"Turhia" tilastoja ja laskelmia

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lotuksen keskiarvo ei kerro koko totuutta auton vauhdista, sillä Melbournessa talli kärsi rengasongelmista.
Silti Lotus on ylivoimaisesti vähiten edellisvuodesta hiipunut. Muut ovat tulleet RBR:ään nähden takapakkia enemmän.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Laskinpa sitten f1.comin sivuilta näkyvistä aika-ajon speed trap-mittailuista jutskia.. Otin jokaisesta aika-ajosta tallin parhaan suoranopeuden ja pykäsin indeksiä kasaan. Ei suurta eroa "normitallien" välillä tullut, sitten on nämä kolme jämätallia.
Koodi:
Force India	100 
Mercedes	99,83 
Renault		99,81 
Williams	99,63 
McLaren		99,35 
Sauber		99,32 
Ferrari		99,32 
Toro Rosso	98,57 
Red Bull	98,23 
Virgin 		97,26 
Lotus		96,81 
HRT		96,74
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Silti Lotus on ylivoimaisesti vähiten edellisvuodesta hiipunut. Muut ovat tulleet RBR:ään nähden takapakkia enemmän.
Voisi kuvitella että 4-5 sekunnin ero on helpompi säilyttää tai jopa kaventaa kuin esim. 1 sekunnin ero. :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2592
Maailman nopein kansa 2011

Pistetilanne 6/19
1. Saksa 220p
2. Britannia 163p
3. Australia 79p
4. Espanja 69p
5. Brasilia 26p
6. Venäjä 21p
7. Japani 19p
8. Sveitsi 7p
9. Meksiko 2p


Osakilpailuvoittajat
1. Australian GP - Saksa & Britannia 27p
2. Malesian GP - Saksa 42p
3. Kiinan GP - Britannia 37p
4. Turkin GP - Saksa 41p
5. Espanjan GP - Saksa 43p
6. Monacon GP - Saksa 35p
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Koska minulla ei ole elämää, niin laskinpahan MM-tilanteen ilman Vetteliä.
Koodi:
M. Webber	136
J. Button	131
L. Hamilton	121
F. Alonso	113
F. Massa	53
N. Rosberg	42
V. Petrov	41
N. Heidfeld	40
M. Schumacher	35
K. Kobayashi	34
A. Sutil	17
S. Buemi	14
J. Alguersuari	13
R. Barrichello	8
S. Pérez	5
P. di Resta	5
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Minä laskin ilman Kovalaista. Tulos oli huisi!
2007 Räikkönen olisi voittanut 2 pisteellä enämpi mestaruuden. 2008 Hamilton olisi voittanut pisteellä enemmän mestaruuden ja Timo Glock olisi avannut voittoputkensa..ja nyt Glock olisi matkalla kohti kolmatta mestaruutta.
 

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2592
Maailman nopein kansa 2011

Pistetilanne 9/19
1. Saksa 316p
2. Britannia 220p
3. Australia 124p
4. Espanja 121p
5. Brasilia 56p
6. Venäjä 31p
7. Japani 25p
8. Meksiko & Sveitsi 8p


Osakilpailuvoittajat
1. Australian GP - Saksa & Britannia 27p
2. Malesian GP - Saksa 42p
3. Kiinan GP - Britannia 37p
4. Turkin GP - Saksa 41p
5. Espanjan GP - Saksa 43p
6. Monacon GP - Saksa 35p
7. Kanadan GP - Saksa 30p
8. Euroopan GP - Saksa 34p
9. Britannian GP - Saksa 32p
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Rupesi Maikkarin F1-faktassa ollut kysymys formuloista ilman Schumia mietityttämään, kun yllätysyllätys mtv-tiimi ei jaksanut vastata kunnolla kysyjän kysymykseen. Siispä tekaisin tällaisen tilaston, keille olisivat menneet Schumin saalistamat 91 voittoa. Siis listassa käytännössä Schumin voittaessa kakkossijalle ajaneet.

Koodi:
Barrichello	20

Coulthard	 9

Hill		 8
Montoya		 8

Häkkinen	 7

Räikkönen	 6
Alonso		 6

R. Schumacher	 4
Alesi		 4

Irvine		 3
Fisichella	 3

Frentzen	 2
Button		 2
Massa		 2

Villeneuve	 1
Herbert		 1
Berger		 1
Larini		 1
Brundle		 1
Mansell		 1
Prost		 1
Omiin silmiini pistävät tuolta erityisesti Alesin ja Fisichellan sijoitukset :thumbup:.

Mainittavaa on myös, että Häkkinen olisi voittanut ensimmäisen kerran jo Suzukassa '95, ja tietysti Räikkönen olisi voittanut Ranskassa '02.

Ja tässä tilastossahan ei ole otettu huomioon Schumin tekemisiä radalla, esim. '94 finaalissa. Tuosta saisi Hill ylimääräisen voiton, vastaavasti Villeneuve olisi luultavasti voittanut '97 Jerezissä.
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Ja samanlaisen tilaston kyhäsin myös Alonsosta, täällä forumilla kun tuntuu olevan tämä Kimi vs. Alonso niin tiukassa.

Koodi:
M. Schumacher	5

Räikkönen	4
Massa		4
Hamilton	4

Trulli		2
Montoya		2
Vettel		2

Heidfeld
Rosberg
Kubica
Button
Onhan Alonso toki "ryöstänyt" Kimiltä voittoja, mutta onhan hän muitakin sorsinut. Trullia ainakin pitäisi harmittaa. :D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Aika turhan pystyltä näyttää tämä tilasto...Elikkäs kuinka paljon MM-sarjan johtajan perässä tulevien pitäisi kiriä keskimäärin jäljelläolevissa kisoissa, jotta voittaisivat mestaruuden.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Mielenkiintoisia tilastoja nuo voitot ilman Schumia ja Alonsoa. Tylsyydessä kokosin tämmösen listan 2000-luvulta, viimeisimpään kisaan saakka. Kaikki kilpailuita silloin voittaneet maailmanmestarismiehet jätetty pois, eli Schumacher, Häkkinen, Alonso, Räikkönen, Hamilton, Button, Vettel. Listaan laskettu kaikki voitot kyseiseltä kuskilta tarkasteltavana ajanjaksona, ei vain niitä jotka olisivat tulleet jos maailmanmestari jätetään pois:

Koodi:
Barrichello 43
Massa 29
Webber 26
Montoya 22
Coulthard 20
R. Schumacher 13
Fisichella 11
Heidfeld 11
Kubica 7
Trulli 7
Kovalainen 3
Rosberg 3
Frentzen 1
Wurz 1
De la Rosa 1
Glock 1
Petrov 1
Piquet 1
Voiko turhempaan aikaansa käyttää? :nope:
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
396
Joku vois laskeskella monesti Räiköösen on huhuiltu palaavan ykkösiin tavalla tai toisella :ahem:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Koodi:
Barrichello 43
Massa 29
Webber 26[/QUOTE]
Hyvin huomaa listasta, että "kakkoskuskit" olisivat moninkertaisia menestyjiä ilman kaikkia "ykköskuskeja". Laittaa miettimään myös: jos ei ole mestari kärkitallissa, onko automaattisesti kakkoskuski?
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Hyvin huomaa listasta, että "kakkoskuskit" olisivat moninkertaisia menestyjiä ilman kaikkia "ykköskuskeja".
Tästä puolestaan tuli ensimmäiseksi mieleen, että eiväthän he varmasti olisi noin menestyneet ilman tiimin ykköskuskia eli ns. autonkehittäjää.

Mutta todellakaan tilanne ei kaikkien kohdalla olisi varmasti näin, Red Bullin menestyksen takana on ainakin enemmälti Newey kuin Vettelin autonkehittäjän taidot. Sen sijaan Barrichellon menestys lienee tullut Schumin johdolla, mutta ei siitäkään voi olla 100% varma, laittoihan mies Buttonillekin kampoihin.

Sääli sinänsä, että näinkin kovat kaverit helposti leimautuvat b-luokan suhareiksi. :(
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä puolestaan tuli ensimmäiseksi mieleen, että eiväthän he varmasti olisi noin menestyneet ilman tiimin ykköskuskia eli ns. autonkehittäjää.

Mutta todellakaan tilanne ei kaikkien kohdalla olisi varmasti näin, Red Bullin menestyksen takana on ainakin enemmälti Newey kuin Vettelin autonkehittäjän taidot. Sen sijaan Barrichellon menestys lienee tullut Schumin johdolla, mutta ei siitäkään voi olla 100% varma, laittoihan mies Buttonillekin kampoihin.

Sääli sinänsä, että näinkin kovat kaverit helposti leimautuvat b-luokan suhareiksi. :(
No ei se Ferrarin ylivoimainen auto 2000-luvun alussa nyt yksinomaan Schumin ansiota ollut sekään, tai muidenkaan mestareiden. Heistä tuli mestareita, koska auto oli paras, tai ainakin lähellä sitä. Tuo tilastohan kertoo juuri sen, että jos niillä kakkoskuskeilla ei olisi ollut parempaa tallitoveria, he olisivat itse menestyneet paremmin sillä käytettävissä olleella autolla.

-Edit- Ja nyt kun vilkaisin tilastopostia uudelleen, niin siinähän on poistettu kaikki maailmanmestarit joka kisasta, siis silloinkin kun eivät ajaneet parhailla autoilla. Muuttaa tulkinnan olennaisesti hämärämmäksi, koska tulokseen vaikuttavat muutkin kuin samalla kalustolla ajaneet.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9226
Mä tein joskus laskelmia siten, että kaikki vanhat mestarit poistetaan tuloksista ja katsotaan ketä tulee uudeksi mestariksi. Schumi ja Hill olisivat olleet mestareita ensimmäisillä täydellä kausillaan, Häkä v. 1994 (koska Berger oli eliminointien takia mestari jo 1988), sitten Herbert, Ville, H-HF, DC, Irvine, Rubens, Ralf, JPM, Kimi, Button, Alonso (sama vuosi siis kun oikeastikin otti ekan mestaruuden), Fisi, Lewis, Massa, Vettel ja Webber. Nico ylivoimaisesti tän kauden osalta kärjessä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kausi taitaa olla puolivälin paikkeilla niin on taas hyvä aika päivitellä tilastoja. Suluissa muutos Barcelonan jälkeiseen tilanteeseen.

Aika-ajot.
Koodi:
1.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,000	(+0,000)
2.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,504	(-0,324)
3.  Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,650	(+0,057)
4.  Fernando Alonso		Ferrari				+0,728	(-0,347)
5.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,852	(+0,043)
6.  Felipe Massa		Ferrari				+1,119	(-0,470)
7.  Nico Rosberg		Mercedes			+1,235	(-0,022)
8.  Michael Schumacher		Mercedes			+1,626	(-0,140)
9.  Vitaly Petrov		Renault				+1,665	(+0,235)
10. Nick Heidfeld		Renault				+2,167	(+0,012)
11. Pastor Maldonado		Williams-Cosworth		+2,306	(-0,184)
12. Adrian Sutil		Force India-Mercedes		+2,337	(-0,273)
13. Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+2,351	(+0,188)
14. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+2,354	(-0,237)
15. Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+2,366	(+0,034)
16. Rubens Barrichello		Williams-Cosworth		+2,416	(+0,134)
17. Sebastien Buemi		Toro Rosso-Ferrari		+2,720	(+0,581)
18. Jaime Alguersuari		Toro Rosso-Ferrari		+3,100	(+0,711)
19. Heikki Kovalainen		Lotus-Renault			+4,366	(+0,038)
20. Jarno Trulli		Lotus-Renault			+4,783	(-0,079)
21. Timo Glock			Virgin-Cosworth			+5,742	(-0,259)
22. Karun Chandhok		Lotus-Renault			+6,306	
23. Jerome d'Ambrosio		Virgin-Cosworth			+6,310	(-0,012)
24. Vitantonio Liuzzi		HRT-Cosworth			+6,757	(-0,224)
25. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+7,334	(-0,356)
26. Daniel Ricciardo		HRT-Cosworth			+7,272


1.  Red Bull-Renault		+0,000	(+0,000)
2.  McLaren-Mercedes		+0,607	(-0,018)
3.  Ferrari			+0,765	(-0,350)
4.  Mercedes			+1,266	(-0,031)
5.  Renault			+1,651	(+0,221)
6.  Williams-Cosworth		+2,178	(-0,054)
7.  Sauber-Ferrari		+2,216	(+0,092)
7.  Force India-Mercedes	+2,216	(-0,292)
9.  Toro Rosso-Ferrari		+2,706	(+0,527)
10. Lotus-Renault		+4,399	(+0,031)
11. Virgin-Cosworth		+5,638	(-0,212)
12. HRT-Cosworth		+6,793	(-0,228)
Ferrari ja Force India ovat parantaneet eniten. Renault ja Toro Rosso taas ovat ottaneet takapakkia. Lotus ei ole ottanut kärkeä kiinni lainkaan.

Kilpailun nopeimmat kierrokset.
Koodi:
1.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,000	(+0,000)
2.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,076	(-0,674)
3.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,245	(-0,635)
4.  Fernando Alonso		Ferrari				+0,285	(-0,762)
5.  Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,368	(-0,236)
6.  Felipe Massa		Ferrari				+0,647	(-0,512)
7.  Vitaly Petrov		Renault				+1,059	(-0,248)
8.  Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+1,160	(+0,063)
9.  Nick Heidfeld		Renault				+1,265	(-0,213)
10. Nico Rosberg		Mercedes			+1,478	(+0,031)
11. Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+1,480	(-0,051)
12. Michael Schumacher		Mercedes			+1,553	(-0,306)
13. Rubens Barrichello		Williams-Cosworth		+1,665	(+0,028)
14. Jaime Alguersuari		Toro Rosso-Ferrari		+1,691	(+0,091)
15. Adrian Sutil		Force India-Mercedes		+1,697	(-0,396)
16. Pastor Maldonado		Williams-Cosworth		+1,865	(-0,484)
17. Sebastien Buemi		Toro Rosso-Ferrari		+1,980	(-0,129)
18. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+2,166	(-0,529)
19. Heikki Kovalainen		Lotus-Renault			+3,190	(-0,004)
20. Jarno Trulli		Lotus-Renault			+3,546	(+0,299)
21. Vitantonio Liuzzi		HRT-Cosworth			+4,861	(+0,390)
22. Timo Glock			Virgin-Cosworth			+4,906	(+0,101)
23. Jerome d'Ambrosio		Virgin-Cosworth			+4,980	(-0,417)
24. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+5,461	(-0,134)
25. Daniel Ricciardo		HRT-Cosworth			+5,561
26. Karun Chandhok		Lotus-Renault			+5,600


							
1.  Red Bull-Renault		+0,000	(+0,000)
2.  McLaren-Mercedes		+0,328	(-0,145)
4.  Ferrari			+0,644	(-0,221)
3.  Renault			+1,069	(+0,376)
5.  Sauber-Ferrari		+1,573	(+0,430)
6.  Mercedes			+1,625	(+0,173)
7.  Toro Rosso-Ferrari		+1,898	(+0,335)
8.  Williams-Cosworth		+1,945	(+0,425)
9.  Force India-Mercedes	+1,987	(-0,092)
10. Lotus-Renault		+3,597	(+0,485)
11. Virgin-Cosworth		+4,962	(-0,005)
12. HRT-Cosworth		+5,235	(+0,534)
 
Ylös