"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
2.9 mennessä viime vuonna ennen Monzan kisaa pohdittiin erilaisten kuljettajien talliuskollisuutta ja vaihtelevuudesta riippuen vuosittaista pysymistä ainakin yhden tallin riveissä peräkkäin urallaan.

Tällaiselta lista näytti kun silloin vielä hehkutettiin sittemmin ennen aikojaan lopetettuna sopimuksena, että Lewis Hamilton pysyisi Mercedeksellä enintään vuoden 2025 tai vuoden 2026 loppuun asti tilanteen mukaan ajateltuna:

Michael Schumacher 10-11 vuotta Ferrarilla

Lewis Hamilton 10-11 vuotta Mercedeksellä

Jacques Laffite 8-9 vuotta Ligierillä

Mika Häkkinen 8-9 vuotta McLarenilla

David Coulthard 8-9 vuotta McLarenilla

Jack Brabham 8-9 vuotta Brabhamilla

Jim Clark 7-8 vuotta tai enintään tietyin ehdoin 8-9 vuotta Lotuksella (Clarkin tilanne oli rajatapaus niin uran alun sopimustilanneongelmien ja valitettavasti uran päättyessä menehtymiseen kun niin vuoden 1968 jatkoa ajateltiin kuin ennen pitkää jatkosopimusta Lotukselle myös vuodeksi 1969. Tietenkin puhuttiin myös kokouskollisuudesta Lotuksella aina f1-uran mahdolliseen loppuun asti vaikka tietenkin, tietenkin väistämättä myös ehkä yhdestä kokeilukaudesta Ferrarinkin ratissa kerrottiin tai lähdöstä pysyvästi Yhdysvaltoihin ajamaan myös Lotusta tai jopa jonkun muun tallin riveissä.)

Nelson Piquet 7-8 vuotta Brabhamilla

Pierluigi Martini 7-8 vuotta Minardilla

Nick Heidfeld 7-8 vuotta Sauberilla (Osan tästä ajasta tosin talli oli BMW-Sauber tai BMW ikään kuin tietyin ehdoin pelkästään.)

Felipe Massa 7-8 vuotta Ferrarilla

Jenson Button 7-8 vuotta McLarenilla

Kimi Räikkönen 7-8 vuotta Ferrarilla

Fernando Alonso 5-8 vuotta Renaultilla ja Alpinella (Osa tästä ajasta tosin on määritteiltään varsin rikkonaista, mutta kaikkiaan mietittynä pisimmillään Alonsolla on ollut riittävän pitkää edustusta ja pisimmillään olisi voinut olla paljon kauemminkin.)

Max Verstappen 7-8 vuotta Red Bullilla

Näin jälkisanoina myös mikäli Hamiltonin alkuperäinen sopimus olisi pitänyt kaikessa pituudessaan loppuun asti niin Hamilton olisi ajanut vaihtelevasti pelkästään Mercedekselle 19-21 vuotta urallaan kilpaa yksin sille kyseisen automerkin ollessa joko talli tai moottorivalmistaja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
4.9 viime vuonna Monzan jälkeen siis Max Verstappen oli voittanut niin F1:n vanhat riittävän tärkeät perinnekilpailut ainoana kuljettajana kaikkien neljän sellaisen osalta puhuen, kaikkien voittojen keskimääräiset yleiset peräkkäisten kisojen voittoputket ja samalla hän oli myös ensimmäinen ja ainakin sellaisenaan uudemman polven F1-aikakaudella ollut kuljettaja joka voitti kautta kohti siis jokaisen nimettäväksi ja pidettäväksi tarkoitetun Euroopassa ajetun F1-kilpailun!

Ainoa osin kiistakysymyksellinen kilpailu Verstappenin voitoista puhuen tietyin määrittein saattoi olla Bakussa, mutta toisaalta taas senkin ollessa Euroopan ulkopuolinen paikka tietysti Azerbaidzhanissa niin siinäkin tapauksessa silti kaikki muun selvemmän Euroopan puolen kilpailut olivat viime vuonna Verstappenin voittoon päättyneitä sellaisia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
4.9 viime vuonna Monzan jälkeen totta oli myös se, että Max Verstappenin voittaessa Monzan hän oli ensimmäinen kuljettaja sitten vuoden 2011 voittaessaan järkevästi ja mestariluokan kuljettajana samana vuonnaan oletettavana mestaruusvuotenaan Monacon ja Monzan kilpailun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
4.9 viime vuonna Monzan jälkeen Max Verstappen piti hallussaan myös 93,3 % kaikista MM-pisteistä mitä olisi ollut saavutettavissa.

Tässä kilpailut joiden pisteitä hän siis menetti 24 MM-pisteen edestä siihen mennessä:

Sakhir: Ei saanut nopeimman kierroksen pistettä

Jeddah-Corniche: Oli toinen eli ei saanut 7 ylimääräistä pistettä kisavoitosta

Melbourne: Ei saanut nopeimman kierroksen pistettä

Baku: Menetti pienoiskilpailun kaksi pistettä kun oli kolmas siinä

Baku: Oli toinen ja ei saanut nopeimman kierroksen pistettä eli ei saanut 8 ylimääräistä tarjolla ollutta pistettä jäämällä siis ilman nopeinta kisakierrosta ja voittoa

Monaco: Ei saanut nopeimman kierroksen pistettä

Montreal: Ei saanut nopeimman kierroksen pistettä

Spa-Francorchamps: Ei saanut nopeimman kierroksen pistettä

Zandvoort: Ei saanut nopeimman kierroksen pistettä

Monza: Ei saanut nopeimman kierroksen pistettä

Hurja oli tahti viime vuodeksi Verstappenilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
4.9 viime vuoden Monzan kisan jälkeen pohdittiin sitä, että millaisia määriä eri vanhempien aikojen kisaratamäärien kalenterivoittoja Max Verstappen voisi vielä saavuttaa ennen vuoden loppua viime vuonna tai urallaan ennen pitkää.

1950-luvun eräänlaiset merkkikisat olivat hänen kun hän siis voitti Monzassa.

1960-luvun eräänlaiset merkkikisat Verstappen olisi ottanut haltuunsa mikäli hän olisi voittanut Mexico Cityssä kuten hän viimein voittikin ja olihan toki hänen uransa kolmas F1-voitto sellaisenaan tullut siellä näin esimerkkinä jo vuonna 2017.

1970-luvun eräänlaiset merkkikisat Verstappen olisi ottanut haltuunsa mikäli hän olisi voittanut Interlagosissa kuten hän viimein voittikin vaikka hänen urallaan toki aiemminkin voitto Interlagosista sinänsä oli tullut siellä näin esimerkkinä jo vuonna 2019.

1980-luvun eräänlaiset merkkikisat Verstappen oli ottanut haltuun jo tuolloisen tapahtumahetken edeltävänä vuonna eli 2022 Suzukan kisan yhteydessä sen voiton varmistaneena.

1990-luvun eräänlaiset merkkikisat Verstappen oli ottanut sen pidemmittä puheitta jo haltuun.

2000-luvun eräänlaisista merkkikisoista puhuen Verstappen oli ottanut haltuun kaikki tai melkein kaikki jo ajat sitten kun aiemmin jo Abu Dhabi tuli ensi kerran hänelle jo keskellä korona-aikaa vuonna 2020.

Ainoa 2000-luvun kisa mitä järkevästi puhuen ei tuolloin viime vuonna eikä itse asiassa vielä tähän vuoteen mennessä urallaan ole Verstappenin Max kyennyt voittamaan niin on Singaporen kilpailu.

Siella Max on parhaimmillaankin ollut enintään toinen urallaan sen aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
9.9 viime vuonna pohdittiin jo kovasti sitä, että saavuttaisiko Max Verstappen yleisvoitto-osuudellaan kauteen ennen pitkää rikkoutumattomana pidetyn Alberto Ascarin vuoden 1952 vastaavan osuuden ennätyksenä?

Verstappenin voitto-osuus ennen Singaporen kilpailua kaudella oli viime vuodeksi 85,71 % kun vastaavasti Ascarin koko vuoden osuus vuodeksi 1952 oli 75 %.

Lopultahan se meni viime vuoden päätteeksi rikki jopa parantuen voitto-osuutena eli lopullinen voitto-osuus Verstappenille oli 86,36 %.

Tietenkin ainahan voi ajatella, että mitä jos Ascari vaan olisi Ferrarilla osallistunut jo sen vuoden eli 1952 Bremgarteniin ja sitten sen voittanut niin sitten ei olisi voinut nousta Verstappen enää hänen ohitseen vaan enintään tasoihin olisi voinut päästä jos silloinkaan.

Toki Ascarin ennätys kesti aikaa niin hyvin kun kesti osin sen vuoksi, että Ascarin aikana MM-kalenterit olivat niin pieniä kuin olivat.

Tosin muuna juttuna Ascari ei ollut mukana Indy 500:ssa vuonna 1952.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
9.9 viime vuonna Max Verstappenille oli siihen mennessä ja osin ennen sitäkin jo käytännössä varmistunut yhden kauden eniten johdettujen kierrosten yleisjohto-osuus ennätyksenä.

Lähimmät haastajat ennätyksestä puhuen eli Jim Clark ja Alberto Ascari eivät vain harmittavasti kyenneet saamaan omiin ennätyksiinsä muun muassa 110 kierroksen Watkins Gleniä jota Clark ei muuten mikäli ei sellaista äärimmäisen pienen hetken johtoa tapahtunut esimerkiksi lähdön tilanteissa niin ei koskaan johtanut metriäkään vuoden 1963 mestaruuskauden kisassa ja tietenkin Indy 500 200 kierroksen mittaisena jäi pois laskuista yleisestikin ottaen välteltynä kilpailuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
9.9 viime vuonna vertailtiin jälleen niin Max Verstappenia kuin Lewis Hamiltonia keskenään toisiinsa.

Uriensa ensimmäistä 177 kisaa kohti vertailu meni näin:

Hamiltonilla oli 47 voittoa, 94 palkintosijaa ja 2392 MM-pistettä.

Verstappenilla oli 47 voittoa, 91 palkintosijaa ja 2375,5 MM-pistettä.

On kuitenkin muistettava, että Verstappen oli hyötynyt tuohonkin mennessä muun muassa pienoiskilpailujen pisteistä.

Lisäksi tuohon pistetiliin on laskettu vain Hamiltonin oikeat varsinaiset sellaiset pisteet tietenkin aikakautta hyödyntäen kun aina ei ole ollut nopeimman kierroksen pistettä mukana lajissa ja mikäli ne olisi lisätty tuohon päälle niin silloin Hamiltonilla olisi ollut 30 pistettä lisää kun hänellä oli urallaan melko vähän kisojen nopeimpia kierroksia eli 30 kappaletta siihen mennessä.

Lisäksi Abu Dhabin yhden ainoan kerran lajissa ollut tuplapistekisa on laskettu hyödyttäen siis Hamiltonia mukaan.

Uransa 185:een F1-kisaan mennessä Hamilton oli voittanut vielä kolme voittoa lisää ja seitsemän eri palkintosijaa hän oli lisäksi saanut vielä siihen mennessä.

Uransa 178:s ja 179:s F1-kisa Hamiltonilla sujui vielä hienosti, mutta sen jälkeen hetkeen ei tullut voittoa ehkä elintärkeästi MM-kilvan kannalta ajatellen ja tulipa vielä myös yksi keskeytys mitä varten ehkä aiemmin vuonna 2016 olisi kannattanut Hamiltonin vain olla kolaroimatta Barcelonassa!

Verstappenin uran 185:s F1-kisa oli viime vuoden päätös eli Abu Dhabi.

Verstappen vähemmän yllättäen johti kaikkea viime vuoden päätteeksi. Vastaavasti samassa tilanteessa oman uransa omassa vaiheessa Hamilton oli itse kiistaton johtaja.

Molemmat olivat myös uransa 185:een F1-kisaan mennessä huonoimmillaankin kolminkertaisia maailmanmestareita tai parempia kun vertailuksi Hamiltonin oma uran 188:s F1-kisa ei päättynyt maailmanmestaruuteen vuoden 2016 Abu Dhabissa kun maailmanmestariksi tuli Nico Rosberg.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
9.9 viime vuonna ajateltiin Fernando Alonson varmasti erinäisten Aston Martinin jatkosopimuspuheiden valossa jatkavan varmasti ainakin niin pitkälle, että uralle tulisi täyteen 400 F1-kisalähtöä.

Ja tähän päivään mennessä ollaankin jo hyvin lähellä 400:aa F1-kisalähtöä kun erinäisin määritelmin tällä hetkellä ennen Austinia tänä vuonna Alonsolla on 395-398 F1-kisalähtöä takanaan urallaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
10.9 viime vuonna arvuuteltiin eräitä F1:n mielenkiintoisimpia eroja suhteessa paalupaikkamiehen ja kakkosruudun miehen väliltä eri kisoihin.

Tässä listaa eräistä aikaeroista sellaisinaan siis eri kisoihin eri vuosilta 27:n suurimman sellaisen eron osalta tavallaan lajissa eli joillakin vanhempien aikojen valtavillakin radoilla erot saattoivat ja ehkä olivat pieniä, mutta vain ihan kärjessä sinänsä ajatellen ja tässä olisi lista:

1. Nigel Mansell vuoden 1992 Silverstonessa (2,430 sekuntia.)

2. Alain Prost vuoden 1983 Paul Ricardissa (2,387 sekuntia.)

3. Juan Manuel Fangio vuoden 1950 Monacossa (2,359 sekuntia.)

4. Juan Manuel Fangio vuoden 1956 Buenos Airesissa (2,146 sekuntia.)

5. Jacky Ickx vuoden 1968 Nürburgringillä (2,004 sekuntia.)

6. Nigel Mansell vuoden 1992 Spa-Francorchampsissa (1,988 sekuntia.)

7. Alberto Ascari vuoden 1952 Zandvoortissa (1,972 sekuntia)

8. Jacques Villeneuve vuoden 1997 Melbournessa (1,963 sekuntia.)

9. Juan Manuel Fangio vuoden 1956 Spa-Francorchampsissa (1,962 sekuntia.)

10. Mario Andretti vuoden 1977 Zolderissa (1,819 sekuntia.)

11. Chris Amon vuoden 1968 Spa-Francorchampsissa (1,774 sekuntia.)

12. Ayrton Senna vuoden 1989 Suzukassa (1,765 sekuntia.)

13. Juan Manuel Fangio vuoden 1957 Pescarassa (1,728 sekuntia.)

14. Ayrton Senna vuoden 1988 Monacossa (1,699 sekuntia.)

15. Nico Rosberg vuoden 2014 Silverstonessa (1,692 sekuntia.)

16. Stirling Moss vuoden 1959 Sebringissä (1,667 sekuntia.)

17. Jim Clark vuoden 1967 Nürburgringillä (1,666 sekuntia.)

18. Stirling Moss vuoden 1960 Buenos Airesissa (1,651 sekuntia.)

19. Giancarlo Fisichella vuoden 2005 Melbournessa (1,636 sekuntia.)

20. Stirling Moss vuoden 1959 Monsanto Parkissa (1,627 sekuntia.)

21. Juan Manuel Fangio vuoden 1953 Bremgartenissa (1,624 sekuntia.)

22. Ayrton Senna vuoden 1991 Hungaroringissä (1,618 sekuntia.)

23. Nigel Mansell vuoden 1992 Interlagosissa (1.573 sekuntia.)

24. Alain Prost vuoden 1993 Interlagosissa (1,570 sekuntia.)

25. Ayrton Senna vuoden 1989 Phoenixissa (1,564 sekuntia.)

26. Lewis Hamilton vuoden 2020 Red Bull Ringissä (1,534 sekuntia.)

27. Teo Fabi vuoden 1985 Nürburgringillä (1,533 sekuntia.)

Sellaisia eroja siis ja siitähän ne välillä vain venähtivät tilanteista riippuen varsin mittaviin lukemiin. Vuosien 1950-1960 Indy 500-kisoja F1-kalenterissa en tähän joukkoon laskenut tällä erää ainakaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
11.9 mennessä viime vuonna ja tietenkin viime vuoden Monzan jälkeen Fernando Alonso oli F1:n ensimmäinen kuljettaja koskaan jonka uran kokonaismääräinen F1-kierrosten määrä hyväksyttävästi ajettuina sellaisina ja suoritettuina yhtä sellaisena oli kasvanut kaikkiaan 20 000 kappaleeseen ja siitä ajettuun F1-kierrokseen asti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
17.9 viime vuonna Singaporen kisan jälkeen oli kulunut siis 305 päivää siitä milloin joku muu kuin Red Bullin talli tai sen kuljettajat Max Verstappen ja Sergio 'Checo' Perez olisivat voittaneet F1-kisoja.

Kunnian väliaikaisesti pysäyttää hetkeksi nk. Formula Verstappen-sarjan jyräyksen viime vuonna sai Carlos Sainz Junior melkoisten vaiheiden jälkeen ja kun George Russell kolaroi sitten itsensä ennen ruutulippua sijalle 16 itsensä lopputuloksiin keskeyttämisestään huolimatta.

Siihen hetkeksi aikaa loppui kaikkien peräkkäisten suurvoittoennätysten hankinnat viime vuonna niin Verstappenilta kuin Red Bullilta.

Liam Lawson sai itselleen uran ensipisteet yhtä ensimmäisessä F1-kisassaan ensimmäisenä muuten Singaporessa debyyttinsä suorittaneena kuljettajana hyötyen tosin väistämättömästi erinäisistä kisan viime hetken tapahtumista kuten myös Yuki Tsunodan kisan menemisestä pilalle täysin jo heti alkumetreillä kisaa kun koko viikonloppukin osin meni jo valmiiksi penkin alle huonon aika-ajon takia ja taidettiinpa Tsunoda vielä kolaroidakin pois kisasta vailla omaa syytään.

Lawson tätä vasten on kieltämättä vähän turhan ylihehkutettu tapaus ja parempi tietysti olisi tulla suoritetta vähän muulla tavoin ja mielellään ehkä vasta vähän vaikeamman jakson jälkeen niin ei nousisi maine päähän ja jatkuisi koko ajan täysin naurettava mahdollinen Tsunodan syyttely sen joka asiasta mitä vain löytyy.

Nyt tosin tulisipa sitten ongelmia toisaalta myös Lawsonille (Kunhan ei ihan ala de Vriesin ja Sargeantin polkuja vaeltamaan.) niin ne toisaalta ovat osa oppivuotta.

Toisaalta taas sitten on mielenkiintoista vain nähdä ne jatkuvat paineet ja mahdollisen herjailun alku myös Lawsonille ehkä ensi vuonna sitten mikäli edes loppuvuoden ajojenkaan ajan annetaan pojan olla rauhassa.

Vai onko niin, että taas kerran F1-maailma varsinkin nykypäivän median valokeilassa osoittaa harvinaislaatuisen tekopyhyytensä määrässä mille en kuvottavuudessaan ajoittain viitsi edes keksiä selitystä?

Sen näkee sitten ja parempi on muistaa nekin asiat sitten mikäli nuoriherra Lawsonille asiat sitten menevät huonommin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
17.9 viime vuonna tosiaan Red Bullin ylivoima lajissa päättyi hetkeksi, mutta jatkoa odotettiin seuraavan vähän tämän jälkeen vähemmän yllättäen.

Red Bullin muodostamaa tylsyyttä Max Verstappenin ylivoimalla manailtiin taas kerran, mutta toisaalta eihän se ollut lähimainkaan yhtäjaksoisesti edes pahin ylivoima sinänsä lajissa.

Ei ainakaan puhtaissa päivissä mitaten vaikkakin kieltämättä hyvin pitkä MM-kalenteri sai sitten monet väsymään kisojen katsomiseen ja odottamaan jo silloista ensi vuotta eli tätä nyt kulunutta vuotta.

Puhtaissa päivissä mitaten Ferrarin ja Alberto Ascarin valtakausi kesti 28.10.1951-13.9.1953 välisenä aikana 686 vuorokautta. Mikäli vielä Indy 500:n kisat laskisi vuosilta 1952 ja 1953 päälle niin siihen tulisi vielä mittava lisä ikään kuin lisäksi päälle.

Osin tietysti myös sen lyhentäen ei olisi ollut enää niin kaukana tuokaan hallintaennätys sinänsä mietittynä nykypäivään ajatellen.

Tai juurikin viime vuoden tilanteeseen nähden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
17.9 viime vuonna tosiaan pohdittiin myös Max Verstappenin vaikeuksia aina Singaporessa ja tähän päiväänkään mennessä Verstappen ei ole onnistunut voittamaan urallaan Singaporessa.

Muualla kyllä senkin edestä.

Verstappen ei aina oikein hirveän paljon ollut vielä viime vuoteen mennessä edes ikinä johtanut kisoja Singaporessa.

Vuonna 2019 itse asiassa ja yleensäkin eräässä vaiheessa ajatellen jopa muuan Antonio Giovinazzi oli johtanut F1-kisaa enemmän Singaporessa kuin mitä itse Verstappen oli johtanutkaan!

Tosin Giovinazzin osalta ne johtokierrokset neljän kierroksen ajaksi kun kerrankin Sauberin tai tuolloin myös Alfa Romeon varikkotaktisilla päättäjillä riitti rohkeus tehdä noin pelkuroinnin sijaan jäivätkin häneltä F1-uran ainoiksi johtokierroksiksi.

Ja eihän Giovinazzin ura ole sinänsä välttämättä ohi tai ei olisi mikäli yhtä välttämättä vain olisi paikkoja, mutta ei vain ole ja kun joskus meni huonosti ajot muun muassa veteraani Kimi Räikköstäkin vastaan niin sekin sitten vielä kanssa painoi päälle kun kisasopimus jäi saamatta enää Sauberille tai tuossa vaiheessa Alfa Romeon nimellä osin kulkeneeseen talliin tai ikävä kyllä muuallekaan.

Tosin Giovinazzi kaikkea herjailuaan vasten on silti kuulunut Ferrarin testimiehistöön ja on silloin tällöin Ferrarin luvalla testannut muissakin talleissa ja ollut ainakin hätätapauksena tai yksittäisesti ehdolla ainakin erinäisiä Ferrarin moottoreita käyttävien tallien kuljettajaksi.

Giovinazzi on muutenkin vasta 30-vuotias ja täyttää tänä vuonna 31 vuotta.

Mikäli ura todella jäisi jo kolmen vuoden takaiseen päätöskisaan Abu Dhabissa niin kaikki olisi sitten ollut ohi jo 28-vuotiaana ja ennen pitkää 29 vuotta täyttäneenä.

Lajiin tosin muutenkin vähän rikkonaisesti Giovinazzi pääsi mukaan vasta 23-vuotiaana ja 24 vuotta täyttävänä ennen pitkää vuodeksi 2017 välillä murheellisesti välivuosia sivussa viettäen enintään pelkästään testauspuolella.

Ei sekään voinut aina olla vaikuttamatta ajosuorituksiin ja niiden tasoon.

Testimiehenä toki tosiaan on ollut melko usein sinänsä lahjakkaana ja kiitosta saaneena ja on yhä pääsääntöisesti Ferrarille, mutta myös Haasia on testannut ja samoin näiden ulkopuolella promootiomielessä tai yksittäisesti Ferrarin luvalla Alpineakin.

Viimeinen näkyvämpi F1-viikonloppu kuitenkin testaajanakin oli perjantaiajoissa toissa vuonna Monzassa ja Austinissa Haasilla.

Mahdollisesti toki kielteisesti arvellen Giovinazzin kohtalo voi olla myös kuin Luca Badoerilla ja Giancarlo Fisichellalla, että he pääsivät Ferrarille ja välillä ajamaankin ja siitä sitten ylentyen testauspäälliköksikin.

Urat heillä tosin silloin olivat ohi ja vielä veteraani-ikäisinä.

Lisäksi heidänkin saamiinsa herjoihin nähden Badoer ja Fisichella saivat kuitenkin edes oikeasti olla La Famiglian kisakuskeja siinä missä sitten ei taida Giovinazzi saada tuota unelmaa toteuttaakseen sitten millään.

Tai melkoisen suuri ihme on jos saa!

Muutoin onkin sitten ehkä verraten harvinaisen nuori testauspäällikkö Giovinazzi sitten La Famiglialla jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
18.9 viime vuonna ennen Suzukaa Martin Brundlen arveltiin jäävän syrjään viimeinkin erään murheellisen ennätyksen haltijana F1:ssä.

Hän nimittäin piti hallussaan siinä sitä, että mikäli hän ei sitten urallaan johtanut jotakin aivan pienen, pienen hetkeä ohimennen esimerkiksi kärkikuskien ohitustilanteiden tai vastaavien yhteydessä tai kuten myös varikkokäyntien yhteydessä niin hän oli ajanut lajissa eniten F1-kisoja koskaan niitä johtamatta kierrostakaan!

Kevin Magnussenin arveltiin ohittavan hänet silloisesti miettien kahden kilpailun sisällä siitä hetkestä kuten hän sitten ohittikin.

Tosin Magnussen on urallaan johtanut F1:ssä pienoiskilpailua toissa vuoden ja silloisen viime vuoden Interlagosissa.

Toisaalta ei kuitenkaan varsinaista pääkilpailua sunnuntaisin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
18.9 mennessä viime vuonna kun mietittiin sitä, että millainen aika toisinaan oli jonkun tietyn tallin palaamisesta lajiin niin kovin, kovin pitkän ajan jälkeen niin tavallaan pisin paluu?

Vastaus siihen tuntui olevan Mercedes-Benzin paluu lajiin.

Huhuista huolimatta lopulta vuoden 1955 Monzan voitosta ennen vuoden 2010 kauden avauskilpailua F1:ssä saatiin odottaa Mersun paluuta vuorokausissa mitattuna 19 908 vuorokautta!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
18.9 mennessä kun Singaporen kisan jälkitunnelmia mietittiin viime vuonna niin se olikin ensimmäinen kisa sitten silloisen edellisvuoden ja nykyhetkessä puhuen toissa vuoden Interlagosin kisan milloin kumpikaan Red Bullin kuljettaja ei ollut johtanut lopulta kierrostakaan sellaista jo todettua kilpailua.

Tosin toisessa näistä kisoista johtoon ja ehkä voittoon olisi päästy mikäli vain turva-auto olisi tullut radalla eri aikaan kuin tuli ja kun ero muutoin järkevästi suhteessa Esteban Oconiin olisi ollut pienempi järkevästi ohitusta varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
22.9 mennessä viime vuonna Nico Hülkenbergin uran sanottiin olevan elinvoimainen, mutta myös ristiriitainen ja pettymyksiä täynnä F1:ssä.

Kuvaavaa oli sekin tyrmistyttävänä, että Hülkenbergillä oli siinä vaiheessa urallaan yhtä paljon kisoja ajettuna voitotta kuin mitä sitten vertailuksi Lewis Hamiltonilla oli yhtä paljon pelkästään palkintoja jo siis Hülkenbergin uran kisamäärien verran!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
24.9 mennessä viime vuonna Suzukan kilpailussa Oscar Piastri sai uransa ensimmäisen F1-kisan palkintosijan haltuun.

Piastri oli samalla ensimmäinen uusi palkintomies lajissa silloiseen edeltävään 47:ään osakilpailuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15020
24.9 mennessä viime vuonna Max Verstappen oli varmistamassa lopullisesti maailmanmestaruuden jonka hän todennäköisesti olisi saanut jo aiemmin ilman Singaporen viikonlopun vaikeuksiaan viime vuonna.

Verstappen nimittäin pystyi varmistamaan maailmanmestaruuden jo Qatarin Losailissa/Lusailissa ja mikäli hän olisi näin tehnyt kuten lopulta teki niin hän on siis nyt ollut tasoissa näihin päiviin asti aikaisimman mestaruuden varmistamisen kanssa yhdessa Michael Schumacherin vuoden 2002 vastaavan mestaruuden kanssa.

Pelkkä Losailin/Lusailin pienoiskilpailun lopputuloskin mestaruuteen pystyi riittämään.

Verstappenin ei tarvinnut olla kuin kuudes ja parempi tai pisteettömäksi jääden mahdollisesti erittäin harvinaisella keskeytyksellä Verstappenille tapahtuen ei Sergio 'Checo' Perezin tarvinnut olla kuin neljäs tai huonompi mestaruuden varmistumiseen Verstappenille.

Näin myös kävi ja samalla se oli ensimmäinen silloisesti 40 vuoteen lauantaipäivänä varmistettu maailmanmestaruus kun Maxin appiukko Nelson 'Piruetti' Piquet voitti maailmanmestaruuden lauantaikisan yhteydessä Kyalamissa 1983 kunnolla ajaen ja silloisesti 36 vuoteen tietysti muutoin muun muassa Piquet voitti maailmanmestaruuden kun varmistui, että Nigel Mansell ei voi ajaa Suzukassa tai Adelaidessa vuoden 1987 vastaavan yhteydessä.

Toki kaikki oli Pereziä vastaan muutenkin mitä enää ohuen ohueen MM-kilvan voittomahdollisuuteen tuli.

Vaikka Verstappen olisi jäänyt pisteittä tai keskeyttänyt ja Perez olisi ottanut täyden voiton niin Losailin/Lusailin viikonlopun pääkisassa siitä huolimatta Verstappenille mestaruuden varmistumiseen olisi riittänyt tuossa tapauksessa yksinkertaisesti kasipaikka tai parempi ja melko paljon siinäkin tapauksessa Perezin olisi pitänyt yrittää saada pisteitä mieluusti voittaen, että edes vähäisesti vielä olisi voinut Verstappenin mestaruusjuhlia siirtää eteenpäin.

Vertailuksi Miamin kisan jälkeen Perezillä oli viime kaudella ollut ennen tuota kohtalon ratkaisukisaa siis Qatarissa ollut siihen mennessä vaivaiset viisi palkintosijoitusta niiden olematta millään tapaa edes joskus kisavoittoja.

Viisi palkintoa oli yhtä paljon kuin miten Lando Norris ja Lewis Hamilton olivat onnistuneet saamaan aikaan Hamiltonin myös tietyllä tapaa silloin murheellisesta alamäestä huolimatta.

Joskin mikään Lewisin alamäki viime vuonna ja tuon hetken mukaisena silloisena ajankohtaisena vuotena ei vain voinut päästä surkeudessaan toissa vuoden eli tuon tapahtuma-ajan viime vuoden alun tasolle ja etenkin Barcelonan melkein jo Nigel Mansell-tyyliseen auton ajamiseen varikolle keskeyttäen käytännön lopettamiseen kelvottoman auton vuoksi silloisin miettein ja mitoin!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös