Tuplashikaani - Tässä ratkaisu ohitusten puutteeseen!

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
En tiedä mut ensimmäinen mielikuva kun näin tämän Lauanatain tuli "aika kova repeäminen!" :D
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Aika mielenkiintoinen idea todellakin. Täytyy sen verran kehuskella, että kun tästä ohittamisen vaikeudesta on puhuttu, niin pari kolme vuotta sitten mietin, että miten olisi, jos radoille tehtäisiin vaihoehtoisia kulkureittejä. Tarkoitan mahdollisesti pidempiäkin pätkiä, jotka ovat tarkkoja peilikuvia toisistaan. No, typerä ajatus, ja unohdin sen, kunnes luin tuosta Ecclestonen oikomisideasta.
Aika huono sellaisenaan tuo Ecclestonen idea. Ajatellaan tilanne, jossa kuljettaja A on ajanut koko kisan ajan kärjessä, ja kuljettaja B on kuluttanut oikaisukertansa taisteltuaan muiden kanssa sijoituksista. No, B saavuttaa A:n ja ohittaa tämän kisan loppukierroksilla, A:lla on kaikki oikaisut käyttämättä ja tämä siirtyy oikaisemalla takaisin kärkeen, sama voi toistua mahdollisesti useampia kertoja. Aika pelleilyä olisi. :nope:

Mutta tämä tuplashikaani-ideahan on ihan käyttökelpoinen! Hienoa, että joku on lopultakin keksinyt tuon. Shikaanin puolikkaiden tulisi ehdottomasti olla täsmälleen peilikuvia toisistaan, jotta molemmat puolet pysyisivät yhtä puhtaina. En sitten tiedä olisiko jompikumpi puoli kuljettajille jotenkin luontevampi kiertoreitti, jos on niin sitten tulee taas ongelmia puhtauden kanssa. Ehkä saisimme uusia käsitteitä: "vasen- ja oikeakiertoiset kuljettajat". Lisäksi varsinkin ulostulon jälkeen täytyy olla ainakin jonkinlainen suora, jotta toinen puoli ei olisi edukas. Myös taktikointi ennen sulkuviivaa voisi olla mielenkiintoista, kun taistelevat kuljettajat yrittävät arvata toistensa puolivalintoja, pahimmillaan menee valinnat myöhään ja drive-througheja jaellaan. :tongue:
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Todella hyvä idea.

Olisi vielä helppo, halpa ja nopea toteuttaa suurimmalle osalle radoista.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Aina vain naurettavampia ehdotuksia alkaa kuulumaan. Vakavasti otettava kuninkuusluokka? :alppu: Sirkus-sarjat erikseen.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Aika mielenkiintoinen idea todellakin. Täytyy sen verran kehuskella, että kun tästä ohittamisen vaikeudesta on puhuttu, niin pari kolme vuotta sitten mietin, että miten olisi, jos radoille tehtäisiin vaihoehtoisia kulkureittejä. Tarkoitan mahdollisesti pidempiäkin pätkiä, jotka ovat tarkkoja peilikuvia toisistaan. No, typerä ajatus, ja unohdin sen, kunnes luin tuosta Ecclestonen oikomisideasta.
Aika huono sellaisenaan tuo Ecclestonen idea. Ajatellaan tilanne, jossa kuljettaja A on ajanut koko kisan ajan kärjessä, ja kuljettaja B on kuluttanut oikaisukertansa taisteltuaan muiden kanssa sijoituksista. No, B saavuttaa A:n ja ohittaa tämän kisan loppukierroksilla, A:lla on kaikki oikaisut käyttämättä ja tämä siirtyy oikaisemalla takaisin kärkeen, sama voi toistua mahdollisesti useampia kertoja. Aika pelleilyä olisi. :nope:

Mutta tämä tuplashikaani-ideahan on ihan käyttökelpoinen! Hienoa, että joku on lopultakin keksinyt tuon. Shikaanin puolikkaiden tulisi ehdottomasti olla täsmälleen peilikuvia toisistaan, jotta molemmat puolet pysyisivät yhtä puhtaina. En sitten tiedä olisiko jompikumpi puoli kuljettajille jotenkin luontevampi kiertoreitti, jos on niin sitten tulee taas ongelmia puhtauden kanssa. Ehkä saisimme uusia käsitteitä: "vasen- ja oikeakiertoiset kuljettajat". Lisäksi varsinkin ulostulon jälkeen täytyy olla ainakin jonkinlainen suora, jotta toinen puoli ei olisi edukas. Myös taktikointi ennen sulkuviivaa voisi olla mielenkiintoista, kun taistelevat kuljettajat yrittävät arvata toistensa puolivalintoja, pahimmillaan menee valinnat myöhään ja drive-througheja jaellaan. :tongue:
Vai että hieno keksintö ja vielä hienompaa että jaetaan drive trough penalteja ja ratkaistaan kisat rangaistuksilla. Ja ohituksetkin halutaan mieluiten tehdä oikoreitillä ettei tarvii lähteä sohimaan rengas rengasta vastaan. :thumbfh:
 

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Sellanen ritariässä homma että voisi hypätä toisen auton yli kerran kierroksessa. Kers mäkeen ja tuo tilalle!
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Itselläkin tuo tuplashikaani-idea joskus käynyt mielessä. Toinen keino voisi olla, että maalataan johonkin mutkaan keskelle rataa valkoinen keskiviiva, jota ei saisi ylittää. Viiva alkaisi ennen mutkaan jarruttamista, joten edellä ajava ei voisi enää jarrutuksessa kääntää eteen ja näin ohittaminen olisi helpompaa. Olettaisin ainakin että takana tuleva ehtisi valita sen vapaaksi jääneen puolen.
Toki kaikkein parasta olisi jos ohittaminen onnistuisi ihan normaalilla moottoriradalla.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Itselläkin tuo tuplashikaani-idea joskus käynyt mielessä. Toinen keino voisi olla, että maalataan johonkin mutkaan keskelle rataa valkoinen keskiviiva, jota ei saisi ylittää. Viiva alkaisi ennen mutkaan jarruttamista, joten edellä ajava ei voisi enää jarrutuksessa kääntää eteen ja näin ohittaminen olisi helpompaa. Olettaisin ainakin että takana tuleva ehtisi valita sen vapaaksi jääneen puolen.
Toki kaikkein parasta olisi jos ohittaminen onnistuisi ihan normaalilla moottoriradalla.
Tosin paljon helpompaa olisi, jos ei saisi blokata ollenkaan. Rehellisesti nopeampi voittaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mulla ei olisi mitään sitä vastaan, että ohituksia nähtäisiin enemmänkin, mutta, koska moottoriurheilua eivät tänäpäivänäkään monet miellä urheiluksi, ei lajia tule pilata ainakaan millään showpainimaisilla sovituilla tempuilla (sakkokierrokset ym.). Liigatasojen jalkapallo-ottelutkin ovat mielestäni tylsiä katsella, koska päättyvät yleeensä 0-0 tai 1-0. Maalejahan niissä haluaisi juuri näkevänsä, mutta eipä ole jalkapallon sääntöihin tohdittu koskea. :dunno:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Mulla ei olisi mitään sitä vastaan, että ohituksia nähtäisiin enemmänkin, mutta, koska moottoriurheilua eivät tänäpäivänäkään monet miellä urheiluksi, ei lajia tule pilata ainakaan millään showpainimaisilla sovituilla tempuilla (sakkokierrokset ym.). Liigatasojen jalkapallo-ottelutkin ovat mielestäni tylsiä katsella, koska päättyvät yleeensä 0-0 tai 1-0. Maalejahan niissä haluaisi juuri näkevänsä, mutta eipä ole jalkapallon sääntöihin tohdittu koskea. :dunno:
Pitäisikö paitsio poistaa tai maaleja suurentaa?:eek: Minusta jalkapallossa on vähän sama kuin formuloissa. Maalit ja ohitukset sen verta harvinaisia, että moiset hetket jäävät muistiin. Toista se olisi, jos jalkapallossa mätkittäisiin toistakymmentä maalia, tai formuloissa ohiteltaisiin kuin ovaaliradoilla.. Niitä ei enää pitäisi minään.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Pitäisikö paitsio poistaa tai maaleja suurentaa?:eek: Minusta jalkapallossa on vähän sama kuin formuloissa. Maalit ja ohitukset sen verta harvinaisia, että moiset hetket jäävät muistiin. Toista se olisi, jos jalkapallossa mätkittäisiin toistakymmentä maalia, tai formuloissa ohiteltaisiin kuin ovaaliradoilla.. Niitä ei enää pitäisi minään.
Nyt ollaan asian ytimessä. Jenkkisarjojen tusinaohitukset tekevät kyllä lajista huomattavasti vähemmän hohdokkaan kuin F1-sarja. Ykkösissä suurin ongelma ei ole ohitusten pieni määrä sinällään vaan se, ettei selkeästi nopeammalla autolla pääse välttämättä hitaamman ohitse pelkästään aerodynaamisista ongelmista johtuen. Siksi KERS oli askel juuri väärään suuntaan (mm. Kimi pystyi viime kaudella pitämään hitaammalla Ferrarillaan Force Indian takana).

Tuplashikaani olisi sinällään neutraali tapa poistaa tätä Trulli-junaongelmaa, koska siitä olisi käytännössä hyötyä vain silloin kun ohittava auto on aidosti ohitettavaa nopeampi (ei mitään jenkkisarjoista tuttuja drift-hyötyjä siis). Mutta ensisijaisena tavoitteena yhä edelleen tulisi olla aerodynaamiset ratkaisut, jolla auton taakse saadaan puhtaampaa ilmaa. Toivottavasti näiden tripladiffuusorien bannaus 2011 helpottaa tätä asiaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mulla ei olisi mitään sitä vastaan, että ohituksia nähtäisiin enemmänkin, mutta, koska moottoriurheilua eivät tänäpäivänäkään monet miellä urheiluksi, ei lajia tule pilata ainakaan millään showpainimaisilla sovituilla tempuilla (sakkokierrokset ym.). Liigatasojen jalkapallo-ottelutkin ovat mielestäni tylsiä katsella, koska päättyvät yleeensä 0-0 tai 1-0. Maalejahan niissä haluaisi juuri näkevänsä, mutta eipä ole jalkapallon sääntöihin tohdittu koskea. :dunno:
Jos suuret maalimäärät takaisivat yksinään huippusuosion, niin esim. jääpallohan olisi ajanut jääkiekon ohi jo ajat sitten.
 

Oka

Member
Liittynyt
12.9.2004
Viestit
17
Perusideahan on käyttökelpoinen, mutta kuten todettua ei olisi mitään järkeä lähteä edelläajavasta ohi ja jättää imuapu hyödyntämättä. Mikäli peilikuvaosio olisi pidempi ja sisältäisi useampia mutkia, voisi eri reittiä kiertämisessä olla jotain tolkkuakin. Toisaalta tässä vaihtoehdossa likainen rata vs. puhdas rata -asetelma korostuisi entisestään.

Mun mielestä tämä vaihtoehto tuntuu muutamaa kertaluokkaa vähemmän sirkuspelleilyltä kuin sääntömuutokset, joiden mukaan etusiiven tilalle tulee kiinnittää lumikola ja takasiiven tilalle hammastikku.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Perusideahan on käyttökelpoinen, mutta kuten todettua ei olisi mitään järkeä lähteä edelläajavasta ohi ja jättää imuapu hyödyntämättä. Mikäli peilikuvaosio olisi pidempi ja sisältäisi useampia mutkia, voisi eri reittiä kiertämisessä olla jotain tolkkuakin.
Jos rakennetaan identtinen rata oikean viereen ja kuskit ajelevat kumpaa haluavat. Varikkopysähdyksillä saa vaihtaa.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Jos rakennetaan identtinen rata oikean viereen ja kuskit ajelevat kumpaa haluavat. Varikkopysähdyksillä saa vaihtaa.
Tai muovipleksistä 26 päällekäistä rataa siten, että jokainen kuljettaja ajaa omassa kerroksessaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ajetaan ne kisat suoraan McLarenin tehtaan simulaattorilla, niin saadaan aina täysi grid autoja eikä kellekään satu haavereita asfalttiparkkipaikoilla. Lisäksi kehitetään autoille tekoälyt ja potkaistaan kuskit pellolle, niin tallien budjettimenot laskevat entisestään.
-
 
Viimeksi muokattu:
Ylös