainakin alanlehdissä on tarjottu syyks sitä, että tallien Japanin pää haluaa sekaantua vähän liikaakin asioihin ja enimmäkseen ne markkinamiehet eli talleja käytetään liiaksi markkinoinnissa (esimerkkinä se Tojon rengasmerkin vaihto) tms....
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
Hieman tarkkuutta nyt. Kuvassa on viime kauden auto modatulla aerolla. Katso mm. sivuponttoonit, etujousitus, ja peilit.
No katsos, niinpäs onkin. On niin onnettoman vähäisiä nuo muutokset, että melkein samalle näyttää. Ja peilien paikkojahan siirrellään testeissä usein. Mutta ripustukset oikeestaan paljastaa tuon vanhaksi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ground Effect sanoi:
Juu, taisi lipsahtaa väärä kuva.

Tässä aika hyvä kuva uudesta autosta
http://www.teamf1gp.com/IMG/jpg/F2008_focus_oblique.jpg

Tossa on tollanen pieni seinämäinen pinta tossa ilmanottoaukon alapuolella. Vois ehkä olla siitä kohtaa vähän virtaviivaisempi, mutta ehkä en lähde neuvomaan Ferrarin suunnitteljoita :D
Itsekin mietin, miksi uuteen autoon tuli tuollaiset tasaiset seinämäiset pinnat ponttoonien etuosaan, kun viime vuonna nämä kohdat olivat voimakkaasti viistossa. Olisiko syynä, että näin virtaukset saadaan ohjattua tarkemmin ilmanottoaukon yli ja ali? Ettei likaista "hajavirtaa" vuotaisi suoraan ponttoonien sivuille(paitsi tietysti alaosaan)?
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hämäävän samannäköisiä tuosta kuvakulmasta ovat nuo Toyot, vanha ja uusi. Kuskin pääsuojus on hyvä merkki kanssa mistä voi kyylätä onko mikä malli kyseessä.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Toyota committed to F1 until 2012

Autosport.com sanoi:
Toyota committed to F1 until 2012

By Michele Lostia and Pablo Elizalde Thursday, January 17th 2008, 10:28 GMT

Toyota have no intention to leave Formula One at least until 2012, according to team president John Howett, who denied the Japanese squad have been given a two-year deadline to succeed.

"The rumours about us leaving the sport have always been groundless," Howett was quoted as saying by Gazzetta dello Sport. "Having signed the Concorde Agreement, we are in it at least until 2012.

"We never received deadlines from Japan regarding the next two years."

Toyota team principal Tadashi Yamashina said earlier this year in the team's annual motorsport report that he had two more years to achieve success in Formula One.

"To become stronger it is more important to improve the level of organization in general rather than to rely on the power of one person," said Yamashina. "And my job is to mobilize the resources to achieve that.

"I have been given two more years. So, we will work and fight to make sure we prove ourselves in the 2008 season."

Yamashina said, however, that his words had been misinterpreted and insisted there are no ultimatums from Toyota.

"My words were misinterpreted," he was quoted as saying by the Italian newspaper. "When I mentioned the two-year deadline to get results, it wasn't an ultimatum, I wasn't referring to Toyota's presence in F1, I was talking about the extent of my appointment."

Toyota, with one of the biggest budgets in the sport, are yet to win a race in Formula One.
On se hyvä että organisaatiolla on selkeät tavoitteet ja suunnitelma, jolla niihin päästään. :alppu:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
CamoN sanoi:
Toyota committed to F1 until 2012



On se hyvä että organisaatiolla on selkeät tavoitteet ja suunnitelma, jolla niihin päästään. :alppu:
Jaahas, no hyvä juttu näin fanien kannalta. En itse ole testejä kerennyt paljoa seurata mutta kuinkas uusi toyota on radalla testeissä kulkenut? Glock taisi olla yhtenä päivänä porukan nopein mutta sillä tiedolla ei vielä kuuhun mennä.. :frown:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Testit on testejä ja aikoja ei kannata katsoa mutta Toyotat jäivät sekunnin Williamsista tänään.

Eli jatkuu rämpiminen...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, testit on testejä mutta se on aikalailla selvää jo, että Toyota jää reilusti kakkoseks Williamsiin verrattuna. Jäi viime kaudella ja ei ole parannusta näkyvissä.

Varsinkin kun näyttäisivät keskittyvän olennaiseen:

- Uskon, että joissain talleissa on jo löydetty tapa automatisoida starttiprosessi ja minimoida renkaiden sutiminen kiihdytyksissä, Trullin kerrotaan sanoneen italialaiselle Autosprint-lehdelle.

Trulli ei suoraan väitä kenenkään huijaavan, mutta tilanne on hänen mielestään epäilyttävä.

- Kun olemme analysoineet käyttäytymistä radalla sekä nyt että joulukuun testeissä, niin muutoksia on monia - ja ne ovat useissa tapauksissa epäilyttäviä, Trulli puhisi.

Luistonestokiellon toivottiin johtavan siihen, että onnistuneen lähdön ottaminen olisi automatiikan sijaan kiinni kuljettajan kaasujalan herkkyydestä.

(MTV3)
Kannattaiskohan yrittää kehitellä niitä oman auton ominaisuuksia, luotettavuutta ku kyttäillä muiden tekemisiä. Sama helkkarin boxi siellä on joka kärryssä, että taitaa olla Trullin jalassa se ongelma. :confused:
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Jaahas! Luistonesto jarna lähti jo käyntiin rupujen osalta. Kait se nyt on niin että parmpi auto on aina parempi. Siis vaikka lähdettäisiin paikaltaan. Odotin kyllä että tekis juuri Trullille hyvää tc:n poistuminen...huoh. Keskittyis ny ajamiseen ennenkuin kateus voittaa kiiman:thumbdown
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
HK tietää kertoa seuraavaa:

Starttiharjoituksetkin kulkivat mukavasti, mikä ei ole yllätys, sillä ilman erityisjärjestelmiä Renaultin moottorin vääntö pääsee lähtöhetkillä oikeuksiinsa.
Josta voi tehdä sitten sen tyyppisiä päätelmiä, että Toyotan moottori ei väännä startti hetkellä sopivalta alueelta?

Tosin mites Williams? Onko Toyota verrannut itseään myös Williamsiin? Eikös Toyota käytä nykyään Williamsin kehittämää vaihdelaatikkoa, joten siltäkin osin pitäis olla sama paketti? Jos Toyotat häviävät Williamseille starteissa, niin aika pitkälti se on kuskeissa se vika.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki


Toyota kokeilee näköjään kärryä ilman siltäsiipeä(kurkunleikkaajaa). Sinänsä siistimmän näkönen kyllä tuolleen :)
 

Raik'n roll

Well-known member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
149
Sijainti
Espoo, Finland
Oberfeldwebel sanoi:
Nokka on kyllä ruma, paksu tantta.. :nope: :wink:
Samaan kiinnitin itsekin huomiota. Verrattuna vaikkapa esim. mäcciin, on nokissa valtava ero. Tuosta Toyotan nokasta voi jo silmämääräisesti sanoa, että "näyttää hitaalta".:alppu:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Toyotan italialaiskuljettaja Jarno Trulli uskoo, että uusi tallin TF108-malli on paljon viime vuotista autoa suorituskykyisempi. Talven testit eivät sinänsä tue Trullin puheita, sillä japanilaistalli ei ole loistanut niissä. Trullin mukaan Ferrari ja McLaren ovat muita talleja edellä.

- En tiedä mitä muut tekevät, mutta Ferrari on todella nopea. Joidenkin mielestä MM-taistelu on jo ohi, italialainen kertoi autosport.comille.

Kahden suurtallin jälkeen on tasaisempaa.

- Toivon, että Toyota taistelee seuraavista sijoista Ferrarin ja McLarenin jälkeen yhdessä BMW:n ja Renaultin kanssa, Trulli miettii.

Viime kaudella Toyota keräsi surkeat 13 MM-pistettä.

- Toivon, että voimme olla parempia kuin viime vuonna. Se ei ollut hyvä vuosi meille. Aloitamme alusta ja menemme parempaan suuntaan. Toyotan resursseilla voi tehdä isoja asioita. Meidän täytyy uskoa siihen, ja kehitys saattaa ottaa aikaa. Olen iloinen, sillä auto on epäilemättä parempi kuin viime vuonna, Trulli sanoo.

- Itseluottamukseni on kunnossa auton suhteen. Se tuntuu luotettavalta, mutta nopeilla kierroksilla meillä on vielä vaikeuksia.

IL
Heh, Trulli. Onkohan tullut tallilta käsky, että nyt vähän joukkoon sitä PR-kuorrutusta?

Kivahan se olis jos Toyotat pääsis taistelemaan samalle viivalle Renaultien, Bemareiden yms. kanssa. Epäilen kuitenkin, että erot muihin talleihin tulee näyttämään vielä pahemmalle kun käy perinteisesti. Trulli kykenee aika-ajoissa siihen eteen muiden tulpaksi, siellä on Alonsot sun muut kiukkusina kun eivät ohikaan pääse.

Noiden tapahtumien seurauksena varsinkin maikkarin "asiantuntijat" pähkäilevät miten McLaren ja Ferrari ovat ihan omassa luokassaan. Sit ne ihmettelee ääneen myös sitä miten joku Trullin eteen päässyt yksittäinen kuski, sanotaan vaikka (sinivalkokeltamustapunaiset -lasit päässä) Nico, pystyi loistavaan suoritukseen muihin nähden. Eivätkö tietenkään ota huomioon sitä "Trulli-tulppaa" :D
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Sportti.comista:
Toyota uusii autoaan 24.2.2008,12:46:53

Toyotan kierrosajat eivät talven F1-testeissä ole olleet kärjen tasolla, joten uuteen TF108-autoon tehdään suurehkoja muutoksia jo ennen kauden alkua. Ensi viikon testeissä Barcelonassa Toyota kokeilee uutta aerodynamiikkaa, jonka avulla eroa kärkeen pyritään kuromaan. Toyotan pääinsinööri Dieter Gass kertoi tallin tiedotteessa, että ensi viikon testeissä uusi aerodynamiikkapaketti on käytössä molemmissa autoissa, jotta kehitystyö olisi mahdollisimman tehokasta.

Barcelonan testit menivät tällä viikolla piloille sateen takia ja sadetta on luvattu Barcelonaan myös ensi viikoksi, joten sääolosuhteet saattavat jälleen häiritä Toyotan kehitystyötä.

F1-kauden avauskilpailu ajetaan kolmen viikon kuluttua Australian Melbournessa.



Jotain radikaalia muutosta Toyota tarvitsee jos meinaavat pärjätä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Spurttikomin omat johtopäätökset on kyllä loistokkaita. Barcelonan päivitys on ollut suunnitelmissa jo silloin, kun auto julkistettiin. Sikäli kun se ketään kiinnostaa, niin mitään mullistavaa ei nähdä - uusi etusiipi ja sivuilmanohjaimet lienevät helpoimmin paikallistettavissa. Lisäksi muutoksia tulee jousitukseen ja jarruihin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
sportti.com sanoi:
Toyotan kierrosajat eivät talven F1-testeissä ole olleet kärjen tasolla, joten uuteen TF108-autoon tehdään suurehkoja muutoksia jo ennen kauden alkua. Ensi viikon testeissä Barcelonassa Toyota kokeilee uutta aerodynamiikkaa, jonka avulla eroa kärkeen pyritään kuromaan. Toyotan pääinsinööri Dieter Gass kertoi tallin tiedotteessa, että ensi viikon testeissä uusi aerodynamiikkapaketti on käytössä molemmissa autoissa, jotta kehitystyö olisi mahdollisimman tehokasta.

Barcelonan testit menivät tällä viikolla piloille sateen takia ja sadetta on luvattu Barcelonaan myös ensi viikoksi, joten sääolosuhteet saattavat jälleen häiritä Toyotan kehitystyötä.
Montahan mm:ä on käyrempi siiven päätylevy tai monta senttimetriä savupiippuja on laitettu taaemmaksi? Jotenkin vaan tuntuu, ettei mitään dramaattista muutosta tulla näkemään edelleen...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
TS sanoi:
Trulli pitää nyt autostaan

Nopeimman ajan 1.20,801 tykitti keskiviikkona Toyotan Jarno Trulli.

- Voin vakuuttaa, että auto tuntuu hyvältä. Kun saimme sen, se tuntui vain erilaiselta. Nyt olemme oppineet tuntemaan sen paremmin. Bahrainin testissä ainoa vertailupohja oli Ferrari, emmekä saaneet oikeaa kuvaa. Nyt tiedämme paremmin, mihin pystymme, Trulli totesi.
Mistä löytyi vauhti ja onko se todellista? Toki voi olla, että Toyotalla on keksitty jotain ja opittu säätämään autoa. Trullin fiiliksistä voisi näin päätellä. Ainakin jos aikaisempiin kommentteihin vertaa.

Jotenkin on kuitenkin sellainen epäilys, että aika-ajoissa Trullin onnistuu, kuten yleensä ja kisat jatkuu edelleen tulppana ajamisena. Se vaan katoaa se vauhti. Viimeistään parin kierroksen jälkeen.

Se tulee olemaan varmaan se Toyotan ongelma. Pitkissä vedoissa vauhtia ei riitä. Renkaat kuuluu liian äkkiä ja tankki täynnä meno on muutenkin nihkeää.
 
Ylös