JamesHunt
Well-known member
- Liittynyt
- 16.1.2010
- Viestit
- 260
Nimenomaan, F1 on lopulta TODELLA kaukana oman potentiaalinsa maksimoimisesta. Oli silkkaa tuuria, että vuoden 2007 ja 2008 mestaruuskamppailut jäivät viimeiseen kisaan ja tarjosivat hyvinkin yllättävää laatuviihdettä. Ja 2009 vuosi on sikäli yllätyksekäs, että kärjessä nähtiin odottamatonta väriä. Bernie varmasti myhäili hiljaa tyytyväisyydestä pöydän alla.F1 ei maksimoi omaa potentiaaliaan. Ei kannata ottaa asioita pelkästään niin kuin ne on annettu. F1:llä on valtava suosio, mutta voisiko se olla vieläkin valtavampi - aivan varmasti voisi. On pelkästään hyvä lähteä ajattelemaan "out of the box" ja pohtimaan jopa radikaaleja muutoksia, mitä auktoriteetit, auktoriteetteja kunnioittavat, vanhat parrat, lajiniilot tai kääpiöt eivät yksinkertaisesti uskalla tehdä, koska heille muutos on uhka ja jo saavutetun riskeeraamista.
Tavallista moottoriurheilua ymmärtämätöntä kansalaista ei kuulemani mukaan kiinnosta katsella kun jätkät "kääntää rattia samaa rataa ympäri inisevillä autoilla - ainoastaan kolareissa on mitään mielenkiintoista, ja ehkä startissa."
En sano, että lajin pitäisi taipua viihdyttämään moottoriurheilua ymmärtämättömiä ihmisiä, mutta onhan se nyt kummallista jos ei siellä mikään muu kiinnosta, että ennemmin vaikka salkkarit kiinnostais. Ketä tahansa alkaisi kiinnostamaan viimeistään silloin, kun pääsisi kaksipaikkaisen formulan kyytiin... Jotain on siis lähetysten sisällössä vikana. Jo pelkästään se, ettei lähetysten kamerakäytöstä saa oikeen minkäänlaista kuvaa autojen nopeudesta ja voimasta. Kun rinnalle tulee vielä se tosiasia, ettei wheel-to-wheel konflikteja ole juuri ollenkaan, eipä siinä ole mitään mielenkiintoista muuta kuin vannoutuneille faneille.
Sanotaan, että formuloista lähtisi maku jos ohituksia olisi paljon. Että tässä lajissa on tunnusomaista se, että sitten kun joku radalla tekee jotakin, se on erityistä ja siitä jauhetaan monta vuotta. Tuo ajaminenkin on niin huisia toimintaa, että on sääli kun kaikki se kuljettajien adrenaliini ja taito menee show'n kannalta hukkaan, kun ei ole ohituksia.
Mielestäni ohitukset ovat tervetulleita niin kauan kuin kuljettaja itse vaikuttaa siihen. Ei siis esim nappia painamalla tai helpotetulla slipstreamaamisella tai oikoreiteillä. Olisi kova juttu, kun ohittaminen ei vaikeutuisi toisen auton perään tultaessa aerodynamiikan seotessa, ja vielä kun olisi tilaa ohittaa. Tarvittaisiin kaksi linjaa.
Ennemmin tietysti ottaisin vain yksilinjaisia HYVIÄ ratoja, mutta kun rakennetaan uusia surkeita ratoja minkä ehditään ja samaan aikaan raiskataan vanhojen ratojen nopeita mutkayhdistelmiä shikaanein, täytyisi jotain tehdä. Mutta en todellakaan oleta enää näkemäni perusteella kenenkään siellä kykenevän järkeviin muutosehdotuksiin.
Mietin vain, eikö tämä pisteuudistus ole tuplashikaaniin verraten vähän epätoivoinen ratkaisu maustaa kisoja. F1:stä tehdään hevosraveja ja kuljettajista apinoita. Kenelläköhän on eniten pisteitä kauden lopussa... Samalla historian piste-ennätykset tuhotaan kun tarjoillaan kolmannestakin sijasta joka jannulle sata pistettä....Muutosta ei tietenkään kokonaan suljeta pois, mutta kokonaisuus ei saa radikaalisti muuttua tai homma menee ennen pitkää täydeksi pelleilyksi ja vitsien aiheeksi.
Samaa mieltä. On siellä nyt tajuttu yrittää päästä autojen konseptin kanssa enemmän tuohon 90-luvun meininkiin siivotulla aerolla, slicks renkailla ja näennäisesti poistetuilla teknisillä ajoavuilla. Mutta jotakin siellä on pahasti pielessä. Pitäisi varmaan kastella radat aina ennen kisaa. En usko kellään olevan mitään sitä vastaan, saataisiin ainakin jänniä kisoja. Miettikää kuinka paljon rahaa ja aikaa voitaisiin säästää vain tekemällä tuo dual shikaani tai kastelemalla rata. Jos kumpi tahansa oltaisiin tehty jo 2002, ei laji olisi kriisissä ollenkaan... Siellä on aivan liian konservatiivista porukkaa johtopäässä, ei osata ajatella "outside of the box" kuten joku sanoi, vaan kolutaan niitä oman ajattelun laatikon sisään mahtuvia nurkkia. Ei ei ei.Hieno ideahan tuo on ja varmasti voisi olla kokeilemisen arvoinenkin. Toki ohituksia voisi mielummin pyrkiä lisäämään autojen aerodynamiikkaa virittelemällä (yhä vain), mutta kyllä tuommoinen "liikenneympyrä" minusta urheilullisempi vaihtoehto on kuin kaiken maailman ohitusnappulat.
Ja vielä tuohon postaukseni alun "lajin potentiaalin maksimoimiseen," olen ideoinut myös, että jokaisen kisaviikonlopun yhteydessä olisi jonkunlainen sessio, jossa kuljettajat saavat näytösmielessä revitellä autoillaan, donitseja, (Kimin donitsit Span 2007 voiton jälkeen vasten sääntöjä maistuivat sokerilta) sivuluisuja, heitetään tötteröt 8-muodostelmaan ja ajetaan leikkimielistä aika-ajoa... Vaikka siitä ei palkittaisikaan millään tavoin, niin olisipahan ihmisillä kymmenen kertaa hauskempaa. Joku sieltä sanoo kohta, että kannattaisiko seurata jotain muuta lajia, mutta olen ihan tosissani. En tietenkään sano, että olisi hyvä idea kastella radat ennen kisoja, koska mikään niin perustavanlaatuinen ei saa lajissa muuttua, mutta silti tuskin kellään mitään sitä vastaan olisi.
Viimeksi muokattu: