Truck Racing

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
On sitä Suomessa koitettu kuorma-autojen rallicrossiakin. Joskus 80-luvun puolivälin nurkilla Sambacrossin yhteydessä oli kolmen auton "koelähtö", jossa viivalla Jokke Kallio, Slim Borgudd ja Boije Övebrink. Keli oli jokseenkin sateinen joten ko. näytösajo meni totaalisesti reisille. Kallio taisi päätyä jo ekalla kierroksella hiekkabunkkeriin ja toinen ruotsalaisista kaatoi autonsa radalle. :nope:
Eestissä meno on armotonta:
http://www.youtube.com/watch?v=mY_8WhUeSu0 :alppu:
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
On sitä Suomessa koitettu kuorma-autojen rallicrossiakin. Joskus 80-luvun puolivälin nurkilla Sambacrossin yhteydessä oli kolmen auton "koelähtö", jossa viivalla Jokke Kallio, Slim Borgudd ja Boije Övebrink. Keli oli jokseenkin sateinen joten ko. näytösajo meni totaalisesti reisille. Kallio taisi päätyä jo ekalla kierroksella hiekkabunkkeriin ja toinen ruotsalaisista kaatoi autonsa radalle. :nope:
Muistan tapauksen, koko päivä oltiin ajettu aurinkoisessa kelissä ja juuri ennen näytösajoa kaamea ukkoskuuro. Jokke lähti viimeisenä radalle, ohitti kaksi muuta pääsuoralla mutta sitten ei auto kääntynytkään varikonmutkassa vaan meni suksena suoraan. :rolleyes:

Toinen ruotsalaisista pyörähti samassa mutkassa ja kaatui silloin mutkan sisäreunassa olevaan monttuun kaataen samalla lippupisteen jossa oli miehitys. Muistini mukaan lippumies loukkasi siinä itseään. :thumbdown

Kolmas auto sitten ehtikin jarrutella tarpeeksi ja ajoi pois radalta. Eli ei aivan täyttä kierrosta ehditty ajaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos kiinnostaa nähdä moinen omin silmin, niin tänä viikonloppuna kannattaa käväistä Alastaron moottoriradalla.

Koska kyseessä on sen verran erikoinen auto, niin katsotaanpa sitä myös toiselta puolelta:

"Brassi-Mersu" Mercedes-Benz Linha Tradicional on siis Kyrön Seudun Urheiluautoilijoita edustavan MS Truck Racing Team Matti Salosen ajokki.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Ruotsin Mantorpin rekkafestivaalien aikaa ajettiin kilpa-kuorma-autoilun näytöskisa, neljä lähtöä kahden päivän aikana. Ruotsissahan ei ajeta kuorma-autoilla vaikituisesti ratakisoja. Suomen kansainvälisestä kuorma-autoluokasta oli mukaan lähtenyt Erik Forsström, Juhani Järvinen, Matti Salonen, Kari Suhonen ja Raine Vikman. Ilahduttavasti Ruotsista oli mukana neljä kisaajaa. Klas Spring ajoi Curt Göranssonin ensimmäisellä EM-ratasarjan Volvolla. Scanialla ajavia sveduja oli kolme eli Göran Ström sompasi 112:sella, Mikael Johansson EM-sarjasta tutulla ajokilla sekä Hans-Ake Andersson vinkkelillä.

Lähtöruudukot arvottiin joka startin jälkeen uusiksi. Ja niinkuin aina kilpailussa, sitä ajettiin tietystä elämästä ja kuolemasta. Mikael Johansson EM-sarjan Scanialla otti ykköspaikan kaikissa lähdöissä. Suomalaisista Suhonen ja Forström kärsivät turborikoista, mutta Forström mekaanikkoineen korvasi turbon ja pystyi ajamaan kaikki lähdöt. Varikolla vieraili pääosin raskaan kaluston ammattilaisia, joille kerroimme Suomen ratasarjasta ja sen autoista, radoista, säännöistä ja kilpailukalenterista.

Kaikki mukana ollut esittelyaineisto meni ruotsalaisille. Myös Race Trucks Finland lehdet menivät kuin härkä, vaikka olivat suomenkielisiä - toki viittasimme englanninkielisille nettisivuillemme. On ilahduttavaa, että niin moni oli kiinnostunut tulla Suomeen kuormurikisoihin. Tapasimme myös kilpurimiehiä Virosta, jossa ajetaan rallia GA-Zeilla. Virolaisetkin olivat tosi kiinnostuneita suomalaissarjasta ja sen säännöistä. He tiedustelivat myös kotimaisten kilpa-autojemme ostosta ja hetkessä löytyi monta myytävänä. Ties mitä tapahtuu, jos virolaiset saadaan ajamaan Suomen sarjaa.

MAN vie EM-sarjaa
Euroopan ratasarjasta on tulossa MAN-juhlat, kun Jochen Hahn ja Antonio Albacete kisaavat mestaruudesta. Ensimmäistä täyttä kauttaan ajava Mika Mäkinen on pisteissä sijalla 15.
Pistetilanne:
1. Jochen Hahn, (MAN) 324
2. Antonio Albacete, (MAN) 297
3. Adan Lacko (Renault) 247
4. Markus Oestreich (Renault) 237
5. David Vrsecky (Buggyra) 234
6. Markus Bösigner (Renault) 220
15. Mika Mäkinen (MAN) 18
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Sinällään bueno juttu, että rahtari-luokkaakin markkinoidaan tällä tavoin.
Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt, niin Ruotsissahan homma lopahti ratayhtiöiden vastustuksen vuoksi ja sitä samaa levyä on kait veivattu myös Alastaron ratayhtiön hallituksessa - eli että kuorma-autot aiheuttavat liikaa tuhoa radalle kun kanttikivet irtoilevat ja jarrutuspaikoissa asvaltti menee rullalle.
Eestiläiset (tai ihan ketkä vaan, vaikka Tsetseenit) ovat varmaan tervetulleita Suomen sarjaan kisaamaan, mutta nykyisille Eestin baanoille ei kait ole kilpakuorma-autoilla juurikaan asiaa ihan kuten Suomessakaan ei voida ajaa kuin Alastarolla ja Kemorassa (onkos keppiluokka muuten riippuvainen ratojen FIA-hyväksynnästä vai tarvitaanko se vain EM-osakilpailua varten??). Mielenkiinnolla jäämme odottelemaan josko ensi suvena joku eteläisen sukulaiskansan edustaja tulisi opettelemaan hommaa ja ehkä rakentaisi jostain Kamazista tai Uralista kisa-kuormurin. :D


Mutta mutta! Tälle kaudelle tullut nopeusrajoitin uudistus vaan oli harvinaisen syvältä. Vaikka kalusto on uudistunut modernimmaksi niin kierrosajoissa otettiin tämän "kuningasajatuksen" myötä aimo askel taaksepäin. :thumbdown
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Eestiläiset (tai ihan ketkä vaan, vaikka Tsetseenit) ovat varmaan tervetulleita Suomen sarjaan kisaamaan, mutta nykyisille Eestin baanoille ei kait ole kilpakuorma-autoilla juurikaan asiaa ihan kuten Suomessakaan ei voida ajaa kuin Alastarolla ja Kemorassa
Baanoille oikein monikossa :D Kyllähän suomalaiset kävivät tuossa muutama vuosi sitten Pärnussa ajamassa... radastako se on kiinni, että vierailu jäi kertaan?

Ratahan meni (tai ainakin piti mennä...) tämän kauden päätteeksi remonttiin ja uusi pidennetty versio on ainakin paperilla hieno. Sen pitäisi kelvata radaksi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363

Euroopan EM-ratasarjan vuoden 2011 mestari on MAN-kuljettaja Jochen Hahn. toiseksi pisteissä sijoittui viime vuoden mestari Antonio Albacete ja kolmanneksi Adam Lacko. Top: 15 loppupisteet.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Baanoille oikein monikossa :D Kyllähän suomalaiset kävivät tuossa muutama vuosi sitten Pärnussa ajamassa... radastako se on kiinni, että vierailu jäi kertaan?

Ratahan meni (tai ainakin piti mennä...) tämän kauden päätteeksi remonttiin ja uusi pidennetty versio on ainakin paperilla hieno. Sen pitäisi kelvata radaksi.
Aattelin sitä Linnaringiä toisena "baanana", mutta sehän taitaapi olla tilapäinen katurata... Eniveis, en tiennytkään että kuorma-autoluokka olisi käynyt tuolla Pärnussa ajelemassa. Mitä NEZ GT videoilta olen nähnyt ko. rataa, niin se on suunnilleen samaa tasoa kuin Suomessa joku poliisikoulun harjoitusrata. Ei oikein huonostikaan sovi kuorma-autoille. (Ja miten mahtaisi olla päällysteen kestävyydenkin kanssa jos se pukkaa murenemaan jo GT-autojenkin alla)

Jos eestin poijaat innostuis ostelemaan noita vanhemman pään autoja pois talleissa seisoskelemasta (mm. Kinnusen SM Evo, Kallionpään Pöhnix ja Södermanin Volvo-White on seiseet koko viime kauden jossain suulissa) niin ensi kesälle voisi olla toiveissa saada likemmäs 20 autoa viivalle. Siinä tapauksessa täytyisi ihan toisella vakavuudella harkita radan varteen suunnistamista... Tänä vuonna on ollut vähän hintsummin nähtävää etenkin SM-skaboissa kun Lappalainenkin myi sen Ärränsä takas kotiseudulleen
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Mercedes näköjään loistaa tuossa listassa poissaolollaan. :dunno:
Kyllä, mutta itsehän olen hieman tykästynyt Renaultin ulkomuotoihin rekkasarjassa, tosin olisihan Mercedes-Benz vanhana merkkinä hyvä lisä kärkikamppailuissa. Relluja sarjassa ajattaa tshekeistä MKR Technology, aika paljon tuolta tshekkien maaperältä noita rekkatiimejä.
Miksiköhän tästä Buggyra Freightlineristakin tulee jotekin Sisu mieleen
Onhan toki tshekkiläinen Buggyra ulkomuotoineen Sisun näköinen, mutta projektin taustalta tosin löytyy Tatra.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onhan toki tshekkiläinen Buggyra ulkomuotoineen Sisun näköinen, mutta projektin taustalta tosin löytyy Tatra.
Oisko noin? Taisin olla minä, joka aikaisemmin tässä ketjussa arvaili Buggyran Super Race Truckin perustuneen Tatraan, mutta enpä ole sille mitään vahvistusta löytänyt vieläkään... Tiimin nettisivu taitaa puhua omasta suunnittelusta ja eipä ulkonäössäkään hirveesti Tatraa ole (Kuva: Etualalla Buggyra MK001, taustalla Tatra. Vertailuksi vielä uudempi MK002)

Buggyran nykyinen (2005–) Race Truck -luokan auto muistuttaa Freightlineriä, koska on Freightliner.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18363
Vielä 2000-luvun puolivälissä euroopan radoilla oli mukana VW Titan rekka joka on nykyään tuolla brasilian sarjassa tunnettumerkki.

Miltäköhän FIA EM-sarjan tulevaisuus tulee näyttämään, onko tietoa että olisiko tulossa uusiamerkkejä mukaan sarjaan tai jotain muunlaista kehitystä?....Minkälainen tulevaisuus suomalaiskuljettajilla kyseisessä luokassa, tulemmeko näkemään Mika Mäkisen lisäksi muitakin kotimaamme kuljettajia tulevina vuosina EM-sarjassa ja onko heistä uusiksi Harreiksi.
Oisko noin? Taisin olla minä, joka aikaisemmin tässä ketjussa arvaili Buggyran Super Race Truckin perustuneen Tatraan, mutta enpä ole sille mitään vahvistusta löytänyt vieläkään... Tiimin nettisivu taitaa puhua omasta suunnittelusta ja eipä ulkonäössäkään hirveesti Tatraa ole
Vaikea sanoa mikä on totuus, vaikka Buggyra kuljettaja David Vršecký on ajanut Dakarin Tatralla mutta luulenpa loppupeleissä että yhtiöt eivät olleet muunlaisessa yhteistyössä.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Oisko noin? Taisin olla minä, joka aikaisemmin tässä ketjussa arvaili Buggyran Super Race Truckin perustuneen Tatraan, mutta enpä ole sille mitään vahvistusta löytänyt vieläkään... Tiimin nettisivu taitaa puhua omasta suunnittelusta ja eipä ulkonäössäkään hirveesti Tatraa ole (Kuva: Etualalla Buggyra MK001, taustalla Tatra. Vertailuksi vielä uudempi MK002)

Buggyran nykyinen (2005–) Race Truck -luokan auto muistuttaa Freightlineriä, koska on Freightliner.
Olihan Luostarisen autokin olevinaan joku GaZ-Catepillar. Gazia auto ei ollut nähnytkään. Kone saattoi pohjautua Catepillarin tekeleisiin mutta käsittääkseni koneessa ja rungossa oli paljon tiimin omaa tietotaitoa ja katteet olivat pitkälti Sisun disainia. Noilla Super Race Truck'eilla ei ihan kauhiasti ole tekemistä minkään kaupasta saatavan pelin kanssa - ei edes ulkonäöllisesti.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Noilla Super Race Truck'eilla ei ihan kauhiasti ole tekemistä minkään kaupasta saatavan pelin kanssa - ei edes ulkonäöllisesti.
Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään. Super Race Truckissa, jossa siis "ei mihinkään perustuvat" PAM, CAT ja Buggyra kisasivat, autot olivat enemmän tai vähemmän puhtaita prototyyppejä, eikä tuotantopohjaisuutta vaadittu. Kyseistä luokkaa ei kuitenkaan ole ollut olemassa sitten kauden 2005 (?), vaan EM-tasolla (tai tuolloin vielä EC-) pääluokaksi nousi kesympi Race Truck ("keppiluokka"), jossa kaluston pitää perustua tuotantokalustoon. Siihen kuinka vapaat säännöt ovat olivat silloin kun kyseessä oli vielä kakkosluokka ja miten ne ovat siitä muuttuneet, en osaa ottaa kantaa.
 
Ylös