"Turhia" tilastoja ja laskelmia

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
Tilastollisen todennäköisyyden mukaan keskimäärin 31,5 kuljettajaa saa sijoituksen (1.-22. kukaan kuljettaja ei ole saanut sijaa 22 huonompaa, jos Indianapolis 500 -kisoja ei lasketa) yhden kauden aikana. Laskelmoissa on jätetty huomioimatta kuljettajat, jotka ovat saaneet pelkästään Indianapolis 500 -kilpailu(i)sta sijoituksen/sijoituksia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Turhaakin turhempaa tilastoa Williamsin menestyksestä parin kymmenen vuoden ajalta. Pisteet muutettuna tämän kauden pistelaskutyyliin.

Koodi:
1989: Riccardo Patrese, Thierry Boutsen			265
1990: Patrese, Boutsen					235
1991: Patrese, Nigel Mansell				363
1992: Patrese, Mansell					456
1993: Alain Prost, Damon Hill				475
1994: Hill, Mansell, David Coulthard			347
1995: Hill, Coulthard					350
1996: Hill, Jacques Villeneuve				484
1997: Villeneuve, Heinz-Harald Frentzen			373
1998: Villeneuve, Frentzen				206
1999: Ralf Schumacher, Alessandro Zanardi		155
2000: Schumacher, Jenson Button				172
2001: Schumacher, Juan-Pablo Montoya			251
2002: Schumacher, Montoya				332
2003: Schumacher, Montoya				342
2004: Schumacher, Montoya, Antonio Pizzonia, Marc Gene	226
2005: Pizzonia, Mark Webber, Nick Heidfeld		167
2006: Webber, Nico Rosberg				 41
2007: Rosberg, Alexander Wurz				104
2008: Rosberg, Kazuki Nakajima				 77
2009: Rosberg, Nakajima					101
2010: Rubens Barrichello, Nico Hulkenberg		 58
Turbojen kieltämisen jälkeen Renault tuli takaisin Ykkösiin Williamsin moottorintoimittajana vuonna 1989. Seuraavana vuonna Adrian Newey sai potkut Leyton Houselta ja siirtyi Williamsille. Tästä alkoikin tallin nousu Mansellin ja Prostin ajaessa ylivoimaisiin maailmanmestaruuksiinsa. Vuoden -93 aktiivijousituksella, luistonestolla, automaattivaihteistolla ja jopa ABS-jarruilla varustettu auto on ehkäpä vieläkin teknisesti kaikkein hienoin F1-auto, mitä radalla on nähty.

Seuraavat pari vuotta menivät heikommin lähinnä kuljettajista johtuen. Hillistä ei ollut haastamaan Schumacheria, ja Coulthard oli kokematon. Schumacher siirtyi Ferrarille 1996 ja jätti taas kerran ylivoimaiset Williamsit taistelemaan keskenään. Newey lähti -97 alkuvuodesta ja Rellu kauden päätyttyä. 1998 auto oli huono, ja Mecachromen koneet käytännössä vanhoja Renaulteja joita ei kehitetty lainkaan. Villeneuve ja Frentzen turhautuivat touhuun ja vaihtoivat maisemaa. Seuraavana vuonna talli jatkoi samalla kaavalla, mutta tällä kertaa ne samat wanhat Renaultit oli nimetty Superteciksi. Ralf Schumacher ajoi alitehoisella kärryllään hyvin, mutta kaksinkertainen CART-mestari Zanardi ei kerännyt pistettäkään.

Uusi vuosituhat, uudet kujeet. BMW tuli mukaan, tuloksetkin alkoi pikkuhiljaa parantua. Moottori oli luokkansa eliittiä, mutta auto ei valitettavasti pystynyt vastaamaan huutoon. Schumacher ja Montoya voittivat kyllä kisoja, mutta ainoastaan 2003 tallin kuljettajat olivat edes jotenkin mukana mestaruustaistelussa. Sen jälkeen mursunokkawilliamsin myötä alkoi alamäki, ja 2006 BMW poistui oman talliprojektinsa pariin.

Viimeiset neljä kautta entisaikojen suurtalli on ollut tuollainen keskikastin jyrä vailla sen suurempaa lupausta paremmasta huomisesta. Talli ei ole enää se taloudellinen tai kilpailullinen voimatekijä, mitä se oli 15 vuotta sitten. Ilman jonkin suuren autonvalmistajan tukea en usko että Williamsia enää kärkipaikoilla nähdään. Tosin tähän saumaan sopiikin sitten aika hyvin Porsche-huhut. Näillä kahdella kun on tälläkin hetkellä yhteistyötä käynnissä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Jos en ole aivan väärässä, niin koskaan ennen ei kausi ole loppunut kolmella vastapäivään kierrettävällä radalla (Korea, Interlagos, Abu Dhabi). Lisäksi koska Suzukalla ei ole "kiertosuuntaa", nii tähän voidaan lisätä vielä Singapore, joten 4/5 rataa putkeen "väärään" suuntaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos en ole aivan väärässä, niin koskaan ennen ei kausi ole loppunut kolmella vastapäivään kierrettävällä radalla (Korea, Interlagos, Abu Dhabi). Lisäksi koska Suzukalla ei ole "kiertosuuntaa", nii tähän voidaan lisätä vielä Singapore, joten 4/5 rataa putkeen "väärään" suuntaan.
Hyvä huomio. Kuskien niskatreeniä pitänee muuttaa loppukaudeksi. ;)

Eipä noita vastapäivään kierrettäviä kalenterissa ole tainnut muutenkaan olla koskaan näin paljon. Ainakaan määrällisesti, prosentuaalisesti on saattanut olla, kun aiemmin kisoja oli merkittävästi vähemmän.

Jatkoa moottorirataketjussa.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tästä sain sitten idean..Mitenkä olisivat menneet aika-ajot, jos jokainen sektori olisi yhtä suuri vaikutusarvoltaan ajallisesti. Saturday night fever totta tosiaan menossa:D Niin ja sektoriajat ynnäilin tietty siitä miten kovaa olisi Lancia Delta mennyt.
Koodi:
Mark Webber		1:35,543	
Sebastian Vettel	1:35,567	0,024
Fernando Alonso		1:35,875	0,332
Lewis Hamilton		1:36,271	0,728
Felipe Massa		1:36,325	0,782
Nico Rosberg		1:36,904	1,361
Jenson Button		1:37,014	1,471
Robert Kubica		1:37,199	1,656
Michael Schumacher	1:37,261	1,718
Rubens Barrichello	1:37,284	1,741
Nico Hulkenberg		1:37,508	1,965
Nick Heidfeld		1:37,803	2,260
Kamui Kobayashi		1:37,967	2,424
Adrian Sutil		1:37,992	2,449
Jaime Alguersuari	1:38,076	2,533
Vitaly Petrov		1:38,373	2,830
Sebastien Buemi		1:38,711	3,168
Vitantonio Liuzzi	1:39,202	3,659
Jarno Trulli		1:41,542	5,999
Timo Glock		1:41,579	6,036
Heikki Kovalainen	1:42,791	7,248
Lucas di Grassi		1:43,294	7,751
Sakon Yamamoto		1:44,063	8,520
Bruno Senna		1:44,314	8,771
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
MM-pistejohdossa olleiden kuljettajien tulokset tältä kaudelta:

1. Bahrain: No kukaanhan ei johtanut sarjaa, mutta laitetaan hallitsevan mestarin tulokset: Button (Q8; R7)
2. Australia: Alonso (Q3; R4)
3. Malesia: Alonso (Q19; R13*) *keskeytys 2 kierrosta ennen maalia.
4. Kiina: Massa (Q7; R9)
5. Espanja: Button (Q5; R5)
6. Monaco: Button (Q8; R-)
7. Turkki: Webber (Q1; R3)
8. Kanada: Webber (Q2; R5)
9. Eurooppa: Hamilton (Q3; R2)
10. Englanti: Hamilton (Q4; R2)
11. Saksa: Hamilton (Q6; R4)
12. Unkari: Hamilton (Q5; R-)
13. Belgia: Webber (Q1; R2)
14. Italia: Hamilton (Q5; R-)
15. Singapore: Webber (Q5; R3)
16. Japani: Webber (?????????...

Eli kertaakaan ei ole vielä sarjaa johtanut kuljettaja voittanut tällä kaudella. Mielenkiintoista...
1. Bahrain: No kukaanhan ei johtanut sarjaa, mutta laitetaan hallitsevan mestarin tulokset: Button (Q8; R7)
2. Australia: Alonso (Q3; R4)
3. Malesia: Alonso (Q19; R13*) *keskeytys 2 kierrosta ennen maalia.
4. Kiina: Massa (Q7; R9)
5. Espanja: Button (Q5; R5)
6. Monaco: Button (Q8; R-)
7. Turkki: Webber (Q1; R3)
8. Kanada: Webber (Q2; R5)
9. Eurooppa: Hamilton (Q3; R2)
10. Englanti: Hamilton (Q4; R2)
11. Saksa: Hamilton (Q6; R4)
12. Unkari: Hamilton (Q5; R-)
13. Belgia: Webber (Q1; R2)
14. Italia: Hamilton (Q5; R-)
15. Singapore: Webber (Q5; R3)
16. Japani: Webber (Q2; R2)
17. Korea: Webber (Q2; R-)
18. Brasilia: Alonso (???...

Vieläkö jatkuu?
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere


Jos mitalisysteemi olisi käytössä...

...Buttonilla (ja tämän alapuolella olevilla) ei olisi enää mahdollisuuksia mestaruuteen.

... Vettel voittaisi mestaruuden yhdellä pronssilla, jos Webber jäisi kahdessa viimeisessä kisassa mitalien ulkopuolella, ja Vettel voittaisi molemmat kisat.

-edit- Tässä ei ole otettu huomioon muista sijoista saatavia pisteitä.
 
Viimeksi muokattu:

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Maailman nopein kansa 2010

Saksan mestaruus alkaa olla aika varma. Ja Espanja nousi pronssin syrjään kiinni.

Pistetilanne (17/19):
1. Saksa 465p
2. Iso-Britannia 399p
3. Espanja 240p
4. Australia 220p
5. Brasilia 190p
6. Puola 124p
7. Japani 31p
8. Italia 21p
9. Venäjä 19p
10. Sveitsi 8p


Osakilpailuvoittajat:
1. Bahrain - Saksa 30p
2. Australia - Iso-Britannia 33p
3. Malesia - Saksa 51p
4. Kiina - Iso-Britannia 43p
5. Espanja - Saksa 33p
6. Monaco - Saksa 28p
7. Turkki - Iso-Britannia 43p
8. Kanada - Iso-Britannia 43p
9. Eurooppa - Saksa 34p
10. Britannia - Iso-Britannia 30p
11. Saksa - Espanja 25p
12. Unkari - Australia 25p
13. Belgia - Iso-Britannia 25p
14. Italia - Saksa 30p
15. Singapore - Saksa 31p
16. Japani - Saksa 37p
17. Korea - Espanja 25p
18. Brasilia
19. Abu Dhabi
 

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
Kaudella 2010 kilpailleiden kuljettajien ajettujen kausien määrä: (debyyttikausi sulkeissa). Tilanne Korean jälkeen.

R. Barrichello (1993): 17,89 kautta
M. Schumacher (1991): 15,77 kautta
J. Trulli (1997): 13,77 kautta
J. Button (2000): 10,79 kautta
N. Heidfeld (2000): 9,84 kautta
F. Alonso (2001): 8,89 kautta
M. Webber (2002): 8,89 kautta
F. Massa (2002): 7,42 kautta
P. de la Rosa (1999): 5,00 kautta
N. Rosberg (2006): 4,89 kautta
R. Kubica (2006): 4,17 kautta
L. Hamilton (2007): 3,89 kautta
H. Kovalainen (2007): 3,89 kautta
A. Sutil (2007): 3,89 kautta
V. Liuzzi (2005): 3,40 kautta
S. Vettel (2007): 3,37 kautta
T. Glock (2004): 3,00 kautta
C. Klien (2004): 2,68 kautta
S. Buemi (2009): 1,89 kautta
J. Alguersuari (2009): 1,37 kautta
S. Yamamoto (2006): 1,17 kautta
K. Kobayashi (2009): 1,01 kautta
V. Petrov (2010): 0,89 kautta
N. Hülkenberg (2010): 0,89 kautta
L. di Grassi (2010): 0,89 kautta
B. Senna (2010): 0,84 kautta
K. Chandhok (2010): 0,53 kautta
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
1. Bahrain: No kukaanhan ei johtanut sarjaa, mutta laitetaan hallitsevan mestarin tulokset: Button (Q8; R7)
2. Australia: Alonso (Q3; R4)
3. Malesia: Alonso (Q19; R13*) *keskeytys 2 kierrosta ennen maalia.
4. Kiina: Massa (Q7; R9)
5. Espanja: Button (Q5; R5)
6. Monaco: Button (Q8; R-)
7. Turkki: Webber (Q1; R3)
8. Kanada: Webber (Q2; R5)
9. Eurooppa: Hamilton (Q3; R2)
10. Englanti: Hamilton (Q4; R2)
11. Saksa: Hamilton (Q6; R4)
12. Unkari: Hamilton (Q5; R-)
13. Belgia: Webber (Q1; R2)
14. Italia: Hamilton (Q5; R-)
15. Singapore: Webber (Q5; R3)
16. Japani: Webber (Q2; R2)
17. Korea: Webber (Q2; R-)
18. Brasilia: Alonso (???...

Vieläkö jatkuu?
Kyllä. :D

1. Bahrain: No kukaanhan ei johtanut sarjaa, mutta laitetaan hallitsevan mestarin tulokset: Button (Q8; R7)
2. Australia: Alonso (Q3; R4)
3. Malesia: Alonso (Q19; R13*) *keskeytys 2 kierrosta ennen maalia.
4. Kiina: Massa (Q7; R9)
5. Espanja: Button (Q5; R5)
6. Monaco: Button (Q8; R-)
7. Turkki: Webber (Q1; R3)
8. Kanada: Webber (Q2; R5)
9. Eurooppa: Hamilton (Q3; R2)
10. Englanti: Hamilton (Q4; R2)
11. Saksa: Hamilton (Q6; R4)
12. Unkari: Hamilton (Q5; R-)
13. Belgia: Webber (Q1; R2)
14. Italia: Hamilton (Q5; R-)
15. Singapore: Webber (Q5; R3)
16. Japani: Webber (Q2; R2)
17. Korea: Webber (Q2; R-)
18. Brasilia: Alonso (Q5; R3)
19. Abu Dhabi: Alonso (????
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Jos Schumi voittaisi vielä 1 kilpailun olisi hänellä voittoja yhteenlaskettu määrä kahdesta tilastossa seuraavana olevasta
Alain Prost.........51
Ayrton Senna..+41
.......................=92
His record of 91 GP wins is only one shy of the combined total of the next two most winning drivers, Alain Prost (51) and Ayrton Senna (41).
http://www.itv-f1.com/Feature.aspx?Type=General&id=46521
-Jotain mieltä siis vielä on yrittää! :rolleyes:
Schumi on jo reilusti ohittanut ko. kaksikon kisamäärän, joka oli 220. Tämä siis se lukema, jossa jompi kumpi oli mukana.

Prosthan ajoi 199 kisaa, siihen päälle Imola 1991, Australia 1991, koko kausi 1992 (16 kisaa) ja kolme kisaa kaudelta 1994.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Maailman nopein kansa 2010

Saksa on mestari ellei britit haalii muutamaa vahvistusta Abu Dhabiin.

Pistetilanne (18/19):
1. Saksa 508p
2. Iso-Britannia 421p
3. Espanja 255p
4. Australia 238p
5. Brasilia 190p
6. Puola 126p
7. Japani 32p
8. Italia 21p
9. Venäjä 19p
10. Sveitsi 8p


Osakilpailuvoittajat:
1. Bahrain - Saksa 30p
2. Australia - Iso-Britannia 33p
3. Malesia - Saksa 51p
4. Kiina - Iso-Britannia 43p
5. Espanja - Saksa 33p
6. Monaco - Saksa 28p
7. Turkki - Iso-Britannia 43p
8. Kanada - Iso-Britannia 43p
9. Eurooppa - Saksa 34p
10. Britannia - Iso-Britannia 30p
11. Saksa - Espanja 25p
12. Unkari - Australia 25p
13. Belgia - Iso-Britannia 25p
14. Italia - Saksa 30p
15. Singapore - Saksa 31p
16. Japani - Saksa 37p
17. Korea - Espanja 25p
18. Brasilia - Saksa 43p
19. Abu Dhabi
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikkei Alonso voittaisikaan Abu Dhabissa, niin tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kausi, jolloin MM-pistejohtaja ei voittanut kisaa. Näin on tapahtunut myös vuosina 1958 ja 1961.

Lawrencen mukaan Häkkisvuonna 1999 vain yhden kisan voitti pistejohtaja ja sekin meni Schumille.
 

Jeiar

Well-known member
Liittynyt
9.3.2000
Viestit
184
Vaikkei Alonso voittaisikaan Abu Dhabissa, niin tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kausi, jolloin MM-pistejohtaja ei voittanut kisaa. Näin on tapahtunut myös vuosina 1958 ja 1961.
Päädyin omissa pyörittelyissäni siihen, että näin kävi myös 1974:

Koodi:
Kisa    MM-kärki  Pisteet   Voittaja
 1 ARG  –                   Hulme
 2 BRA  Hulme          9    Fittipaldi
 3 RSA  Regazzoni     10    Reutemann
 4 ESP  Regazzoni     10    Lauda
 5 BEL  Regazzoni     16    Fittipaldi
 6 MON  Fittipaldi    22    Peterson
 7 SWE  Fittipaldi    24    Scheckter
 8 NED  Fittipaldi    27    Lauda
 9 FRA  Fittipaldi    31    Peterson
10 GBR  Lauda         36    Scheckter
11 GER  Lauda         38    Regazzoni
12 AUT  Regazzoni     44    Reutemann
13 ITA  Regazzoni     46    Peterson
14 CAN  Regazzoni     46    Fittipaldi
15 USA  Fittipaldi    52    Reutemann
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
1. Bahrain: No kukaanhan ei johtanut sarjaa, mutta laitetaan hallitsevan mestarin tulokset: Button (Q8; R7)
2. Australia: Alonso (Q3; R4)
3. Malesia: Alonso (Q19; R13*) *keskeytys 2 kierrosta ennen maalia.
4. Kiina: Massa (Q7; R9)
5. Espanja: Button (Q5; R5)
6. Monaco: Button (Q8; R-)
7. Turkki: Webber (Q1; R3)
8. Kanada: Webber (Q2; R5)
9. Eurooppa: Hamilton (Q3; R2)
10. Englanti: Hamilton (Q4; R2)
11. Saksa: Hamilton (Q6; R4)
12. Unkari: Hamilton (Q5; R-)
13. Belgia: Webber (Q1; R2)
14. Italia: Hamilton (Q5; R-)
15. Singapore: Webber (Q5; R3)
16. Japani: Webber (Q2; R2)
17. Korea: Webber (Q2; R-)
18. Brasilia: Alonso (Q5; R3)
19. Abu Dhabi: Alonso (Q3; R7)
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Maailmanmestaruuden voitti eri kilpailija kuin kauden avauskilpailun voittaja, näin on käynyt viimeksi kaudella 2005.
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
MM-sarjaa johtanut kuljettaja on voittanut viimeksi kisan vuonna 2009 Turkissa (Jenson Button). Aika erikoista.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Julkaistaan nyt lopputulokset eikä joskus tammikuussa. Ylivoimainen mestari kuljettajien sarjassa oli Lucas di Grassi joka varmisti mestaruuden jo ennen päätöskisaa. Bruno Senna pyristeli toiseksi upealla loppukaudellaan jättäen Kovalaisen Heikin tylysti pronssille.

Jos oli di Grassi kuljettajien sarjassa ylivoimainen niin vähintään yhtä ylivoimainen oli Hispania Racing Team valmistajien sarjassa.

1. Bahrain Kovalainen Lotus
2. Australia Chandhok Hispania
3. Malesia Trulli Lotus
4. Kiina Chandhok Hispania
5. Espanja di Grassi Virgin
6. Monaco Schumacher Mercedes
7. Turkki di Grassi Virgin
8. Kanada di Grassi Virgin
9. Eurooppa Trulli Lotus
10. Britannia Yamamoto Hispania
11. Saksa Senna Hispania
12. Unkari Yamamoto Hispania
13. Belgia Yamamoto Hispania
14. Italia di Grassi Virgin
15. Singapore di Grassi Virgin
16. Japani Yamamoto Hispania
17. Korea Yamamoto Hispania
18. Brasilia di Grassi Virgin
19. Abu Dhabi Trulli Lotus

Pistetilanteet:

Kuljettajat:

1. di Grassi Virgin 214
2. Senna Hispania 160
3. Kovalainen Lotus 157
4. Trulli Lotus 152
5. Yamamoto Hispania 143
6. Glock Virgin 138
7. Alguersuari Toro Rosso 125
8. Chandhok Hispania 113
9. Hülkenberg Williams 108
10. Buemi Toro Rosso 75
11. Schumacher Mercedes 65
12. Barrichello Williams 65
13. Sutil Force India 62
14. Petrov Virgin 60
15. Liuzzi Force India 58
16. KlienHispania 36
17. de la Rosa Sauber 33
18. Massa Ferrari 31
19. Kobayashi Sauber 20
20. Rosberg Mercedes 19
21. Button McLaren 16
22. Heidfeld Sauber 16
23. Kubica Renault 14
24. Webber Red Bull 13
25. Alonso Ferrari 12
26. Vettel Red Bull 8
27. Hamilton McLaren 6

Tallit:

1. Hispania 416
2. Virgin 352
3. Lotus 309
4. Williams 230
5. Toro Rosso 200
6. Force India 120
7. Mercedes 84
8. Renault 74
9. Sauber 69
10. Ferrari 43
11. McLaren 22
12. Red Bull 21
 
Ylös