Tuplashikaani - Tässä ratkaisu ohitusten puutteeseen!

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
F1 ei maksimoi omaa potentiaaliaan. Ei kannata ottaa asioita pelkästään niin kuin ne on annettu. F1:llä on valtava suosio, mutta voisiko se olla vieläkin valtavampi - aivan varmasti voisi. On pelkästään hyvä lähteä ajattelemaan "out of the box" ja pohtimaan jopa radikaaleja muutoksia, mitä auktoriteetit, auktoriteetteja kunnioittavat, vanhat parrat, lajiniilot tai kääpiöt eivät yksinkertaisesti uskalla tehdä, koska heille muutos on uhka ja jo saavutetun riskeeraamista.
Nimenomaan, F1 on lopulta TODELLA kaukana oman potentiaalinsa maksimoimisesta. :cool: Oli silkkaa tuuria, että vuoden 2007 ja 2008 mestaruuskamppailut jäivät viimeiseen kisaan ja tarjosivat hyvinkin yllättävää laatuviihdettä. Ja 2009 vuosi on sikäli yllätyksekäs, että kärjessä nähtiin odottamatonta väriä. Bernie varmasti myhäili hiljaa tyytyväisyydestä pöydän alla.

Tavallista moottoriurheilua ymmärtämätöntä kansalaista ei kuulemani mukaan kiinnosta katsella kun jätkät "kääntää rattia samaa rataa ympäri inisevillä autoilla - ainoastaan kolareissa on mitään mielenkiintoista, ja ehkä startissa."

En sano, että lajin pitäisi taipua viihdyttämään moottoriurheilua ymmärtämättömiä ihmisiä, mutta onhan se nyt kummallista jos ei siellä mikään muu kiinnosta, että ennemmin vaikka salkkarit kiinnostais. Ketä tahansa alkaisi kiinnostamaan viimeistään silloin, kun pääsisi kaksipaikkaisen formulan kyytiin... Jotain on siis lähetysten sisällössä vikana. Jo pelkästään se, ettei lähetysten kamerakäytöstä saa oikeen minkäänlaista kuvaa autojen nopeudesta ja voimasta. Kun rinnalle tulee vielä se tosiasia, ettei wheel-to-wheel konflikteja ole juuri ollenkaan, eipä siinä ole mitään mielenkiintoista muuta kuin vannoutuneille faneille.

Sanotaan, että formuloista lähtisi maku jos ohituksia olisi paljon. Että tässä lajissa on tunnusomaista se, että sitten kun joku radalla tekee jotakin, se on erityistä ja siitä jauhetaan monta vuotta. Tuo ajaminenkin on niin huisia toimintaa, että on sääli kun kaikki se kuljettajien adrenaliini ja taito menee show'n kannalta hukkaan, kun ei ole ohituksia.

Mielestäni ohitukset ovat tervetulleita niin kauan kuin kuljettaja itse vaikuttaa siihen. Ei siis esim nappia painamalla tai helpotetulla slipstreamaamisella tai oikoreiteillä. Olisi kova juttu, kun ohittaminen ei vaikeutuisi toisen auton perään tultaessa aerodynamiikan seotessa, ja vielä kun olisi tilaa ohittaa. Tarvittaisiin kaksi linjaa.

Ennemmin tietysti ottaisin vain yksilinjaisia HYVIÄ ratoja, mutta kun rakennetaan uusia surkeita ratoja minkä ehditään ja samaan aikaan raiskataan vanhojen ratojen nopeita mutkayhdistelmiä shikaanein, täytyisi jotain tehdä. Mutta en todellakaan oleta enää näkemäni perusteella kenenkään siellä kykenevän järkeviin muutosehdotuksiin.

...Muutosta ei tietenkään kokonaan suljeta pois, mutta kokonaisuus ei saa radikaalisti muuttua tai homma menee ennen pitkää täydeksi pelleilyksi ja vitsien aiheeksi.
Mietin vain, eikö tämä pisteuudistus ole tuplashikaaniin verraten vähän epätoivoinen ratkaisu maustaa kisoja. F1:stä tehdään hevosraveja ja kuljettajista apinoita. Kenelläköhän on eniten pisteitä kauden lopussa... Samalla historian piste-ennätykset tuhotaan kun tarjoillaan kolmannestakin sijasta joka jannulle sata pistettä.

Hieno ideahan tuo on ja varmasti voisi olla kokeilemisen arvoinenkin. Toki ohituksia voisi mielummin pyrkiä lisäämään autojen aerodynamiikkaa virittelemällä (yhä vain), mutta kyllä tuommoinen "liikenneympyrä" minusta urheilullisempi vaihtoehto on kuin kaiken maailman ohitusnappulat.
Samaa mieltä. On siellä nyt tajuttu yrittää päästä autojen konseptin kanssa enemmän tuohon 90-luvun meininkiin siivotulla aerolla, slicks renkailla ja näennäisesti poistetuilla teknisillä ajoavuilla. Mutta jotakin siellä on pahasti pielessä. Pitäisi varmaan kastella radat aina ennen kisaa. En usko kellään olevan mitään sitä vastaan, saataisiin ainakin jänniä kisoja. Miettikää kuinka paljon rahaa ja aikaa voitaisiin säästää vain tekemällä tuo dual shikaani tai kastelemalla rata. Jos kumpi tahansa oltaisiin tehty jo 2002, ei laji olisi kriisissä ollenkaan... Siellä on aivan liian konservatiivista porukkaa johtopäässä, ei osata ajatella "outside of the box" kuten joku sanoi, vaan kolutaan niitä oman ajattelun laatikon sisään mahtuvia nurkkia. Ei ei ei.

Ja vielä tuohon postaukseni alun "lajin potentiaalin maksimoimiseen," olen ideoinut myös, että jokaisen kisaviikonlopun yhteydessä olisi jonkunlainen sessio, jossa kuljettajat saavat näytösmielessä revitellä autoillaan, donitseja, (Kimin donitsit Span 2007 voiton jälkeen vasten sääntöjä maistuivat sokerilta) sivuluisuja, heitetään tötteröt 8-muodostelmaan ja ajetaan leikkimielistä aika-ajoa... Vaikka siitä ei palkittaisikaan millään tavoin, niin olisipahan ihmisillä kymmenen kertaa hauskempaa. Joku sieltä sanoo kohta, että kannattaisiko seurata jotain muuta lajia, mutta olen ihan tosissani. En tietenkään sano, että olisi hyvä idea kastella radat ennen kisoja, koska mikään niin perustavanlaatuinen ei saa lajissa muuttua, mutta silti tuskin kellään mitään sitä vastaan olisi.
 
Viimeksi muokattu:

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Voihannyt vittu näitten keksintöjen kanssa :D. Älkää nyt tolasia käykö suunnittelemaan ettei kohta oo oikeesti tollasia siellä radalla
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Nyt kyllä repes perse. :D Eihän tollasesta tuplashikaanista mikään ohittelu parantuisi. Tapahtuisi enemmän vain varikon läpiajo-ohituksia.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Väärin. Kyllä ne ohitukset lisääntyisi. Mutta sitten purnattaisiin, kun sijoitukset vaan vaihtuvat, kun mennään ohi "eri radalta." Paha sanoa. Jännä olisi kuitenkin nähdä. Periaatteessa joka kierroksella olisi sama homma kuin nykyään 2 kertaa kisassa, kun kuljettaja tulee ulos varikolta ja jännätään päätyykö radalla ajavan eteen vai taakse.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Väärin. Kyllä ne ohitukset lisääntyisi. Mutta sitten purnattaisiin, kun sijoitukset vaan vaihtuvat, kun mennään ohi "eri radalta." Paha sanoa. Jännä olisi kuitenkin nähdä. Periaatteessa joka kierroksella olisi sama homma kuin nykyään 2 kertaa kisassa, kun kuljettaja tulee ulos varikolta ja jännätään päätyykö radalla ajavan eteen vai taakse.
Niin olisiko se sitten jännää enää? Ei tuollainen ohitus luultavasti kovin näyttävä olisi ja jos niitä alkaisi tapahtumaan jatkuvasti ei siinä olisi järkeä. Nyt lähes jokainen ohitus ykkösissä on hieno ja niin minusta pitää ollakin. MotoGP:tä seuraan myös, mutta siinä ohitukset ovat kokeneet inflaation, en halua niitä niin paljoa ykkösissä nähdä.

Lisää kylläkin, mutta vain sopivasti, eikä millään vippaskonsteilla toteutettuna. Jos pakko olisi valita joko Bernien oikotiepaska tai tämä tuplashikaani, sitten ottaisin tämän. Autoissa se suurin vika taitaa piillä ja siellä saralla pitäisi kunnostautua. Radoissa myös voi parantaa, mutta kyllähän ne autot tässä yhtälössä eniten mättää, kaiken lisäksi ovat nykyään rumiakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuohon (oikeiden) ohitusten arvostukseen pätenee sama mitä Kennedy sanoi kuulennoista:

"Not because it's easy, but because it's hard."
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Pitäisi varmaan kastella radat aina ennen kisaa. En usko kellään olevan mitään sitä vastaan, saataisiin ainakin jänniä kisoja. Miettikää kuinka paljon rahaa ja aikaa voitaisiin säästää vain tekemällä tuo dual shikaani tai kastelemalla rata.
Kaiken muun voisin ehkä vielä -jossain- määärin ymmärtää, mutta rata-alueen keinotekoinen kastelu olisi naurettavin ja typerin idea koskaan. On totta, että märällä on nähty aina parhaat kisailut, mutta sadekisojen taika piilee juuri siinä, että niitä on harvakseltaan ja mistään ei voi olla koskaan varma. Kaikki inhimmillisyys ja yllätyksellisyys katoaisi.

Sitä paitsi nykymeiningillä joka ikinen kisa alkaisi turva-auton takana köröttelemisellä, vähintään 10 kierrosta ;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
Kaiken muun voisin ehkä vielä -jossain- määärin ymmärtää, mutta rata-alueen keinotekoinen kastelu olisi naurettavin ja typerin idea koskaan. On totta, että märällä on nähty aina parhaat kisailut, mutta sadekisojen taika piilee juuri siinä, että niitä on harvakseltaan ja mistään ei voi olla koskaan varma. Kaikki inhimmillisyys ja yllätyksellisyys katoaisi.

Sitä paitsi nykymeiningillä joka ikinen kisa alkaisi turva-auton takana köröttelemisellä, vähintään 10 kierrosta ;)
Joku joskus jossain (täällä tai muualla) jutteli että joka kaudelle olisi ns. sadekisakiintiö, että loppukaudella sitten tarvittaessa keinotekoista radan kastelua jos ollut liian paljon kuivia kisoja siihen asti :D
Antaa vaan luonnon hoitaa asia... :)
 

Suggestiivi

Kusihousunörtti
Liittynyt
4.10.2009
Viestit
1050
Onkohan tämän tuplashikaanin idean kehittelijä miettinyt, miten tämä toteutetaan? En usko, että kukaan tykkää jos Kemmelin tai Hangarin suoralle pistetään joku tuommoinen kyhäelmä. Saati sitten johonkin Tilken "suoralle".
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Mikä ettei tuota voisi koittaa esim. Valenciassa, kun kaikki muu (vähäinen) hohto on kisasta jo kadonnut. Saisi siihenkin kisaan edes jotain osa-aluetta, jota voisi odottaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Mikä ettei tuota voisi koittaa esim. Valenciassa, kun kaikki muu (vähäinen) hohto on kisasta jo kadonnut. Saisi siihenkin kisaan edes jotain osa-aluetta, jota voisi odottaa.
*Leukaansa raapiva miettimishymiö* Valenciasta kyllä saattaisi saada ihan mielenkiintoisen radan, jos sinne lisäisi joka suoralle tämmöisen tuplashikaanin, lisäisi yhden oikoreitin, radan kastelisi ja yksi mutka jäädytettäisiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Onkohan tämän tuplashikaanin idean kehittelijä miettinyt, miten tämä toteutetaan? En usko, että kukaan tykkää jos Kemmelin tai Hangarin suoralle pistetään joku tuommoinen kyhäelmä. Saati sitten johonkin Tilken "suoralle".
Mutta formuloiden ulkopuolelta esimerkkinä: Mulsannen suoralle ois aika helppo laittaa näitä, siellä kun on jo kaksi vai kolme liikenneympyrää... :wink:

Mutta kyllä tämä Böönin ehdotukset vie ihan 10-0, mutta en ole ihan varma, haluaisinko kuitenkaan nähdä näitä.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Eiköhän siinä niin kävisi että sitä tuplashikaania kuljettaisiin pääasiassa pelkästään toista puolta käyttäen sen takia kun toinen puoli niin likainen. Olettaen että shikaani on keskellä suoraa, jos se on ennen mutkaa tai mutkan jälkeen niin silloin toinen puoli shikaanista on aivan hyödytön tai jopa kiertoreitti.

En sitte tiiä miten tämä muka lisäisi ohituksia. Jos tuplashikaaniin tullaan peräkkäin toinen ihan imussa niin miksi perässä ajava lähtisi kiertää shikaania likaisemmalta puolelta? Totta kai perässä tuleva seuraa shikaanin läpi imussa ja sen jälkeen tekee ohituksen. Toinen asia on sitten se jos shikaaniin tullaan ihan rinnakkain jolloin on toisen pakko valita likaisempi puoli jolloin ohitustilanne on ratkaistu tällä konstilla eikä kunnon mies vs mies kamppailulla. :thumbfh:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eiköhän siinä niin kävisi että sitä tuplashikaania kuljettaisiin pääasiassa pelkästään toista puolta käyttäen sen takia kun toinen puoli niin likainen. Olettaen että shikaani on keskellä suoraa, jos se on ennen mutkaa tai mutkan jälkeen niin silloin toinen puoli shikaanista on aivan hyödytön tai jopa kiertoreitti.

En sitte tiiä miten tämä muka lisäisi ohituksia. Jos tuplashikaaniin tullaan peräkkäin toinen ihan imussa niin miksi perässä ajava lähtisi kiertää shikaania likaisemmalta puolelta? Totta kai perässä tuleva seuraa shikaanin läpi imussa ja sen jälkeen tekee ohituksen. Toinen asia on sitten se jos shikaaniin tullaan ihan rinnakkain jolloin on toisen pakko valita likaisempi puoli jolloin ohitustilanne on ratkaistu tällä konstilla eikä kunnon mies vs mies kamppailulla. :thumbfh:
....:idea: Sääntö, että ohitettava joutuu ajamaan tuplashikaanin likaisemmalta puolelta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eiköhän siinä niin kävisi että sitä tuplashikaania kuljettaisiin pääasiassa pelkästään toista puolta käyttäen sen takia kun toinen puoli niin likainen. Olettaen että shikaani on keskellä suoraa, jos se on ennen mutkaa tai mutkan jälkeen niin silloin toinen puoli shikaanista on aivan hyödytön tai jopa kiertoreitti.

En sitte tiiä miten tämä muka lisäisi ohituksia. Jos tuplashikaaniin tullaan peräkkäin toinen ihan imussa niin miksi perässä ajava lähtisi kiertää shikaania likaisemmalta puolelta? Totta kai perässä tuleva seuraa shikaanin läpi imussa ja sen jälkeen tekee ohituksen. Toinen asia on sitten se jos shikaaniin tullaan ihan rinnakkain jolloin on toisen pakko valita likaisempi puoli jolloin ohitustilanne on ratkaistu tällä konstilla eikä kunnon mies vs mies kamppailulla. :thumbfh:
Tuo on kyllä yksi... Jos moinen lätkäistäisiin keskelle suoraa, niin todennäköisesti vähentäisi kuin lisäisi ohituksia. Kuka ääliö lähtisi ohittamaan likaista puolta "hyväksikäyttäen", kun vaihtoehtona olisi imuapu ja myöhempään jarrutus mutkaan?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Idean kehittäjä otti mallia Tour de Francesta, joten ei ihmekään ettei tällaisia "pieniä" ongelmia ole mietitty kunnolla läpi.

Observant readers to this website will know that PlanetF1 feature writer Frank Hopkinson has long been a fan of the Tour de France, in particular the mighty Lance Armstrong and the Manx Missile Mark Cavendish. One of the features that caught Frankie boy's eye in previous tours is the way riders take roundabouts on the run-in to stage finishes.The fantastic aerial camera footage of the race shows the peloton splitting and going both sides of many roundabouts and rejoining on the far side.

"What if this were applied to F1?" he thought. It would certainly break up processional races and banish the Trulli Trains forever.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Trullijuna ei näemmä olekkaan ainoastaan maikkarin porukan käyttämä termi. :alppu:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ron Dennishän taisi nostaa hirvittävän metelin vuoden 2001 Monacon GP:n jälkeen siitä syystä, että Enrique Bernoldi Arrowsilla ajoi oikeasti kilpaa eikä suostunut päästämään McLarenilla ajavaa David Coulthardia suosiolla ohitseen.

Trullijunaan "seisahtuvat" saavat ensisijaisesti syyttää itseään ja talliaan. Oli ohittaminen sitten miten vaikeaa hyvänsä, niin mahdotonta se ei ole koskaan ollut eikä tule olemaankaan. Jos ei ole valmis ottamaan riskiä ja yrittämään ohitusta, ei vika ole radassa eikä edes autossa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuon Trullishikaanin ongelma saattais olla että vasemmalle lenkille pitäis tulla oikeesta laidasta ja oikeelle lenkille vasemmasta. Haarauman pitäisi olla niin aikaisin, ettei ajolinjat kurviin ajaessa leikkaa eikä tarvii jarruttaa toisen perässä. Normaalissa ohittamisessa vaikeinta on perässä jarruttaminen. Pitäis päästä lähelle, mutta siinä on riski peräänajosta. Normaaliin kurviin on pakko jarruttaa samalla nopeimmalla linjalla, ellei vauhti riitä rinnalle. Jos tuollaiseen sikaaniin voisi jarruttaa omalla linjalla, varmasti tulisi lisää ohituksia.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24324
Sijainti
lappeen Ranta
Mahdolliset ajolinjan leikkaamiset sais varmaan poistettua pidentämällä niitä valkoisia sulkuviivoja (joita ei saisi ylittää).
 
Ylös