Tulevaisuuden suomalaiset F1-kuskit

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Jos kerta maalla on parempi olla niin miksi maalaiset vetää aina herneen nenään kun niitä sanoo maalaisiksi?
 

oopi

Well-known member
Liittynyt
27.9.2006
Viestit
71
J.Hunt sanoi:
Eri haastatteluissa Matti Räikkönen on antanut usein sen kuvan, että kullassa ei olla kylvetty.


"Veljekset Kimi ja Rami kävivät mopollaan loputonta Päijänne-ajoa Espoon keskuksessa sijaitsevan omakotitalon pihanurmella. Jos nurmi on kuiva, se kasteltiin puutarhaletkulla jotta mopo saataisiin sladdiin ja rapa varmasti lentäisi. Isä päätti ostaa pojilleen karting-auton ja siirtää meluhaitan asvalttiradoille. Hän tuskin arvasi, mihin päätös lopulta johtaisi.

Hiomakoneen kuljettaja Matti Räikkönen teki pahimmilaan neljää työtä rahoittaakseen Kimin ja myöhemmin ralliautoiluun siirtyneen Ramin harrastuksen. Äiti Paula oli Kansaneläkelaitoksen virkailija.

"Nyt mulla on mahdollisuus maksaa isälle ja äidille takaisin. Monesti homma oli katkolla rahan takia", Kimi sanoo, eikä tyytyväisyyttä voi olla lukematta hänen kasvoiltaan.
"

Tiedä sitten.. :confused:
Nämä pennoset tulee harvoin perheeltä, vaan paremminkin sijoittajalta joka tekee laillista ihmiskauppa eli managerointi/headhunttausta.

Homma toimiiin jota kuinkin näin: Manageri "Ostaa" (=ottaa suojelukseen) lupaavan kuskin ja blokkaa muut manageri pyrkyrit tiukalla sopparilla. Kun F1-soppari on taskussa, manageri vetää kymmenykset kuskin palkasta/eduista (esim. Willi Weber tuntee nimen Mr. 20%). Kimiltäkin voisi kysyä montakin milliä maksat Herra Robertsonille tai paremminkin montako milliä se oikea diili oli mistä saat 35Me.

Nm. Headhuntattu
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
oopi sanoi:
Nämä pennoset tulee harvoin perheeltä, vaan paremminkin sijoittajalta joka tekee laillista ihmiskauppa eli managerointi/headhunttausta.

Homma toimiiin jota kuinkin näin: Manageri "Ostaa" (=ottaa suojelukseen) lupaavan kuskin ja blokkaa muut manageri pyrkyrit tiukalla sopparilla. Kun F1-soppari on taskussa, manageri vetää kymmenykset kuskin palkasta/eduista (esim. Willi Weber tuntee nimen Mr. 20%). Kimiltäkin voisi kysyä montakin milliä maksat Herra Robertsonille tai paremminkin montako milliä se oikea diili oli mistä saat 35Me.

Nm. Headhuntattu
Pitäähän tuo osittain paikkansa. Tosin yhtä tuottavaa kuskia kohti managerilla on pilvin pimein kuskeja, jotka vain syövät varoja ja työaikaa. Kuskeja jotka tosiaan alkavat saada hyvin palkaa on aika vähän. Ilman manageriamonen kuskin ura voisi tyssätä rahoitukseen jo ennen kunnon näytön paikkoja. Jokainen tietysti voi itse valita pistääkö nimen paperiin vai ei.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
On tää stadi täysi junttila. Ja mä sentään nyt asun täällä. :nope:

Mikähän on managereiden into nykyään sijoittaa suomalaiskuskeihin? Onko nykyisen menestyksen myötä mielenkiinto noussut vai onko jo iskenyt inflaatio ja kyllästyminen suomalaisiin?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
butterfly sanoi:
Onko nykyisen menestyksen myötä mielenkiinto noussut vai onko jo iskenyt inflaatio ja kyllästyminen suomalaisiin?
Tuskinpa managereille kyllästyminen on iskenyt, ja tuskinpa inflaatiokaan. Ne poimii niitä tähtiä, ei kaikkia..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
butterfly sanoi:
Onko nykyisen menestyksen myötä mielenkiinto noussut vai onko jo iskenyt inflaatio ja kyllästyminen suomalaisiin?
Tuskin kumpikaan. Suomalaisethan ovat olleet kartalla lähes katkeamattomasti Kekestä lähtien ja kaksi kuskia on ollut mukana ennenkin yhtaikaa.

Olennaisempaa lienee kysyä, olisiko managerien syytä scoutata erityisesti suomalaisia? Minä en niin tekisi, koska menestyvän intialaisen, kiinalaisen tai jenkin scouttaaminen olisi huomattavasti parempaa bisnestä. Mutta toki talliin etsitään niitä lahjakkaimpia, kansallisuudesta riippumatta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
...Olennaisempaa lienee kysyä, olisiko managerien syytä scoutata erityisesti suomalaisia? Minä en niin tekisi, koska menestyvän intialaisen, kiinalaisen tai jenkin scouttaaminen olisi huomattavasti parempaa bisnestä. Mutta toki talliin etsitään niitä lahjakkaimpia, kansallisuudesta riippumatta.
Mielenkiintoinen kysymys. Itse kyllä skouttaisin suomalaisia ennenkuin jotain intialaisia. Syynä se että täällä on varmasti kovatasoinen karting-kisailu jossa kykyjä tulee esille. Jossain intiassa jos kaveri voittaa kisan ylivoimaisesti voi syynä olla ennemminkin heikko kokonaistaso.

Ja luulisin että managerille on suhteellisen sama mistä maasta kuski tulee. Toki intialainen pääsee sponsorien imulla helpommin kuljettajaksi, mutta rahoihin tarvitaan jo oikeata taitoa eikä pelkkä kansallisuus riitä. Tai no, kaipa se manageri vetää maksukuskien sponsseiltakin jotain ohi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Toki intialainen pääsee sponsorien imulla helpommin kuljettajaksi, mutta rahoihin tarvitaan jo oikeata taitoa eikä pelkkä kansallisuus riitä. Tai no, kaipa se manageri vetää maksukuskien sponsseiltakin jotain ohi.
Miten se "oikea taito" sitten määritellään. Karthikeyan ja Yoong eivät ole täysin kädettömiä, mutta tuskin mitään huippukuskejakaan. Silti molempien taustalla on runsaasti kansallista rahaa. Europpalaisista maista hollantilaisilla tuntuu olevan kovasti halua panostaa kotimaisten kuskien sponsorointiin, vaikkei siltäkään maailmanhuippuja ole noussut.

Kansallisen rahoituksen avulla kuskia on ainakin helpompi nostaa kohti ylempiä sarjoja, paikat kun pikkuluokissa on käytännössä ostettava. Managerilla on pienempi riski, kun ei tarvitse kaivaa omaa kuvetta (kuten Robertsonit käsittääkseni tekivät Kimin Renault-sopimuksen kanssa - voin olla väärässä).
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
WebSlave sanoi:
Miten se "oikea taito" sitten määritellään. Karthikeyan ja Yoong eivät ole täysin kädettömiä, mutta tuskin mitään huippukuskejakaan. Silti molempien taustalla on runsaasti kansallista rahaa. Europpalaisista maista hollantilaisilla tuntuu olevan kovasti halua panostaa kotimaisten kuskien sponsorointiin, vaikkei siltäkään maailmanhuippuja ole noussut.

Kansallisen rahoituksen avulla kuskia on ainakin helpompi nostaa kohti ylempiä sarjoja, paikat kun pikkuluokissa on käytännössä ostettava. Managerilla on pienempi riski, kun ei tarvitse kaivaa omaa kuvetta (kuten Robertsonit käsittääkseni tekivät Kimin Renault-sopimuksen kanssa - voin olla väärässä).
"Oikea taito" lienee yhtä vaikea määritellä kun kuskien välinen paremmuuskin, joten siitä ei sen enempiä. Mutta uskoisin kyllä että sellaisessa ympäristössä, jossa harrastajia on paljon ja kilpailu kovaa niitä parhaita kuskikandidaatteja kannattaa enimmäkseen hakea.

Managerilla toki usein on monia kuljettajia "holhottavanaan", joten joukkoon saattaa mahtua niin enimmäkseen taitojen perusteella vaikutuksen tehneitä kun sitä kansallista rahaa omaavia, ei ehkä niin taitavia kuskeja. Vaikka eivät toki hyvä rahoituspohja ja ajotaidot sulje toisiaan pois, vaikka rahalla voikin taidon puutetta "paikata" tallipaikkojen saamisessa. Managerihan saattaa kuitenkin pelata varman päälle, ja alkaa manegeroimaan hyvän rahallisen taustan omaavaa kuskia, joka nyt saattaa todennäköisesti saada jonkinlaisen sopimuksen aikaan F1:ssa tai muualla, jolloin managerikin tienaa ainakin jotakin. Toisaalta pitää olla todellinen huippulahjakkuus, että pääsee F1:sen parhaisiin talleihin rahakkaille sopimuksille, jolloin managerikin voi päästä ns. isoihin rahoihin käsiksi. Tällainen pelkkien ajotaitojen perusteella valittu kuski saattaa toki olla suurempi taloudellinen riski, kuten juuri Kimi Robertsoneille.

Edit: Paras vaihtoehto managerille olisi luonnollisesti sellainen kuski, jolla on sekä taitoa että merkittävä tuki takanaan, kuten vaikkapa Hamiltonilla McLaren-kytköksen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
WebSlave sanoi:
Europpalaisista maista hollantilaisilla tuntuu olevan kovasti halua panostaa kotimaisten kuskien sponsorointiin, vaikkei siltäkään maailmanhuippuja ole noussut.
Mitä nyt vain vaatimattomasti Jos Verstappen, kaikkien aikojen paras kuljettaja missään luokassa koskaan. :alppu:
 

Rally Speedway

Active member
Liittynyt
16.3.2007
Viestit
26
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Revolt sanoi:
Mitä nyt vain vaatimattomasti Jos Verstappen, kaikkien aikojen paras kuljettaja missään luokassa koskaan. :alppu:
Anteeks mitä?

Mustosen ja Mäen lisäksi ei luonnollisesti sovi unohtaa myöskään Bottasta jolla on varsin realistisena tavoitteena voittaa Formula Renaultin Euro Cup ja NEC sarjat.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kattokaapa noilta Bottaksen sivuilta tarkempia tietoja noista tämän kauden kisoista. Kaveri on ollut nopein kaikissa aika-ajoissa ja yleensä 0,5-1 sekunnin erolla seuraavaan! :eek: Taitaa olla vähän eri kaliiperin rattimiehiä kuin noi muut...!
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ukyo Katayama sanoi:
Toivottavasti pääsee ykkösiin, tyyppi nimeltä Mika Maki olisi Japanissa varmaan aika suosittu :alppu:
Epäilemättä. Kuskit nimeltä Mika Häkkinen, Mika Salo, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen ovat myös varsin suosittuja Japanissa.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Pistänpä tänne, kun Kimi-topicissa menisi OT:ksi.

Lainaus "Kimi Räikkönen - Aikansa paras?" -topicista
Toivotaan todella, että Valtteri tai joku muu nuorista suomalaislupauksista nousisi F1-tasolle muutaman vuoden sisällä, saataisiin suomalaisjatkumoa kuninkuusluokkaan!
Osaako kukaan muuten sanoa, onko Mika Mäellä mahdollisuuksia nousta tulevaisuudessa Red Bull tai Toro Rosson kisakuskiksi? Tai mahdollisuus tietenkin on, mutta minkälainen? Eli onko Mäki "jonossa" ensimmäisten, vai viimeisten joukossa?

Ja mites Bottasin mahdollisuudet? Entä onko muita potentiaalisia F1:siin nousijoita?
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Vois lähtä ite ajamaan ni ei tarvis jättää tätä F1:sten seuraamista muiden päätöksien varaan. :alppu:
 
Ylös