"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
31.7 mennessä viime vuonna Spa-Francorchampsin jälkeen Red Bull oli johtanut 95,86 % kaikista mahdollisista ajetuista kilpailukierroksista kaudella.

Se oli historiassa siinä vaiheessa toiseksi eniten edellään enää vain McLarenin vuoden 1988 97,28 % suoriteosuus kaikista mahdollisista ajetuista kilpailukierroksista kaudella.

Kolmantena oli sijoituksissa miettien Mercedeksen vuoden 2014 86,24 % suoriteosuus.

Williams-tallin historian paras mahdollisesti myös yhä edelleen tai ainakin viime vuoteen asti lajineljäntenä suoritteena oli vuoden 1992 Nigel Mansellin mestaruuskauden 83,69 % suoriteosuus kilpailukierroksia kauteen koskien vaikka vähänkin vielä lisäluotettavammalla tuurilla tuon vuoden Williams-Renault olisi saattanut olla vähän liiankin pelottavan lähellä McLarenin vuoden 1988 suoriteosuutta ennen sitten muutaman silloin tällöin vaurioituneen tai ylikuumentuneen komponentin aiheuttamaa autovauriota tai koneen hajoamista juuri silloin kun ei pitänyt kaikessa harvinaisuudessaan!

Ferrari-tallin historian paras vastaavasti mahdollisesti myös yhä edelleen tai ainakin viime vuoteen asti lajiviidentenä suoritteena oli vuoden 2002 79,36 % suoriteosuus.

Viime vuonna tuohon mennessä päivämäärään koskien Max Verstappen oli myös johtanut 78,31 % kaikista mahdollisista kilpailukierroksista ja se oli melko reilusti jo edellä esimerkiksi Jim Clarkin vuoden 1963 71,47 % kaikkien mahdollisten kilpailukierrosten osuutta vasten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
1.8 mennessä viime vuonna Max Verstappen edelleen oli hallinnut kaikkea lajissa tai niin siltä tuntui.

Urallaan Max oli ajanut 152 kisaa siihen mennessä Red Bullille.

Voittoja oli tullut 45 kappaletta, kakkostiloja 28 kappaletta ja kolmostiloja 16 kappaletta.

Keskeyttänyt hän oli 22 kertaa.

58 % ja tarkalleen todeten 58,6 % todennäköisyydellä hän siis oli ollut ainakin vähintään palkinnoilla ellei peräti kisan voittajakin.

Tosin kyllä Verstappen teki myös virheitäkin ja keskeytyksiä riitti enemmänkin.

Etenkin uran alkuaikoina ja lopulta kaikkiaan yllättävänkin vähän keskeytyksiä siis oli ollut huolimatta vuosien 2016-2018 ajoittaisista keskeytysputkista hänelle.

Niistä olisi tietysti pahimmillaan voinut tulla suuriakin määriltään, mutta lopulta ei tullut.

Jonkin verran Verstappenilla oli ollut myös onnea selvitä erilaisista kolariosumista itse tehtynä tai toisten toimesta silti ehjin nahoin.

Muutoin keskeytyksiä olisi ollut reilusti enemmänkin hänen asenteensa kuljettajalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
1.8 viime vuonna oli tosiaan Max Verstappen niin kehuttu kuin oli siihen mennessä.

Entä sitten muiden tai ainakin useimmiten kehuttujen muiden mestaruustason ja lajin suurnimien kuljettajien todennäköisyydet päästä palkintoon tai voittoon eri talleissa uran kisoja nähden?

Tässäpä muutama muu nimi kun Verstappen tietysti on tästä vertailusta pois jo kerrottuna:

- Lewis Hamiltonilla oli Mercedeksellä 68,9 % todennäköisyys ja McLarenilla 44,5 % todennäköisyys päästä palkinnoille tai voittoon

- Michael Schumacherilla oli Ferrarilla 64,4 % todennäköisyys ja Benettonilla 55,9 % todennäköisyys päästä palkinnoille tai voittoon

- Ayrton Sennalla oli McLarenilla 57,3 % todennäköisyys ja Lotuksella 45,8 % todennäköisyys päästä palkinnoille tai voittoon

- Alain Prostilla oli McLarenilla 58,9 % todennäköisyys, Ferrarilla 46,7 % todennäköisyys ja Williamsilla 75 % todennäköisyys päästä palkinnoille tai voittoon

- Sebastian Vettelillä oli Red Bullilla 57,5 % todennäköisyys ja Ferrarilla 46,6 % todennäköisyys päästä palkinnoille tai voittoon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
1.8 viime vuonna kaikkea ajatellen tosiaan Max Verstappenilla oli kaikki niin suuresti kuin olla ja voi.

Aivan Red Bull-uran alku oli toista.

Vaikka voitto tosiaan tuli heti ensimmäiseen Red Bull-kilpailuun uralla Barcelonassa 2016 niin se oli Verstappenin uralla sittemmin melkoisen ellei äärimmäisenkin harvinainen näky eli nk. Kilpailutaktinen Tuurivoitto ottaen huomioon mitä tapahtui tunnetussa Mercedes-tallin kuskien kolarissa ja kun Kimi Räikkönen oli myös lähellä voittoa päivänä jolloin molempien oikea vauhtitason ääreismitta parhaimmillaan olisi ollut sijalle 3 ja 4 oikeuttavat suoritukset.

Verstappen sai kaikkiaan lopulta 7 palkintosuoritusta, mutta ilman tosiaan yhtään ainutta muuta lisävoittoa kaudella ja ilman Mersujen kolaria ei olisi ollut voittoakaan.

Ehkäpä homma ei olisi lähtenyt niin äkkiä Verstappenin osalta laukalle kuin lähti mediassa ja mahdollista liian suuren maineen nousua hattuun ei olisi tapahtunut vaikka vasta paljon, paljon myöhemmin tämäkin Maxin uralle tapahtui.

Lisäksi edessä oli pitkä, vaikean kuiva kausi jolloin ilman todellista taustatukea Red Bullin tallin päättäjiltä tai varsinaisen muun toisen tallin tilanteessa olisi voinut olla Max Verstappenin omakin ura ehkä vaarassakin.

Niin tai näin niin tietysti asian olisi voinut nähdä joissakin piireissä Maxin arvosteluna tai jopa herjaamisena, mutta vuosi 2017 olikin sitten Maxille oikeasti vaikea kausi.

Vain neljä vaivaista palkintosuoritusta tuli Maxille, mutta vihdoin ja viimein paljon ainakin ja huonoimmillaankin edes osin rehellisempi uran ensimmäinen ajamalla ajetun tuntuinen osakilpailuvoitto kaikkiaan toisena siis Sepangissa 2017 ja tulihan vielä edes vähäisen edistyksen nimissä Mexico Citynkin 2017 voitto myös Verstappenille silloin ajatellen uran kolmantena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Viime vuodelle vaikutti siis keskellä Max Verstappenin suurhallintaa olevan vain joko yksi tai enintään kaksi voittajaa koko kauden kilpailuissa ennen kuin viimein Carlos Sainz Junior voitti Singaporessa tuoden luvun kolmeen eri voittajaan kaudella.

Sekin oli hyvin vähän, mutta ei mikään äärimmäinen harvinaisuus.

Muun muassa vuonna 1988, 2014, 2015, 1950, 1952 ja 1963 oli näin ollut myöskin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 viime vuonna silloisesti ajatellen ja kun erinäisistä F1:n sääntöjutuista oli pidetty huolta siihen mennessä seuraavaan ja sitä seuraavaan vuoteen eli vuosien 2024-2025 osalta huolta ja kun tuota aikaa jäljellä on enää enintään ensi vuoteen niin Nico Rosbergin osalta puhuen oli muutamakin mielenkiintoinen seikka varmistumassa.

Mikäli eräänlainen menestyskehitys olisi jatkunut sellaisenaan eikä juuri mitään uusia suurvoittohaastajia olisi lajiin tullut niin turbomoottoreiden uuden tulemisen aikakaudella vuosina 2014-2025 suhteen Nico Rosbergin ennustettiin olevan siis kolmanneksi menestynein kuljettaja.

Hän olisi voinut olla toiseksi menestynein tai kuka ties menestynein jos hän ei olisi päättänyt lopettaa jo vuoden 2016 päätteeksi maailmanmestarina uraansa.

Edellään Rosbergilla joka tapauksessa oli käytännön suurmenestyksessä arvioituna Lewis Hamilton ja Max Verstappen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Mercedeksen dominointi etenkin turbomoottoreiden uuden tulemisen alkuvuosina oli myös hurjaa:

Vuonna 2014 kaikki voitot menivät heille paitsi Daniel Ricciardo Red Bullilla onnistui vastoin olettamaa Sebastian Vettelistä voittamaan siis ei vain kerran vaan peräti kolmesti ja Vettel ei kertaakaan.

Vuonna 2015 kaikki voitot menivät heille paitsi Sebastian Vettel onnistui välillä voittamaan kisoja Ferrarille.

Vuonna 2016 kaikki voitot menivät heille paitsi kerran voitti pelkästään nk. Kilpailutaktisena Tuurivoittona Max Verstappen ja lisäksi kertaalleen täpärästi omalla tavallaan voiton vei Daniel Ricciardo joka olisi ollut ainut ilman Barcelonan tapahtumia muuna voittajana kaudelle.

Neljä eri voittajaa oli siis kun tuo vuosi ehkä viime vuoden Red Bullin ja Max Verstappenin hallintaa huomioimatta saattoi jossain määrin olla eri valitusten tai sanontojen perusteella tylsintä siis joko 2010-luvun Red Bull-hallinnan tai 2000-luvun alun vuosien 2002 ja 2004 Michael Schumacherin Ferrari-ylivoimakausien jälkeen.

Mercedeksen dominointi kuten myös toisaalta ennen pitkää väistämättä tapahtunut Max Verstappenin nousu lajissa niin korkealle kuin nousi johtui myös hyvin pitkälti Ferrarin ja Sebastian Vettelin enemmän tai vähemmän kestäneestä tunaroinnista puolin ja toisin kuljettajan ja tallin suhteen.

Kuten myös siitä, että Vettel yleensäkin lähti Red Bullilta Ferrarille lopulta kohtalokkaan typerästi tavallaan!

Etenkin kun tilanne olisi voinut olla niin paljon erilaisempi edes vielä sen 1-3 vuoden ajan, ehkä kenties viiden seuraavankin vuoden ajan kun vain kaikista ongelmista mitä Vettelin ja tallin välillä sitten sen suurimman mahdollisen menestyskauden jälkeen olisi päästy sopuun.

Toki Vettel oli ollut ongelmissa muutenkin, kaipasi tavallaan vielä jotain muutakin huipputallin haastetta ja lisäksi ilman muuta halusi tehdä jossain vaiheessa uraansa vielä Michael Schumacherin mukaisesti eli ajaa Ferrarilla ainakin kerran urallaan kuten myös tilaisuuksien mukaan päättää uransa silloisin puhein Ferrarilla.

Ajoitus oli tosin huono kun ehkä myöhempi siirtyminen Ferrarille ja siellä sitten uran päättäminen jotain toista vuotta lähempänä olisi ollut parempi ratkaisu.

Tosin olisiko sitten ehkä kenties ollut siirtyminen Ferrarille vaikka noin siinä vuosina 2017-2020 paljon parempi ja järkevämpi ratkaisu sellaisenaan kuitenkin sittenkään?

Tai olisiko ollut vaikka tilaisuus mennä Nico Rosbergin lopettaessa yllättäen Ferrarilta vaihtokauppana ja haasteena Mercedekselle kun muitakin huipputiimin haasteita Vettel kaipasi kerran?

Toki siellä ajoi Hamilton, mutta olisi ollut kyllä hienoa nähdä Vettel jossakin kohtaa uraansa myös Mersullakin ajamassa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 viime vuonna mietittiin jälleen Max Verstappenin saavutuksia lajissa.

Verstappenin onnistui periaatteessa voittaa eräässä vaiheessa uraansa tosiaankin kohti omaa muuta huippukauttaan mennen 25 kertaa noin vuoden ja neljän kuukauden mittaisella ajalla.

25 voittoa oli yhtä paljon tai enemmän kuin miten Juan Manuel Fangio, Niki Lauda, Nelson Piquet ja Jim Clark urillaan pystyivät koskaan saavuttamaan!

Tosin heidän aikanaan ajettiin joko erittäin vähän kisoja kauteen tai ainakin muutoin vähemmän kuin nykyisin vaikka ilman muuta jo Laudan ja Piquetin aikoihin oli menettelevän suurikokoinen kalenteri kaudessa ja vieläkin suurempi se olisi ollut uskaliaammin varakilpailujen käyttämisellä enemmän kuin miten lopulta haluttiin menetellä.

Tuolloin Verstappenin suuren voittotahdin jatkuessa lajissa tuntui siltä, että ikään kuin kahta kautta kohti olleella vertailujaksolla ikään kuin kahta vuotta ajatellen huippukausina Max Verstappen olisi saavuttanut Fernando Alonson uran saavutukset (Alonso ajoi vielä tuolloin ja myös on jatkanut uraansa näihin päiviin.) kuten myös Nigel Mansellin koko uran saavutukset voittoina sitten kerralla!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 viime vuonna mietittiin myös sitä tosiseikkaa, että Max Verstappen saattaisi tai olisi saattanut lähivuosina olla ainut moninkertainen maailmanmestari lähtöruudukossa sellaisenaan muuten nk. Uuden Sukupolven kuskeja vastaan toki itsekin sitä polvea edustavana omalla tavallaan.

Fernando Alonson ja Lewis Hamiltonin urat kun eivät silloisessa valossa eikä nykyään ole jatkumassa enää mitenkään kovinkaan paljon pidempään.

Ei välttämättä etenkään Alonson kun ikää on jo niinkin paljon kuin on ja Hamiltonin tilanne on vain niin paljon Ferrarin menestyksestä kiinni ja siitä, että saako La Famiglia kaikkia palikoita kohdilleen vai ei.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 viime vuonna F1:n suhteen puhuttiin erinäisten mestareiden olemisesta ruudukossa tulevaisuudessa.

Aina ei tietenkään ollut maailmanmestareita lähtöruudukossa entisinä tai hallitsevina maailmanmestareina.

Toki vuosi 1950 lajin alkuvuotena tässä asiassa tai muussakin olisi ollut kompakysymys.

1990-luvullakin ajoittain oli aika vähän mestareita ruudukossa.

Tietyllä aikavälillä vuosina 1992-1996 vaihtelua oli, mutta milloinkaan ei ollut kahta maailmanmestaria enempää ruudukossa samaan aikaan.

Tällaiselta tilanne siis näytti:

Kaksi Mestaria

1992 Spa-Francorchamps-1992 Adelaide (Ayrton Senna ja Nigel Mansell.)

1993 Kyalami-1993 Adelaide (Alain Prost ja Ayrton Senna.)

1995 Imola-1995 Barcelona (Nigel Mansell ja Michael Schumacher.)

Yksi Mestari

1992 Kyalami-1992 Hungaroring (Ayrton Senna.)

1994 Interlagos-1994 Imola (Ayrton Senna.)

1994 Magny-Cours (Nigel Mansell.)

1994 Jerez-1994 Adelaide (Nigel Mansell.)

1995 Interlagos-1995 Buenos Aires (Michael Schumacher.)

1995 Monaco-1996 Suzuka (Michael Schumacher.)

Vuoden 1994 aikana suurimmaksi osaksi ruudukossa siis ei ollut yhtään maailmanmestaria Monacosta Estoriliin asti olleella ajalla.

Vuodesta 1997 eteenpäin hetken aikaa oli kaksi maailmanmestaria ruudukossa ja vuonna 1998 oli ensi kertaa kolmekin maailmanmestaria ruudukossa sitten vuoden 1991.

Myöhemmin oli enemmänkin, mutta enimmäkseen ruudukko yleensä huonoimmillaan sisälsi sen kaksi maailmanmestaria aina Suzukaan 2003 asti.

Sittemmin useimmiten pieniä ja satunnaisia Jacques Villeneuven vierailuja huomioimatta oli vain yksi maailmanmestari ruudukossa eli Schumi.

Schumin uran oletettu loppuminen vuodeksi 2007 tarkoitti ainoan mestarin Fernando Alonson oloa ruudukossa, mutta vuoden 2008 Melbournesta lähtien on jälleen ollut ruudukossa yleensä sen ainakin kaksi maailmanmestaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 viime vuonna puhuen tosiaan ja vertaillen näihin päiviin asti eniten maailmanmestareita lähtöruudukossa oli vuonna 2012 ja tuolloin oli viimeisen kerran myös niitä maailmanmestareita lähtöruudukossa jolla oli mestaruus vähintään kerran saavutettuna ennen vuotta 2000 tai tasan vuoteen 2000 mennessä.

Viimeinen mies niin ajaen oli Michael Schumacher.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 viime vuonna puhuen toisaalta muihin vähän tai menettelevän paljonkin eri mestareita sisältävien ruudukkojen vuosissa myös vuodet 2010-2016 kaikkiaan olivat melko hyviä ja huippuna tosiaan oli vuosi 2012.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 viime vuonna siitä puhuen Max Verstappenin valtakautta verrattiin Red Bullilla vuoteen 1988 McLareniin ja Ayrton Sennaan.

Siihen toisaalta ehkä yhtymäkohdat jäivät sillä Sennan McLaren-uran aikana ihan huipputallin paras suhdanne oikeastaan heikkeni joko yllättävän nopeasti tai jäi vain yhden ja äärimmillään enintään kahden vuoden jutuksi se.

Vuodesta 1990 eteenpäin Ferrari oli ensin haaste ja sittemmin vuonna 1991 Williams oli jo paras talli haastamaan McLarenin ellei peräti ollut ruudukon parhaan auton sisältänyt talli mikäli sen automalli siis kesti maaliin saakka.

Vuodeksi 1992 McLaren parhaimmillaan voimiaan pinnistellen äärimmilleen saattoi olla vielä paras auto tai paras haastaja aivan kaikkea arvioiden, mutta kaikkiaan se oli enintään selkeä toiseksi paras talli ja muutoin huonoimmillaan sijojen 3-4 tuntumassa tai ei oikein sitäkään kaikkein surkeimpana mahdollisena päivänä.

Tai silloin kuin mikäli Senna sitten suuttuneena teki radalla mitä tekikään paineiden alla ja järjesti mitä eriskummallisimpia oikkuja yrittääkseen tietysti kisavoittoja saavuttaa.

Kauden erikoisuuksia kun oli niin Spassa kuin Estorilissa olleet kilpailuyritykset.

Spassa oli Kyllösen Matin vedonlyöntiesitysarveluja Sennan kisan suhteen mitä tuli varikkokäyntitottelemattomuuteen ja Estorilin suhteen oli sitten Sennalla erikoistakin erikoisempi taktisen rengasvalinnan voittoyritys sen sitten mennessä tietysti pieleen taktisen valinnan kannalta sellaisenaan kuitenkin omanaan rohkeana vetona yrittää sitten niin kuin yritettiin.

Vuodeksi 1993 ei ollut enää Hondan moottoreita ja silloin todella McLaren huonoimmillaan oli pohjaluvuissa menestystasoonsa nähden ja oli radasta ja etenkin sateesta kiinni se, että McLaren sai kaudella ainuttakaan voittoa. Tosin ehkä ihan ääripään heittelyt vuoteen 1992 verraten saattoivat olla vähäisempiä vuonna 1993 ja alkoihan McLarenin autokin Fordin moottoreilla viimein kulkea heti kun vain alkoi saada samaa kohtelua kuin miten Benetton sai ja heti kun McLaren viimein tottui erilaisiin automaattisiin apuvälineisiin mitä sai samalla tapaa lajissa käyttää.

Vuoden 1994 automallikin testeissä Peugeotin räjähtävästä moottorista huolimatta oli yllättävänkin hyvä ja jopa parempi kuin miten sittemmin oli mikäli vain apuvälineitä olisi saanut käyttää.

Vaikkakin isommin automalli kai parempana olisi toiminut itsessään pakettiratkaisuna mikäli Fordin koneet olisi saanut pitää.

Sittemmin tietenkin melkein kaikki suuremman luokan apuvälineet lajiin kiellettiin tuolloin.

Eli ehkä varauksella McLarenin automalli oli tietenkin tilanteesta ja Benettoninkin mokaamisista riippuen kauden kisoissa toiseksi tai kolmanneksi paras.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 mennessä viime vuonna Max Verstappenin tiedettiin olevan maailmanmestari.

Kuitenkin mikäli Verstappenin sanottiin loukkaantuvan niin sitten pieniä mahdollisuuksia saattoi vielä olla Sergio 'Checo' Perezillä olla maailmanmestari.

Kuitenkin mahdollisuudet olivat heikot kun jopa silloiseen viime vuoteen ja nykyiseen toissa vuoteen nähden eroa oli niin valtavasti enemmän Verstappenilla suhteessa Pereziin silloin.

Tietenkin kolmen vuoden ja silloista kahden vuoden takaista kauden päätösfarssia ja ennen kaikkea tuomariston käsittämätöntä perseilyä päätöskisan ja koko kaudenkin suhteen suhteessa Verstappenia ja Red Bullia vastaan olleiden mahdollisten totisten tuomioiden osalta siitä unohtamatta puhuen sillä tavalla mikäli Verstappen olisikin joutunut kilpailukieltoon pitkäksikin aikaa niin sekin olisi mahdollistanut Perezin yritykset olla maailmanmestari.

Viime vuonna kisoja ajatellen mikäli Verstappen olisi loukkaantunut ja ollut yhtä pitkään poissa radoilta kuin miten Michael Schumacher oli vuonna 1999 kesken kauden niin Verstappen olisi silti ehtinyt viime vuoden marraskuussa vieläkin kauden kolmeen viimeiseen kilpailuun ajamaan mitä todennäköisimmin.

Tuossa vaiheessa siis arvellen.

Parhaimmillaan Perez olisi saanut viimeinkin kunnollista kohtelua ja olla myös tallin ykköskuski omalta osaltaan jonkin aikaa, mutta eihän tilanne täysin varma ollut silloinkaan, että miehestä todella olisi vielä kuoriutunut mahtimies sellaisenaan ajamaan.

Välillä ajateltiin Perezin joutuvan mahdollisen Verstappenin tuuraajan kurittamaksi tai muutoin mahdollisesti jonkun keskeytyksen myötä masentuvan ja ajavan enintään hyvänä päivänään sijoista 3-5 huipputallin autolla ja huonoimmillaan jossakin todella karmean heikolla sijalla töin tuskin pisteillä.

Näinkin masentuneita ajoja on näinä vuosina Red Bullilla 'Checolta' nähty ja on kieltämättä erikoisesti saanut Red Bull-paikan hallussaan pitää.

Sikäli kun välillä on väläytelty Perezin vaihtoa vaikkapa Daniel Ricciardoon niin vaihdon olisi ollut parempi jo tapahtua ja siinä sitten olisikin vielä kaupan päälle vuoden Pereziäkin vanhempi Ricciardo sitten ajelemassa!

Loukkaantumistilanne Verstappenille ajatuksenakin oli mielenkiintoinen.

Schumi oli aikanaan 11.7.1999-17.10.1999 välisenä aikana sellaisenaan siis sivussa ennen kuin viimein pääsi ajamaan silloinkin toki vielä tietyissä määrin kivuissa ja epäilyksen alaisuudessa Sepangiin 1999 Silverstonen saman kauden loukkaantumisen jälkeen.

Toisin sanoen hieman päälle 3 kuukautta oli Schumi poissa radoilta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.8 viime vuonna Max Verstappen voitti siis Belgian kisan Spa-Francorchampsin.

Mikäli silloisin olettamuksin Verstappen olisi voittanut vielä Monzan kisan niin hän olisi tehnyt historiaa voittamalla neljä tärkeää formuloiden perinnekisaa saman vuoden aikana kilpailuissa.

Parhaimmillaan moni muu lajin käytännön legendatason kuljettaja oli kyennyt voittamaan tärkeistä formuloiden perinnekisoista puhuen enintään kolme neljästä saman vuoden aikana.

He olivat seuraavat:

Alberto Ascari: Voitti vuodeksi 1952 Spa-Francorchampsin, Silverstonen ja Monzan, mutta ei Monacoa kun sitä ei sinä vuonna pidetty F1-kisana vaan urheiluautojen kisana eikä Ascari osallistunut urheiluautopuolen kilpailuun

Jim Clark: Voitti vuodeksi 1963 Spa-Francorchampsin, Silverstonen ja Monzan, mutta ei Monacoa vaikkakin johti kisaa ennen kuin 22 kierrosta ennen kisan loppua vaihdelaatikko hajosi ja minkä vuoksi sitten ennen pitkää Graham Hill voitti tuolloin

Alain Prost: Voitti vuodeksi 1985 Monacon, Silverstonen ja Monzan, mutta ei Spa-Francorchampsia vaan hän ajoi siellä kolmanneksi luovuttuaan voiton tavoittelusta Michele Alboreton keskeytettyä ja kun aiemmin kisassa hän oli pelännyt levottoman Ayrton Sennan otteita niin paljon, että kolarin ja mahdollisen keskeytyksen sijaan maailmanmestaruuden voittaminen oli tärkeämpää jolloin kolmostilaan siis tyydyttiin ja kun kevään Span kisa oli peruttu ja siirretty juurikin syyskuulle 1985 minkä kisan Senna siis voitti toki edelleen hyötyen sadekelistäkin kisan aikana

Ayrton Senna: Voitti vuodeksi 1990 Monacon, Spa-Francorchampsin ja Monzan, mutta ei Silverstonea kun erillisen alkukierrosten jälkeen hän ei enää johtanut kisassa lainkaan ja taisteli pidottomuuden tai monien muidenkin eri ongelmien vuoksi jossain määrin yllättävänkin heikossa kisassa McLarenin vauhtitason tietäen ja kovasta taistelustaan ja välillä omista virheistään huolimatta Senna oli kisassa kolmas Alain Prostin voittaessa kisan

Damon Hill: Voitti vuodeksi 1994 Silverstonen, Spa-Francorchampsin ja Monzan, mutta ei Monacoa kun valitettavasti kisan alussa oli kolari Mika Häkkisen kanssa, punaista lippua ei näytetty, uutta lähtöä ei tullut kun se olisi ollut eduksi niin Damonille kuin Mikalle vara-auton käytön suhteen ja näin Hill jäi keskeyttäneeksi päivänä jolloin Michael Schumacher voitti ja tämäkin kisa saattoi hyvinkin ratkaista mestaruuden kun jäännöspiste tai pari olisi tuonut tästä kisasta mestaruuden Hillille sitten vuoden lopussa toteutuneen historian perusteella

Sebastian Vettel: Voitti vuodeksi 2011 Monacon, Spa-Francorchampsin ja Monzan, mutta ei Silverstonea kun siellä oli toinen häviten Fernando Alonson taktisen varikkokäyntitaistelun aikana jolloin siis kisan voitti Alonso

Lewis Hamilton: Voitti vuodeksi 2015 Silverstonen, Spa-Francorchampsin ja Monzan, mutta ei dramaattisen traagisesti Monacoa kun erinäisten tiimiradion kiistojen jälkeen hän meni varikolle turva-auton aikana luullen erinäisen aikaeron riittävän varikkokäyntiin sen sitten vähemmän yllättäen ollen riittämättä ja jolloin voittajaksi selviytyi Nico Rosberg Hamiltonin jäädessä peräti kolmanneksi virheen vuoksi ja varmaankin ilman tallinsa virhettä tai mikäli Lewis olisi itsepäisesti kuten joissakin kisoissa olisi tehnyt pysyäkseen radalla niin Monacon tilanteen tietäen varmastikin Hamilton olisi päässyt lähimmäksi voittoa myös näin ellei peräti voitto olisi tullutkin varmasti

Lewis Hamilton: Voitti vuodeksi 2017 Silverstonen, Spa-Francorchampsin ja Monzan, mutta ei Monacoa kun kerrankin oli äärimmäisen yleisheikko kisa Hamiltonilta osin tietysti pieleen menneen aika-ajonkin pohjalta kun ruudusta 13 lähti kisaan ja oli seitsemäs kaukana, kaukana voitosta kun voittaja Monacoon oli silloin Sebastian Vettel

Michael Schumacher oli lähellä voittaa vuodeksi 1995 jokaisen tärkeän formuloiden perinnekisan ja hän voittikin Monacossa ja Spa-Francorchampsissa, mutta kolaroi Damon Hillin kanssa Silverstonessa ja Monzassa.

Mielenkiintoista oli se, että tosiaan Schumi ei voittanut urallaan nk. Ensimmäisen sellaisen eikä nk. Toisen sellaisen aikana koskaan muutenkaan edes vaikka kolmea tärkeästä formuloiden perinnekisasta neljää kohti vaikka mahdollisuuksia tähän oli.

Ayrton Senna oli tämän lisäksi niin kovin, kovin lähellä voittaa myös vuodeksi 1988 jokaisen tärkeän formuloiden perinnekisan.

Spa-Francorchamps ja Silverstone olivat dominoituja voittoja, mutta Monacossa kisa meni aivan Nelson Piquetin vuoden 1981 kisan tai Didier Pironin vuoden 1980 kisan nk. Hopealautastason voittojen mukaiseen mokaamiseen karmeasti Portierin mutkassa ja Monzassa sitten kisa päättyi kolariin Williamsin testikuljettajan Jean-Louis Schlesserin kanssa.

Kummallisesti kun aina Piquet on herjaillut Sennaa vuosien varrella tuosta kolarista Monacossa 1988 niin eipä itse ollut vuonna 1981 Monacossa 'Piruetti' yhtään sen parempi ja tuurihaukkana Piquet toden totta urallaan oli häiritsevänkin paljon kun miettii vastaavasti osin Sennaan nähden vaikka Sennakin väistämättä joskus hyötyi tuurista ja onnesta.

Lisäksi hieman typerästi ehkä myös lajin mediapuoli on korostanut Sennan vuoden 1988 Monacon kolaria enemmän toisin kuin Piquetin vuoden 1981 Monacon kolaria.

Lienee myös ehkä jo vähän nk. Sukupolvierojakin mitä lajin seurantaan tai muisteluun tulee vaikka aikaväli ei niin kohtuuttoman mittava ole noiden vuosivälien suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
10.8 mennessä viime vuonna Max Verstappen tuntui rikkovan rikkomistaan erilaisia F1-ennätyksiä suhteessa osin edelliseen paljon rikkoneeseen mieheen eli Lewis Hamiltoniin nähden.

Tässä erilaisia ennätyksiä sellaisenaan mitä oli jo Verstappenin hallussa suhteessa Hamiltoniin nähden:

- Nuorin kisavoittaja sen 18-19 vuoden iässä riippuen näkemyksestä joskin tietenkin nk. Kilpailutaktisena Tuurivoittona, mutta kuitenkin aikaisemmin kuin miten oli ollut Lewisin osalta 22-vuotiaana

- Perättäisten voittojen putki sellaisenaan tai toistuessaan 8 kisan pituisena kun Lewisin suurin vastaava oli ollut enintään 5 kisan sarjoissa pituuksiltaan

- Voittoja eniten vuoteen 15 voitolla ja 68,18 % todennäköisyydellä voittoa kohti Lewisin 11 voittoa ja 64,71 % todennäköisyyttä voittoa kohti vastaan

- Voittoja erilaisista lähtöruuduista eli 9:stä erilaisesta urallaan Lewisin 8:aan erilaiseen nähden

- Eniten voittoja eri moottorivalmistajille eli tilanteesta riippuen 2-4 eri valmistajalle Lewisin yhtä ja ainoaa moottorivalmistajaa vastaan

- Enemmän voittoja päätöskierroksella tai ruutulipulle tultaessa eli pari voittoa Lewisin yhtä ja ainoaa vastaan

- Nuorin paalupaikkamies 21 vuoden iässä Lewisin 22 ikävuotta vastaan

- Nuorin kisan nopeimman kierroksen ajaja lajissa 19 vuoden iässä Lewisin 22 ikävuotta vastaan

- Eniten kilpailun nopeimpia kierroksia eri moottorivalmistajille eli tilanteesta riippuen 2-4 eri valmistajalle Lewisin yhtä ja ainoaa moottorivalmistajaa vastaan

- Nuorin pistemies 17 vuoden iässä Lewisin 22 ikävuotta vastaan

- Eniten MM-pisteitä vuoteen 454 pisteellä ja 76,17 % todennäköisyydellä pistettä kohti Lewisin 413 pistettä ja 75,64 % todennäköisyyttä pistettä kohti vastaan

- Eniten pisteitä eri moottorivalmistajille eli tilanteesta riippuen 3-6 eri valmistajalle Lewisin yhtä ja ainoaa moottorivalmistajaa vastaan

- Nuorin palkintomies sen 18-19 vuoden iässä riippuen näkemyksestä joskin tietenkin samalla kertaa nk. Kilpailutaktisena Tuurivoittona sen saavuttaen, mutta kuitenkin aikaisemmin kuin miten oli ollut Lewisin osalta 22-vuotiaana

- Eniten palkintoja kautta kohti silloin kun oli menestysputki kohdillaan eli 12 palkintosijoitusta Lewisin parhaimpien aikojen keskimääräistä vastaavaa määrää menestysputken ollessa kohdillaan eli 9 palkintosijoitusta kohti

- Eniten palkintoja kaikkiaan vuoteen tai kauteen eli 18 palkintosijoitusta ja 81,82 % todennäköisyydellä palkintoa kohti Lewisin 17 palkintosijoitusta ja 89,47 % todennäköisyyttä palkintoa kohti vastaan, mutta toisaalta Lewis voi ja pystyi silloisesti vielä voittamaan Verstappenin todennäköisyydessä saada palkinto jollakin tapaa muutoin kisassa kuin miten Max sai vaikkakin tietenkin tilanne oli laskettu lyhyempää kauttakin kohti

- Vähiten palkintoja uralla ennen uran ensivoittoa eli ennen nk. Kilpailutaktista Tuurivoittoaan Barcelonassa 2016 ei Max ollut kertaakaan palkinnoilla siinä missä Lewis oli ollut viidesti ennen uran ensivoittoaan ja tämäkin saattoi olla ratkaiseva Kimi Räikkösen mestaruuden kannalta, että Lewis ei ollut voittanut jo vielä aiemmin kaudella kuin miten viimein voitti Montrealissa 2007

- Eniten palkintoja eri moottorivalmistajille eli tilanteesta riippuen 2-4 eri valmistajalle Lewisin yhtä ja ainoaa moottorivalmistajaa vastaan

- Nuorin kisajohtaja sen 18-19 vuoden iässä riippuen näkemyksestä joskin tietenkin samalla kertaa nk. Kilpailutaktisena Tuurivoittona sen saavuttaen, mutta kuitenkin aikaisemmin kuin miten oli ollut Lewisin osalta 22-vuotiaana

- Eniten peräkkäisiä kierroksia johtajana eri menestyskausien putkissa silloin kun johtoputki tai voittoputki kohdalle osui eli 248 kierrosta yhtä mittaa yhtäjaksoisesti Lewisin enintään 144 kierrosta kohti hänen parhaimmissa eri menestyskausien putkissa silloin kun johtoputki tai voittoputki kohdalle osui

- Eniten parhaimmillaan johdettuja kierroksia vuoteen eli 652 kappaletta ja 50,27 % todennäköisyydellä johtokierrosta kohti Lewisin 613 kierrosta ja 59,11 % todennäköisyyttä johtokierrosta kohti vastaan, mutta toisaalta Lewis voi ja pystyi silloisesti vielä voittamaan Verstappenin todennäköisyydessä saada johtaa kilpailua jollakin tapaa muutoin kisassa kuin miten Max sai vaikkakin tietenkin tilanne oli laskettu lyhyempää kauttakin kohti

- Eniten johtokierroksia eri moottorivalmistajille eli tilanteesta riippuen 2-4 eri valmistajalle Lewisin yhtä ja ainoaa moottorivalmistajaa vastaan

- Eniten yhtämittaisia ensimmäisen kierroksen osumia ja kolareita keskeytykseen päättyen eli 6 kappaleen verran Lewisin 5 kappalekertaa vastaan

Sellaisia ennätyksiä hallussa siis oli jo tuolloin Verstappenilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
10.8 viime vuonna oli siihen mennessä Lewis Hamilton ajanut 322 F1-kisaa urallaan kun taas Max Verstappen vain 175 F1-kisaa urallaan.

Hamiltonin uran ensimmäiset 175 F1-kisaa tuntui paljon menestyksekkäämmältä kuin Verstappenin vastaava määrä tavallaan suhteessa sellaisenaan.

Hamiltonille tuli omat ensimmäiset 175 F1-kisaa täyteen vuoden 2016 loppuun mennessä ja juuri kun hän oli hävinnyt Nico Rosbergille taiston maailmanmestaruudesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
10.8 viime vuonna verrattiin myös erilaisia kuljettajille huonosti sopivia ellei peräti painajaisratoja heidän urallaan.

Nico Hülkenbergiltä hänestä puhuen kesti hänen urallaan aina vuoteen 2014 asti päästä Melbournessa yhtään pidemmälle kisassa kuin avauskierrokselle asti ilman keskeytystä.

Nigel Mansellille Monaco oli tunnetusti se kisa mitä hän ei koskaan voittanut urallaan kun lähimmäksi voittoa hän pääsi maailmanmestaruusvuonna eli 1992.

Monaco oli murheellinen siis Mansellille ellei joskus jopa kritisoidusti huonokin paikka kaikkea vasten.

Sama juttu Nelson Piquetille ja Ranskan eri kisat Ayrton Sennan uran aikana lyhyesti Dijon-Prenoisilla ja muutoin Paul Ricardissa ja Magny-Coursilla olivat aina myrkkyä hänelle kisoina.

Näkipä tilanteen millaisena hyvänsä tai jopa vaikka inhoaisi Mansellia kuskina niin hänellä ei mennyt koskaan surkeimmillaankaan Monacossa ikinä niin huonosti kisat kuin mitä James Huntilla meni saman koskien Piquetiakin:

Hunt keskeytti Monacossa joka ikinen vuosi urallaan.

Lisäksi tosin Hunt erikoisesti aloitti uransa Monacosta myös lopettaen Monacoon vuosien 1973-1979 kestäneen uransa suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
Kun miettii vielä jälkimainintana James Huntia ja hänen nuorempaa veljeään, sensaatiomaisesti moottoriurheilu-uransa 28-vuotiaana yhden vähän suuttuneena hoidetun Benettonin promootiotestin jälkeen lopettanutta David Huntia niin molemmilla oli myös yksi murheellinen yhdistävä tekijä.

Molemmat nimittäin menehtyivät nukkuessaan omassa sängyssään.

James menehtyi vuonna 1993 46-vuotiaana tai sellaiseksi täyttävänä ja David menehtyi vuonna 2015 55-vuotiaana tai sellaiseksi täyttävänä.

David oli veljeksistä puhuen siis yhtä vanha kuin Damon Hill!

Mikäli James olisi elänyt pikkuveljensä ikäiseksi tai siksi täyttäväksi niin hän olisi menehtynyt siis vuonna 2002.

Vastaavasti mikäli David olisi menehtynyt isoveljensä ikäisenä tai siksi täyttäväksi niin hän olisi menehtynyt siis vuonna 2006.

Tätä vasten veljesten isä Wallis Hunt joskus myös vanhempana Simon Wallis Huntina ellei nyt mene sitten virheellisempänä tai ainakin vähemmän oikeammin muistettuna sekaisin veljesten ukin suhteen saman nimisenä niin eli poikiaan pidempään reilustikin osin ajatellen ja vanhemmaksi ajatellen kuin poikansa James eli.

Isä-Hunt kun eli vuosina 1922-2001.

Isä-Huntin menehtyessä vastaavasti ajatuksella yhtä nuorena kuin poikansa ja vaikka ensin James niin hän olisi menehtynyt jo vuonna 1968 ja sitten ikään kuin vertailuna yhtä nuorena Davidiin nähden niin hän olisi sitten menehtynyt jo vuonna 1977.

Ja mikäli pojat olisivat edes ajatuksella oletuksella ehkä tulleet menehtymään isänsä ikäisinä enemmän kuin miten menehtyivät niin olisivat molemmat elossa vielä tänäkin päivänä.

Joskin etenkin James olisi lähestynyt jo isänsä menehtymisikää näinä päivinä kun Huntin ikäluokan F1-kuljettajat ja ihmiset muutenkin ovat 78 vuotta vanhoja tai sen täyttäviä tänä vuonna.

Ja Davidin ikäluokan edustaja Damon Hill onkin jo todetusti 64 vuotta vanha näinä päivinä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
10.8 viime vuonna mietittiin jälleen myös Maestron eli Juan Manuel Fangion otteita.

Hänellä ei tuntunut olevan juuri lainkaan mitään sellaista kisaa missä hän ei olisi 1950-luvun F1:ssä menestynyt.

Pitkään näytti kuitenkin olevan niin, että hän ei voittaisi mitään Englannin Grand Prixiä urallaan.

Viimein hän sen voitti vuonna 1956 Silverstonessa, mutta ei helpolla kun suurimman osan tuon vuoden kilpailusta puhuen johti oikeasti Stirling Moss.

Moss olisi saattanut myös voittaa kilpailun tai olla huonoimmillaankin toinen, mutta kisan viimeisenä kuljettajana hän murheellisesti keskeytti akselirikkoon.

Ilman sitä keskeytystä Moss olisi hyvinkin voinut olla vuonna 1956 maailmanmestari tai hyvin lähelle se olisi mennyt.

Tosin tuon vuoden tuomaristojen menettelyjen ja sääntöjen mukaan hieman erikoisesti Moss menetti keskeytyksestä huolimatta Silverstonen kisan sijoituksen käytöstään kun sitä ei saanut laskea sijoitukseksi MM-kilpaan silloin.

On paha sanoa, että miten olisi käynyt mikäli voitto tai mikäli Fangio olisi silti ajamalla ohittanut Mossin voittaen niin toinen sija sitten olisi laskettu vai olisiko vaan toisesta mahdollisesti annettu vain vähittäismäärä pisteitä loppujen tullessa evätyksi?

Tuollainenkin pohdinta oli joskus arkea erinäköisten lajin MM-kilvan sijoitusten sääntöjen aikana lajin ensimmäisen 40 vuoden ajan vuosina 1950-1990 kun näitä sääntöjä oli olemassa.
 
Ylös