Tuplashikaani - Tässä ratkaisu ohitusten puutteeseen!

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260


Kuskien pitää tuohon mutkaan tultaessa ohitustilanteessa sumplia keskenään, kumpi menee oikealta, kumpi vasemmalta. Näin nopeampi auto pääsisi ohi suurella todennäköisyydellä. Tämä vähentäisi ehkä rajuja "painitilanteita" ohitusten yhteydessä, koska ei ajettaisi samassa mutkassa, mutta mutkan liittyessä jälleen yhteen olisi varmasti wheel to wheel tilanteita.

Tässä on ratkaisu tylsiin kisoihin ja rahankulutukseen. Lähde PlanetF1.com
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51


Kuskien pitää tuohon mutkaan tultaessa ohitustilanteessa sumplia keskenään, kumpi menee oikealta, kumpi vasemmalta. Näin nopeampi auto pääsisi ohi suurella todennäköisyydellä. Tämä vähentäisi ehkä rajuja "painitilanteita" ohitusten yhteydessä, koska ei ajettaisi samassa mutkassa, mutta mutkan liittyessä jälleen yhteen olisi varmasti wheel to wheel tilanteita.

Tässä on ratkaisu tylsiin kisoihin ja rahankulutukseen. Lähde PlanetF1.com
Sitten on toinenpuoli likaasempi ja kukaan ei mee sieltä ku menettää aikaa.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Lähes yhtä hieno idea kuin se oikotie-älynväläys. Ei kiitos.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Likaisempi se puoli on, missä on 600-kiloinen auto edessä eikä voi läpikään ajaa. Tuohon valkoiseen maaliviivaan ei saa koskea, pitäisi valita, kummalta puolelta menee.

Ja vielä lyhyt tarkennus for dummies: Tässä ei ole kyseessä Ecclestonen ehdottama "oikotie," vaan mutkat ovat kuin peilikuva, täysin identtiset profiililta (yhtä pitkät, leveät, samalla tavalla suorat, jne......)

Tosin näitä olisi hauska nähdä tällaisia ovaalimaisesti kaltevia mutkia myös... Ja tietysti mitä pidemmät nuo haarasuorat ovat, sen suuremmalla todennäköisyydellä ohitus voi tapahtua.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Toi on hieno ratkaisu! Vielä kun olisi keskiosa asfalttia. Silloin voisi ajaa suoraan yli jos kuljettaja tulisi liian lujaa tuohon shikaaniin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4210
Onhan tää sata kertaa parempi kuin Berbien ehdotelma.. :thumbup:
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Miksei samantie liikenneympyrä keskelle pitkää suoraa joka pitäisi kiertää ympäri :idea:
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Miksei samantie liikenneympyrä keskelle pitkää suoraa joka pitäisi kiertää ympäri :idea:
Liikenneympyrä pitäisi kiertää kisassa vaikka 20 kertaa, mutta valitsemillaan kierroksilla. Tulisi selostajille vähän tekemistä, kun saataisiin laskea montako kiertoa kenrlläkin on vielä jäljellä. Myöskin kuskeilla riittäisi ohjelmaa, kun saisi shikaaniin tullessa väistellä ympyrän kiertäjiä. Tai sitten ajetaan ympyrän ympäri joka kierroksella, mutta kiertosuunnan saisi valita. Kaksintaisteluissa isommat baalssit omaava pääsisi ajaan optimaalista sisäreunaa ja heikompi kuski saisi kiertää ulompaa. Joskus molemmat ajaisivat sisäreunaa ja taas saataisiin lisää ohjelmaa turva-auton muodossa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tuplashikaanit ja Ecclestonen oikoreitit.... tulee ihan mieleen takavuosien Slick N Slide ja Generally pelit :alppu:
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Mistä tällänen yleinen negatiivisuus johtuu? Väitän että toi on ensinnäkin täysin reilu menetelmä, ja helevetin jännää katteltavaa olis. Jos tuosta tullaan vieretysten ulos, voidaan päätyä seuraavaan mutkaan rinnakkain. Itse olen monta vuotta ihmetellyt, kun ei punainen hälytysvalo leisku ja sireeni soi FIA:n toimistoissa kisojen jälkeen - 2/3 kisoista on täysin ohituksettomia, ja näyttää siltä ettei se haittaa ketään??? Suurin ongelma kun ovat nämä vääräntyyppiset radat. Tilke on F1-lajin suurin yksittäinen tuhoaja, tai se taho joka hänet valtuutti tekemään uudet radat, ja se hullu kuka siitä antoi suostumuksen... Täysin sopimattomia ratoja F1 autolle.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Jos laji meinaa saada takaisin tämän Playstation sukupolven, olis parempi järjestää edes jonkunlainen show, eikä olettaa että kansa seuraa kuin lampaat vaikkei mitään tapahdu ja kisoja jätetään jopa kesken ennen puoliväliä sateen takia. Sen sijaan, että lyödään hanat kiinni, jäädytetään kehitys ja testaaminen ja rakennetaan autot vanerista, olisi ehkä kannattanut iskeä lamaa vastaan ja tehdä jotakin villiä mutta järkevää jotta saadaan kansa katsomaan lajia taas ja sponsoritilan arvot ylös ja kannattaviksi, ei olis tätäkään viimeisintä Santander debaakkelia tapahtunut - mikä muuten Kimin myötä vie lajista valtavan määrän faneja pois - luulisi nyt ymmärtävän ettei ketään kiinnosta kattella maailman kalleinta kilvanajoa jolla ei ole mitään tekemistäkään kilvanajon kanssa.

Ei ohittelua tarvitse liian helpoksi tehdä, mutta sen pitäisi olla edes mahdollista. Kun kaikki ajavat 100% keskittymisellä, on se ohitus vaan liian ahdas toteuttaa. Eikä riitä nykyään anteeksiantavilla radoilla, jos välillä keskittyminen herpaantuu ja pari kertaa kisassa ajaa kadulta pois - ennen siitä olisi lähtenyt henki.

On lajin suurin menetys Sennan kuoleman jälkeen, että KIMI joutui lähtemään FERRARILTA ja lajista pois SPONSORIN takia. Voi kiistellä, olisiko noin päässyt käymään, jos laji olisi voinut hyvin. Joka ikinen kierros ilman ohituksia on askel kohti lajin lopullista tuhoa. Ohituksettomuus on kuin etenevä kuolio, kalskahtaa huolestuttavalta joka kisan jälkeen kun kuulee, ettei tapahtunut yhtä ainoata kunnon ohitusta.
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Tai sitten ampumahiihdosta tuttu ammunta pitstopilla ja sakkokierrkoksia sikäli kun ei osu. :alppu:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jos laji meinaa saada takaisin tämän Playstation sukupolven, olis parempi järjestää edes jonkunlainen show, eikä olettaa että kansa seuraa kuin lampaat vaikkei mitään tapahdu ja kisoja jätetään jopa kesken ennen puoliväliä sateen takia.
Showpelleily liikenneympyröiden, oikomutkien ja lisälenkkien kera ei ainakaan allekirjoittanutta kiinnosta pätkääkään. Jos ennenkin on osattu ohittaa, miksi nyt ei osattaisi? Varsinkin tulevalla kaudella tullaan näkemään ohituksia kun mukaan soppaan saadaan tulokkaita uusine ajolinjoineen ja pari vanhaa karjua saadaan kunnon autojen puikkoihin. Onhan siellä pari katurinkiä, joille actionia saadaan vain rankkasateella ja joukkokolareilla, ja se on erittäin harmi. Mutta en todellakaan kannata sitä, että oikeita moottoriratoja ryhdytään tämän takia uudelleenrukkaamaan rallicross-radoiksi.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Kysynpä tässä, mikä se sun ongelma siinä hommassa on? Onko parempi pötköttää yhdellä linjalla perätysten 60 kierrosta, vai lisätä rataan kaksihaarainen shikaani, jonka saa ajaa haluamaltaan puolelta, ja näin ohitusten määrä lisääntyisi?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kysynpä tässä, mikä se sun ongelma siinä hommassa on? Onko parempi pötköttää yhdellä linjalla perätysten 60 kierrosta, vai lisätä rataan kaksihaarainen shikaani, jonka saa ajaa haluamaltaan puolelta, ja näin ohitusten määrä lisääntyisi?
Tarkalleen ottaen se ei ole ohitus, jos ajaa eri reittiä. ;) Sijoitusten muutokset kyllä sattaaisivat lisääntyä.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Ei, ei ja ei. Ei tarvitse pilata hyviä (ja toisaalta vähemmän hyviä) ratoja suoraan arcade-kaahailupeleistä otetuilla elementeillä vain siksi, että autourheilun kuninkuusluokassa ei pystytä ohittamaan. Monissa muissa ratasarjoissa pystytään tekemään ohituksia radoilla, joilla Formula 1 -kisoja ajetaan, ja jopa radoilla, jotka lähtökohtaisesti ovat ohituskelvottomampia kuin F1-kisoissa käytettävät radat. Eiköhän Formula Ykkösiinkin pitäisi löytyä tekniseltä puolelta ratkaisuja, joilla saadaan kisoihin lisää ohituksia. Muutenkaan itse en ainakaan saisi ollenkaan samanlaista nautintoa ohituksista, jotka tapahtuvat oikoreitin tai tällaisen tuplashikaanin vaikutuksen vuoksi.
 
Ylös