"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
6.11 viime vuonna Red Bull sai kausittaisia enimmäisvoittoja kohtaan siinä vaiheessa tasapelin Mercedeksen kanssa Interlagosin kisan jälkeen.

Las Vegasissa ja Abu Dhabissa mentiin tietenkin tuosta tilastosta ohi viime vuoden päätteeksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
6.11 viime vuonna jälleen Interlagosin jälkeen pohdittiin vieläkin hieman erinäistä tunnelmaa lajissa Max Verstappenin saatua haltuun periaatteessa Alberto Ascarin suhteellisuusvoittoennätyksen.

Paljonkaan hän siitä ei olisi ollut jäljessä vaikka Indy 500:n kisat olisi heittänyt mietteistä pois jolloin Ascarilla olisi ollut kuusi voittoa seitsemästä silloin parhaimpana kautenaan lajissa.

Lajin historiassa oli ollut vain 23 kertaa viime vuoteen mennessä tilanne missä jollakin kuljettajalla olisi ollut suhteellisesti vara päästä 77 % voitto-osuuteen periaatteessa.

Lähinnä Juan Manuel Fangio vuonna 1954 ja Jim Clark vuonna 1963 tietenkin vielä Alain Prostin vuoden 1988 lisäksi ajoittain näytti tuohon voitto-osuuteen ja ehkä Ascarin ohikin pääsevän tavallaan.

Vertailua siis tuntui riittävän tavallaan.

Toki hurjaa oli nähdä, että Max Verstappen toisti silloin viime vuonna periaatteessa silloisen 10 vuoden takaisen ja nykyisen 11 vuoden takaisen Sebastian Vettelin jyräyskauden, mutta vuoteen 2013 nähden periaatteessa lähes vain kaksinkertaisena!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
6.11 viime vuonna Interlagosin jälkeen Max Verstappen oli enää puolimatkassa tai lähes puolimatkassa enää Lewis Hamiltoninkin omaa lajin voittoennätystä tavallaan.

Hänen on arvioitu sen ainoana voivan viimein saavuttaa vaikkakin ihan juuri tällä hetkellä kaikkea ajatellen nykyään siis on ollut Verstappenillakin vähän taukoa erinäisistä F1-kisavoitoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
Tuohon viime vuoden Interlagosin tilan jälkeiseen aikaan vielä Verstappen olisi melko vähän tarvinnut sinänsä hurjimman voittoputken jatkuessa saada periaatteessa kiinni Hamilton ja muutenkin sen 117-118 kisaa aikaa enää olla edes 300:n kisan ajaneiden joukossa koko urallaan.

Verstappen varmaankin ajanee odotettavissa olevalla urallaan ja kun kalenterit ovat nykyään niin pitkiä kuin ovat niin 300 kisaa hyvinkin urallaan ihmeittä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
6.11 viime vuonna tietenkin maristiin silloin Interlagosin jälkeen lajin voittajien vähyydestä eikä viime vuoden loppuun mennessä uusia eri voittajia kaudelle nähty.

Mikäli kuitenkin olisi nähty kahteen jäljellä olevaan kilpailuun Las Vegasiin tai Abu Dhabiin yksi muu eri voittaja kaudelle niin neljällä eri voittajalla viime vuosi olisi liittynyt 13:sta muun kauden joukkoon jolloin olisi ollut niin vähän eri voittajia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
6.11 viime vuonna Interlagosin jälkeen kun mietittiin taas Max Verstappenin uraa uriensa vaiheissa niin tiettyyn menestyskauteen nähden Verstappenilla oli siis sen 50-52 kisavoittoa kun vastaavissa menestysputkissaan samaan aikaan ajatellen Lewis Hamiltonilla oli ollut vain 46 voittoa ja Michael Schumacherilla sitten sitäkin vähemmän eli 43 voittoa.

Sittemmin vastaava menestysputki tiettyyn havainnointipisteeseen saakka Verstappenilla vuoden loppuun mennessä oli kasvanut 52-54 kisavoittoon asti käsittäväksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
6.11 viime vuonna Interlagosin jälkeen Nick Heidfeld tosiaan oli mietitty hahmo lajissa Lando Norrisin voitottomuuspuheiden aikaan.

Heidfeld ja lajin kiistaton johtaja tuossa vaiheessa eli Max Verstappen olivat ajaneet yhteensä 183 kisaa siinä vaiheessa, mutta toisella oli menestystä jo äärimmäisen suuri määrä toki eräänlaiset kohut ja lajista ulos joutumattomuuden jälkeen ansaitut sellaiset siinä missä taas Heidfeldille ei koskaan tullut urallaan voittoa.

Aiemmin mainitsin jo Montrealin 2008 läheltä piti-voittotilanteen Heidfeldille, mutta myös 2008 Spa-Francorchamps oli todella, todella lähellä ollut voitto Heidfeldille:

Siinä kisassa aika-ajon jälkeen ysiruutu oli kisassa Heidfeldille, mutta kisan edetessä välillä vaatimattomien sijojen tai vauhtitasojen jälkeen 5 kierrosta ennen loppua alkoi tulemaan tihkusadetta ja 3 kierrosta ennen loppua vettä tuli liikaa radalle aiheuttaen keskeytyksiä tai niukkoja ulosajoja hyvin monelle kuljettajalle!

Lisäksi karmaisevasti kukaan kärkikuljettaja ei mennyt varikolle vaan jäi ajamaan radalle kuivan kelin renkailla märälle radalle, mutta Heidfeld parin muun kuljettajan kanssa ainakin meni varikolle ja otti vähintään välikelinrenkaat alle.

Se riitti uskomattomaan ajosuoritukseen ja ohitusnäytökseen...

Vaan ei voittoon Heidfeldille kun ajoaika kisakierroksineen loppui kesken murheellisesti ennen aikojaan.

Ruutulippu pelasti niin joko Felipe Massan tai Lewis Hamiltonin ajosuorituksen ennen kuin sitten tietenkin oli rangaistusta kerrakseen myös Hamiltonille.

Toki suomalaisittain murhetta aiheutti niin Heikki Kovalaisen kuin ennen kaikkea Kimi Räikkösen keskeytys kun ei vain keliolosuhteita tai teknisiä vaurioita voinut ennustaa oikein.

Vaihtoehtoisesti vain kuviteltiin uhkapelillä, että sittenkin voitaisiin ajaa kuivan kelin renkailla maaliin.

On paha sanoa, että olisiko Heidfeldin voitto tullut täysillä sadekelinrenkailla tai paremmillakin vastaavilla.

Tosin maalissa oli selvää, että kierroksesta enintään kahteen tai kolmeen lisää niin Heidfeld olisi voittanut ja oikean totuudellisesti arvioiden tuskin kierrostakaan olisi riittänyt Massan ohittamiseen kun Massan ajat olivat niin hitaita kun olivat uhkapelissä sateella kuivan kelin renkailla.

Vähänkin pidemmässä kisassa kun kaksi kierrosta ennen loppua tai aivan lopuksi oli useammalla tallilla ellei ihan kaikilla peränpitäjilläkin jo sadekelinrenkaat tai edes välikelinrenkaat valmiina yllätykseen vaihtoa varten.

Ikiajoiksi vastaamatta jäänee myös se, että mitä jos joku uskalias olisi suorittanut uroteon jo kun vain pelkkä tihkusadekin alkoi?

Vai olisiko silloin ollut liian aikaista tai silti voiton kannalta myöhäistä?

Katkerasti Heidfeld oli siis jälleen vain toiseksi sijoittunut mies kilpailussa ja lopulta koskaan voittamatta F1-kisaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
6.11 viime vuonna Interlagosin jälkeen Max Verstappen oli enää puolimatkassa tai lähes puolimatkassa enää Lewis Hamiltoninkin omaa lajin kierrosjohtoennätystä tavallaan.

Hänen on arvioitu sen ainoana voivan viimein saavuttaa vaikkakin ihan juuri tällä hetkellä kaikkea ajatellen nykyään siis on ollut Verstappenillakin vähän taukoa erinäisistä F1-kisakierrosjohdoista.

Puhtaina kierroksina siis tuolloin viime vuonna Lewis Hamilton oli urallaan johtanut F1-kisaa 5455 kierroksen ajan ja Verstappen oli johtanut 2777 kierroksen ajan F1-kisaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
7.11 viime vuonna Jean-Pierre Jabouillella oli todella vähän kaikenlaisia tuloksia F1:ssä mietittyinä pisteiden, palkintojen ja voittojen määrässä arvioiden.

Edes viime vuoden tai nykyään käytössä oleva pistejärjestelmä ei paljon Jabouillea kaikkien aikojen pistetilastoissa vertailuineen juuri auttaisi.

Uran maaliin tulemisia tai pääsyjä varten ei ylimääräisinä pisteinä kuin nykyisiä käyttäen olisi paljon enempää tullut sijapaikkoina.

Lähinnä kerran kasipaikan pisteet olisi tullut ja siihen päälle kolme kymppipaikan jäännöspistettä.

Tämä kaikki siis 46 F1-kisaa kohti koko uralla.

Niin hurjaa oli La Regien eli Renaultin tekninen epäonni hänen parhaimpinakin kausinaan lajissa!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
7.11 viime vuonna mietteitä herätti Peter Gethin ja hänen pisteasemansa mikäli hänellekin olisi voinut laskea nykyaikaisia sijoja ja F1-pisteitä viime vuodenkin mittarilla.

Gethin voitti Monzan 1971 kaikkien aikojen yhdestä ellei niukimpana F1-maaliintulona.

Tämän jälkeen ajot olivat vaatimattomia.

Muut sijat olisi olleet ikään kuin nykyaikaisin pistepaikoin seuraavat:

- Kaksi kertaa kuudenneksi

- Kerran kahdeksanneksi

- Kaksi kertaa yhdeksänneksi

- Kaksi kertaa kymmenenneksi

Ei paljon olisi siis lisäpisteitä edes nykyisin antaa käyttöön eli urapisteitä olisi enintään 51 kappaletta.

Ja ainut viiden parhaimman joukkoon ajaminen oli siis tuo vuoden 1971 Monzan voitto.

Toki pari erillistä MM-kilvan ulkopuolista ajoa Gethin myös voitti.

Ja ilman muuta piti Castle Comben Ajojen rataennätystä hallussaan 14 vuoden ajan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
7.11 viime vuonna Max Verstappen oli voittanut siis 52 kisavoittoa vain 26 vuoden iässä.

Samassa vaiheessa tai viimeistään kun milloin Hamilton suurin piirtein oli samassa tilassa kuin Verstappen tai parempi tavallaan niin oli Mexico City 2016 ja silloinkin tuli vasta tasapeli Alain Prostin voittoennätyksen kanssa 31 vuoden iässä.

Toisaalta kun Hamilton oli samanikäinen vertailultaan Verstappenin kanssa niin silloin oli kauden 2011 päätöskilpailu Abu Dhabissa meneillään ja tilanne oli kovin toinen kaikkiaan mitä tuli esimerkiksi vielä silloin jopa ajavan Michael Schumacherin ennätysten rikkomiseen ja kun Hamiltonilla oli menossa vaikeammat ajat McLarenilla Jenson Buttonia vastaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
7.11 viime vuonna mietittiin myös, että ketkä vuosien 1950-1960 F1-kalenteriin erikoisesti kuuluneen Indy 500:n kuljettajat noina vuosina olisivat vielä olleet hengissä pistemiehistä tai järkevästi puhuen muilla tavoin?

Vain kaksi oli elossa silloin enää eli A.J Foyt ja Paul Goldsmith.

Nykyisin murheellista kyllä enää vain A.J Foyt on hengissä Paul Goldsmithin menehdyttyä tänä vuonna 6.9 98-vuotiaana.

Goldsmith olisi 2.10 tänä vuonna täyttänyt 99 vuotta ja ensi vuonna 100 vuotta.

Mikäli vain Foyt jaksaa sinnitellä niin 16.1 ensi vuonna täyttääkin jo 90 vuotta!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
7.11 viime vuonna puhuttiin myös siitä, että moniko muu esimerkiksi vuosien 1955-1960 ajajista sinänsä pistein tai palkinnoin kunnolla niille päästen enää olisi ollut elossa?

Jo mainitun ja nyt murheellisesti siis menehtyneen Paul Goldsmithin lisäksi muita pistemiehiä lajista puhuen elossa olivat siis toki yhä nykyäänkin vielä elossa olevina Hans Herrmann ja Hermano da Silva Ramos.

Näistä jälkimmäinen onkin vanhin elossa oleva F1-ajan kuljettaja muutenkin kun ensi vuonna täyttää 100 vuotta ja ei ole ihan vielä täyttänyt 99 vuotta.

Samoin jälkimmäinen mainittu on Brasilian ensimmäinen F1-kuski lajissa.

Viime vuosina kun noita vuosien 1955-1960 pistemiehiä tai vähän tätä aikaisemmin vuosien 1950-1960 pistemiehiä mietti niin useimmat tai suuri enemmistö heistä tuntui menehtyneen joko 90-vuotiaana tai lähestyessään silloin 90 ikävuotta.

Tai enintään eläen vähän päälle kun vertailuksi tosiaan Goldsmith ennen menehtymistään, Hermann ja da Silva Ramos ovatkin eläneet reilustikin ylikin ja lähemmäksi 100 vuotta elämässä näihin päiviin!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
8.11 viime vuonna mietittiin myös sitä, että kuinka paljon sitten eri ikä vaikuttaa ja mikäli ihan kaikki olisi mennyt ihan nappiin niin olisiko joitakin veteraanikuskeja voitu nähdä hyvinkin iäkkäänä F1-kisojen palkinnoilla?

On paha sanoa ja osin tuuriakin olisi vaadittu, mutta Mario Andretti ja Emerson Emmo Fittipaldi olivat hyvinkin veteraaneina vanhemman ajan Indycar-puolella palkinnoilla ja jopa kisan voittajiakin.

F1-puolella ihan kunnollakin Andretti oli vielä Monzassa 1982 palkinnoilla ja ilman vähän huonompaa lähtöä tai kaasutinvauriota autossa olisi Andretti varmastikin voittanut Monzassa 1982 sitten Ferrarin ratissa 42-vuotiaana!

Hieman mielenkiintoisesti ajatellen viime vuoden Interlagosin yhteydessä Fernando Alonsolla vaikka kuinka tiukkaa olisi ollut muuten palkinnoille päästä Interlagosissa niin hän olisi ollut silti eräänlaisilla 'takuupalkinnoilla' aina kutakin vuosikymmenen kymmenlukua kohti!

Alonso kun oli palkinnoilla nuorena kuljettajana Interlagosissa 2003 joskin lääkärin paikkailtavana piti käydä, Interlagosissa 2013 kokeneena kuljettajana ja viimein viime vuonna lajin todellisena veteraanina Interlagosissa 2023.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
8.11 viime vuonna oli mielenkiintoista huomata myös se, että Interlagosin kisan jälkipuheiden aikana toden totta esiintyi mielenkiintoista uskoa Brasilian kisan tai kisojen kotivoittajista:

Kaikki tai lähes kaikki voittajat tuntuivat aina voittavan kotikisan yhteydessä Brasiliassa kolmoispäätteisellä luvulla.

Eli päättyvä numero tuntui olevan aina numero 3.

Näin oli ollut Emerson Emmo Fittipaldin voitossa vuonna 1973 nk. Vanhalla Interlagosin radalla muutenkin Brasilian Grand Prixin ensimmäisessä virallisessa ensikilpailussa koskaan, Nelson Piquetin voitossa 1983 Rio de Janeiron radalla ja vuonna 1993 Ayrton Sennan voitossa nk. Uudella Interlagosin radalla.

Vuonna 2003 viimein tuo voittoluku päättyi vaikkakin ehkä Rubens Barrichello olisi saattanut sen kisan voittaa nk. Uudella Interlagosin radalla ilman traagista keskeytystään kovin erikoisiin ja jopa tragikoomisiin syihin silloin kun polttoaineeseen liittyviin juttuihin Barrichello siis keskeytti.

Ja kun muisti kilpailun lopputapahtumat ja punaiset liput niin olisihan tietysti siitä ollut ilo suurimmillaan lopulta koskaan kotikisaansa voittamattomalle Rubensille mikäli voitto siis olisi tullut.

Ja vaikka historiassa vielä olisi jollakin ihmeen tavalla Rubens voittanut kotikisansa niin vuosille 2013 ja 2023 enää ei olisi siltikään voittoja Brasiliaan ollut odotettavissa toteutuneen historian pohjalta.

Tai no ehkä varauksella vielä vuodelle 2013 Felipe Massalle jos ihan kaikki vaan olisi nappiin mennyt kerrankin ilman kakkoskuskiasemaa Ferrarilla Fernando Alonson eduksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
8.11 viime vuonna oli mielenkiintoista pohtia hieman lajissa esiintyneitä ainoan voiton saaneita kuljettajia koskaan joille siis ensivoiton jälkeen ajateltu menestys jäi saamatta ja voitot ainoiksi urallaan.

Pieniä tilastoja mukana heistä puhuen olivat seuraavat:

- Lajissa oli ollut 35 ensivoittajaa samalla uran viimeisenä samalla kertaa

- 9 näistä ensivoittajista tosin olivat voittaneet lajin alusta lähtien F1:ssä pelkästään vuosien 1950-1960 MM-kalenterissa mukana olleella Indy 500:ssa

- Ensivoittojen suhteen samalla viimeisinä periaatteessa kaiken laskien kuljettajatilastoa johti Yhdysvallat 10:llä voitolla, mutta ilman Indy 500-voittoja vuosilta 1950-1960 muu lukumäärä olikin sitten vain yhden kuljettajan harteilla

- Ensivoittojen suhde muutoin ja Indy 500-voitot vuosilta 1950-1960 unohtaen olivat siis seuraavat maittain kun ne tulevat perään sulkuihin (Italia 9 kappaletta, Ranska 6 kappaletta, Iso-Britannia 3 kappaletta, Ruotsi 2 kappaletta, Yhdysvallat 1 kappale, Brasilia 1 kappale, Saksa 1 kappale, Puola 1 kappale, Suomi 1 kappale ja Venezuela 1 kappale.)

Kun näihin asioihin vertaa ja välillä ylikin niin ensivoittajien listalta ennen pitkää sentään ikään kuin olevinaan uran viimeisenä sellaisena myös häipyi George Russell vaikka vähän toisenlaisella onnella edelleenkään hänellä ei olisi ehkä vieläkään mitään voittoa lajissa kun kaikkea miettii ja liittyivät ja poistuivat viimeinkin ensivoittonsa saanut Lando Norris ja Oscar Piastri Australiasta.

Hyvin, hyvin lähellä oli Suomella olla 2 kappalettakin edustajia listassa ennen kuin Mika Salolle tunnetusti kävi kuin kävi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
8.11 viime vuonna jälleen erilaista pistelistaa Lewis Hamiltonin, Max Verstappenin, Sebastian Vettelin ja Michael Schumacherin kesken arveltiin ja vertailtiin.

Hamiltonilla oli MM-pisteitä siinä vaiheessa uraltaan kaikkiaan muutamat erikoisuudet huomioiden 4631,5 MM-pistettä, Vettelillä oli MM-pisteitä siinä vaiheessa urallaan jo lopettaneena joskin tietysti vielä paluuarveluja lajiin hänenkin suhteen on riittänyt niin 3098 MM-pistettä, Verstappenilla oli MM-pisteitä siinä vaiheessa uraltaan kaikkiaan muutamat erikoisuudet huomioiden 2535,5 MM-pistettä ja Michael Schumacherilla oli MM-pisteitä periaatteessa kahdenkin eri nk. Uran jälkeen uraltaan kaikkiaan jo lopettaneena selvästikin 1566 MM-pistettä.

Toisaalta Schumi ei pistelaskujärjestelmän muutosten ja nk. Sapattivuosiensa välillä ajanut kisoja ja Mercedeksen vaikeampina kehitysvuosina ei Schumi päässyt enää loistamaan ja juuri kun auto alkoikin toimia hienosti hän sitten myös lopetti uransa sillä kertaa lopullisesti.

Ja surulliset muut tapahtumat tietävätkin sitten kaikki.

Mitä tuo kaikki oli vaatinut kisoina saadakseen?

Hamilton oli ajanut siihen asti 330 F1-kisaa, Schumacher 307 F1-kisaa kahden eri nk. Uran jälkeen, Vettel melkein 300 F1-kisaa eli tarkalleen sanoen 299 F1-kisaa ja Verstappen vain 183 F1-kisaa.

Kun paluumietintöjä ja puheita ajattelee mahdollisesti Vettelin tapauksessa niin jännä on nähdä, että tekeekö hän toisin kuin kerran Jackie Stewart ja Alain Prost?

Stewart ei koskaan kaikista vetoomuksista ja harkinnoista huolimatta ikinä ajanut uransa 100:tta F1-kisaa ja Prost ei myöskään samoin kaikesta siitä taivuttelusta huolimatta ikinä ajanut uransa 200:tta F1-kisaa.

Vettelin suhteen ikää oli tuolloin 36 vuotta ja tänä vuonna on 37 vuotta mittarissa.

Seuraavana olisikin sitten jo 38 vuotta mittarissa.

Yksi kisa vielä kerran edes jotenkin tuuraajana tai sitten vaikka huvittuneesti puhuen kotiyleisön edessä Hockenheimissa tai Nürburgringillä nostaisi kisamäärän sitten Vettelille 300:n F1-kisan joukkoon.

Toki nyt on ollut jo pidempään ajamatta ja väistämättä mikäli vielä kerran houkutuksineen palaisi lajiin ja muutaman kisan siitä vielä ilolla ajaen ohittaisi sitten jo Schumin kisojen määrän niin saattaisi kuitenkin olla sitä kisaruostetta hänelläkin ja toivon mukaan se vain kyettäisiin arvosteluissa ottamaan huomioon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
8.11 viime vuonna pohdittiin erilaisten moninkertaisten mestaruuksien todennäköisyyttä niiden puolustamisessa.

Vuosien 1961-1984 tai vaihtoehtoisesti vuosien 1961-1985 väliltä puhuen tavallaan yksikään moninkertainen mestaruuden puolustus ei onnistunut.

Peräkkäisiä maailmanmestaruuksia kun ei radalla tullut kenellekään tuolla aikavälillä.

Tuoreemmin puhuen vuosien 1999-2023 välillä puhuen kun tuolloin viime vuosi ei ollut vielä kautena ohi vaikka Max Verstappen oli mestaruuden jo varmistanut niin eri kausia kohti nähtiin 15 kertaa onnistunut moninkertaisen mestaruuden puolustaminen jolloin onnistumisprosentti pyöri 60 % luokassa vähän alle tai vähän yli erinäistä mittaria käyttäen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
8.11 viime vuonna pohdittiin myös F1-kisojen MM-kalenterin kasvamisen merkityksiä lajin merkkikilpailujen nimissä tai sen jälkeen.

Österreichringiin 1984 ikimuistoiseen Niki Laudan voittokisaan kotiyleisön edessä kotikisassaan oli siihen mennessä ajettu vuodesta 1950 lähtien juuri ja juuri 400 F1-kisaa noin 34:ssä vuodessa lajin alusta siis.

Kun Fernando Alonsolle ennen pitkää arveltiin ja arvellaan yhä hänen uransa riittävän 400 F1-kisan ajamiseen urallaan niin nuo 400 F1-kisaa ovat nähty vertailuksi vain sen 20 vuoden sisällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14698
8.11 mennessä viime vuonna ja toki tämänkin jälkeen on aina välillä harmiteltu Emerson Emmo Fittipaldin ratkaisuja lähteä keskeltä F1-uransa parhaimpia vuosia 1970-luvulla veljensä Wilson Fittipaldi Juniorin ja ennen pitkää vain yksinomaan siis Wilson Fittipaldin ja hänen yhteiseen omaan F1-talliin ajamaan.

Välillä kun tallin menestys oli mitä oli ja ahdinko suuri niin tästäkin huolimatta yllättävänkin kauan McLaren ja Ferrari jaksoivat kysellä hänen peräänsä ja halusivat hänen ajavan heidän tallissaan.

Ferrarilla muun muassa heti Laudan loukkaannuttua hengenvaarallisesti Nürburgringillä 1976 hän olisi voinut olla korvaava kuski, mutta kun ei niin Carlos Reutemann sitten tuli tuuraamaan ja myöhemmin kuskiksi vuonna 1977.

Tarjous toistettiin kun välit Niki Laudaan La Famiglialla olivat peruuttamattomasti huonontuneet vuoden 1976 Fujin jälkeen.

Siltikään Emmo ei mennyt ajamaan Ferrarille.

Samoin ei myöskään kun vielä pohdittiin Reutemannin jatkoa tallin suhteen vuodeksi 1977.

Kun Lauda lähti pois vuoden 1977 lopulla ennen kauden loppua maailmanmestaruuden varmistuttua niin oli sama juttu, mutta kiellolla jälleen.

Samoin vielä ennen pitkää tapaus Gilles Villeneuven ja Patrick Tambayn sopimuksen sotkussa.

Joskin pieni poikkeus oli muun muassa Emmolta Tambayn suhteen kun hän luuli, että Ferrari tulee ajattamaan Tambayta eikä Villeneuvea.

Lisäksi hän vähän huvittuneesti ihmetteli sitten kun Tambayta ei vain kerta kaikkiaan otettu Ferrarille ajamaan sopimuksesta huolimatta niin hänhän kehoitti, että eikö Ferrarin pitäisi mieluummin oikeasti ajattaa tai yrittää ajattaa Tambayta kun hän oli se jolla oli sopimus ja hänellä ei?

Vuodeksi 1978 oli vielä myös sama juttu.

Ja mitä 'pöytälaatikossa' La Famiglialla pidettyyn Tambayn tilanteeseen tuli niin viimein hän kyllä ajoi Ferraria, mutta vasta vuonna 1982 useita vuosia hänen alkuperäisen aikomuksensa ja selvän sopimuksensa jälkeen!

McLaren oli myös Fittipaldin Emmon perään etenkin silloin kun Jochen Massilla meni huonosti tai kun James Hunt oli onnistunut humalassa tai krapulassa koheltamaan tallipäälliköitä ja Marlboron pomomiehiä liiankin paljon ärsyttävästi.

Silti vuosina 1975-1978 enemmän tai vähemmän sinetöi Emmo oman kohtalonsa F1:ssä toisaalta niin perin monesti itsepäisen sinnikkäästi kieltäytymällä tarjouksista jälleen huipputallissa.

Tosin tuon vuoden 1978 suhteen ehkä läpimurto olisi saattanut onnistua Ferrarilta tai McLarenilta puhuen viimein kyselyissä, mutta juuri kotikisaan 1978 eli Rio de Janeiroon Emmo oli tunteikkaasti toinen kisassa ja tämän jälkeen sitten Emmo aikoikin pysyä katkeraan loppuun tai menestyksen saapumiseen asti perhetallissa.

Sitä ei koskaan tullut vaikkakin vielä muun muassa vuonna 1980 monien sattumien kautta Fittipaldin autot nähtiin vielä palkinnoilla tai pisteillä ja yksi näistä perin harvoista palkintomiehistä tallin historian aikana oli Suomen Keijo Keke Rosberg!

Ennen nk. Vanhempaan Indycariin saapumistakin Emmon elämä oli aika vaikea ja F1-ajoja sitten kyllä halusi Emmo aika yksipuolisen oloisesti 1980-luvun alussa vaikka häntäpäässäkin.

Etenkin kun siihen mennessä Fittipaldi-talli oli konkurssiin hävinnyt lopullisesti, Emmolla oli ollut avioero tai hyvin ainakin lähellä loppua ollut avioliitto erokriiseineen, riitoja tuolloin jossain määrin tietysti veli-Wilsonin kanssa tallin loppuvaiheista vaikkakin ei onneksi paljon, muu velkomustuomion yritys oikeudessa kuten myös ainakin yksi muu oikeustuomiota lähennellyt sotkujuttu aiheuttaen käytännössä Emmolle viittä vaille vararikkoa muilla tavoin henkilökohtaisestikin muistuttaneen aseman!
 
Ylös