"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
24.9 mennessä viime vuonna Max Verstappen rikkoi jälleen ennätyksen mitä tuli yhteen Michael Schumacherin hallinnoimista sellaisista.

Nyt uusiksi silloin meni suorien paalulta voitettujen kisojen yhtämittainen ennätys eli 13 kertaa oli jo kaudella näin tapahtunut edes kerran kun Schumin valtakausilla parhaimmillaan näin kävi vain 12 kertaa.

Ylipäänsä edellinen kilpailu mitä Verstappen ei jollakin tavalla muutenkin paalupaikalta lähteneenä järkevästi ollut ajamalla ajaen vaikeuksia ilman kyennyt voittamaan oli tapahtunut silloisen edeltävän vuoden eli nykyään miettien siis toissa vuoden Red Bull Ringillä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
24.9 mennessä viime vuonna Max Verstappenin osalta puhuen hänellä oli myös vähiten sellainen määrä kisoja joilta lähtiessään paalupaikalta hän ei olisi kyennyt voittamaan.

Vain viisi kertaa uran silloisesta 29:stä paalupaikasta hän ei ollut kyennyt kääntämään siitä itselleen voittoa ja se tarkoitti 17,24 % todennäköisyyttä näin käydäkseen.

Mielenkiintoisesti kolmen muun kuljettajan todennäköisyysprosentti oli huvittavan tasainen silloin kun he eivät onnistuneet paalupaikkaa voitokseen kääntämään:

He olivat Emerson 'Emmo' Fittipaldi, Tony Brooks ja Jody Scheckter.

'Emmo' ei kyennyt kahdesti uransa vain kuutta paalupaikkaa vasten kääntämään niitä voitoiksi kun paalulta pääsi lähtemään, Tony Brooks ei kyennyt kerran uransa vain kolmea paalupaikkaa vasten kääntämään sitä tiettyä kisaa voitoksi ja näin oli käynyt myös Jody Scheckterille.

Toisaalta myös Charles Leclercin tilastoennätys oli synkkä jo silloin:

Hänellä oli 20 paalupaikkaa lajissa tuohon mennessäkin viime vuonna, mutta vain neljä voittoa sillä mitalla ajatellen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
24.9 viime vuonna Suzukassa Oscar Piastri oli lajin uusin palkintomies sitten Zandvoortin vuoden 2021 kisan eli kolme vuotta sitten kun juuri ennen Zandvoortia 2021 Spa-Francorchampsin vuoden 2021 farssin yhteydessä oltiin nähty uusi palkintomies lajissa eli silloin Williams-tallin George Russell.

Pitkältä tuntunut odotus, mutta ei silloin niin pitkä toisin kuin vaikkapa Monzan vuoden 2008 kisan ja Melbournen vuoden 2011 kisan välillä.

Silloin tosiaan Sebastian Vettel oli uusin lajin palkintomies ja voittaja ja jälkimmäisessä Vitali Petrov oli lajin uusin palkintomies.

Myöhemmin Russell sai ilman farssimaisia oloja kunnon uran ensipalkinnon sitten jo Melbournessa 2022 eli silloisena viime vuotena ja nykyisin ajatellen toissa vuotena.

Muita erikoisia palkintomiehiä tietenkin uusina sellaisina oli Esteban Oconin ensipalkintokisa vuoden 2020 Sakhirissa erinäisten lisäkisojen yhteydessä korona-aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
25.9 viime vuonna juhlittiin tai muisteltiin jälleen Suomen Keke Rosbergin maailmanmestaruutta vuodelta 1982.

Suomalaisittain tärkeää ja hienoa oli edelleen myös Kimi Räikkösen maailmanmestaruus vuodelta 2007 Ferrarilla.

Yleensäkin sitten Jody Scheckterin ja vuoden 1979 maailmanmestaruuden jälkeen La Famiglialla on ollut vain kaksi eri kuljettajaa maailmanmestarina toisen näistä ollessa moninkertainen ja hetken aikaa eli sen 40 sekuntia kestäneen ajan verran oli La Famiglialla kolmekin maailmanmestaria ennen kuin sitten Felipe Massan, Brasilian ja Globo TV:n selostajien kauhuksi ja nolaukseksi kesken jo alkaneiden ja kaivattujen voitonjuhlien maailmanmestari olikin McLarenin Lewis Hamilton vuodeksi 2008!

Tilanne on siis sama 45 vuotta Scheckterin mestaruuden jälkeen nykyäänkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
Ferrarilla toden totta on siis ollut melkoisen synkkää mestaruuksien osalta siis ajatellen näihin päiviin tullen.

Seuraava kuljettajien mestaruus täytyy saavuttaa vuoteen 2028 mennessä tai muussa tapauksessa mahdollisesti Kimi Räikkösen vuoden 2007 mestaruuden jälkeinen voitottomuusputki mestaruuksissa nimenomaan kuljettajapuolella tulee olemaan pisin.

Ja mikäli Felipe Massan 40 sekunnin mestaruus olisi jäänyt voimaan pidempänä ja varmistuneena ja kuin muutoin toteutuneesti niin siinä tapauksessa kaiken tapahduttua kuin kävi onnellisemmin toki Brasiliaan ja Globo TV:lle niin siinä tapauksessa vuoden 2008 jälkeen saavutuspakko enimmäisrajana olisi siirtynyt vuoteen 2029.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
28.9 viime vuonna päiviteltiin ja pahoiteltiin Ferrarin vaikeaa taivalta mestaruuksien harvinaisuudesta puhuen.

Etenkin mikäli ajateltiin erilaisia kuljettajia kohtaan niitä saavuttavana.

Vuodesta 1979 eteenpäin olleet jutut La Famiglialta ovat olleet tuttuja siinä mitä kovin vähäisiin mestaruuksiin tuleekaan saavutuksina kuljettajapuolella ainakaan vaihtelevuuden suhteen.

Toisaalta myös vuodet 1966-1978 liittäen perään ja koko jatkona vuodesta 1966 alkaen näihin päiviin vuosiväliltä puhuen silloisena 57 vuotena ja nykyään viimeisenä 58 vuotena vaikutus on tyrmäävä:

Tuosta vuodesta eteenpäin eli 1966 kun tuli lajiin 3-litran tai enemmän olleiden litramäärien moottorien tilavuuden sääntö enemmän tai vähemmän pysyvästi voimaan jääden niin La Famiglialla on ollut kaikkiaan vain vielä liitosten jälkeenkin pelkät 4 kappaletta eri kuljettajia maailmanmestareina eli murheellisen vähän kaikkiaan!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
Aikanaan Nigel Mansell oli kovin ihmeissään ja sinänsä kovin tyytymätön Ferrarilla ollessaan ja sinne tullessaan etenkin vuoden 1989 F1-kauteen valmistuen.

Hän oli toki tyytyväinen siitä ja hämmästynyt, että Ferrarin oma puoliautomaattisen vaihdelaatikon ohjelma oli niin hirvittävän paljon pidemmällä kuin mitä Williamsin oma vastaava oli ikinä ollutkaan hänen siellä ajaessa eli käytännössä jo valmis kisakäyttöönkin.

Mansell kuitenkin aluksi ei vain voinut ymmärtää laitteen käytettävyyttä kisoissa kun hänen mielestään liian automaattinen tai edes puoliautomaattinen vaihteisto kilpa-autossa aiheuttaisi vain turhia ylikuumenemisia tai muita koneiston huolia itsestään vaihtavan vaihdelaatikon osalta.

Mansellin mukaan kummalista oli se, että miksi mutkaan ei vain voinut ajaa valitsemallaan vaihteella sittemmin totutusti vauhtiinsa vaikuttaen sitä säätäen?

Siinä olikin sitten ihmettelyä.

Ja sitäkin enemmän karmeita määriä teknisiä vikoja vuoden 1989 alettua ja edetessä kunnolla.

Toisaalta Mansell myös hylättiin kauden kisoissa kaksi kertaa ja toisella niistä ennen kuin se oli alkanutkaan yhdessä Alessandro Sandro Nanninin kanssa Montrealissa 1989!

Lisäksi Mansell oli vielä kilpailukiellossa Jerezissä 1989 Estorilin 1989 kolarista ja mustan lipun noudattamattomuudesta johtuen.

Mansell kuitenkin vastoin jopa omia odotuksiaan uskomattomasti pystyi voittamaan Rio de Janeirossa 1989 sen kauden avausosakilpailun puoliautomaattisen vaihdelaatikon omaavalla autolla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
Keke Rosbergilla ja Roberto 'Pupo' Morenolla oli mielenkiintoisesti urallaan ainakin kerran niin, että heillä oli hieman nololta kuulostava ja silti samalla yllättävänkin tavallinen syy keskeyttää kisa.

Heidän on sanottu usein keskeyttäneen muun muassa Zolderissa 1981 ja Hungaroringillä 1995 vaihdelaatikkovikaan.

Mielenkiintoisesti puhuen kuitenkin koskaan näillä kahdella kuljettajalla ei ollut heidän huonoissa Fittipaldin tai Fortin autossa varsinaisesti mitään vikaa heidän vaihdelaatikossaan ennen keskeytyshetkeä.

Yksinkertaisesti heidän käteensä jäi kesken ajon kirjaimellisesti murtunut/katkennut vaihdekeppi!

Ja Suomessa sitten aikanaan kuvailtiin tasollaan, että Kekeltä katkesi keppi...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
1.10 viime vuonna oli siihen mennessä siis Oscar Piastri saanut palkintosijoituksen ensi kerran urallaan.

Samalla Piastri on ensimmäinen nk. Millenialisti palkintokorokkeella F1-historiassa.

Samalla ei edes vuonna 2000 syntyneenä vaan vuonna 2001 syntyneenä.

Yuki Tsunoda olisi tietenkin vuonna 2000 syntynyt kuljettaja siis tietenkin ihan ensimmäisenä nk. Millenialistina F1-kisoissa muutenkin kisakuljettajana ja Logan Sargeant oli ja sikäli kun ura ei jatku enää joskus edes vaikka yksittäiskisojenkaan muodossa niin oli täpärästi 31.12.2000 syntynyt kuljettaja juuri sitten sille vuodelle.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
1.10 viime vuonna mietittiin myös sitä, että ketkä oikein olisivat olleet viime vuonna tai ihan vaikka tällekin vuodelle siis nuorimmat ja jonain päivänä ehkä viimeiset 1990-luvun kuljettajat lajissa sitten joskus?

Ellei ihmeittä vielä lajiin tule vaikkapa jotain sitten jo menettelevän vanhana debytoivaa ja 1990-luvulla syntynyttä kaveria joskus ajamaan toki nuoriakaan loppupäätä tuota vuosikymmentä syntyneitä unohtamatta niin muut nuorimmat ovat nämä miehet ainakin viime vuoden pohjalta nykyäänkin ajavina:

Lando Norris

Lance Stroll

George Russell

Charles Leclerc

Max Verstappen

Joukon nuorin on siis Norris ja vanhin Verstappen sen vajaan kahden ja melkein kolmen vuoden sisällä.

Norris kun on syntynyt 13.11.1999.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
Stirling Mossilla oli aikanaan urallaan 529 kappaletta merkittävää moottoriurheilukilpailua monissa eri kilpa-autoiluluokissa.

Määrä kasvaisi suuremmaksi mikäli kaikki erinäiset muut lajit joko ennen vuotta 1962 tai vuoden 1962 jälkeen ottaisi hänen urallaan huomioon.

Moss kun ajoi uransa aikana myös rallia, trialia ja erinäisiä rallicrossin ja mäkiautokilpailujen tapaisia autourheiluluokkia.

Merkittävä merkkimies sinänsä lajiin kuin lajiin oli Moss.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
6.10 viime vuonna siihen mennessä Max Verstappenilla oli jälleen mahdollisuus tehdä historiaa Qatarissa Losailia/Lusailia ajatellen:

Hän olisi voinut olla jo lajin toiseksi eniten eri radoilla voittanut kuljettaja ja oli yhdessä ja tasapelissä Michael Schumacherin kanssa.

Lewis Hamilton oli voittanut siis 31 eri radalla ja Max yhdessä Schumin kanssa olivat siis voittaneet jo 22 eri radalla kisan.

Las Vegasin kisa oli myös silloin toinen mahdollisuus kuten myös kokonaan uusi rata kalenterissa kaikille uutena.

Mikäli näin olisi käynyt niin sitten tilanne olisi ollut seuraava:

Hamiltonilla olisi ollut 31 eri radan voittoa, mutta erinäisiä yksittäiskisojen voittoja olisi ollut Verstappenilla jo peräti 26 kappaleen verran kun siis kisanimikkeinä arvioitiin.

Lajin 70-Vuotisjuhlakilpailu, Steiermarkin/Styrian Grand Prix ja Mexico Cityn Grand Prix olivat erikoisuuksina erillisinä kisoina tai niiden nimikkeinä pidettyjä kilpailuja kuitenkin samoilla radoilla ajatellen.

Schumi olisi pitänyt tietenkin voittojuttunsa eri radoilta vaikka eri Euroopan Grand Prixit olivat hieman eriarvoisuutta luomassa asiaan.

Ennen pitkää Verstappen voitti niin Losailin/Lusailin, Las Vegasin kisan uuden tulemisen kuin myös Interlagosin kilpailun omalla erikoisella kilpailunimikkeellään eli Sao Paulon Grand Prixinä ajatellen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
6.10 viime vuonna mietittiin myös sitä, että miten paljon F1-kalenteriin oli tullut muutoksia sen jälkeen uusien kisojen muodossa kun Lewis Hamilton ja Max Verstappen tulivat lajiin ja kun Michael Schumacher lopullisesti lopetti uransa?

Lewisin uran alusta lähtien seuraavat kisat olivat tulleet hänen aikanaan uusina ja myöhemmin tutuiksi:

(Valencia, Marina Bay, Yas Marina/Abu Dhabi, Yeongam, Buddh Circuit, COTA/Austin, Sochi, Baku, Mugello, Algarve/Portimao, Losail/Lusail, Jeddah-Corniche ja Miami.)

Yhteensä 13 uutta rataa ja kun Las Vegasin uuden tulemisen kisan liitti päälle niin se oli jo 14:sta uusi rata.

Maxin uran alusta alkaen hän on ollut jokaisella uudella radalla viimeistään Bakusta eteenpäin ajatellen kuten myös Las Vegasissa.

Michaelin uran lopulliseen loppuun mennessä hän ajoi kaikilla noilla radoilla paitsi seitsemällä viimeiseksi mainitulla radalla.

Toisaalta poikkeuksena niin Schumi kuin Verstappen eivät ehtineet molemmat ajaa Sochissa sellaisenaan kohdaten ja suhteessa ei myöskään ehtinyt Lewisin kanssa kisailla Max siis.

Red Bull Ring, Mexico City ja Imola olivat sellaisia kisoja millä näin tuon vertailun ulkopuolella Schumi ehti ajaa, mutta vain ajalta ennen kuin Lewis ehti niillä koskaan ajaa ja Red Bull Ringin ajon sijaan Schumi ajoi A1-Ringillä. Lisäksi noista puhuen Red Bull Ring ja Imola palasivat kunnolla isommin lajiin kun Schumi lopetti lopullisesti ajonsa.

Fuji, Paul Ricard ja Zandvoort ovat myös palanneet sellaisina kisoja millä näin tuon vertailun ulkopuolella ne ehtivät palata kalenteriin, mutta Schumi ei ehtinyt niillä radoilla koskaan ajaa edes mitenkään muillakaan tapaa aiemminkaan nk. Ensimmäisellä Urallaankaan.

Lähimpänä hän oli aina ajaa Paul Ricardissa tavallaan ja mikäli sitä olisi koskaan pidetty vaikka Euroopan Grand Prixinä ja tämän lisäksi Fujissa, mutta Fujin kisat pidettiin Schumin uran ollessa vuosina 2007-2009 tauolla ja kun tietysti Fuji menetti oman kisalupansa sopimuksen Suzukalle vastoin puheita vuodesta 2009 eteenpäin.

Alkuperäisellä sopimuksella pisimmillään olisi Fujin kisa voitu ajaa vielä vuonna 2010 ennen muutoksia ja sille Schumi olisi ehtinyt ikään kuin tapahtuneen historian pohjalta puhuen!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
6.10 viime vuonna pohdittiin tietenkin Michael Schumacherin uraa ja ennen kaikkea menestyksekästä käytännön nk. Ensimmäistä Uraa.

Ainoat radat millä Schumi ei vain voittanut ei sitten millään joko kisavähyyteen tai muuhun erikoisuuteen nähden olivat Australian Adelaide ja Turkin Istanbul.

Muilla radoilla sitten voittoja riitti useimmiten edes kerran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
6.10 viime vuonna Sergio 'Checo' Perezille tuli jo kahdeksas perättäinen kerta kun hän oli aika-ajoista puhuen kymmenen parhaan kärjen ulkopuolella oletettavia kisapaikkoja ratkottaessa.

Se ei ollut hyvä juttu Perezille silloin eikä aina aika-ajot ole olleet jatkoonkaan hänelle hyviä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
Aikanaan John 'Belfastin Tiikeri' Watsonille ei vain oikein Viralliset Harjoitukset tuntuneet oikein sujuvan.

Ei ainakaan mestaruutta lähimpänä olleena vuotena 1982.

MM-kilvassa hänellä lopulta Keke Rosbergin voitettua mestaruuden oli tasapisteet Didier Pironin kanssa, mutta hän jäi MM-kilvan kolmoseksi tavallaan tasapelissä kun Pironilta löytyi kauden mittaan enemmän kerättyjä nelospaikkoja kuin Watsonilta.

Watsonille itsessään tosiaan kompastuskivi oli ylittämättömästi toki McLarenin ja Michelinin rengaskäytöstä huolimatta niiden toimimattomuus Virallisia Harjoituksia koskien.

Sunnuntain tai tilanteen mukaan lauantain kilpailuihin silloin Watson ei Imolan kokonaan poissa oloa huomioimatta koskaan ollut koko ihmeellisenä vuonna 1982 lähtöruudukon kymmenen parhaan kuljettajan joukossa kuin kolme kertaa koko kaudella.

Eli hän lähti kerran kuutosruudusta kisaan ja pari muuta kertaa ruudusta 9.

Toki välillä oli pakko tunnustaa turbojen paremmuus useimmiten eturivissä ja väistämättömästi Watson sai joskus myös siitä, että turbojen eliniäksi vuonna 1982 sanottiin niiden mitan olevan sen 20 kierrosta ennen kuin kone joko vaurioituisi tai räjähtäisi näyttävästi liekkeihin lopettaen sitten turbokuskien ajot kisoissa.

Ehkä ihan niin tiukkaa määritelmä ei ollut, mutta jotain sinne päin niin aina sanottiin olevan ja joskus kone laukesi vähemmästäkin kuin vain 20 kierroksen sisään kilpailun lähdöstä.

Kaikesta tästä huolimatta ja kovaakin arvostelua vasten toisinaan Watson pakotti MM-kilvan ratkaisun aina Las Vegasiin 1982 asti missä Suomen Keijo Keke Rosberg oli kuin olikin maailmanmestari!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
40 vuotta sitten aina välillä harmiteltiin toisinaan sitä, että minkä ihmeen takia Lauda sitten voittaa maailmanmestaruuden eläkkeeltä palaavana?

Toisaalta taas sitten aina välillä se tuntuu enemmän olevan tilastollinen ja nuoremman sukupolven ongelma pitää Laudaa vuoden 1984 maailmanmestarina.

Kausi ja Laudan viimeinen maailmanmestaruus toki McLaren-ylivoiman keskellä oli mielenkiintoinen tapaus.

Etenkin kun Lauda ei koskaan paalupaikkaa saanut kauden kisoissa, Virallisissa Harjoituksissa hän oli aina Alain Prostin takana paitsi Dallasissa sunnuntain tai tarpeen mukaan lauantainkin kilpailuja ajatellen ja yleensäkin keskiverto lähtöruutu Laudalle kauden kisoissa oli joko seiskaruutu tai kasiruutu!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
7.10 viime vuonna ajatellen Max Verstappen oli jälleen maailmanmestari.

Sergio 'Checo' Perezin keskeytys omalla tavallaan pienoiskilpailussa varmisti mestaruuden Verstappenille.

Tilanne oli sellaisenaan ensimmäinen keskeytyksellä mestaruushaastajalle ratkaisuna sitten vuoden 1998.

1990-luvulla vuoden 1998 lisäksi toki tällainen kuvailtu tapahtuma oli käynyt toteen vuosina 1990, 1991, 1994 ja 1996 ennen vuotta 1998.

Ja sen jälkeen pitkää, pitkää taukoa ennen viime vuotta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
9.10 viime vuonna kaikkia erilaisia urallaan ajettuja ratoja kohti kaikissa muodoissaan olivat siis siinä vaiheessa niitä voittaneet seuraavasti Lewis Hamilton, Max Verstappen ja Michael Schumacher kun erottelut tulevat tähän alle nk. Ranskalaisin Viivoin:

- Hamilton oli voittanut 31 kappaletta niitä 37:stä erilaisesta mahdollisesta eli 83,8 % todennäköisyydellä erilaista rataa kohti (Hamilton ei ollut koskaan voittanut siihen mennessä tai myöhemminkään Magny-Coursissa, Miamissa, Buddh Circuitissa, Valenciassa, Yeongamissa ja Zandvoortissa.)

- Verstappen oli voittanut 24 kappaletta niitä 31:stä erilaisesta mahdollisesta eli 77,4 % todennäköisyydellä erilaista rataa kohti (Verstappen ei ollut koskaan voittanut siihen mennessä tai myöhemminkään Istanbulissa, Mugellossa, Nürburgringillä, Portimaossa/Algarvessa, Shanghaissa, Singaporessa ja Sochissa.)

- Schumacher oli voittanut 23 kappaletta niitä 34:stä erilaisesta mahdollisesta eli 67,6 % todennäköisyydellä erilaista rataa kohti (Schumacher ei ollut koskaan voittanut siihen mennessä tai myöhemminkään Yeongamissa, Yas Marinassa/Abu Dhabissa, Valenciassa, Singaporessa, Buddh Circuitilla, Mexico Cityssä, Kyalamissa, Istanbulissa, Doningtonissa, Austinissa ja Adelaidessa.)

Ajankohdasta poiketen myöhemmin Verstappen on voittanut tähän päivään mennessä tämän vuoden Shanghaissa, mutta edelleen muun muassa Singaporen voitto puuttuu joukosta.

Lisäksi Hamilton on voittanut erikoisesti niin Interlagosin kuin kummallisen kisanimityksen kisan eli Sao Paulon Grand Prixin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14708
12.10 viime vuonna tuntui siltä, että Max Verstappen voittaisi yli tuplaten suuremmalla piste-erolla jo varmistuneen maailmanmestaruutensa silloin.

Vanhempina aikoina niin kovin räikeän selviä jyräysmestaruuksia suhteessa MM-kakkostilan pitävään kuljettajaan nähtiin harvoin.

Kuteinkin niinkin saattoi välillä käydä.

Esimerkiksi vuonna 1971 Jackie Stewart vei maailmanmestaruuden 62 MM-pisteellä kun Ruotsin Ronnie Peterson oli toinen 33 MM-pisteellä.

Eli silloin olikin melkein tuplaten eroa näiden välillä puhuen.

Myös vuosina 1955, 1992, 2001 ja 2002 oli melkoisen suuret erot maailmanmestarin ja MM-kilvan kakkostilan miehen välillä.
 
Ylös