Tshernobylin ydinvoimalaitosonnettomuudesta tulee kuluneeksi 25 vuotta 26.4.2011.

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1592
Herätys -> töihin -> kotio -> pari leipää naamariin -> paskalle -> leffojen katselua -> nukkumaan.
Tuolla kaavalla ne viikot melkein poikkeuksetta menee täälläkin. Paitsi leffojen sijaan katselen sarjoja ja "surffailen" netissä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tuleeko tänään miltään kanavalta mitään dokumenttia onnettomuudesta tai siihen liittyen?
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Päivä meni hienosti katastrofipäivää muistellen töissä. Koiranruokasäkkejä tuli vähän rikottua ja kaikkein merkittävin ele oli, kun vein yhdelle yksityishenkilölle 400kg 2metriä korkeaa lämmin vesivaraajaa, niin sain sillä sitten rikottua lasikuvun, jossa talon numero (13):rolleyes: Vertakin vähän tuli, vaan ei itseltä.

Se missä olin 25v. sitten, niin sitä en muista. Se saattoi olla sekin päivä, kun naapurin pojan kanssa täytettiin talkkarin traktorista koneen öljypohja hiekalla.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Se missä olin 25v. sitten, niin sitä en muista.
Minäpä muistan. Olin pikkupoikana pelaamassa sählyä kirkon liikuntasalissa. Koko turma ei olisi voinut vähempää kiinnostaa, peli jäi kesken ja protestoin sitä, mutta oli pakko kuunnella kun tapahtuneesta kerrottiin. Ja sitten huolestuin, kun aikuiset olivat huolissaan. Se oli se konkretia siihen juttuun.

Olof Palme tapettiin suunnilleen samoihin aikoihin ja senkin muistan. Muutaman kymmenen kerran kun oli radiosta kuullut äärimmäisen vakavalla äänellä luetun uutisen, niin jo sitä ääntä alkoi parodioimaan. Ja samat aikuiset toruivat että ole hiljaa. Se oli se konkretia siihen juttuun.

Vuosipäivät ovat menneet perinteisesti hiljaisissa merkeissä. Eviä heiluttelematta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24271
Sijainti
lappeen Ranta
Itsekään en muista missä olin kun voimala posahti (ja sitähän tässä toikissa ei onneksi kysyttykään), kun siitä kerrottiin vasta aika paljon itse onnettomuuden jälkeen. Ruotsissakin tyhjensivät oman voimalansa kun luulivat että on siellä tapahtunut joku vuoto. Sitten kun selvisi, että Neuvostoliitossa on tapahtunut niin (yllättäen) syyttelivät Suomea kun ei asiasta ilmoitettu. Luulivat vissiin Ruotsissa, että Suomi on joka suunnassa Ruotsin ja Newuvostoliiton välissä maailman suurinpana maamiinana.

Onnettomuudesta kuulin ensi kertaa lukiossa välitunnilla kun joku kaveri siitä kertoi. Ei se sen kummempaa reaktiota aiheuttanut, enemmän pähkäilytti/vitutti todennäköisesti joku lukioon liittyvä kokeeseen pänttääminen tms.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Nyt kun esille tuli, niin täytyy oikein vanhemmalta väeltä kysästä, että mitä silloin tapahtui ja missä oltiin. Ei ole tähän päivään mennessä hirveästi kiinnostanutkaan. 90-luku tietty paremmin muistissa, kun oli vanhempi silloin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vietin päivän samalla tavalla kuin 25 v sitten eli ulkona luonnossa tillistellen. Sääkin taisi olla varsin samankaltainen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26881
Nyt kun esille tuli, niin täytyy oikein vanhemmalta väeltä kysästä, että mitä silloin tapahtui ja missä oltiin.
Suoritin tuon kysymyksen tahollani ja sain kuulla olleeni erään henkilön muuttokuormaa viemässä Raumalta Poriin. Tämä eräs henkilö oli juuri männä kesänä ollut töissä Olkiluodossa ja olevinaan hyvinkin asioista perillä. Uutisen kuullessaan oli todennut notta "pyh, ei tommonen räjähdys ole mahdollinen, ydinvoimalat on niin varmaksi rakennettuja". Ei olekkaan kyseinen henkilö sen jälkeen Eurajoella työskennellyt.
 

Melinda

Sponsored by Sam
Liittynyt
16.2.2003
Viestit
6280
Sijainti
Melko kaukana
Väänsin gradun tutkimussuunnitelmaa suurimman osan päivää.

25 vuotta sitten täytin tasan kuukauden. Veikkaan etten tehnyt paljon mitään.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13749
Tuona päivänä oli Imolan -86 aika-ajot, ja liki 2 sekkaa tallikaveristaan jäänyt Huub Rothengatter sanoi olleensa "melko tyytyväinen päivän tuloksiin".

Itse olin tuolloin vähän alle 4-vuotias kaarinalainen.
Eilen, 26.4.-11, tein vaan työpäivän, ja sitten koiralenkin, ja oleilin kotosalla.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mitäpä tuommoisesta semmonen kohta kuuden vanha nulikka välitti. Muistan kyllä että vanhemmat kyttäsivät televiisorista silmä kovana jotain pilveä, mutta hittojakaan en ymmärtänyt. Senkin muistan kuinka Frank Pappa myöhemmin vitsaili jostain säteilevästä porosta, vaan ei vieläkään täysin auennut homma. Ennen pitkää toki luupäähänkin imeytyi taju tapauksen vakavuudesta..

Missä olin, mitä tein.. luultavasti seikkailtiin kaveriporukalla lähimetsässä, kuten tapana siihen aikaan oli.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tuona päivänä oli Imolan -86 aika-ajot, ja liki 2 sekkaa tallikaveristaan jäänyt Huub Rothengatter sanoi olleensa "melko tyytyväinen päivän tuloksiin".
Varmasti Neuvostoliitossa joku politrukki meni samana päivänä nukkumaan ollen "melko tyytyväinen päivän tuloksiin", koska onnettomuuden salaaminen Neuvostoliiton omilta kansalaisilta oli vielä täydellinen.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tein 25 vuotta sitten samaa, kuin Mosse eli olin armeijan harmaissa Vekaranjärvellä.
Muistelen, että jonkinmoinen valmiustilanteen nostaminen silloin olisi tullut.

En juhlistanut eilistä päivää mitenkään.
 
Ylös