Hei Jacqe (ja muut pyöräilystä tietävät). Onko teillä kokemusta/tietoa Cicli B nimisestä pyörästä, irtoaisi sellanen tonnin pintaan uutena (allekin alesta ja varustettuna)? Onko hyvä peli? Kilpailijoina sitten sille olisi lähinnä Konan Jake the Snake ja Focuksen Mares, joista ainakin Konaa kehui tuttuni maasta taivaisiin.
Ajan 90% asfaltilla, 2% mukulakivellä (kannettavissa sen yli..) ja 8% hiekkatie/hiekkapohjainen maantie-pohjalla. Tarkoitus olisi lisätä pyöräilyn määrää olennaisesti nykyisestä (nykyään juoksen enemmän kilsoja vuodessa) sellaiseen tahtiin, että tekisin pari kertaa viikossa n.50 km lenkkejä. Ja vaikka vaan hyvällä säällä, eli ei tarvitse kestää loskassa ajelua (edes talvikäyttöä). Pitäisi olla mahdollisimman helppo ylläpitää ja luotettavakin tietysti. Cyclocross pyöriin on oma mielenkiinto nyt näiden tarpeiden pohjalta asettunut. Mielipiteitä pyörähirmut?
En ole ennen käyräsarvista omistanut, pyöräilyä kylläkin harrastanut pienestä lähtien, tosin viimevuosina painottunut enemmän tosiaan juoksemiseen.
Nyt on hyviä alennuksia cycloista ja muista fillareista.
Merkki sinällään ei kerro vielä kovinkaan paljon, mutta mistä osista se raapastu kasaan, sitäkin enämpi.
Tonnilla saa hyvän pyörän sun ajattelemaan käyttöön!:ahem:
Samoilla linjoilla Moen kanssa!
Ja oikeilla jäljillä olet mielestäni, kun cyclocrosseria katselet. Kesällä voi vanteille laittaa maantiekumit jolloin se käy ihan täysin maantiepyörästä. Ei suurta eroa tavallisille kuolevaisille. Mikä tuossa on hyvää, niin renkaita vaihtamalla sen saa tosiaan soveltumaan sorateillekin ja talvella se on varsin mainio peli. Itselläni on Colnagon cyclocrossari, jolla ajan kesät talvet. Kesällä tietty harvemmin, koska silloin käytän enemmän kilpuria. Syys, talvi ja kevät -kausina on kuitenkin crossari käytössä.
Joo niin kattelin itsekin tossa hinnoittelussa, että hinta pompsahtaa tai putoaa samantien satasia jos vaihtuu joku vaihteiston malli, pyörien navat tai pakatkin toisiin.
Mites toi rungon koko, olen 186cm pitkä niin karkeasti sanottuna olisiko se 60cm vai 57cm vai 54cm runko vai riippuuko niin paljon merkistä että ei voi sanoa edes suuntaa-antavasti? Kun näyttävät usein olevan sellasia, että pyörät kasataankin vasta kun on tilattu ja maksettu ja aina ei pikaisen soittokierroksen perusteella myyjällä ole tarjota suosittelemaansa pyörää(varsinkaan suosittelemillaan osilla) koeajoonkaan.. Ei nyt viitsisi tonnia panna haisemaan ihan mutu-tuntumallakaan.
Runkokoot on todella yksilölliset ja vaihtelee sekä merkkikohtaisesti että ajajakohtaisesti tosi paljon. Itselläni on kilpapyörän runkokoko peräti 55cm, vaikka olen vain 169cm pitkä. Yleensä 55cm kokoista runkoa suositellaan mua selvästi pidemmille. Tosin täytyy mainita, että triathlon-harrastuksen myötä mun ajoasento on vähän muuttunut, ja tuo runko alkaa olla vähän liian pitkä.. Eli seuraavan maantiefillarin(tai tri) kun hankin, niin se tulee olemaan pienempi.
Mutta joo.. toisin sanoen oikea runkokoko selviää parhaiten kokeilemalla. Pieni koeajolenkki on ihan must. Sä oot sen verran pitkä, että luultavasti se menee tuonne 57 - 60 akselille tai ehkä jopa yli(?), mutta tosiaan, se vaihtelee tosi paljon.
Ainakin helsingin Velosportissa on sellainen kokomittauslaite. Niillä on kaikkien valmistajien taulukot siellä, ja sen avulla saa aika tarkan suunnan siitä minkä kokoinen voi sopia. En tiedä miten muissa liikkeissä on tuollaista.. Velosportia en kyllä sitten muuten voisi kauheasti suositella, koska asiakaspalvelu on välillä tylyä ja hinnat ovat korkeat.
Yksi kiinnostava paketti löytyikin jo superale-hintaan: 105/Ultegra-osilla (Shimano XT navat, Mavic A317) kehät kasattu pyörä ei pitäisi olla ihan susi? Mulle noi ei sano oikein mitään, paitsi että Shimano oli ainakin joskus laadukas valmistaja mutta sitten niille tuli ne halpis-Nexukset ja muut citimarket-jutut, mutta eikai noilla mitään ole niiden pyörien kanssa tekemistäkään..
Tuo kuulostaa ihan hyvältä. Kyllä mä ainakin voin suositella Shimanon pakettia. Itselläni on molemmissa pyörissä nuo 105 osasarjat ja hyvin on pelittänyt.

Jotkut haukkuu Shimanoa, mutta se haukku johtuu lähinnä niistä Shimanon halpisosasarjoista, joita käytetään joissain hybrideissä yms. 105 ja Ultegra on kuitenkin kyllä laadukasta settiä.