Raporttia..
Pre-race:
Fiilis ihan hyvä, joskin jännittynyt. Toivoin kuivaa keliä, ja onneksi kuivaa lopulta olikin tulossa. Olin luottavaisella fiiliksellä, koska kaikesta sähläilystä huolimatta Hyvinkään kisa meni hyvin: Olin siellä tosi nopea! Tiesin, että Forssassa on mahdollisuudet, mutta tiesin myös tarvitsevani hiukan onnea. Vaikka Forssan autot ovat nykyään ehkä sarjan tasaisimmat, niin tällä radalla on myös kuljettajien tasoerot kaikkein tiukimmat. Tiesin, että 2-3 kymmenyksen autoerolla voi menettää 2-5 sijaa. Siis juuri kriittiset, kun taistellaan B-finaaliin pääsystä.
Aika-ajot #6
Autojen tasaisuuksista kertoo paljon se, ettei sitä enää ollenkaan tunne ajavansa huonommalla autolla ennen kuin näkee aikansa. Olin jo huolestunut samalla autolla ajaneen DickW:n ajasta, koska hän jäi juuri sen ~3 kymmenystä normitasostaan ja 5 kymppiä huipputasostaan tällä radalla.
Niinhän siinä sitten kävikin, että aikani ei ollut erikoinen. 41.53 olisi taas siinä hilkulla riittääkö B-finaaliin vai ei.
Ja eihän se riittänyt. C-finaalin paalupaikka ja olen nyt jo alkanut vihaamaan sitä paikkaa. Ajooni voin olla tyytyväinen, koska taakseni jäi tiimin molemmat kakkoskuljettajat. Andy ajoi vieläpä samalla autolla, joten en minä huonostikaan ajanut.
C-finaali #6
Kilpailua ennen alkoi jo hetken jopa vituttamaan kun ensin sai tiedon "pääsystä" C-finaalin paalulle ja sitten autoarpa osui siihen samaan autoon kuin aika-ajoissa. Siis korostetaan nyt vielä, että autoerot eivät ole suuria, mutta alussa mainitsemani muutaman kympin minimaalinen erokin vaikuttaa meidän väännöissä tosi paljon.
Lähdin kuitenkin taistelemaan sijoituksestani kärjessä, vaikka tiesin takana olevan taas järjettömän kovia kuskeja. Andy, jari5, PeePee, öö ruz.. Toivoin jotenkin, että Jonkki olisi saanut tavalla tai toisella singottua itsensä kakkoseksi ja tulpaksi.. No rehellisesti sanottuna sentään niin epätoivoinen en ollut.
Aloitin ekalle kierrokselle kiihdyttämisen ehkä sitten kuitenkin liian aikaisin (Jonkin palautteesta päätellen) ja tästä pahoitteluni. Mulle vain sanottiin D-finaalia katsellessa, että samalla tavalla pitäisi mun myös toimia (eli aloittaa kiihdytys jo ennen viimeistä mutkaa. Katsoin kyllä että koko porukka oli koossa ennen kiihdytyksen aloittamista, mutta aloitin varmasti hiukan liian aikaisin.
Startin jälkeen eka kierros meni ihan hyvin. Taustapeileistä näin, että PeePee oli jo noussut toiseksi ja että meillä oli kolmoisjohto. Näin myös jonkun takana olleista radalla spinnanneena (myöhemmin kävi ilmi, että se oli jari5). Samoin taustakahinoiden ansiosta sain ykköskierroksella hiukan kaulaa. Se ei paljoa auttanut, koska heti toisella kierroksella mokasin neulansilmän jarrutuksen ja PeePee pääsi sitä seuranneen vasurin ulostulossa jo rinnalle. Seuraavan oikean ulostulossa PeePee oli oikealla, mutta pääsin suoralla eteensä. Tokavikaan mutkaan jarruttaessa Andy tulee jostain eteen ja yhtäkkiä PeePee oli kärjessä.
Mitä hemmettiä oikein tapahtui? Siis Andy ohittaa minut ja PeePee menee kärkeen. Ennen mutkaa minä olin kärjessä ja PeePee kakkosena.
Lähdin yrittämään perässä pysymistä, mutta se ei onnistunut. Jäin arviolta juuri sen 2-3 kymmenystä kierroksella eli autotuurin verran. Takana hiillosti kokenut kehäkettu öö ruz, joskin pienen välimatkan päästä. Ajattelin öö ruzin olevan kauempana ja ajattelin yrittää vielä päästä kärkikaksikon perään ihan riskirajoilla. Ekassa mutkassa snadisti pitkäksi ja vauhtia meni sen verran, että öö ruz pääsi ohi. Pysyin "nestorin" perässä ihan hyvin ja erityisesti suorilla huomasin saavuttavani häntä huomattavasti. Pari kertaa pääsin suoralla imuun, mutta jäin mutkaosuudella. Sain sitten yhden onnistuneen kierroksen ja pääsin jo vikan mutkan jälkeen aivan imuun. Suoralla sitten ajoin öö ruzin kontissa kiinni ohituspaikkaa kytäten ja yhtäkkiä hän alkoi tuulettamaan kamera kädessään olleelle Totkelle.
Tajusin nopeasti, että nyt jos koskaan kaverilla ei ole mitään hajua siitä että olen aivan perässä. Eli ei muuta kuin sisälle ja ohi. Kerrankin pääsin näpäyttämään kokenutta kuljettajaa: Älä ikinä tuuleta ennen ruutulippua!
Tiesin vahvuuteni suorilla ja sen että ilman virheitä pysyisin öö ruzin edellä. Mutkaosuuksilla hän sai kiinni, mutta suorilla pääsin karkuun. Parhaat ohituspaikat ovat suorien päässä, joten olin aika varma siitä, että pysyn edellä ellen tee virheitä. Hyvin se onnistuikin, kunnes kisan puolivaiheessa jotain ihmeellistä tapahtui. Huomasin, että jarrutuksissa kaasu jäi päälle ja paikoissa joissa tapanani oli vain höllätä, kaasu ei palautunutkaan ylös. Tämän ansiosta ajoin parissa mutkassa pitkäksi ja öö ruz pääsi konttiin kiinni. Taistelemalla olisin pysynyt edellä, mutta se olisi vaatinut ajotavan muutosta. Kilpailu olisi muuttunut sijoitusten vaihteluksi öö ruzin kanssa (öö ruz ohi mutkissa ja minä pääsuoran jarrutuksessa).
Arvioin tilanteen niin, että suurella todennäköisyydellä olisimme molemmat nurmikolla, jos olisin lähtenyt taistelemaan. Hyvinkään kisa tuoreena mielessäni tein siis päätöksen turvallisuuden nimissä ja päästin öö ruzin ohitseni. En saanut hyvinkäältä rangaistusta muilta kuin itseltäni, enkä olisi kestänyt toista samanlaista tapausta peräkkäin. Jäin öö ruzin ohi päästämisen jälkeen pienen välimatkan taakse ajamaan ja harjoittelemaan uutta ajotyyliä vikuroivalla autolla. Huomasin kaasun kyllä palautuvan, mutta aiempaa hitaammin. Opinkin ajotyylin aika nopeasti ja aloin mielestäni saavuttamaan öö ruzia. Sain lisää varmuutta ajooni, mutta pientä riskinottoa tarvitsin, että saisi pari nopeaa kierrosta ja selän kiinni ajoissa. Sen seurauksena ajoin taas ykkösmutkassa hiukan ulos ja peli C-finaalin kolmossijan suhteen oli siinä.
Kiitokset öö ruzille hienosta taistelusta. Kilpaileminen oli hauskaa vaikka kyseessä olikin 'vain' C-finaali.
Kisan jälkeen ilmoitin vielä Jounille mahdollisesta viasta, ja hän asiallisesti tarkisti kaasuvaijerin kiinnityksen (tjsp). Siellä olikin kaasupolkimen/vaijerin palautusjousi irronnut, ja vikurointi johtui suurella todennäköisyydellä siitä. Hän laittoi siihen uutta jousta sen jälkeen, joten toivottavasti samaa vikaa ei B- ja A-finaalissa kutosella enää ilmaantunut.
Yhteenveto
+ Autojen tasaisuus. Tämä huolimatta siitä, että menetin B-finaaliin pääsyn puhtaasti huonoon autotuuriin. Autoerot ovat kuitenkin hyvin pieniä, eli kiitettävää luokkaa. Valitettavasti kuskien tasoerot ovat vielä pienempiä kuin autoerot, joten siksi tämäkin vaikuttaa edelleen (ja varmasti aina joka radalla!).
+ Ratahenkilökunnan palvelu moitteetonta. Huomaa, että he selvästi nykyään arvostavat meitä. Toisin kuin vielä pari vuotta sitten, ottavat tosissaan jos sanoo, että autoon saattoi ehkä tulla jokin vika. Yleensä se vika löytyykin ja se korjataan. :thumbup:
+ Totken suoritus. Aika-ajossa tiimimme paras ja kisassa pysyi hyvin muiden mukana.
- Thyella ei lähtenyt Lahteen jatkoille.