"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
Suomi on voittanut F1:ssä paljonkin vuosien ja vuosikymmenten saatossa.

Siltikään Suomi ei ole saavuttanut koskaan Italian maaperällä ajetun F1-kilpailun voittoa.

Ehkä lähimpänä oli tavallaan Imolassa ja Monzassa 1999 Mika Häkkisen johtaessa ja menettäessä pelin voittoineen päivineen tai lopulta edes hyvine ajoineen keskeytykseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
10.8 viime vuonna kun mietittiin erinäisiä muita suurmestareita lajissa ratavaikeuksineen tai maavaikeuksineen voittaa jotakin tiettyä kisaa niin Alain Prost ei koskaan voittanut muun muassa Unkarin Hungaroringin kisaa eikä myöskään Japanin Suzukaa.

Lähellä oli jäädä myös Yhdysvaltain eri osakilpailut koskaan voittamatta ennen sitten Phoenixin kisan voittoa vuonna 1989 ja sitäkin lähempänä vasta uran päätösvuonna eli 1993 Prost voitti Kanadan kilpailun Montrealin radalla,

Vastaavasti Michael Schumacher urallaan voitti kyllä paljon eri kisoja, mutta vähintään kaksi kertaa tai useammin lähtiessään johonkin tiettyyn tunnettuun kilpailuun hän ei koskaan ainoana sellaisena voittanut urallaan ja etenkin vielä silloin nk. Ensimmäisellä Urallaan niin Australian Adelaidea.

Toinen ja hieman happamampi kilpailu reiluudesta tai tallimääräysasioista riippuen oli Itävallan kisat A1-Ringillä.

Viimein ja reilusti Schumi voitti kyllä vuonna 2003 tuon kisan sen historian viimeisenä kisana silloin kun aiemminkin Schumilla oli ollut voittoja, mutta ne perustuivat enemmän tai vähemmän tallimääräyksiin saatuihin etuihin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
10.8 viime vuonna ajateltiin paljon myös Jim Clarkia.

Jim Clark oli monelle ihanne ja näin oli poikavuosiaan viettäneelle Nigel Mansellillekin.

Ikävä kyllä Mansell idolinsa tapaan kärsi yhdestä asiasta:

Mansell ei voittanut koskaan Monacoa ja näin ei sitä itselleen saanut Clarkikaan.

Jim Clark Mansellista poiketen ei vaan ollut voittamatta Monacoa, mutta ei myöskään ollut koskaan edes palkinnoillakaan!

Lähimpänä voitto oli vuonna 1964, mutta tuolloin neljä kierrosta ennen ruutulippua hän keskeytti kärkipaikalta ja silti sai keskeytyksestään huolimatta sijan 4 kilpailun lopputuloksiin.

Mikäli Clark olisi päässyt palkinnoille tai voittanut Monacon kisan vuodeksi 1964 niin hän ei olisi voittanut maailmanmestaruutta toteutuneesti, mutta äärimmäisen lähellä mestaruutta hän olisi ollut etenkin voitolla ja kun tuolloisten MM-kilvan sijoitusten laskemisen tai pudottamisen säännön muisti niin Clark olisi voinut pitää kaikki tuloksensa silloisin säännöin kauden päätteeksi voimassa.

Vuonna 1965 tosin jossiteltavana asiana Clark olisi varmastikin monien ellei lähes kaikkien asiantuntijoiden mielestä voittanut viimein Monacon, mutta vähemmän yllättäen Indy 500:n 70 kertaa suurempi palkintoraha verrattuna koko tuon vuoden Monacon kisan starttirahaan nähden tarkoitti sitten Clarkin ajamista Indy 500:ssa ja sen voittoa!

Mielenkiintoisesti myös vuoden 1965 mestaruutensa varmistumisen jälkeen kun Nürburgringin jälkeen mentiin loppukauteen niin Clark ei sittemmin saavuttanut lainkaan enää edes pisteitä ollen siis maailmanmestari joka tapauksessa.

Jackie Stewart myös perin vahvana Clarkin ihailijana itsekin vähän siis Clarkia nuorempana miehenä oli urallaan voittamatta tai pääsemättä koskaan palkinnoille Mexico Cityn kilpailuissa Meksikossa. Ehkä vuonna 1971 olisi viimein ollut Stewartin vuoro, mutta tuon vuoden Mexico Cityn kilpailu vähemmän yllättäen peruttiin vuoden 1970 Meksikon kisan viikonlopun mitä erinäisimpien murheellisten sotkujen vuoksi kuten esimerkiksi katsojakurittomuuden vuoksi.

Toisaalta Mexico Cityssä hyvin usein itse asiassa kaikkiaan ajatellen Stewart itse melkein aina keskeytti noita kisoja ja vain harvoin pääsi edes maaliin.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
10.8 viime vuonna kun mietti muita mestareita niin esimerkiksi Graham Hill tunnettuna Herra Monacona tai myös Mr. Monacona ei koskaan kerta kaikkiaan vain voittanut omaa kotiosakilpailuaan.

Sama juttu Jenson Buttonille eli ikinä hän ei voittanut Silverstonessa urallaan kisaa.

Ja ehkä vielä tätäkin huonompana juttuna Button ei koskaan ollut Silverstonessa edes palkinnoillakaan.

Toisaalta on ollut kuitenkin niin, että jotkut koskaan varsinaisesti kotikisassaan ikinä palkinnoille pääsemättömät kuljettajat ovat kuitenkin mutkan kautta sinne päässeet:

Australian Mark Webber pääsi kuin pääsikin Minardin viitospaikan tilan ajon vuoksi ensikisassaan vuoden 2002 Melbournessa palkinnoille erikoisvieraana yhdessä palkintokengurunkin koko palkintokorokkeelle toimittaneen tallipäällikkö Paul Stoddartin kanssa ja sankarit nähtiin toden totta villeissä tunnelmissa Australian lippua viittanaan kantaen tuona riemupäivänä sitten Minardille!

Melbournessa 2014 Daniel Ricciardo pääsi kunnolla palkinnoille kakkostilan saaden kotikisassaan sen sitten vaan jouduttua kuohuttavasti hylätyksi eikä sijoitusta pisteineen koskaan palautettu Ricciardolle 31.12.2014 mennessä kun FIA piti päänsä polttoainevirtauksen laittomuudesta koskevasta kysymyksestä Ricciardon autossa loppuun asti.

Ricciardo ei koskaan urallaan minkä arvellaan päättyvän ihmeittä pian tai se jo on päättynyt käytännössä sellaisenaan niin päässyt uudelleen palkinnoille nyt hyväksyttynä Melbournessa.

No mikäli eläkkeelle jäädään niin voidaan senkin edestä sitten seurustella Heidi Bergerin kanssa.

Gerhardin tyttö kun kyseessä sattuu olemaan!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
Jim Clark teki aikanaan melkoista moottoriurheiluhistoriaa ja ainakin F1-puolella hänellä on edelleen toki kiitos vanhempien aikojen vapaamman tavan pitää F1-kisoja niin yksi ennätys voimassa:

Clark on nimittäin voittanut urallaan vähintään yhden kilpailun neljänä eri pidetyllä viikonpäivänä!

Tosin aikakausi oli erilainen toden totta Clarkin aikoihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
14.8 viime vuonna muisteltiin paljon erilaisia vapaamman F1-kisojen pitämispäivämääriä ja erilaisia vanhempien aikojen maakohtaisia kilpailun pitämisen sääntöjä.

Etelä-Afrikan Grand Prix F1:ssä vanhempina aikoina joko Prinssi Yrjön/Itä-Lontoon radalla tai Kyalamissa oli vanhempina aikoina melkein yksinomaan maan pyhäsäännön ja viikonlopunviettosäännön mukaisesti aina pidettävä lauantaina ellei kyseessä ollut enemmän tai vähemmän vain erikoispyhän tai juhlan vuoksi siirrettävästä päivästä.

Muu poikkeus säännössä sai olla uutena vuotena pitäminen.

Uudenvuoden Aatto tai Uudenvuodenpäivä ilman muuta sai olla poikkeus sääntöön ja silloin sen sai pitää koska tahansa.

Hollannissa vuorostaan lähtökohta oli Zandvoortin kisojen pitämisen suhteen sunnuntaina, mutta maan omien pyhäsääntöjen ja viikonlopunviettosääntöjen mukaan muukin päivä oli mahdollinen.

Lisäksi Hollannissa moottoriurheilua aina jossain määrin vuoteen 1977 rajoittaneen maan melulainsäädännön mukaisesti kilpailu oli oikeus peruuttaa sunnuntaisin jolloin todellakin meluaikaan ja melulainsäädäntöä kunnioittaen Zandvoortin kisoja pidettiin vanhempina aikoina myös tuon tilanneuhan välttämiseksi lauantaisin tai sen ollessa jo osa melurajoitusten mukaista kieltoaikaa tuon ajan yleistäkin elämää koskevien sääntöjen puitteissa vähän myös vuodesta riippuen niin maanantaina.

Toki Zandvoortissa pidettiin poikkeuksellisesti lauantaikisoja vuodesta 1978 eteenpäin ajatellen myös, mutta vain poikkeuksella kuten esimerkiksi vuonna 1982 Jalkapallon MM:n ja Wimbledonin Tenniksen vuoksi.

Englannissa tietenkin eri F1-kilpailut olivat aina lajin alusta vuodelta 1950 vuoteen 1975 asti aina lauantaisin ennen kuin viimein vuoden 1976 vastaava Englannin Grand Prix ensi kerran oli sunnuntaikilpailu.

Pitkälti brittiläisen urheilulainsäädännön ja yleisen elämänviettolainsäädännön mukaisesti meneteltiin näin ja silloin tällöin vielä vuodesta 1976 eteenpäin aina vuoteen 1983 asti lauantaikilpailu Englannin maaperällä ajettavissa kilpailuissa oli F1:n osalta mahdollinen.

Useakin eri vanhojen aikojen kuljettaja on voittanut eri viikonpäivinä kilpailuja.

Muun muassa Stirling Moss, Jack Brabham ja Emerson Emmo Fittipaldi voittivat kisoja näin ja jo pelkästään vuoden 1960 kisakauden aikana kohti maailmanmestaruutta Jack Brabham voitti kolmekin tällaista yhtä eri viikonpäivinä ajettua F1-kisaa.

Yhdysvalloissa ajettua Indy 500-kilpailua vanhempana aikana osana F1-kalenteria tai ei niin ajettiin ihmeittä aina tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin laajan ja lähes seremonialliseksi käsitteeksi nousseen tavan mukaisesti silloin vanhempina päivinä.

Muu ehdoton sääntö oli, että Indy 500:n pääkilpailu oli aina pidettävä 30.5 kutakin pitovuotta kohti aina ellei kilpailupäivä osunut kerta kaikkiaan sitten jollekin merkittävälle Yhdysvaltain lainsäädännön mukaiselle juhlapäivälle tai vapaapäivälle työlainsäädäntöä rikkoen.

Siinä tapauksessa, että näin kävi ja varsinkin jos Indy 500 vanhan ajan mallin vietossaan osui sunnuntaipäivälle niin järjestäjät aina siinä tapauksessa pitivät kilpailun aina kunakin heti ensimmäisenä kalenterissa vapaana maanantaipäivänä tai tiistaipäivän osuessa kohdalle sellaiseksi sitten kerta kaikkiaan varattuna/kiellettynä päivänä niin siinä tapauksessa yhtä poikkeuksellisesti keskiviikkona.

Tämä sääntö oli voimassa Indy 500:n todella alkumetreiltä lähtien pidoltaan ennen kuin viimein vuoden 1974 aikoihin tai heti tuon vuoden kilpailun jälkeen poistui käytöstä vuodesta 1975 eteenpäin jolloin viikonloppusääntö on rajattu tiukemmaksi vaikka itse muu runko tapahtumalle on hulppean seremoniallinen kuten vanhoinakin aikoina!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
14.8 viime vuonna kun mietittiin vielä, että kenellä olisi ollut F1-voittoja eniten historiassa silloin kuin kuvitteellisesti ei olisi saanut ajaa F1-kisoja muuten ikinä sunnuntaisin niin viikonpäivistä puhuen ja kaikkiaan muita voittoja eniten kuin sunnuntaikilpailujen voittoja koko F1:n historiassa oli Jim Clarkilla 8 kappaleen verran sellaisenaan ja hänen takanaan jaetusti seuraavaksi eniten oli Jack Brabhamilla ja Jackie Stewartilla viiden kappaleen voimin ja heidän jälkeen eniten olikin sitten jo Niki Laudalla neljän kappaleen voimin.

Kaikilla muilla kuljettajilla oli ollut enintään vain kolme voittoa ja useimmiten vähemmän.

Tuolloin tosin viime vuonna aika lailla varmistui joskin lopputarkastusta vielä odoteltiin sellaisenaan niin F1:siin lauantaikilpailujen paluu mahdolliseksi lajiin kun Las Vegasissa pidettiin viime vuonna ensimmäinen lauantaikilpailu sitten Kyalamin 1985.

Tänä vuonnakin lauantaina pidettävien kilpailujen taivalta tullaan jatkamaan Las Vegasin uuden radan kilpailun voimin toista vuotta peräjälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
Kun miettii F1-kisahistorian eri ratojen tai kisapaikkakuntien aikaeroa ympäri maailmaa niin edes ajatuksena mikään ei varmaankaan voittaisi Yhdysvaltain Länsi-Samoalla tai Itä-Samoalla tai vastaavasti nämä alueet unohtaen Havaijilla vietettävää F1-kisaa aikaerojen suhteen.

Ne ovat niin maailman äärissä tai pikemmin sellaisenaan sanoen toki mahtavasta etäisyydestä huolimatta erilaisten aikavyöhykkeiden äärissä niin kaukana, että vaikkapa iltakilpailuna tai yökilpailuna ajaen se varmaan aloitettaisiin ennen keskiyötä ja lopetettaisiin viimeistään keskiyön jälkeen vähän matkaa ja etenkin mikäli vähänkin olisi vaikka sadeviivettä tai turva-autojen suhteen tullutta viivettä kilpailun läpivientinä niin eräissä maissa kiitos valtavien aikaerojen tuo tuntuisi ikään kuin olisi F1-kisaa vietetty kolmen eri vuorokauden puolella!

Ääritakarajahan nykyään sunnuntaikilpailujen ja esimerkiksi 1980-luvulla silloisesti enemmän puhuen lauantaikilpailujen viettoaikaan tarkoitti enintäänkin yleensä kaukaisimmillaan vaan ikään kuin olisi F1-kisaa vietetty kahden eri vuorokauden puolella.

Australiassa ja Uudessa-Seelannissa on aina ollut välillä melkoisen tiukkaa seurata muita F1-kisoja kuin omia kotikisoja juurikin valtavan aikaeron takia.

Esimerkiksi osassa joitakin noiden maiden kauden TV-kisoja toisin kertoen niiden TV-lähetykset ovat päättyneet helpostikin esimerkiksi maanantaisin Australian Aikaa ajettuina ja päättyneinä!

Joissakin noissa paikoissa kiitos aikavyöhykkeen äärimmäisyyden ja jopa eräänlaisten vääristymien aina lähempänä olokaan ei tarkoittaisi helppoa F1-seurantaa Uuteen-Seelantiin ja sen TV:lle näin esimerkkinä.

Esimerkiksi Aucklandin ja Havaijin aikaero on hurjimmillaan 22-23 tuntia toisiinsa nähden!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
21.8 viime vuonna mietittiin, että milloin viimeksi ei palkintokorokkeella ollut soitettu Yhdistyneiden Kuningaskuntien kansallislaulua eli God Save the Queeniä tai tietenkin jo kaikkiaan nykyään sen parin viime vuoden ajan jälkeen pitkästä, pitkästä aikaa God Save the Kingiä?

Etenkin koko vuoden ajalla nämä kyseiset kansallislaulut kuninkaan tai kuningattaren nimissä eivät soineet vuosina 1950, 1951, 1952, 1974, 1978, 1979, 1980, 1984, 2004 ja 2005.

Toissa vuonna ja tuolloisesti siis viime vuonna puhuen George Russellista tuli Lewis Hamiltonin sijaan Interlagosissa 2022 siis ensimmäinen God Save the Kingin kuullut maan kansalainen F1-kisassa ja yleensäkin ensimmäisenä sitten F1:n edeltäjäsarjan eli Formula A:n tai edeltäjän edeltäjäsarjan Grand Prix-sarjan aikojen.

Sittemmin myös Lewis Hamilton on päässyt kuulemaan tuon kappaleen itselleen sovitettuna parikin kertaa joista tosin Russellin suhteen tuli hänelle hylkäys kilpailusta puhuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
23.8 viime vuonna mietittiin eräänlaisia kansallislaulujen tai kansallislippujen sekaisin menemistä silloin tällöin historiallisesti puhuen F1:ssä.

Vanhoina aikoina niitä saattoi sattua useamminkin palkintojuhlissa ja mikäli ei niin kansallislaulujen kanssa ajoittain kisajärjestäjillä oli haettavaa niissä tai ne menivät suorastaan päin metsää ja mäntyä.

Magny-Coursissa 2005 vähän tuoreempana aikana puhuen muun muassa Suomen Kimi Räikkönen esiintyi palkintokorokkeella virheen seurauksena sitten Saksan Kimi Räikkösenä ja Saksan Michael Schumacher sitten vastaavasti Suomen Michael Schumacherina!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
26.8 viime vuonna juuri ennen Zandvoortin kilpailua oli mielenkiintoista todeta ainakin silloisten puheiden perusteella, että vuodesta 2013 lähtien silloisissa seuraavissa 214:ssa kilpailussa oli tapahtunut niitä kohti ajettuina 20 kertaa kuljettajavaihdos eli 8,9 % todennäköisyydellä kutakin kilpailua kohti vähintään joku kilpailija saattoi joutua siis vaihtoon kesken kauden.

Todennäköisyys oli aika pieni, mutta nykyaikaan nähden yllättävän monesti jokin kuskimuutos oli siis mahdollinen.

Mikäli kuitenkin kaikki mahdolliset F1:n kisakuljettajan ajajalupahakemukset lisensseineen ja käsittelykertoineen olisi samalta ajalta siis eli Zandvoortiin 2023 mennessä vuodesta 2013 lähtien tuonut ilmi käsittelyyn niin kaikkiaan FIA ja kisojen järjestäjät käsittelivät tuolla aikavälillä 4388 kappaletta ajajalupahakemusta lisensseineen ja kertoineen.

Tuolla kerrotulla luvulla hyvinkin laajasti olisi siinä tapauksessa todennäköisyys kuljettajavaihdokseen ollut lähellä olematonta.

Toisin kertoen vain 0,45 % todennäköisyydellä siinä tapauksessa kutakin käsiteltyä ajajalupahakemusta kohti lisenssiin olisi tullut siis hylkäys mahdollisen käsittelykerran päätteeksi myös yhtä mahdollisessa ylimääräkäsittelyhaussakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14415
27.8 viime vuonna puhuttiin merkittävästi siitä lajissa miten suuri oli Fernando Alonson suuri ikäero näihin nuorimpiin lajin kuljettajiin nähden oli.

Tuolloin kuin myös nyt lajiin palaava Liam Lawson oli sen verran nuori kaveri, että Alonso oli ehtinyt ajaa F1:ssä enemmän tai vähemmän sen 17 osakilpailua urallaan ennen kuin Lawson oli edes syntynytkään!

Zandvoortin kisa ajettiin tuolloin ja viimeinkin Alonso rikkoi palkinnoille päästyään Michael Schumacherin ennätyksen uran ensimmäisen ja viimeisen palkintosijoituksen välisen aikavälin saavutuksen.

Schumilla ero siis oli ennen uran loppumista 20 vuotta, kolme kuukautta ja kaksi päivää kun taas Alonsolla ero oli 20 vuotta, viisi kuukautta ja neljä päivää.
 
Ylös