Triviaa!

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JNF sanoi:
Juuri sama kuva on jäänyt muistiin. Tuon jälkeen taidettiin tehdä tarkennoksia sallittuihin nokan muotoihin, sillä tuolloinhan McLarenin keula oli melkoinen piikki.
Juu, katsoin sen kisan männäviikolla, noinhan se oli. Ja sääntötarkistuksista muistelisin myös ihan samaa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9363


Tuossa kuva vuoden 1995 Mäcistä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sääntökysymyksiä. Minä vuonna ovat tulleet pakollisiksi seuraavat vipstaakit ja vaatimukset:
-pikalukolla irrotettava ratti
-peruutusvaihde
-superlisenssi
-kuusipisteturvavyö
-viiden sekunnin aikaraja ohjaamosta poistumiseen
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
Pikalukolla irrotettava ratti ja viiden sekunnin aikaraja ovat tulleet varmaankin pakollisiksi suht samaan aikaan. Veikkaisin 80-luvun loppua.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9363
Jostain muistan lukeneeni, että kuusipistevyöt tulivat pakollisiksi 1970-luvun alussa. Jochen Rindtillä ei sellaisia ollut Monzassa 1970.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Superlisenssi -80-90-lukujen taitteessa.
Peruutusvaihde -90-luvun puolivälissä.
5 sekunnin aikaraja ohjaamosta poistumiseen -90-luvun lopussa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jos tosiaan sen verran helpottaisi, että kyselisi noin viiden vuoden tarkkuudella, eli vuosikymmen ja sen alku- tai loppupuoli.

Näin tuon Tuckin vastauksen ratista voinee hyväksyä, vuosi oli 1990. Samaten Bleun tieto kuusipistevöistä piti paikkansa, vuosi oli 1972. Terhon arvauksista yksikään ei ollut oikein.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Menipä metsään perjantai-illan "maistissa".:)

Superlisenssi täytyy olla sitten -80-luvun puolivälissä.
Peruutusvaihde täytyi olla F1-autoissa jo joskus -60-70-lukujen taitteesta asti?
Myöskin 5 sekunnnin aikaraja ohjaamosta poistumiseen veikkaan n. -60-70-lukujen taitetta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No nythän ne alkaa olla... Superlisenssi on vaadittu vuodesta 1984, peruutusvaihde 1968 ja ohjaamosta on pitänyt päästä pois 5 sekunnissa vuodesta 1971.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Osaisko joku sanoa tarkan vuoden milloin puoliautomaattiset laatikot tuli ykkösiin. Tai siis tarkoitan sitä Barnardin innovoimaa rattivaihdesysteemiä. Eikös se Ferrari ottanut ensimmäisenä käyttöön joskus 80-luvun lopulla? Missä GP:ssä ja tarkka vuosi?

En tiedä itse vastausta mutta ois mielenkiintoista tietää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vuonna 1989. Kuvittelisin sen olleen käytössä kauden alusta asti, sillä autojen piti olla kauden alkuun valmiita kun turbot vaihtuivat tuolloin vapaastihengittäviin. Tarkistan vielä ehtiessäni ja jaksaessani, olisko kausikoosteessa mitään mainintaa asiasta.

Edit: oli käytössä ihan kauden alusta asti. Lisään vielä muistaessani, että Barnard ajoi tuon ideansa varsin määrätietoisesti läpi, vaikkei se oikein valmis käyttöön ollutkaan. '89 ja '90 Ferrarit kärsivät usein kisoissa hydrauliikkavuodoista, jotka hitaasti mutta varmasti hyydyttivät vaihteiston. Lisäksi auton värinät rikkoivat jatkuvasti laatikon pieniä osia. Bergerkin totesi jossain haastattelussa, että ihan hyvä keksintö, jos vaan toimisi.

Williams taisi olla seuraava, joka otti tuon keksinnön käyttöön (1991), myös osin luotettavuuden kustannuksella jos en väärin muista. McLarenin vastaavan esittely taas venyi muistaakseni pitkälle vuoteen 1992, silloinkin sitä käytettiin ensi alkuun vain aika-ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Bobakki sanoi:
Vuonna 1989. Kuvittelisin sen olleen käytössä kauden alusta asti, sillä autojen piti olla kauden alkuun valmiita kun turbot vaihtuivat tuolloin vapaastihengittäviin. Tarkistan vielä ehtiessäni ja jaksaessani, olisko kausikoosteessa mitään mainintaa asiasta.
Eikös kyseessä kuitenkin ollut Ferrari ja Barnard?
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Bobakki sanoi:
Juu, jätin mainitsematta kun ajattelin sen viestistäsi selviävän. Lisäilin tuonne ylös kaikkea turhaa aiheesta:)
Joo, mutta ei kato omaan muistiin parane aina luottaa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
McLaren otti semi-automaattivaihteiston käyttään Mp4/7 auton myötä vuonna 1992. Kausi aloitettiin edellisvuoden MP4/6 autolla jossa ei ollut vielä tätä keksintöä. Kauden kaksi ekaa kisaa ajettiin vanhalla ja Brasilian GP:ssä oli sitten Sennan painostuksen ansiosta uusi auto käytössä. Itse asiassa Tallilla oli pilttuussaan kolme uutta ja kolme vanhaa autoa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
McLaren otti semi-automaattivaihteiston käyttään Mp4/7 auton myötä vuonna 1992. Kausi aloitettiin edellisvuoden MP4/6 autolla jossa ei ollut vielä tätä keksintöä. Kauden kaksi ekaa kisaa ajettiin vanhalla ja Brasilian GP:ssä oli sitten Sennan painostuksen ansiosta uusi auto käytössä. Itse asiassa Tallilla oli pilttuussaan kolme uutta ja kolme vanhaa autoa.
Piti ihan tarkistaa. McLaren käytti semiautomaattista vaihteistoa 1991 lopussa aika-ajoissa ainakin Unkarissa. Kisoissa ottivat sen käyttöön tosiaan sitten tuolloin.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Lisäksi vuonna 1995 tarkennettiin/kiristettiin superlisenssin saamisen ehtoja.
1998 tuli lisäksi sääntö, että kuljettajan pitää päästä ohjaamosta ja asettaa ohjauspyörä paikalleen 10 sekunnissa.

Milloin tuli FIA:n asettamat standardit kuljettajan tulenkestävälle vaatetukselle?
Entä milloin Safety Car otettiin käyttöön F1:ssä?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Safety car tuli juuri ennen Sennan kuolemaa, sanoisin että vuoden 1993 puolella kuitenkin. Tulenkestävän asustuksen suhteen veikkaan 70-luvun alkupuolta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Oisko se Safety Car käytäntö otettu käyttöön Silverstonessa 1992? Jotenkin mulle on jäänyt mielikuva että siellä ois tavallaan harjoiteltu tilannetta jossain harjoitusten lomassa ja keinotekoisessa kisassa Mika Häkkinen olisi ollut johtaja.
 
Ylös