Tuomarointi

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuten videosta näkyyy, väistää Grosjean Massan etusiipeä, joka olisi jäänyt Grosjeanin takapyörän alle hänen ajaessaan haluamaansa linjaa.

http://www.youtube.com/watch?v=A6GLT5VdWH8
Ihan hyvä selvitys Davidsonilta tilanteesta. Tosin Anthony unohtaa mainita sen että kriteeri rangaistukselle on hyötyykö tästä vai ei, esim. Kimi meni samanlailla ulos tuossa mutkassa 1. kierroksella mutta ei hyötynyt tilanteesta van päinvastoin, jäi hieman edellä menevästä jälkeen.
Grosjean hyötyi pääsemällä Massan ohi mutkassa (ei ollut ohi vielä mutkaan tullessa) jotenka sai selvästi hyötyä.

Henk.koht. en olisi antanut tuosta rangaistusta, kilvanajoa ja hyvää sellaista kun ulkokautta ohitetaan.
Ehkä silti osuvampi kysymys olisi pitäisikö tuoda radoille takaisin hiekkaesteet (kuten Brundle ehdotti Skyn lähetyksessä) koska silloin esim. tohonkaan mutkaan ei enää kohloteta täysillä ulkopuolelta....

edit. + Monacoon teräskaiteet takasin!
 
Viimeksi muokattu:

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
287
Pääasia olisi, että ainakin löydettäisiin selkeä ja johdonmukainen linja ohituksiin, jota ei tarvitsisi aina spekuloida ja arvuutella. Siis että toisaalta säännöt olisivat ehdottoman yksiselitteiset ja myös niiden tulkinta. Nyt homma on jotenkin karannut lapasesta ja kun vielä tuomarit vaihtelevat eri kisoissa. Kaikkein tyhmimpiä on kisan jälkeen päätettävät rangaistukset, kyllä tuomareiden pitää pystyä ratkaisemaan tilanteet heti, niin kuin muissakin lajeissa.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Kyllä tuo Massan ja Grosjeanin välinen tilanne näytti, ainakin minun silmiin siltä, että Grosjean olisi saanut autonsa pidettyä radalla, ottamallaan ajolinjalla ja nopeudella jos Massa olisi jättänyt hänelle tarpeeksi tilaa siihen. Ei vaan luottanut Massaan ja tämän kuluneempiin renkaisiin, että Massa ei olisi tullut silloin kylkeen. Tuosta videosta näkee aika hyvin miten paljon sitä tilaa siellä autojen välissä oli.

Käsittääkseni, vaikka säännöissä sanotaan, että edellä ajava saa valita ajolinjansa, täytyy sille rinnalla olevalle autolle silti jättää se auton mentävä tila. Vaikka toinen vetää leveäksi, ei se käsittääkseni vapauta sitä toista autoa tästä säännöstä. Ei se rinnalla oleva voi sieltä yhtäkkiä ilmaan kadota. Tulkinta on sitten mitä on, mutta näin siellä säännöissä lukee. Ainakin kirjoitettujen sääntöjen puitteissa melko ontuvaa ja merkityksetöntä argumentointia tuo "edelläoleva saa valita ajolinjansa" tuuba.

Väittäisin vielä, että jos kyseessä olisi ollut kuka tahansa muu, ns. kärkitallin kuljettaja, (ehkä Sergio Pereziä lukuunottamatta) ei olisi rangaistuksesta edes keskusteltu.

Enkä vieläkään käsitä miten Grosjean olisi voinut tuossa tilanteessa toimia toisin? Ei sillä enää ollut tilaa muualla kun radan ulkopuolella. Tietysti olisi voinut jättää ohitus yrityksen tekemättä, mutta se ei kait ole se kilpa-autoilun idea.
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Kyllä tuo Massan ja Grosjeanin välinen tilanne näytti, ainakin minun silmiin siltä, että Grosjean olisi saanut autonsa pidettyä radalla, ottamallaan ajolinjalla ja nopeudella jos Massa olisi jättänyt hänelle tarpeeksi tilaa siihen. Ei vaan luottanut Massaan ja tämän kuluneempiin renkaisiin, että Massa ei olisi tullut silloin kylkeen. Tuosta videosta näkee aika hyvin miten paljon sitä tilaa siellä autojen välissä oli.

Käsittääkseni, vaikka säännöissä sanotaan, että edellä ajava saa valita ajolinjansa, täytyy sille rinnalla olevalle autolle silti jättää se auton mentävä tila. Vaikka toinen vetää leveäksi, ei se käsittääkseni vapauta sitä toista autoa tästä säännöstä. Ei se rinnalla oleva voi sieltä yhtäkkiä ilmaan kadota. Tulkinta on sitten mitä on, mutta näin siellä säännöissä lukee. Ainakin kirjoitettujen sääntöjen puitteissa melko ontuvaa ja merkityksetöntä argumentointia tuo "edelläoleva saa valita ajolinjansa" tuuba.

Väittäisin vielä, että jos kyseessä olisi ollut kuka tahansa muu, ns. kärkitallin kuljettaja, (ehkä Sergio Pereziä lukuunottamatta) ei olisi rangaistuksesta edes keskusteltu.

Enkä vieläkään käsitä miten Grosjean olisi voinut tuossa tilanteessa toimia toisin? Ei sillä enää ollut tilaa muualla kun radan ulkopuolella. Tietysti olisi voinut jättää ohitus yrityksen tekemättä, mutta se ei kait ole se kilpa-autoilun idea.
Juurikin näin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Grosjean ohitti (=hyötyi) menemällä radalta kokonaan ulos, eli kaikki 4 rengasta oli radan määrittävien valkoisten viivojen ulkopuolella.
(huom! kanttarit eivät ole radalla vaan sen ulkopuolella)
Esim. Vettel sai samanlaisesta ohituksesta (J. Button viime vuonna Saksassa, hairpinnin ulostulossa) rangaistuksen myös.

Ulos saa toki ajautua, mutta kysehän on näissä tapauksissa siitä että hyötyykö kuski radan ulkopuolella käymisestä vai ei.
Massaa ei voida rankaista (kuten ei Kimiäkään) koska jätti mutkaan mennessä tilaa Grosjeanille riittävästi.
Tuokin on niin tulkinnanvaraista. Joskus melkein kaikki ajavat aika-ajossa kokonaan kanttarille, eikä penalttia tule. Ja esim. Vettelin ohitus Buttonista taisi tulla kanttarinkin ulkopuolella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tuokin on niin tulkinnanvaraista. Joskus melkein kaikki ajavat aika-ajossa kokonaan kanttarille, eikä penalttia tule. Ja esim. Vettelin ohitus Buttonista taisi tulla kanttarinkin ulkopuolella.
Tulkinnanvaraista mitä tuomioihin tulee, säännöt sen sijaan sanovat selkeästi että rata on rajattu kahdella valkoisella viivalla, kanttarit taas on aina niiden ulkopuolella.
(tästä muuten mainitsi Brundlekin eilisessä lähetyksessä)

Mutta saisihan tuota valvoa tehokkaamminkin.....
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kyllä tuo Massan ja Grosjeanin välinen tilanne näytti, ainakin minun silmiin siltä, että Grosjean olisi saanut autonsa pidettyä radalla, ottamallaan ajolinjalla ja nopeudella jos Massa olisi jättänyt hänelle tarpeeksi tilaa siihen. Ei vaan luottanut Massaan ja tämän kuluneempiin renkaisiin, että Massa ei olisi tullut silloin kylkeen. Tuosta videosta näkee aika hyvin miten paljon sitä tilaa siellä autojen välissä oli.

Käsittääkseni, vaikka säännöissä sanotaan, että edellä ajava saa valita ajolinjansa, täytyy sille rinnalla olevalle autolle silti jättää se auton mentävä tila. Vaikka toinen vetää leveäksi, ei se käsittääkseni vapauta sitä toista autoa tästä säännöstä. Ei se rinnalla oleva voi sieltä yhtäkkiä ilmaan kadota. Tulkinta on sitten mitä on, mutta näin siellä säännöissä lukee. Ainakin kirjoitettujen sääntöjen puitteissa melko ontuvaa ja merkityksetöntä argumentointia tuo "edelläoleva saa valita ajolinjansa" tuuba.

Väittäisin vielä, että jos kyseessä olisi ollut kuka tahansa muu, ns. kärkitallin kuljettaja, (ehkä Sergio Pereziä lukuunottamatta) ei olisi rangaistuksesta edes keskusteltu.

Enkä vieläkään käsitä miten Grosjean olisi voinut tuossa tilanteessa toimia toisin? Ei sillä enää ollut tilaa muualla kun radan ulkopuolella. Tietysti olisi voinut jättää ohitus yrityksen tekemättä, mutta se ei kait ole se kilpa-autoilun idea.
Komppaus.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Uuuh. Tuolla ja eilisellä Massan ja Grosjeanin välisellä ei paljon yhteistä ole. Vettelillä oli vielä tilaa kääntäessään ulos, toisin kun Grosjeanilla. Tietysti jos halutaan vain vääntää, vaikka argumentit on jo loppu niin...:rolleyes:

Mielestäni nämä "leveäksi vetämiset" johtuvat osittain juurikin siitä, että FIA:n tuomarit tulkitsevat kovin leväperäisesti tuota tilan jättämistä. Jos linja olisi kirjoitettujen sääntöjen mukainen ja yhteneväinen kilpailusta toiseen. Oppisivat kuljettajat luottamaan siihen, että ei tarvitse ajaa radalta ulos välttääkseen kolaria. Nykyisin kun katsotaan, että sisälinjaa ajavalla on joku ihme oikeus kiilata ulkolinjaa ajavaa kuljettajaa, ja näin estää ohitus tai varmistaa sen onnistuminen.

Tuohon kiilaamiseen puuttumalla, saataisiin aikaan paljon enemmän näyttäviä ohitustaisteluja. Tästä on olemassa paljon esimerkkejä, kun väännetään sijoista reilusti, mutkasta toiseen.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Uuuh. Tuolla ja eilisellä Massan ja Grosjeanin välisellä ei paljon yhteistä ole. Vettelillä oli vielä tilaa kääntäessään ulos, toisin kun Grosjeanilla. Tietysti jos halutaan vain vääntää, vaikka argumentit on jo loppu niin...:rolleyes:
Niin paitsi että yhtälailla JB vetää niin ulos mutkasta myös ettei Vettelille jä muuta vaihtoehtoa kuin kiertää ulkokautta.
Samanlailla se Grossulla oli.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24324
Sijainti
lappeen Ranta
Luovutaan asfaltista radan reunassa, niin ei noita tarvitse valvoa ollenkaan.
Hiukan komppailen tätä.

Jossain vaiheessa jos kehitys kehittyy riittävästi ja kisat ajetaan isolla asfalttipläntillä, johon rata on piirretty liidulla, niin sitten homma menee täysin tuomaroinniksi kilpa-ajamisen sijaan.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sääntöjä pitää noudattaa, olipa ne järkeviä tai ei, mutta kai tuomaristo voi käyttää järkeä tuomioissa.:doubtful:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hiukan komppailen tätä.

Jossain vaiheessa jos kehitys kehittyy riittävästi ja kisat ajetaan isolla asfalttipläntillä, johon rata on piirretty liidulla, niin sitten homma menee täysin tuomaroinniksi kilpa-ajamisen sijaan.
On oikeastaan aika turhaa haikailla sellaista, mikä ei takuuvarmasti tule tapahtumaan.

Aika moni laji on "täysin tuomarointia" ja silti niitä seurataan. Tuomarointia ei ykkösissä tarvittaisi niin paljon, jos sääntöjä noudatettaisiin paremmin, mutta kun ei noudateta, niin tuomariston pitää puuttua peliin. Ehkä se sääntöjen kunnioittaminen olisi kuitenkin se ensimmäinen korjattava asia?

"Kilpa-ajamisen" kai olisi kuitenkin tarkoitus olla rehtiä eikä niin, että kuskit saavat vähän ajaa säntöjen ulkopuolella ja tuomariston sitten pitäisi joustaa säännöistä, ettei kenellekään tule paha mieli?
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2218
Tässä Grosjeanin tapauksessa ihmetyttää tuo läpiajorangaistus. Yleensä riittää, että antaa sijoituksen takaisin jos vaikka menee ohitustilanteessa shikaani suoraksi. Läpiajo oli täysin kohtuutonta. :thumbdown
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
389
Sijainti
Vantaa
Tässä Grosjeanin tapauksessa ihmetyttää tuo läpiajorangaistus. Yleensä riittää, että antaa sijoituksen takaisin jos vaikka menee ohitustilanteessa shikaani suoraksi. Läpiajo oli täysin kohtuutonta. :thumbdown
Ongelma on se, ettei Grosjean antanut sijoitusta takaisin.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ongelma on se, ettei Grosjean antanut sijoitusta takaisin.
Ei antanut Alonsokaan Monacossa, kuin vasta tuomarikäsittelyn tuloksena sijan takaisin. Grosjeanin saama rankku Unkarissa ei ollut poikkeava linja aikaisemmasta vaan Alonson saama "rangaistus" Monacossa. Kokeneemmat kuljettajat pääsevät formuloissa yleensä lievemmillä rankuilla.
 
Ylös