Treenitoikki vuoden 2009 alulle

Mangelo

Well-known member
Eilen hiihdin 3 ja 5km lenkit luistellen, nekin oli hiihtämällä tehdyt. Nyt jaksoi jo muutaman jyrkän mäen nousta luistellen.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
22.12.
Juoksua 9km / 55min.. Kevyttä herkistelyä pidemmän lepojakson jälkeen. Kävin tarkastamassa latutilanteen ja hyvältähän se näytti. Valitettavasti heti sen jälkeen alkoi satamaan pyryttäen lunta, joten se latutarkastus jäi aika turhaksi.. Hyvä kevyt lenkki silti.

23.12.
Hiihtoa 12.6km ja 1h13min (pertsalla). Tämän kauden ensimmäinen hiihtolenkki Paloheinässä. Kiersin 1.8km lenkkiä seitsemän kertaa ja syke nousi kyllä ylämäissä aika korkeaksi. Sitä ei vaan osaa rauhallisemminkaan niitä hiihtää. Hyvin silti jaksoi ja olisi jaksanut enemmänkin, mutta maltoin vielä mieleni. Turha rikkoa vielä paikkojaan. Tosi hyvä fiilis kuitenkin kokonaisuudessaan. Suksi luisti ja pitoakin löytyi.

pendellstock

Well-known member
Hei Jacqe (ja muut pyöräilystä tietävät). Onko teillä kokemusta/tietoa Cicli B nimisestä pyörästä, irtoaisi sellanen tonnin pintaan uutena (allekin alesta ja varustettuna)? Onko hyvä peli? Kilpailijoina sitten sille olisi lähinnä Konan Jake the Snake ja Focuksen Mares, joista ainakin Konaa kehui tuttuni maasta taivaisiin.

Ajan 90% asfaltilla, 2% mukulakivellä (kannettavissa sen yli..) ja 8% hiekkatie/hiekkapohjainen maantie-pohjalla. Tarkoitus olisi lisätä pyöräilyn määrää olennaisesti nykyisestä (nykyään juoksen enemmän kilsoja vuodessa) sellaiseen tahtiin, että tekisin pari kertaa viikossa n.50 km lenkkejä. Ja vaikka vaan hyvällä säällä, eli ei tarvitse kestää loskassa ajelua (edes talvikäyttöä). Pitäisi olla mahdollisimman helppo ylläpitää ja luotettavakin tietysti. Cyclocross pyöriin on oma mielenkiinto nyt näiden tarpeiden pohjalta asettunut. Mielipiteitä pyörähirmut?

En ole ennen käyräsarvista omistanut, pyöräilyä kylläkin harrastanut pienestä lähtien, tosin viimevuosina painottunut enemmän tosiaan juoksemiseen.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Nyt on hyviä alennuksia cycloista ja muista fillareista.

Merkki sinällään ei kerro vielä kovinkaan paljon, mutta mistä osista se raapastu kasaan, sitäkin enämpi.

Tonnilla saa hyvän pyörän sun ajattelemaan käyttöön!:ahem:

pendellstock

Well-known member

Merkki sinällään ei kerro vielä kovinkaan paljon, mutta mistä osista se raapastu kasaan, sitäkin enämpi.

Joo niin kattelin itsekin tossa hinnoittelussa, että hinta pompsahtaa tai putoaa samantien satasia jos vaihtuu joku vaihteiston malli, pyörien navat tai pakatkin toisiin.

Mites toi rungon koko, olen 186cm pitkä niin karkeasti sanottuna olisiko se 60cm vai 57cm vai 54cm runko vai riippuuko niin paljon merkistä että ei voi sanoa edes suuntaa-antavasti? Kun näyttävät usein olevan sellasia, että pyörät kasataankin vasta kun on tilattu ja maksettu ja aina ei pikaisen soittokierroksen perusteella myyjällä ole tarjota suosittelemaansa pyörää(varsinkaan suosittelemillaan osilla) koeajoonkaan.. Ei nyt viitsisi tonnia panna haisemaan ihan mutu-tuntumallakaan.

Yksi kiinnostava paketti löytyikin jo superale-hintaan: 105/Ultegra-osilla (Shimano XT navat, Mavic A317) kehät kasattu pyörä ei pitäisi olla ihan susi? Mulle noi ei sano oikein mitään, paitsi että Shimano oli ainakin joskus laadukas valmistaja mutta sitten niille tuli ne halpis-Nexukset ja muut citimarket-jutut, mutta eikai noilla mitään ole niiden pyörien kanssa tekemistäkään..

Jacques

Sijainti
Helsinki
Hei Jacqe (ja muut pyöräilystä tietävät). Onko teillä kokemusta/tietoa Cicli B nimisestä pyörästä, irtoaisi sellanen tonnin pintaan uutena (allekin alesta ja varustettuna)? Onko hyvä peli? Kilpailijoina sitten sille olisi lähinnä Konan Jake the Snake ja Focuksen Mares, joista ainakin Konaa kehui tuttuni maasta taivaisiin.

Ajan 90% asfaltilla, 2% mukulakivellä (kannettavissa sen yli..) ja 8% hiekkatie/hiekkapohjainen maantie-pohjalla. Tarkoitus olisi lisätä pyöräilyn määrää olennaisesti nykyisestä (nykyään juoksen enemmän kilsoja vuodessa) sellaiseen tahtiin, että tekisin pari kertaa viikossa n.50 km lenkkejä. Ja vaikka vaan hyvällä säällä, eli ei tarvitse kestää loskassa ajelua (edes talvikäyttöä). Pitäisi olla mahdollisimman helppo ylläpitää ja luotettavakin tietysti. Cyclocross pyöriin on oma mielenkiinto nyt näiden tarpeiden pohjalta asettunut. Mielipiteitä pyörähirmut?

En ole ennen käyräsarvista omistanut, pyöräilyä kylläkin harrastanut pienestä lähtien, tosin viimevuosina painottunut enemmän tosiaan juoksemiseen.

Samoilla linjoilla Moen kanssa!

Ja oikeilla jäljillä olet mielestäni, kun cyclocrosseria katselet. Kesällä voi vanteille laittaa maantiekumit jolloin se käy ihan täysin maantiepyörästä. Ei suurta eroa tavallisille kuolevaisille. Mikä tuossa on hyvää, niin renkaita vaihtamalla sen saa tosiaan soveltumaan sorateillekin ja talvella se on varsin mainio peli. Itselläni on Colnagon cyclocrossari, jolla ajan kesät talvet. Kesällä tietty harvemmin, koska silloin käytän enemmän kilpuria. Syys, talvi ja kevät -kausina on kuitenkin crossari käytössä.

Joo niin kattelin itsekin tossa hinnoittelussa, että hinta pompsahtaa tai putoaa samantien satasia jos vaihtuu joku vaihteiston malli, pyörien navat tai pakatkin toisiin.

Mites toi rungon koko, olen 186cm pitkä niin karkeasti sanottuna olisiko se 60cm vai 57cm vai 54cm runko vai riippuuko niin paljon merkistä että ei voi sanoa edes suuntaa-antavasti? Kun näyttävät usein olevan sellasia, että pyörät kasataankin vasta kun on tilattu ja maksettu ja aina ei pikaisen soittokierroksen perusteella myyjällä ole tarjota suosittelemaansa pyörää(varsinkaan suosittelemillaan osilla) koeajoonkaan.. Ei nyt viitsisi tonnia panna haisemaan ihan mutu-tuntumallakaan.
Runkokoot on todella yksilölliset ja vaihtelee sekä merkkikohtaisesti että ajajakohtaisesti tosi paljon. Itselläni on kilpapyörän runkokoko peräti 55cm, vaikka olen vain 169cm pitkä. Yleensä 55cm kokoista runkoa suositellaan mua selvästi pidemmille. Tosin täytyy mainita, että triathlon-harrastuksen myötä mun ajoasento on vähän muuttunut, ja tuo runko alkaa olla vähän liian pitkä.. Eli seuraavan maantiefillarin(tai tri) kun hankin, niin se tulee olemaan pienempi.

Mutta joo.. toisin sanoen oikea runkokoko selviää parhaiten kokeilemalla. Pieni koeajolenkki on ihan must. Sä oot sen verran pitkä, että luultavasti se menee tuonne 57 - 60 akselille tai ehkä jopa yli(?), mutta tosiaan, se vaihtelee tosi paljon.
Ainakin helsingin Velosportissa on sellainen kokomittauslaite. Niillä on kaikkien valmistajien taulukot siellä, ja sen avulla saa aika tarkan suunnan siitä minkä kokoinen voi sopia. En tiedä miten muissa liikkeissä on tuollaista.. Velosportia en kyllä sitten muuten voisi kauheasti suositella, koska asiakaspalvelu on välillä tylyä ja hinnat ovat korkeat.

Yksi kiinnostava paketti löytyikin jo superale-hintaan: 105/Ultegra-osilla (Shimano XT navat, Mavic A317) kehät kasattu pyörä ei pitäisi olla ihan susi? Mulle noi ei sano oikein mitään, paitsi että Shimano oli ainakin joskus laadukas valmistaja mutta sitten niille tuli ne halpis-Nexukset ja muut citimarket-jutut, mutta eikai noilla mitään ole niiden pyörien kanssa tekemistäkään..
Tuo kuulostaa ihan hyvältä. Kyllä mä ainakin voin suositella Shimanon pakettia. Itselläni on molemmissa pyörissä nuo 105 osasarjat ja hyvin on pelittänyt. :) Jotkut haukkuu Shimanoa, mutta se haukku johtuu lähinnä niistä Shimanon halpisosasarjoista, joita käytetään joissain hybrideissä yms. 105 ja Ultegra on kuitenkin kyllä laadukasta settiä.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Ainakin helsingin Velosportissa on sellainen kokomittauslaite. Niillä on kaikkien valmistajien taulukot siellä, ja sen avulla saa aika tarkan suunnan siitä minkä kokoinen voi sopia. En tiedä miten muissa liikkeissä on tuollaista.. Velosportia en kyllä sitten muuten voisi kauheasti suositella, koska asiakaspalvelu on välillä tylyä ja hinnat ovat korkeat.
Sittenhän se on oiva paikka käydä mittaamassa runko ja tilata pyörä netistä. :thumbup:

Itse en luottanut pyörän hankinnassa yhtään ilmoitettuihin rungon kokoihin tai mittauksiin, vaan menin liikkeeseen ja ajoin niin montaa runkokokoa että sopivan tuntuinen löytyi. Sattui hyvä tuuri, kun oli pienessä liikkeessä haluamaani merkkiä useamman kokoisena.

pendellstock

Well-known member
Kiitti vinkeistä! Näyttäisi siltä, että Saksasta saa Suomeen netistä tilattuna jokaisen noista n. 200 euroa halvemmalla (postituksineen) jos tilaa sieltä, mutta sitten ne pitää kaiketi koota itse. Selviytyykö sinänsä amatöörikin tosta kokoomisesta vai?

Lisäscouttauksen päätteeksi mulla on nyt 3 finalistia ja kaikki alle tonnin hintaluokassa:

1.) Merida CycloCross 3: http://www.velosport.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=397

2.) Kona Jake the Snake: http://www.kauppaveljet.fi/tuote/516/ --> tuolta listalta kohta "cyclocorss/retkipyörät" ja sitten se halvempi punainen Jake the Snake.. (ei avaa jostain syystä sitä linkkiä suoraan jos linkitän)

3.) Cicli B Cross: http://www.pyorahuolto.com/pyorat/Cicli_B_Cross_Runkosetti_.html

Missä noista on teistä parhaat osat? Jotain muuta huomionarvoista noiden välillä mielestänne? Tarkoitus käydä tyyppaamassa noita kaikkia tässä piakkoin, mutta olisi kiva tietää onko jossain noissa jotain huomionarvoista osissa/käytettävyydessä/muuten josta olisi tällaisen amatöörin hyvä tietää etukäteen?

Kahdessa noista on tavalliset jarrut ja yhdessä levyt=onko huollettavuudessa eroa, kisapyörissä kai välttävät levyjä kun painavat enemmän mutta mun tasoisella aloittavalla wannabe-harrastelijallahan noilla grammoilla ei ole sinänsä väliä.. Tietysti kerralla kun ostaa tonkin arvoisen pelin, niin oishan se kiva, että olisi mahdollisimman hyvä ja kestävä setti kerralla. Lukkopolkimiin ilmeisesti kannattaa opetella tottumaan jo alusta alkaen, kuulema oikeasti hyvät jos ajaa pitkää lenkkiä jahka niihin on tottunut ensin.? En ole koskaan lukoilla polkenut..

EDIT: entä tällainen "parempi" hybdridi, ovatko ihan susia tuohon käyttötarkoitukseeni kuntoiluun Helsingin alueella? (monet prot antoi ymmärtää, että hybdridit on jo syntyjään susia=eivät sovellu hyvin oikein maastoon eivätkä asfaltille mutta helppo myydä tuulipuvuille pyöränä, joka soveltuu hyvin kaikkialle): http://www.wiggle.co.uk/images/kona-drdew09-zoom.jpg

Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Tekstiä ja settiä....
Vilkaisin nuo vaihtoehdot läpi ja sen mitä minä katupyöristä ymmärrän, niin ihan hyviltä nuo vaikuttivat. Mutta sen paremmin en osaa sanoa mikä kannattaa ostaa, koska katupyöriin en ole koskaan paneutunut.
Hybrideistä itse olen päättänyt pysyä suosiolla erossa parin koeajon jälkeen ja voin suositella muitakin tekemään niin. Eivät ole tiellä juurikaan sen parempia kuin oikea maastopyörä ja maastossa ne eivät toimi juuri lainkaan.

Levyjarruja voin kyllä suositella lämpimästi jo ihan niiden helppouden takia. Perinteisiä jarruja kun saa olla vähintään joka kesä vaihtamassa (vai onko mulla ollu vain paskat palat?) Levyillä on ajettu nyt 2 vuotta ja huollossa sanottiin että kyllä niillä vielä ainakin yksi kesä mennään ennen palojen vaihtotarvetta.
Ja onhan ne nyt hitosti tehokkaammatkin kuin perinteiset jarrut, eli turvallisuutta turvallisuutta. Itse mielelläni kuljetan sen parisataa grammaa ylimääräistä painoa sen turvallisuuden ja helppouden takia.

Lukopolkimet ovat vasta työkalukaapissa odottamassa asennusta ja edullisten kenkien löytymistä, eli niistäkään en tiedä vielä mitään.
Sen verran osaan sanoa, että kannattaa noita tilpehöörejä, kuten juuri lukkopolkimia katsella ulkomailta (ebay esim), sieltä sain omat hyvälaatuiset lukkopedaalit ja pyöräilyshorssit alta viidenkympin kotiin toimitettuna.

Knoukka

Well-known member
Samat suunnitelmat pendellstockin ja Pyryksen kans. Tässä eräs jota kattelin ja kaverilla ois ollua liki ajamaton 56cm -runkoinen, joka oli liian pieni. Enkä sitten tiedä haluaisko sitä treenikaverilta ostaa pyörän? Menee se esittelyn ja kehumisen mahdollisuus siinä! Mutta laadukas cyclocrossari kiikarissa. Molemmissa päissä kun on paljon karkeaa asfalttia ja jos haluaa reitteihin enemmän vaihtelua niin hiekkateitäkin piisaa.

Joulunajan lepo ja tankkaus tekee muuten hyvää kropalle ja hermostolle. Oli todellakin palautumisen paikka. Viikonloppuna ja alkuviikosta halkohommiin, ens viikon loppupuolella täysi rähinä päälle. Treeniohjelman suunnittelua nyt, rajua kevättä meinaan ja teen jos terveenä pysyn.

Jacques

Sijainti
Helsinki
24.12.
Juoksua 54 minuuttia. Tein matkalla koordinaatioharjoituksia, mutta muuten veekoota. Päädyin siihen, että edellispäivän hiihtoharjoituksessa oli ihan riittävästi veekoota tälle viikolle, joten siksi päädyin tähän ratkaisuun.

25.12.
Pisin hiihtolenkki sitten vuoden 2008 Finlandian. 26km ja 2h15min. Fiilis oli aivan mahtava, ladut hyvässä kunnossa ja samoin sukset. Olisi voinut hiihtää pidempäänkin, mutta nälkä alkoi iskemään. Tosi hyvä lenkki!

Jacques

Sijainti
Helsinki
Joulunajan lepo ja tankkaus tekee muuten hyvää kropalle ja hermostolle. Oli todellakin palautumisen paikka. Viikonloppuna ja alkuviikosta halkohommiin, ens viikon loppupuolella täysi rähinä päälle. Treeniohjelman suunnittelua nyt, rajua kevättä meinaan ja teen jos terveenä pysyn.
Itse käytän vähän erilaista metodia. Pidin ennen jouluaikaa tavallista pidemmän lepojakson kun oli kaikenmaailman pikkujouluja ja risteilykin. Nyt sitten joululoman hyödynnän treenaamiseen. Tässä on se hyvä juttu että nyt ei tarvitse tehdä mitään massiivisia viikonlopputreenejä vaan viikkotreenit saa jaksotettua tasaisesti jokapäivälle kun ei ole duunit häiritsemässä.. Vaikka toimistotyötä teenkin, niin vie se niin paljon energiaa ettei arki-iltaisin jaksa kovin pitkiä lenkkejä tehdä. Siksi en itse halua uhrata näin hyviä lomia lepoon. :)

Mangelo

Well-known member
hiihtoa 275km+59km
pyöräilyä 1185km
hölkkää 426km
luistelua 25km
rullaluistelua 106km
uintia 5.5km
soutua 2h
Eilen 8km luistelua oittaalla. Kaikki mäet jaksoi liujuttaa. Ehkä nyt vaihteeksi hölkkää, paitsi että kurkku on kipeä :frown:

edit: Eiköhän nyt tullut viikon tauko ainaskin. Ihan hyvään väliin sikäli että kerkesi jonkinlaisen pohjakunnon hiihtelyyn hankkimaan jo.

Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Itse käytän vähän erilaista metodia. Pidin ennen jouluaikaa tavallista pidemmän lepojakson kun oli kaikenmaailman pikkujouluja ja risteilykin. Nyt sitten joululoman hyödynnän treenaamiseen. Tässä on se hyvä juttu että nyt ei tarvitse tehdä mitään massiivisia viikonlopputreenejä vaan viikkotreenit saa jaksotettua tasaisesti jokapäivälle kun ei ole duunit häiritsemässä.. Vaikka toimistotyötä teenkin, niin vie se niin paljon energiaa ettei arki-iltaisin jaksa kovin pitkiä lenkkejä tehdä. Siksi en itse halua uhrata näin hyviä lomia lepoon. :)
Totta tuo että vaikka tekee toimisto- ja istumatyötä niin ei se palautumista ole.

Lepoa suunnittelin joulunajalle paristakin syystä: lumi- eli latutilanne oli vielä joulua ennen riittämätön ja joulusyönti on niin raskasta, että ei jaksa sen aikana kovin treenailla! Lumitilannehan ennätti parata, mutta pakkasta onkin ollut niin reippaasti ettei ole hiihdättänyt.

Eikä viikko tai pari lepoa ei tee yhtään pahaa kaamosajan kropalle ja mielelle. Ensinnäkin saa vähän etäisyyttä harjoitteluun ja näkee siksi paremmin mikä oli siinä hyvää ja mitä olisi muutettava. Eli kevään harjoittelua tässä suunniteltu ja ensi vuoden tavoitteita. Tarkoitus on tietenkin koventaa harjoittelua ja erityisesti parantaa sen laatua, mm. kokonaisvaltaistamalla ja rytmityksen tehostamisella.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Totta tuo että vaikka tekee toimisto- ja istumatyötä niin ei se palautumista ole.

Lepoa suunnittelin joulunajalle paristakin syystä: lumi- eli latutilanne oli vielä joulua ennen riittämätön ja joulusyönti on niin raskasta, että ei jaksa sen aikana kovin treenailla! Lumitilannehan ennätti parata, mutta pakkasta onkin ollut niin reippaasti ettei ole hiihdättänyt.
Jep! Pohjoisempana ollut aika kirpakkoja pakkasia. Ainoastaan täällä etelässä on ollut just sopivia muutaman asteen pakkaskelejä. Siis mainioita hiihtokelejä.

Eikä viikko tai pari lepoa ei tee yhtään pahaa kaamosajan kropalle ja mielelle. Ensinnäkin saa vähän etäisyyttä harjoitteluun ja näkee siksi paremmin mikä oli siinä hyvää ja mitä olisi muutettava. Eli kevään harjoittelua tässä suunniteltu ja ensi vuoden tavoitteita. Tarkoitus on tietenkin koventaa harjoittelua ja erityisesti parantaa sen laatua, mm. kokonaisvaltaistamalla ja rytmityksen tehostamisella.
Tämä on totta! Huomasin sen itsekin kun olin puolitoista viikkoa treenaamatta. Ja sai mielelle rentoutusta kun kävi vähän ryypiskelemässä. En ollut kunnon tumuja vetänyt kahdeksaan kuukauteen. Nyt jaksaa sitten painaa, ja nauttia tästä lumesta, joka tosiaan tuli vähän yllätyksenäkin. Luonnon joululahjaksi sitä voisi sanoa. :) Joulusyöntikään ei ole mulle ongelma, koska en ole sitä oikeastaan koskaan harrastanut. Ihan normaali ruokamääriä pitänyt, mutta lautanen ollut normaalia monipuolisempi. Eli se on aika hyvä juttu itseasiassa.

Itsellänikin on samansuuntaiset tavoitteet treenin suhteen. Nyt joululomalla menen vielä ihan fiiliksen mukaan ja nautin hyvistä hiihtokeleistä. Uuden vuoden jälkeen aloitan uudella kuntosalilla ja siellä olis pari PT-tapaamista, joilla yritän saada järkeä voimaharjoitteluun. Facebook on siitä näppärä keksintö, että kun siellä on niin paljon seurakavereita, niin sieltä tulee paljon hyviä vinkkejä ihan vaan sillä että julkaisen muistiinpanoissani jonkun treenisuunnitelman (sieltä se löytyy, tosin muokkaamattomana. palautteen olen kuitenkin ottanut huomioon). Tulee pidettyä jalat maassa määrien kanssa, ettei lähde mopo käsistä. Nyt kun oon pysynyt terveenä, niin sellainen riski on olemassa.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Tänään hiihtoa Talissa kaksi kierrosta, yhteensä 13,2km ja 1h20min. Tarkoituksella hiihdin tasamaareittiä ja rennon leppoisalla vauhdilla.
Tuuli oli aika kirpeä taas ja kävi kasvoille. Muuten oli ihan hyvä keli ja latukonekin kävi vetämässä hyvät ladut toiselle kierrokselle. Eli puoli tuntia liian aikaisin lähdin lenkille.

Huomenna olisi taas tarkoitus vetää pidempi hiihtotreeni, jos keli on hyvä. Jos se ei ole hyvä (=sataa liian paljon lunta), niin sitten käyn uimassa ja juoksemassa. Voi olla että jokatapauksessa vaihdan hiihdon muihin lajeihin huomenna, ettei painotu vain yhteen lajiin tämä puuhastelu.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Saiskohan tuota sukset hommattua.. Kaupungin valaistu hiihtolatu (pururata) menee tosta 100 metrin päästä ja isä, hiihtomiehiä kun on, on luvannut kunnon vermeet ostaa jos hiihtelemään rupeaa.

Muuten kiistän reenanneeni lainkaan!

Jacques

Sijainti
Helsinki
Saiskohan tuota sukset hommattua.. Kaupungin valaistu hiihtolatu (pururata) menee tosta 100 metrin päästä ja isä, hiihtomiehiä kun on, on luvannut kunnon vermeet ostaa jos hiihtelemään rupeaa.

Muuten kiistän reenanneeni lainkaan!
Pieni vinkki suksien valintaan.. siinä kun paino vaikuttaa siihen miten jäykät sukset kannattaa ostaa, niin kannattaa varmaan valita suksen jäykkyys tavoitepainon mukaan (mikäli se on nykypainoa alhaisempi). Silloin ne sukset toimii parhaiten silloin kun oot tavoitepainossasi, ja ehkä lisää motivaatioa sen saavuttamiseen ja siinä pysymiseen? Jos ostat nykypainon mukaan sukset niin sitten vituttaa jos painoa lähtee paljonkin tuosta veke..
Luultavasti liikkeessä kysyvät painoasi tämän asian takia..
Kuitenkaan käsittääkseni tuo jäykkyys ei niin paljoa vaikuta etteikö olisi mahdollista hiihtää liian jäykillä tai löysillä suksilla. Ne vaan tietysti toimii parhaiten silloin kun ovat optimaaliset.

Tietty paras on vaan mainita tämä asia myyjälle, että ottaa sen huomioon suksien valinnassa. Jos se kikkailu ei onnistu niin sitten ei voi mitään.

Edit: ja hiihtogurut voi hylätä tai kompata kommenttini, mutulla kun taas heittelen..