Harkat #26: Hyvä auto ja hyvä fiilis ajaa. Havaitsin, etten jäänyt pahasti muista jälkeen. Autossa oli pehmeät jarrut, mikä kyllä sopi ajotyylilleni.
Aika-ajo #26: Sama auto ja sain nyt useamman hyvän kierroksen heti alkuun, joten siitä oli helppo lähteä parantamaan aikaa. Taustapeilistä näin, että WoPe ei saavuttanut juuri ollenkaan, mikä tietysti teki olon optimistiseksi. Harkoissakin oltiin koko porukka tiiviissä nipussa.
Session jälkeen riemu sitten repesikin kun näin nimeni sijalla yksi. Tekstari "P1" lähti PeePeelle ja sitten vaan katselin kun jannut alkoivat tuulettelemaan radanreunusvallilla. Toisen ryhmän ajon aikana kävin tiimikavereiden luona moikkaamassa ja palasin sitten varikolle kera viestin "Voittaja ottaa sitten lipun heiltä". Selitin asiaa aika pitkään Haikille, mutta luulin hänen tämän kuitenkin hiffanneen.
Kilpailu #35: Iloinen mieli muuttui nopeasti perinteiseen "heh taas näin kävi" fiilikseen, kun selvisi millainen ruoska tämä auto on. WoPe sai sillä hyvän ajan vain koska on niin saatanan kova kuski, mutta että 4stroken tasoinen kuljettaja jäi sillä koko porukan viimeiseksi. Ei hyvä juttu.
Yritin imeä informaatioa WoPelta siitä miten voisin auton kanssa selvitä, mutta ei se paljoa auttanut. Lämppärillä totesin että eihän se auto edes kiihdy kunnolla. Tuntui siltä, että jotain oli pahasti tukossa eikä moottori kiertänyt normaalisti.
Ajoin lämppäriltä suoraan varikolle kysymään vara-autoa, mutta siellä olikin jo bmw kokeilemassa jotain toista romua. Siinä oli kaikenlaista sählinkiä, mutta lopulta siinä kävi niin että mekaanikko sai bemarin auton liikkeelle ja hänet siihen.. Minä sitten lähdin omalla autollani yrittämään edes jotain.
Lopulta päästiin starttiin ja siinähän sitten koko porukka ohitti minut lähtöviivalla. En ota kantaa mahdollisiin vilppilähtöihin. Minun autossa oli vikaa eikä voi olettaa, että muut jäisivät sen takia himmaamaan taakse.
Auto onneksi sentään kiihtyi sitten korkeilla kierroksilla ja kun koko porukka oli ohittanut, pysyin kakkossuoralla jonon perässä. Painoin jarrua ja auto hidastui huomattavan vähän verrattuna edessä ajaneeseen Scyberiin, jolla oli ilmeisestikin varsin tehokkaat jarrut. Mitään ei ollut tehtävissä ja osuin aika kovaa perään. Tästä pahoitteluni, mutta varmaan videoltakin näkee, että jarrupoljin oli lattiassa kiinni hyvissä ajoin (jos joku sai tästä videokuvaa).
Laskin sitten nopeasti 1+1=2. Auto ei kiihdy kunnolla ja pysähtyykin hitaammin kuin edellä ajavilla. Lopetin ylimääräisen yrittämisen samantien ja aloin vain kruisailun. Mielessäni kiroilin sitäkin, että jos nyt yrittäisin limiiteillä ajaa, niin voisi mennä pitkäksi ja rikkoisin rattaan. En halunnut antaa mekaanikolle enää tilaisuutta päästä päsmäröimään, joten tyydyin osoittamaan mieltäni pääsuoralla käsien heilutteluilla ja pään pyörittelyillä. Ne olivat vain merkki siitä, että auto ei toimi ja viittaus myös henkilökunnalle siitä, että kaikki ei nyt mennyt ihan purkkiin.
Parin hiljaisemman kierroksen jälkeen päätin sitten kuitenkin yrittää vähän limiitillä edes jonkinlaista aikaa. Seurauksena olikin sitten pitkäksi ajo ja auton sammuminen takaneulansilmässä. Tämän jälkeen loppui viimeinenkin fiilis, käynnistin auton vain ajaakseni sen varikolle keskeytyksen merkeissä.
Nousin autosta ja vastailinkin jollekin jotain viallisesta autosta. Samalla katsoin radalle ja näin kuinka BMW ajoi radan reunaan keskeyttääkseen. Silloin en miettinyt hetkeäkään vaan hyppäsin takaisin autoon ja ajoin radalle. Jännitin ehtisinkö ajaa tarpeeksi kierroksia ja kun Haapis ei heiluttanutkaan lippua, tiesin että pääsisin bemarista ohi. Viimeisillä kierroksilla otin vaan ilon irti maailmanluokan kannustuksesta ja tunsin, kuinka koko tiimi oli tässä comebackissäni mukana.
Maaliintulo ei tuottanut suurempia tuuletuksia, mutta kyllä tämän nyt torjuntavoitoksi voisi sentään sanoa. Päivän alku lupaili hyvää sen suhteen että autotuuri olisi vihdoinkin muuttunut, mutta kisa meni sitten samaan malliin kuin ennenkin. Eli jos on autotuuri napannut aika-ajoissa tai B-finaalissa niin A-finaaliin tullut sitten sellainen ruoska ettei ole ollut mitään tsäänssejä kilpailla oikein kenenkään kanssa. Harmittaa kyllä, koska olisi ollut kiva nähdä mihin olisin edes ihan ok autolla pystynyt kolmosruudusta. Väitän, että olisin alussa ainakin pystynyt pistämään jonkin verran kapuloita rattaisiin.
Noh ei auta itku markkinoilla..
Kisan jälkeen tuli sitten vähän pläjärimatskua ja lähdin Hiacella pois nopeasti. Pyydän anteeksi nopeaa poistumistani, mutta minulla oli kiire toiseen kilpailuun. Kuusijärvellä oli 3000m avovesiuintikisa, joka sekin meni kyllä päin vittua ja olin viimeinen.
Illalla sitten olin Totken ja PeePeen kanssa ryyppäämässä, joskin itse ryyppäsin alkoholittomia juomia. Oli ihan naisiakin mukana. :ahem:
Kiitokset tiimikavereille erittäin kovasta kannustamisesta sekä muille kilpakumppaneille hyvästä kisasta. Jos olin A-finaalin aikoihin vähän kireä niin se johtui vain ja ainoastaan pettymyksestä autotuuriin. Olisin varmaan heittänyt koko kisan täysin huumorilla, jos ei aika-ajot olisi päässeet nostamaan odotuksia. Nyt pääsi sitten pettymys iskemään ja turhautuminen vaikutti myös erittäin kriittisiin kommentteihini Hyvinkään ratayrittäjän toiminnasta. Ei sillä että olisin nytkään eri mieltä, mutta tietysti ainahan tällaista voi käydä ja olisihan tässä tosiaan meidän puoleltakin voitu ennakoida paremmin pistämällä extrat omaan eräänsä. Noh.. Virheistä opitaan.