Raportti
Ennakko-odotukset
Sateen piti loppua klo 12 aikoihin, joten odotin taas kärsiväni ekasta ajoryhmästä ja taistelevani siitä etten joutuisi c-finaaliin.
Ajojen aloittamista odotellessa meinasin jäätyä ja mielessä kävi väkisin ajatus, että mitä v***ua mä teen täällä.
Pari vuotta sitten tykkäsin tosin ajaa Hyvinkäällä sateella, joten ajattelin myös, että ajaminen tulee joka tapauksessa olemaan hauskaa. :ahem:
Harjoitukset
#20 tuntui mukavalta ja luotettavalta ajettavalta, ja auto kiihtyikin pirteästi. Ekat kierrokset meni linjoja hakiessa ja vei muutaman kierroksen päästä vauhtiin. Huomasin, että pitoa löytyy monien mutkien ulkolinjalta huomattavasti enemmän kuin sisälinjalta tai keskeltä rataa, joten aloin hyödyntää niitä. Jarrupaikat löytyi vielä harjoitusten aikana, joten aika-ajoon oli helppoa lähteä, kun olosuhteet eivät muuttuneet merkittävästi.
Aika-ajo
Suunnilleen samanlaista ajamista oli kuin harjoituksissa, mutta koitin vielä viimeisillä kierroksilla jättää jarrutuksia vielä hieman myöhäisemmiksi. Ekan mutkan jarrutuksessa lähtikin perä hieman irti, mutta sain auton vielä pidettyä hallinnassa.
Olisi mielenkiintoista tietää, tuliko nopein aika tältä kierrokselta, kun kierros muitaakseni onnistui muutenkin hyvin.
PeePee ajoi muutaman sekunnin päässä koko aika-ajon ajan ja tunnuttiin ajavan suunnilleen samanlaista vauhtia. Niimpä mielessä oli, että Peepeen haluan päihittää nyt! Hieman yllätyin kuitenkin, kun eroa oli mun hyväksi melkein sekunti. Ehkäpä tuo ero syntyi eräällä kierroksella, jolla huomasin Peepeen jääneen hieman enemmän. Vertasin eroa aina s-mutkia edeltävän neulansilmän ulostulossa, ja veikkaisin Peepeen puolestaan tarkkailleen eroa ennen samaa neulansilmää.
Yllätyin hieman, kun oma aika riitti kolmanteen ruutuun, koska odotin radan kuivuvan nopeammin.
A-finaali
Sain A-finaaliin #23:n, jonka olin kuullut olevan ihan ok auto. Lämmittelykierroksilla huomasin jo, että se kiihtyy kyllä hyvin, mutta on mutkissa ihan älyttömän liukas. Varovaisesti siis täytyi ajaa tietyissä paikoissa, jotta välttäisi spinnaukset.
Startti sujui hyvin, kiihdytyksessä pääsin Nastyn edelle ja ekassa mutkassa kärkeen, kun Cmoney ajoi leveäksi. Eka kierros sujui ilman ongelmia, yllätyin tosin, kun 4stroke tulee ohi toiseksi viimeisessä mutkassa. Jatkoin omaa rauhallista ajamista, koska olin vaikeuksissa ainakin 3., 5. ja s-mutkissa. S-mutkat jouduin ajamaan tosi rauhallisesti, koska kaasua en voinut siellä antaa kunnolla, kun muuten olisi auto lähtenyt lapasesta. Nasty tulikin muutaman kierroksen jälkeen sattumalta ohi 3. mutkan jälkeen.
Olin pudonnut kolmanneksi ja sen sijan halusin säilyttää, koska podium-sijoitus puuttui edelleen, vaikka jo pari vuotta sitten olisi ollut siihen mahdollisuuksia. Peepee, Cmoney ja Sue_me alkoivat saavuttaa muutaman kierroksen jälkeen selvästi, mikä toi väkisin hieman paineita ajamiseen. Jossain vaiheessa tämä joukko taisi olla aivan perässäni ja pelkäsin ohitusyrityksiä s-mutkien jälkeen, koska siellä olin huomattavan hidas. Joku taisi hieman päästä rinnallekin, mutta isompia tilanteita ei syntynyt. Kisan viimeisillä kierroksilla takaa-ajajien joukko alkoikin hieman jäämään keskinäisen nahistelunsa vuoksi, joten painetta ei enää ollut samalla tavalla.
Kisa tuntui todella pitkältä verrattuna normaaleihin Hyvinkään kisoihin, ja odotin vain ruutulipun heilumista kisan loppuvaiheessa.
Lopulta ruutulippu heilahti ja ne mun tuuletukset taitavat sanoja paremmin kertoa omat fiilikset. :ahem:
Yhteenveto
Kyllähän se on vielä sanottava, että apina putosi selästä podiumin myötä.
Pari vuotta sitten oli jo ollut mahdollisuuksia kolmen kärkeen kisassa, mutta en ollut onnistunut niitä hyödyntämään. Oikeastaan suunnilleen pari vuotta sitten olin ainakin omassa mielessäni ottanut tavoitteeksi, että joskus haluan vielä yltää kolmen parhaan joukkoon. Vaikka itse olen mukana suurimmaksi osaksi hauskanpidon vuoksi, niin siltikin tällainen onnistuminen tuntuu uskomattoman hyvältä. Auto teki kisasta vielä haastavan, joten se lisää entisestään fiiliksiä.
Nostan vielä hattua Suelle ja Peepeelle, jotka ajoivat hienosti aika-ajossa sekä kisassa! Onnittelut myös kärkikaksikolle!