Treenitoikki vuoden 2009 alulle

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
2,5 km uintia. 500 vaparia, 500 lättäreillä, 500 potkuja, 500 pullareilla ja 20x25 vetoja. Olipa aika tyhjä tuo perperiosasto tuon jälkeen.:thumbfh:

Saldo 2009:
Kuntopyörä 610 km
Pyöräilyä ulkona 838 km
Uintia hallissa 93,5 km
Hiihtoa 262,5 km
Kävelyä matolla/sauvoilla 50 km
Juoksua matolla/ulkona 31,2 km
Kuntosalia 10 h (sis. karvakuulatreenit)
Rullahiihtoa 70 km

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
24.10.
Juoksua 10,5km / 1h10min. Lönköttelyvauhtia siis kevyesti.

Uintia 1h, tekniikkatreenit. (+ pyöräilyt sinne ja takas 20km).

25.10.
Sateessa pyöräilyä 60km / 2h40min

Saldo 2009:
Kuntosali 30h 45min
Juoksua 926,2km / 93h17min
Kävelyä 30km / 5h
Pyöräilyä 3534km / 134h 16min
Maastohiihtoa (v) 18km 1h 24min
Uinti 42,5km / 22h24min

Quasimodo

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Olen sairastellut pari kuukautta, joten olen menettänyt siinä hyvää treeniaikaa inttiä varten ja alan vasta nyt olla siinä kunnossa, että voisin aloittaa treenauksen uudestaan. Haluaisin kohottaa erityisesti lihaskuntoani ja siihen liittyen kysyisin neuvoa teiltä asiantuntijoilta.

Kumpi siis olisi parempi vaihtoehto, alkaa kohottamaan lihasvoimia salilla vai kehittämään lihaskuntoa punnerruksilla, vatsalihasliikkeillä ja muilla vastaavilla liikkeillä? Vai olisiko kompromissi näiden välillä hyvä ratkaisu. Myönnän toivovani vastauksen olevan keskimmäinen vaihtoehto, sillä laiskana ihmisenä en kovin mielelläni raahautuisi salille. :rolleyes:

Jacques

Sijainti
Helsinki
Olen sairastellut pari kuukautta, joten olen menettänyt siinä hyvää treeniaikaa inttiä varten ja alan vasta nyt olla siinä kunnossa, että voisin aloittaa treenauksen uudestaan. Haluaisin kohottaa erityisesti lihaskuntoani ja siihen liittyen kysyisin neuvoa teiltä asiantuntijoilta.

Kumpi siis olisi parempi vaihtoehto, alkaa kohottamaan lihasvoimia salilla vai kehittämään lihaskuntoa punnerruksilla, vatsalihasliikkeillä ja muilla vastaavilla liikkeillä? Vai olisiko kompromissi näiden välillä hyvä ratkaisu. Myönnän toivovani vastauksen olevan keskimmäinen vaihtoehto, sillä laiskana ihmisenä en kovin mielelläni raahautuisi salille. :rolleyes:
Kai se kultainen keskitie on paras? En oikein tiedä..

Itselläni kuntosalilla käynnistä suurin hyöty on ollut se, että siellä tulee varmasti sitten tehtyä kaikki tarvittavat liikkeet huolella. Lisäksi saa tehtyä helpommin monipuolisempia liikkeitä eri lihasryhmille. Kyllähän kaiken voi tehdä kuntosalin ulkopuolella, mutta jos on laiskuuden kanssa ongelmaa, niin jotenkin voisin kuvitella kuntosalin olevan parempi ympäristö? :rolleyes:

Totke

Psyykeenmurskaaja
Sijainti
Hämeenlinna
Perkeleen penikkatauti. :(

Kyllähän se salille raahautuminen on varmasti monipuolisin vaihtoehto, sieltä saa myös tehostusta keskivartaloliikkeisiin. Toki keskivartaloa saa harjoiteltua ihan kotioloissakin, mutta jääpi sitten lähestulkoon kaikki ala ja yläkropan treenit sikseen. Tuo salille lähtemisen laiskuus on tuttua huttua ja varmasti pärjäisit intissä jo kylmiltäänkin, lasku on kuulemma pehmentynyt siitäkin kun minä siellä olin :rolleyes: Hyvällä keskivartalolla pääsee jo aika pitkälle kumminkin muistaa vaan tehdä ne harjoitteet moni- ja tasapuolisesti. Eli ei pelkkiä suoria vatsoja ja selkä- ja vatsalihasten harjoitus tasapainossa.

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk

Saat sä kotonakin tehtyä harjoituksia, mutta jos ei lihaskuntopohjaa ole ihan hirveästi niin himassa rimpuilun luulisi menevän helposti aika näennäisen treenaamisen puolelle. Jotta kotitreenissä olisi monipuolisuutta ja järkeä, kannattaisi olla kotona jonkunlaiset (säädettävät) käsipainot/levytanko/kahvakuul(i)a. Ja leuanvetotanko. Ainakin. Muistaakseni leuanvetoutelussani kerroit, ettei tuo leuanveto onnistu laisin tällä hetkellä, joten leuanvetotangon hyödyllisyys jäisi toki vähän matalaksi ja samalla yläselän harjoittaminen olisi koordinaatiollisesti vaikeampien liikkeiden varassa. Salilla saat senkin puolen alustavasti raiteilleen ylätaljassa.

Kuten yllekirjoittaneetkin ovat todenneet: salille vaan. Keskivartalon voimistuminen, kuten Totke mainitsi, on supertärkeää. Paitsi inttiä ajatellen, niin myös ylipäätään lihaskuntoharjoitteita ja arkielämää silmällä pitäen keskivartalon jämeryys on kätsy juttu.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Karvakuulatreeniä tunti ja 10 km kuntopyörää päälle.

Saldo 2009:
Kuntopyörä 620 km
Pyöräilyä ulkona 838 km
Uintia hallissa 93,5 km
Hiihtoa 262,5 km
Kävelyä matolla/sauvoilla 50 km
Juoksua matolla/ulkona 31,2 km
Kuntosalia 11 h (sis. karvakuulatreenit)
Rullahiihtoa 70 km

Jacques

Sijainti
Helsinki
27.10.
Kevyt viikko menossa 2*7km pyöräilyä (siirtymät) ja sitten tunti juoksua. Tosi hyvä fiilis kyllä. Tuntui askel kevyeltä.

Aloitin eilen astmalääkityksen (eli se nyt siis todettiin mulla olevan). En tiedä onko se korvien välissä mutta tuntui sekin vaikuttavan. Kurkkukipu ainakin loppui kuin seinään.

Saldo 2009:
Kuntosali 30h 45min
Juoksua 936,2km / 94h17min
Kävelyä 30km / 5h
Pyöräilyä 3548km / 135h 00min
Maastohiihtoa (v) 18km 1h 24min
Uinti 42,5km / 22h24min

Jacques

Sijainti
Helsinki
Mun mielestä teidän jotka pidätte noita saldolistoja, kannattais merkitä kuntosalisaldo tuntien sijaan kiloina. Jokaisesta toistosta ko. kilomäärä kilahtais saldoon. Loppuvuodesta olis huikee tunne kun vuoden aikana olis noussut tonnikaupalla rautaa.
Muuten hyvä, mutta jos tekee ilman painoja (esim. vatsaselkää) niin sitten tulee vaan nollaa. :thumbfh:

Quasimodo

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Kiitoksia neuvoista! Mietiskelen vielä vähän, että millä tavalla alan treenaamaan lihaksiani. Joka tapauksessa aion lähiaikoina tehdä lihaskuntotestin saadakseni vähän käsitystä lihaskunnostani, joka lienee aika heikko. Jos lopulta kuitenkin päädyn kotona treenaamiseen, niin silloin tekisin suurimmaksi osaksi näitä lihaskuntotestin liikkeitä.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Kiitoksia neuvoista! Mietiskelen vielä vähän, että millä tavalla alan treenaamaan lihaksiani. Joka tapauksessa aion lähiaikoina tehdä lihaskuntotestin saadakseni vähän käsitystä lihaskunnostani, joka lienee aika heikko. Jos lopulta kuitenkin päädyn kotona treenaamiseen, niin silloin tekisin suurimmaksi osaksi näitä lihaskuntotestin liikkeitä.
Taas mutua:
Jos haluaa tehokkaasti treenata noita osa-alueita, niin käsittääkseni kannattaa tehdä jotain muuta kuin kyseisiä liikkeitä.. Kuten PekPoy totesi niin leuanvetoa on hankala treenata kotona ja mielestäni vauhditonta hyppyäkään ei ehkä kannattaisi treenata hyppimällä vaan ennemmin tekemällä jalkakyykkyjä tai sitten samaa liikettä jalkaprässissä?

Edit: tietty sitä voimaa saa jalkoihin ylämäkivedoista, mutta musta jotenkin tuntuu ettei se välttämättä ole miellyttävin tapa, koska se on aika rankkaa. ;)

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mun mielestä teidän jotka pidätte noita saldolistoja, kannattais merkitä kuntosalisaldo tuntien sijaan kiloina. Jokaisesta toistosta ko. kilomäärä kilahtais saldoon. Loppuvuodesta olis huikee tunne kun vuoden aikana olis noussut tonnikaupalla rautaa.
Olenpa tehnyt sitäkin. Parhaimmissa treeneissä nousi joku 26000 kiloa!:D

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Taas mutua:
Jos haluaa tehokkaasti treenata noita osa-alueita, niin käsittääkseni kannattaa tehdä jotain muuta kuin kyseisiä liikkeitä.. Kuten PekPoy totesi niin leuanvetoa on hankala treenata kotona ja mielestäni vauhditonta hyppyäkään ei ehkä kannattaisi treenata hyppimällä vaan ennemmin tekemällä jalkakyykkyjä tai sitten samaa liikettä jalkaprässissä?
Samaa mieltä. Toki etunojapunnerrukset, istumaannousut, leuanvedot ja selänojennukset ovat mainioita liikkeitä, ja varsinkin harjoittelun alkuvaiheessa säännöllisellä harjoittelulla saa ihan hyviä tuloksia aikaan teki sitten mitä tahansa. Mutta siinä vaiheessa kun kroppa tottuu rasitukseen, pitäisi olla jotain vähän raskaampaa ja monipuolisempaakin harjoitusta takataskussa. Mun mielestäni.

Ja tosiaan, vauhditon pituus on paitsi tekniikkalaji, myös voimalaji. Jos siinä haluaa hyväksi, pitää toki harjoitella sitä itse suoritusta (vauhditonta pituutta en kyllä itse harjoittelisi elämästäni sekuntiakaan :D), mutta myös hommata voimaa jalkoihin ja miksei koko kehoonkin. Vauhdittoman pituuden hyppäämisestä aiheutuva rasitus lihaksiin on, uskaltaisin sanoa, melko vähäinen. Niinpä paljon tehokkaampaa voimankasvatusta on juurikin kyykkääminen tahi jalkaprässi.

Itsellä tänään palautuspäivän jälkeen selkä-olka-käsireeni. Tuntuu tosi hyvältä kun eri treenipäivinä tekee vähän erilaisilla toistomäärillä noita sarjoja. Tänään ylipitkiä sarjoja (20 toistoa) snadeilla painoilla hauiskääntöä ja ranskalaista punnerrusta, maanantaina tein 10:n sarjoja hauiskääntöä ja kutosia kapeaa penkkiä. Saa nähdä minkälaista tulosta näinikkäästi syntyy.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Ja tosiaan, vauhditon pituus on paitsi tekniikkalaji, myös voimalaji. Jos siinä haluaa hyväksi, pitää toki harjoitella sitä itse suoritusta (vauhditonta pituutta en kyllä itse harjoittelisi elämästäni sekuntiakaan :D), mutta myös hommata voimaa jalkoihin ja miksei koko kehoonkin. Vauhdittoman pituuden hyppäämisestä aiheutuva rasitus lihaksiin on, uskaltaisin sanoa, melko vähäinen. Niinpä paljon tehokkaampaa voimankasvatusta on juurikin kyykkääminen tahi jalkaprässi.
Jep, ja jalkakyykkyjäkin voi sitten vielä modifioida kyykkyhypyiksi jos tarkoituksena on kehittää räjähtävää voimaa, jota hyppimisessä tarvitaan. Käsittääkseni mäkihyppääjät tekee sellaista treeniä paljon. Tosin Nipsuhuulena tekisin ihan vaan perusjalkakyykkyjä tai jalkaprässiä.. Kyykkyhypyissä (sarjoissa jalkakyykkyjen omaisesti suoritettuna) kun on tietty suurempi loukkaantumisriski. Niitä ei ihan alussa kannata varmasti tehdä.

Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jep, ja jalkakyykkyjäkin voi sitten vielä modifioida kyykkyhypyiksi jos tarkoituksena on kehittää räjähtävää voimaa, jota hyppimisessä tarvitaan. Käsittääkseni mäkihyppääjät tekee sellaista treeniä paljon. Tosin Nipsuhuulena tekisin ihan vaan perusjalkakyykkyjä tai jalkaprässiä.. Kyykkyhypyissä (sarjoissa jalkakyykkyjen omaisesti suoritettuna) kun on tietty suurempi loukkaantumisriski. Niitä ei ihan alussa kannata varmasti tehdä.
Ei ne tee niin 'hirveen paljoa' kyykkyhyppyä, koska hermotus on liian hidas kyykkyhypyissä. Sitä vastoin pudotuskyykkyä tekevät tosi paljon. Eli tanko niskassa (smithissä) suorilta jaloilta pudottaudutaan 120-130 asteen polvikulmaan ja samalla tärähdyksellä ponnistetaan ilmaan ja pyritään mahdollisimman lyhyeen kontaktiaikaan lattialla.

Knoukka

Well-known member
Totken esille ottamasta lihaskuntotreenistä minunkin sananen. Molempi parempi, kuntosalin painoilla ja oman kehon painoilla. Kuntosalilla, varsin uudemmilla laitteilla, harjoittelu ohjautuu turhan monotonisiin liikesuorituksiin. Olivat sitten yleisiä tai eristettyjä liikkeitä. Voimaa ne toki lisäävät, mutta kehopainotreenillä se voima saadaan jalostettua käypään muotoon, jossa eri lihakset, hermosto ja koordinaatio toimivat saumattomasti yhteen.

Voisi sanoa, että painoharjoittelu on korin ja moottorin ja kehopainotreeni voimansiirron, jousituksen ja sähköjärjestelmän rakentamista.

Aloittaa voi molemmista. Itsellä on nyt kehopaino- ja kahvakuulaharjoituskausi menossa ja ainakin mun kokemuksella se on selkeästi vaativampaa ja tehokkaampaa. Tosin myös vaikeampaa ja riskialttiimpaakin.

Mutta tiedän, että kun parin kuukauden päästä palaan kuntosalin piiriin niin pitkästä aikaa uudet ärsykkeet palkitsevat ja tuntuvat niin ihanan raskailta.

Mutta niitä huippuunsa hiottuja hilavitkuttimia suosittelen välttämään. Ja juoksua suosittelen aina.

Oon linkannut tämän mimmin treenisaitin ennenkin, mutta nämä ovat niin huipputehokkaita ja monipuolisia että maksaa vaivan linkata uudemman kerran. Ja jos tämän mimmin treenailun katsomisesta ei saa inspistä niin ei sit mistään!