"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jarno Trulli tänä vuonna aiemmin täyttäneenä tai täyttävänä 50-vuotiaana kaverina oli formulaurallaan parhaimmillaan todella nopea kaveri ja vähän ikävästi parhaimmillaan juuri ehkä silloin todella nuorena maanmiehensä Giancarlo Fisichellan tapaan vain sitten myöhemmin taantuakseen.

Tavallaan ainakin siinä ihan median valokeilaolettamassa.

Tosin molemmat olivat hyviä aika-ajajia ja sitten toisinaan...

No tientukkeita kun eihän nk. Trullijuna ole nimikkeenä ollut kovinkaan harvinainen juttu tuoreemman ajan seuraajille.

Trullilla oli myös erikoisuuksia lopulta 252 kisaa käsittäneellä urallaan.

Muun muassa hän yllättävän usein hän keskeytti tai joutui kolareihin lähtökierroksella/avauskierroksella.

Ainakin 14 kertaa hän keskeytti urallaan niin, että ei oikein kisa mitenkään ehtinyt käynnistyä kunnolla.

Toisinaan Trullin kisa ei ehtinyt koskaan alkaa niin, että hän olisi nähnyt punaisten valojen sammuvankaan.

Hän nimittäin keskeytti/vetäytyi kilpailusta pois lämmittelykierroksella muun muassa Imolassa 1997, Sepangissa 1999 ja Indianapolisin 2005 farssissa päivänä jolloin Toytota olisi ehdottomasti tarvinnut voittoa tai palkintoajoa ainakin yleisesti ottaen omaan tilanteeseensa.

Vertailuna muun muassa Trulliin paljon urallaan herjattu Andrea de Cesaris itse asiassa kolaroi tai keskeytti yllättävänkin vähän lähtökierroksella/avauskierroksella kaikkien muiden keskeytysten tai kolareiden tullessa paljon myöhemmin.

Itse asiassa vähintään 10 kertaa todistetusti urallaan näin menetellen olleiden ajajien joukko ainakin 15.6 mennessä viime vuonna oli ja on ollut jatkoonkin yllättävän pieni tähän hetkeen tullen:

Trulli kuten mainittu, de Cesaris, Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg ja Patrick Tambay ovat tähän joukkoon muun muassa kuuluneet.

Tosin Tambaylla oli urallaan joitakin kisoja mihin hän ei päässyt etenkin vuoden 1982 loppukauden hermopinnekipujen takia ollenkaan mukaan ja Detroitissa 1983 yli-innokas ratavalvoja siis työnsi kokonaan Tambayn auton parkkiin kun mies halusi vain työntöapua liikkeelle päästäkseen muodostaen täten tuhoisan iskun Tambayn MM-kilvan haaveille!

Onpa tässä joukossa mukana aina niin kovin kiitelty Kimi Räikkönenkin kun valitettavasti Räikkönenkin pitkällä urallaan aina välillä kerta kaikkiaan sitten joko itse innostui kolaroimaan tai vaihtoehtoisesti aina joutui toisten kuljettajien kolarien osin tai kokonaan viattomaksi uhriksi avauskierroksella.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
14.6 mennessä viime vuonna kun mietti kolarialttiita lähtökierroksen tai avauskierroksen suhteen olleita kuljettajia urallaan mahdollisesti keskeyttäen niin lista näytti tältä silloin:

Nico Hülkenberg: 11 kolaria kuvattuun tapahtumaan

Fernando Alonso ja Carlos Sainz Junior: 7 kolaria kuvattuun tapahtumaan mikä Alonson suhteen oli pieni ihme kun muisti hänen mittavan ja välillä tauolla olleen uransa

Max Verstappen: 6 kolaria kuvattuun tapahtumaan mikä Maxin suhteen oli pieni ihme vähyydessään, mutta toki myöhemmin kisan aikana tulleita kolareita kyllä pentumaisesti käyttäytyvä nuorimies on osannut järjestää urallaan

Esteban Ocon, Lewis Hamilton ja Charles Leclerc: 5 kolaria kuvattuun tapahtumaan mikä Lewisin suhteen oli pieni ihme kun muisti hänen mittavan uransa ja välillä epäilen Leclercin suhteen ajatellen noita kolareita jääneen kyllä välistä tutkimatta kun etenkin uran avauskaudella niitä kolareita ja osumia toisiin kuskeihin sattui välillä vähän turhan paljon ja ainakin kertaalleen hän torppasi Brendon Hartleyn kisan pilaten siis paljon herjatun uusi-seelantilaisen kuskin taivalta entisestään kun Hartleyn suhteen hänellä oli ollut ainoaksi jääneellä kunnon kaudella ainakin neljä kertaa kisasta sattunut ulkopuolisen kuljettajan kolari hänen kohtalokseen koituneena mistä sitten häntä herjattiin tajuamatta, että eihän se vika hänen ollut! Juuri sitäkin paikkaa vasten olisi Leclerc saanut jäädä kyllä pienempiin talleihin tai keskikastiin kasvamaan ja ajotapoja parantelemaan ennen Ferrari-tallin lahjapaikkaa kyseiselle kaverille

Lance Stroll ja Sergio 'Checo' Perez: 4 kolaria kuvattuun tapahtumaan

Pierre Gasly: 3 kolaria kuvattuun tapahtumaan

Alexander Alex Albon ja Kevin Magnussen: 2 kolaria kuvattuun tapahtumaan

Valtteri Bottas, Yuki Tsunoda, George Russell ja Guanyu Zhou: 1 kolari kuvattuun tapahtumaan mikä vastoin muun muassa välillä vähän turhan paljon herjailtua Tsunodaa kohtaan siinä vaiheessa siis oli todella vähän vastoin olettamaa

Muut kuljettajat ainakin oletetusti tuohon mennessä eli Lando Norris, Nyck de Vries, Oscar Piastri ja Logan Sargeant eivät olleet koskaan suuremmin tai riittävän todistettavasti koskaan syyllistyneet ensimmäisen kierroksen aikana selkeään keskeytyksiä aiheuttavaan kolariin tai heidän siitä itse mahdollisesti kärsiessä.

Toki viime vuodesta tähän päivään mennessä verraten lista juuri nyt voisi olla toinenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jackie Stewartin suhteen puhuen hän oli kiistaton Tyrrell-tallin suurmies kuljettajana ja myös uransa jälkeen aina olleena ystävänä ja vaikuttajana talliin.

Osin tietenkin myös Fordin PR-miehen asemassa, mutta ihan ilman sitäkin.

Stewart oli myös merkkihenkilö Matran kuten myös Marchin suhteen silloin kun muilla tavoin ne olivat mukana lajissa ja kun voitot ja mestaruudet olivat juurikin vain ja ainoastaan hänen itsensä tuomia noihin talleihin.

Tietenkin mitä nykypäivempään tullaan niin saavutuksia voisi vähätellä, mutta silloiseen paljon pienempään MM-kalenteriin ja keskivertoon uraan nähden kolme maailmanmestaruutta ja kaksi MM-kakkostilaa olivat saavutuksia mitä ei vain sellaisenaan liian liikoja voinut vähätellä.

Kaikkein vähiten juuri silloin Stewartin uran aikana tai jonkin verran sen jälkeenkään.

Ja kyllä myöhemminkin monet Stewartin saavutukset kelpaisivat monille eri kuljettajille.

Stewartin jälkeen oikeastaan juuri kukaan koskaan Tyrrelillä ei vain kyennyt niin paljon saavuttamaan voittoja tai mestaruuksia.

Ainoa mestaruustasonkin kuljettaja ja sekin varauksella vastoin suurta kohuaan uran alkuvuosina oli sittemmin rauhoittunut Jody Scheckter eikä hänkään siihen kyennyt.

Voittoja toki vielä Tyrrelillä tuli muillekin kuskeille ja viimeinen voittanut kuljettaja oli Michele Alboreto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Montrealin kisan jälkeen viime vuonna pohdittiin sitä, että milloin sarjaa täysin ylivoimaisesti hallinnut Max Verstappen oli ollut edes hetken aikaa ulkona kärjestä kunnolla ja etenkin juurikin hänen jäädessä siis ohittamalla vähäksi aikaa ulos kärjestä?

Lähinnä George Russelin ohitus hetkeksi aikaa Melbournessa tuntui viime vuonna olleen ainut näkyvä merkki kärkipaikan menetyksistä, mutta ei juuri muutoin.

19.6 viime vuonna Verstappen oli johtanut muilla tavoin sarjaa keskeytyksittä olemalla kenenkään ohittama sen jälkeen kun Miamissa Sergio 'Checo' Perez oli hänet ohittanut vähäksi aikaa.

Sen jälkeen Verstappen ei ollut menettänyt johtoa kierrokseksikaan. Perättäisiä johtokierroksia hänellä oli 224 kappaletta ja sekin oli jo viidenneksi eniten koskaan ja 14 kierroksen kuluttua hän olisi ollut jo kolmas tilastossa ja 82 kierroksen kuluttua silloisella olettamalla viime vuonna hän olisi ollut uusi ennätysmies tai tasoissa.

Red Bull Ringillä viime vuonna hänen olisi tarvinnut johtaa lähdöstä maaliin ja siihen päälle enää sen 11-12 kierrosta Silverstonessa ja hän olisi ollut ennätysmies.

Sittemmin ei saanut ainakaan ihan heti ennätystä kun Red Bull Ringillä edes välillä johti Charles Leclerc.

Myöhemmin Verstappen on saanutkin ennätyksen tai on ainakin hyvin, hyvin lähellä ollut sitä saada kun melkein koko loppuvuoden viime vuonna etenkin sarja tuntui nk. Formula Verstappen-sarjalta kaiken jälkeen varsin paljon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Huvittuneesti kun Adrian Newey sai viime vuonna tulla erään kisan palkintokorokkeelle Max Verstappenin, Fernando Alonson ja Lewis Hamiltonin seuraksi sitä juhlimaan niin myös Adrian Neweyn selkeät, pääsuunnittelija-ajan F1-voitot laskien saatiin vähintäänkin kasaan 376 F1-voittoa ellei enemmänkin riippuen mitä halusi siis laskea mukaan.

Taisi olla kyse juurikin Montrealin kisan ajan voittojuhlinnoista, mutta voin erehtyäkin.

Mikäli millään kuljettajalla, tallilla tai tahdolla yleensäkin olisi 376 F1-voittoa tilillään niin se olisi ollut viime vuoteen mennessä enemmän kuin kolmannes koskaan kaikista millään tavalla ajetuista tai pidetyistä F1-kilpailuista lajin historiassa!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
19.6 Montrealin kisan jälkeen viime vuonna mietittiin myös lajin voittokuskien voittojen tai yleispalkintojen yhteismäärää ja erilaisin menetelmin saatiin aikaan joko uusi ennätys tai sitten täytyi vielä saavuttaa jonkin verran lisäpalkintoja niiden saamiseksi.

Kun tietyin ehdoin edes tuossakaan ei vielä saavutettu vuoden 2019 Hungaroringin kisan jälkeistä voittojen tai palkintojen suoritetta.

Tosin tietyin ehdoin myös Melbourne viime vuonna ja vuoden 2020 Istanbul keskellä korona-aikaa tuntuivat olevan palkinnontäytteisten kuskien juhlaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Toisinaan F1:ssä tulee erinäisiä rangaistusvaatimuksia koskien protesteissa maaliin tulemisen epäselvyyksiä tai jollakin tavalla muutoin vain yleisö tai erilaiset tallitahot niitä ovat vaatineet täytäntöön.

Toisinaan vaatimuksiin on suostuttu tai tuomarien on arvioitu taipuneen vastustuksen alle ja toisinaan ei.

Ruotsin Anderstorpin 1978 kisassa Niki Lauda voitti tunnetulla nk. Imuriautolla Brabhamille, mutta eniten tuntui länsinaapurimme yleisöä saavan raivoihinsa Riccardo Patresen 'epäreilu' ohitus ja kakkostilalle pääseminen juurikin Ruotsin Ronnie Petersonin nenän edestä.

'Ronnin' innokas kannattajakunta tuntui nauttineen Ruotsin kesässä ajoittain hieman turhankin vahvasti nk. Mellanöliä ja ongelmakäytös Patresea kohtaan tuntui olevan lakkaamatonta.

Yleisö ulvoi protestia ja Patresen hylkäämistä tai edes pudottamista kolmanneksi lopputuloksissa, mutta ennen pitkää sen oli vain hyväksyttävä tavallaan asian laidat.

Alustavasti ennen kuin tuomaristo sitten ihan aiheellisesti muutti mielensä niin mellakkaa peläten Patreselle oltiin vääntämässä syytettä olevinaan kisan aikaisesta tai muun viikonlopun aikaisesta estelystä tai 'epäurheilijamaisesta käytöksestä' täysin naurettavan rangaistuksen oikeuttamiseksi ennen kuin sitten tuomaristossa pistettiin syyte roskakoriin ja pidettiin puhuttelua pelänneille rohkeuden saamiseksi.

Päätös jäi voimaan ja yleisö nieli tai joutui nielemään lopputuloksen.

Ei tosin helposti kun Patreselle yritettiin tehdä vähän pahastikin kisan jälkitunnelmissakin kun kieltämättä jännittynyt palkintojuhlakin oli ohi ennen kuin sitten tuli 'Ronni' väliin ja osin jo länsinaapurimme poliisivoimiakin tilanteeseen.

Ero jäi siis maalissa 0,086 sekuntiin halusi kiihkeä ruotsalainen kotiyleisö sitä tai ei.

Toinen juttu olikin sitten Interlagosissa 2019.

Lewis Hamilton tuli maaliin vain vähän Pierre Gaslyn takana eli noin 0,062 sekuntia ja siitäkin sitten väittelyä riitti ja lopulta tuli rangaistus minkä seurauksena Hamilton tippui seiskapaikalle, mutta enää vain hyvin vähän eli 0,065 sekuntia Lando Norrisin eteen.

Tuostakin vääntöä riitti, mutta kun ei oikeastaan ollut enää mitään väitettävää ja mestaruus oli jo Hamiltonin niin siitä ei tullut sen suurempaa draamaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
21.6 mennessä viime vuonna Red Bullin sanottiin milloin tahansa nappaavan perättäisten voittojen ennätyksen haltuunsa tallina.

Ne olivat hyvin lähellä sitä ja ennen pitkää sen myös haltuunsa saivat.

Tosin ilman toissa vuoden Interlagosin tapahtumia silloisena viime vuotena olisi ollut Red Bullilla enemmän tai vähemmän lähes tai täysin 19 perättäistä voittoa putkeen.

Toisaalta ilman Barcelonan 2016 tunnettua Mercedes-kuskien typerää keskinäistä kolaria olisi ollut siitä eteenpäin tai juurikin silloin lähes tai täysin 21 perättäistä voittoa putkeen.

Siitähän kaikesta hyötyivät oikeasti tuona päivänä vuodeksi 2016 vain enintään kolmospaikan tai nelospaikan tasoa ajaneet Max Verstappen ja Kimi Räikkönen.

Ilman erinäisiä muita aikoja esimerkiksi ilman myös yhtä erästä tunnettua Monacon kilpailua muuan Michael Schumacher olisi eräässä vaiheessa Ferrarilla omannut itselleen 13 perättäistä voittoa putkeen ja Monzan 2003 ongelmien jälkeen Ferrarilla olisi ollut yhtä mittaa Schumin tai hyvin paljon harvemmin Rubens Barrichellon ajamina jo 16 perättäistä voittoa putkeen.

Toki tämän erään yhtä tunnetun Monacon kisan suhteen minkä Schumi olisi voinut voittaa Ferrarilla niin täytyi muistaa, että hän ja Juan Pablo Montoya eivät siinä kisassa käyneet varikolla vaan jäivät turva-auton ajaksi radalle siinä missä Jarno Trulli, Jenson Button ja monet muut kärkikuskit kävivät varikolla ollen sinänsä paremmin kiinni voittotaistelussa.

Yhtä toki tämän kaiken jälkeen Schumin olisi itse pitänyt oman muun myöhemmän pysähdyksensä jälkeen 30 kierroksessa ajaa sittemmin tulleet uudet kärkimiehet ja ohittaakin vielä Monacon radalla ennen mahdollista voittoa.

Puhtaassa ilmassa ilman mahdollisia kierroksella ohitettavia hyvinkin mahdollinen temppu saavuttaa uransa parhaimpina aikoina. Tosin kierroksella ohitettavien kanssa siinä vaiheessa kisaa olisi ollut sitten hyvin, hyvin vaikea temppu ja lähellä ehkä mahdotonta kieltämättä toki melko runsaasta kierrosmäärästä kun aika heti olisi pitänyt niiden vähän huonompien tilan kuskien antaa Schumille sitten tietäkin radalla.

Tämä todellinen takaa-ajotilanne jäi ikävä kyllä näkemättä kun tässä eräässä tunnetussa Monacon kisassa Schumi hyvin harvinaisesti sinänsä uransa ihan parhaimmassa mahdollisessa ajassaan sattui peräti keskeyttämään kisan.

Montoyankin kisa jätti jossiteltavaa kun periaatteessa vauhtitasoa tähän erääseen tunnettuun Monacon kilpailuun riitti vaikka millä mitalla, mutta ellen nyt väärin muista niin hän ei kertaakaan silti ollut muilla tavoin omaa todellista suhdannetasoaan olevana paljonkaan sijoja 2-5 parempi kaikkiaan ennen eri vaiheita.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Viime vuoden kesäkuun aikana tietenkin mietittiin myös sitä, että mihin kaikkeen 1990-luvulla syntyneet kuljettajat vielä pystyisivät ja mihin eivät.

21.6 ja 22.6 mennessä viime vuonna etenkin näin mietittiin.

Kun Lewis Hamilton ennen pitkää siis luovutti toissa vuoden Interlagosissa oman haluamansa voiton George Russelille niin ensi kertaa jokainen voittanut kuljettaja lajissa oli syntynyt 1990-luvulla.

Kautta kohti siis kauden sisällä.

Hamiltonin ja myös Fernando Alonson arveltiin tuolloin vieläkin jatkavina kaiken jälkeen kykenevän vielä voittoihin ja aivan vielä ei ole muutenkaan tähän hetkeen tullessa 1980-luvun kuskien edustus lajissa ohi.

Vähissä ja vaarallisen vähissä toki, mutta ei ihan vielä kokonaan ohi.

Hamilton on myös tänä vuonna asiasta vähän sivuun puhuen voittanut kahdestikin.

F1:n 1970-luvun edustajat sen sijaan ovat enemmän tai vähemmän valitettavasti jo kuitenkin silti hyvin tuoreenkin ajan pohjalta vetäytyneet eläkkeelle.

Sen aikakauden ikäluokassaan lajissa kisakuljettajana aloitti vuonna 1992 Christian Fittipaldi vähemmän yllättäen tuon vuoden eli Nigel Mansellin mestaruusvuoden nuorimpana kuljettajana ja päätti vuonna 2021 kun kerta kaikkiaan vielä yhtä muuta viimeistä vuotta vuodeksi 2022 ei enää tullut niin tänään 45 vuotta täyttävä Suomen Kimi Matias Räikkönen.

Räikkönen viimeisenä myös 1970-luvun ikäluokan edustajista puhuen voitti vuoden 2018 Austinissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Italian F1-murheita on ennenkin mietitty ja tullaan varmaan vastakin miettimään.

Pitkälti siis kaiken muun osalta mikä ei ole osa Ferraria eli La Famigliaa lempinimensä mukaan ainakin kuin sitä ennen ja riittävän vanhaan aikaan kutsuttiin.

Lajin ensimmäisestä kolmesta mahdollisesta maailmanmestarista kaksi olivat italialaisia ja siihen se sitten jäikin senkin sattuessa aivan lajin alkumetreille 1950-luvulla ja vuoteen 1950 ja vuosiin 1952-1953.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.6 mennessä viime vuonna oli kieltämättä hämmentävää ennen Red Bull Ringin viikonloppua tai juuri sen aluksi, että hyvästä kauden alustaan huolimatta Sergio 'Checo' Perez oli jäänyt täysin tai melkein aivan täysin tallikaverinsa Max Verstappenin jalkoihin.

Mikäli vielä niin niin hyvä on, mutta enemmän noloutta saattoi aiheuttaa Perezin jääminen myös monien vähän heikompienkin tallien kuskien jalkoihin ajoittain vertailuissa.

Niin heikosti siinä vaiheessa Perezillä ajoittain meni, että muuan Nico Hülkenberg syystä tai toisesta oli ajanut siinä vaiheessa kautta enemmän aika-ajon kolmanteen osioon pääsyjä kuin mihin Perez oli pystynyt!

Samalla Perez oli ollut jo neljä kertaa perättäin ollut ulkona aika-ajon kolmannesta osiosta mikä oli enemmän tai vähemmän ajateltu uusi ennätys Red Bullin huippuaikoina ajaneelle kuljettajalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.6 mennessä viime vuonna Ayrton Sennaa muisteltiin monella tapaa.

Brasiliassa ja myös Portugalissa hän oli vähemmän yllättäen se suosituin radan kuski.

Portugalissa varsinkin kun ei vain ollut oman maan kuskia suurimman osan aikaa Sennan uraa niin kisoissa mukana.

Ikävä kyllä vaikka Estoril oli Sennalle eräs rakkain radoista heti Interlagosin tai Rio de Janeiron jälkeen tilanteen mukaan ajatellen niin suuremmin menestystä siellä ei tullut.

Sadevoitto Estoriliin 1985 ensivoittona sentään tuli, mutta sen jälkeen murhetta riitti.

Koskaan enää kaikista toiveista ja yrityksistä huolimatta Senna ei enää voittanut urallaan ja elämänsä aikana Estorilia.

Estorilin suhteen Sennalla oli nimittäin vielä lisäksi yksi muu harmillinen juttu:

Erääseen aikaan hänellä oli siellä nimittäin sellainen seikka, että mikäli millään tietyllä radalla aina eniten kautta kohti Senna olisi ollut tallikaveriaan hitaampi aika-ajoissa niin todennäköisimmin tämä asia tapahtui juurikin aina Estorilissa!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1.7 mennessä viime vuonna ajateltiin jälleen paljon Verstappenia, mutta Max-pojan sijaan enemmänkin isä-Josia.

Jos Verstappenilla oli omanlaisensa ura ja show menossa sillä niin radalla kuin sen ulkopuolellakin kerran.

Mielenkiintoisesti puhuen jokainen sellainen tallikaveri kuka oli voittanut Josin pisteissä tai ollut jollakin tapaa menettelevästi ja lähtökohtaisesti hänen voittajakseen veikattu ennen kautta niin oli aina ajanut tai tulisi ajamaan Ferraria joko kisoissa tai testipuolella jossakin kohtaa uriansa.

Ainoa tallikaveri kuka ei näillä näkymin koskaan näin tehnyt välttämättä edes promootiotestinäkään oli Simtek-tallin ajan tallikaveri pisteettömänä sellaisena ajanut eli Domenico Mimmo Schiattarella.

Lisäksi tosin yksi poikkeus oli pistemiesten tai paremmuuden sääntöön sellaisena eli Pedro de la Rosa muun muassa ei ollut Verstappenia parempi pisteissä.

Toki Pedro de la Rosan näkeminen ennen pitkää Ferrarin testiriveissä oli promootiotestit kerran unohtaen aika mielenkiintoista kun pitkälti siis heti varsinaisen F1-uran silloin päätyttyä pääsi siis huipputalliin eläkevirkana vaikkakin toki Felipe Massan ongelmien vuoksi välillä puhuttiin siitä, että brasilialainen olisi pitänyt potkia pois tallista ja antaa de la Rosan uralle viimeinen todellinen mahtipalkinto sinettinä vuodeksi 2013 ajaa ainakin kauden verran Ferraria ihan kisakuljettajana ennen sitten vuotta 2014 tai siitä eteenpäin talliin saatavaa todellista huippukuljettajaa!

Sentään siihen Fernando Alonson ja Santanderin ehdotukseen eivät Ferrarin päättävät tahot suostuneet vaan de la Rosa oli enintään testikuljettaja ja siitä tarpeen mukaan ylennettävä testauspäällikkö, mutta ei muuta ja siihen päättyikin se mietintä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.7 mennessä myös Red Bull Ringin kisan jälkeen viime vuonna Sergio 'Checo' Perezin ahdinko jatkui mitä tuli aika-ajon viimeiseen osioon pääsemisessä.

Pereziä enemmän aika-ajon päätösosioon päässeitä vähän huonompien tallien kuskeja suhteessa Red Bulliin nähden oli Lando Norrisin, Nico Hülkenbergin, Esteban Oconin ja Pierre Gaslyn nimissä.

Lisäksi Perez oli tasoissa tulokaskuljettaja Oscar Piastrin kanssa siinä vaiheessa.

Niin paljon kun Perezille herjailtiin asiasta niin toisaalta ei edes Max Verstappen aina ollut päässyt ylivoimastaan huolimatta aika-ajon viimeiseen osioon siinä vaiheessa kautta.

Eniten ja aina aika-ajon päätösosiossa mukana Red Bull Ringin kisan jälkeiseen aikaan mennessä viime vuonna olivat päässeet vain Carlos Sainz Junior ja Fernando Alonso.

Merkitsevä juttu myös kun miettii melkoisesti aina silloin tällöin ikävän paljonkin sätittyä Carlos Sainz Juniorin tilannetta Ferrarilla silloin tai tämän jälkeenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
8.7 mennessä viime vuonna mietittynä jälleen kun ajateltiin Jos Verstappenia ja Max Verstappeniin niin loistokkaaseen, vähän turhankin paljon hemmoteltuun ja paapottuun poikaansa nähden lajissa erilaisten päättäjien suhteen nyt ainakin puhuen isällä oli loistokkuus ja todelliset menestyskaudet hetkineen hyvinkin vähissä.

Ilman muuta vuosi 1994 oli Benettonilla paras pisteiden ja yleisten tekomahtisuoritusten valossa, mutta monien mielestä ehkä paras kausi kokonaisesti Josille lajissa oli Arrows-tallin vuosi 2000.

Milleniumin suhteen F1:ssä Jos tosiaan yllätti sinä vuonna lähellä Arrows-tallin omaa joutsenlaulua melkoisesti.

Tosin vähänkin toisenlaisella tuurilla ne todella voimaan jääneet pistesuoritukset olisi jääneet näkemättä.

Montrealissa 2000 tuli viitospaikka kyllä, mutta kaikkea sitä ennen oli ollut kolari Pedro Dinizin kanssa varikon ulostulon tai ulostulokierroksen yhteydessä.

Monzassa 2000 tuli nelospaikka kyllä, mutta se jäi monen murheellisen tapahtuman jälkipyykin varjoon. Lisäksi Jos oli osallisena murheellisessa Variante della Roggian shikaanimutkan kolareissa kuten myöhemmin ajoi myös menestyskisansa aikana ulos radalta samassa paikassa toki siitä selviten säikähdyksellä.

Muutama muu mahtisuoritus tai siltä näyttävä temppu oli Josille tulossa tuolla kaudella muutoin ennen sitten väistämätöntä keskeytystä.

A1-Ringillä 2000 näytti keskimääräiset kierrosajat tai ajosuoritustaso lupaavan jopa melkoisen varmaa nelostilaa siitä toki mahdollisuudeltaan tippuen aina jäännöspisteen tiukkaan kamppailuun asti ennen keskeytystä.

Hockenheimissa 2000 märällä radalla tai kuivuvalla radalla oli vielä lisäksi viimeinen suurempi mahdollisuus kun sijoja 4-6 näytti olevan parhaimmillaan tulossa vauhtitason perusteella vaihtelevasti kilpailun kuluessa ennen kuin sitten keskittyminen herpaantui useiden pyörähdysten joukosta kisan aikana päättyen lopulta selvään keskeytykseen päivän jaetusti toiseksi viimeisenä kunnolla keskeyttäneenä kuljettajana.

Tosin tuossa kisassa muuten kilpailun tuomaristo ei koskaan hyväksynyt oudosti kierrosrajasäännön puitteissa niin Verstappenia kuin Heinz-Harald Frentzeniä lopputuloksiin sijoituksellakin siinä missä Nick Heidfeldin kierrosta myöhemmin keskeyttäneenä kyllä hyväksyi ja kun eihän niissä silloisissa puitteissa ollut vielä tulleet ne lopputuloksiin hyväksymättömyyden kierroksetkaan vastaan!

Toki totuuden nimissä vaikka Hockenheimin 2000 lopputuloksiin olisi Verstappen hyväksytty niin sijoitus olisi ollut 14:sta.

Verstappenin Josilla meni hieman mielenkiintoisesti hyvin vielä myös sitten seuraavana vuotena eli 2001 juurikin A1-Ringillä ja Hockenheimissa. A1-Ringillä saatiin kuin saatiinkin uran viimeiseksi jäänyt MM-piste ja Hockenheimillakin hän oli ysipaikalla maalissa toki pisteittä, mutta vähänkin paremmalla onnella kiitos jatkuvien keskeytysten olisi muutoin puhdittoman ja puuduttavan päivän päätteeksi viimeisessä pitkän radan Hockenheimin kilpailussa tulla piste tai parikin ehkä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
9.7 viime vuonna Silverstonen kilpailun jälkeen Red Bull pääsi tasapeliin McLarenin kanssa tuon tallin vuoden 1988 mahtitallin kanssa tietyin ehdoin laskien jo 11 peräkkäiseen voittoon.

Tämä ennätys meni rikki jo seuraavaan kilpailuun mennessä ja muutoin vähän myöhemmin erilaisin vähennyksin tai pienin 'saivarteluin' viimeistään Zandvoortiin mennessä.

Ennätys oli siitäkin merkittävä Red Bullille kiitos Max Verstappenin hallinnan kohti maailmanmestaruutta, että siihen ei ollut päässyt edes Mercedes mielin määrin hallinneena vuosina 2014-2021 kertaakaan.

Tosin hyvin lähellä oli ollut Mersu ajoittain siihen kyllä päästä ja lähinnä huono viime hetken onni teki sen saamisesta tyhjää täydeksi.

Sitten vuosien 1999, 1995 ja 1992 nähtiin Silverstonessa viime vuonna kaksikin Yhdistyneiden Kuningaskuntien kuskia palkinnoilla.

Vuoden 1999 Silverstonessa kun vielä Damon Hillin viitostilan otti huomioon niin ensi kertaa viime vuonna siis tuon kilpailun oli myös kolme Yhdistyneiden Kuningaskuntien kuljettajaa viidenkin parhaan joukossa ruutulipulla.

Mielenkiintoista oli myös, että sitten vuoden 1996 Silverstonen ei ollut mitenkään ollut viime vuoden Silverstonen kisaan mennessä tilannetta missä olisi ollut ainakin viisi Yhdistyneiden Kuningaskuntien kuljettajaa yhtä aikaa kisaan yrittämässä tai ajamassa.

Tietysti Silverstonessa 1997 oli Martin Brundle varsin lähellä ajaa uransa viimeisen kisan ja aina välillä näytti, että hän palaisi lajiin ennen kuin oli viimein palaamatta.

Samalla mikäli vertailuun otti kahdeksan parhaan kuskin joukkoon Yhdistyneiden Kuningaskuntien ajajien suorituksen niin neljä sellaista oli nähty Brands Hatchissa 1986 viimeksi ja mikäli vielä yhdeksän parhaan joukkoon tuon maan tai valtion ajajien suorituksen halusi laskea niin sama kisa, mutta viides kuski olisi ollut sitten Jonathan Palmer juurikin ysitilalla ruutulipulla.

Tietenkin ennen viime vuoden Silverstonea missä tietenkin palkintomiesten lisäksi kaksi muuta saman maan tai valtion jäsentä oli kyllä kahdeksan parhaan joukossa ruutulipulla muilla sijoilla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
9.7 viime vuonna Silverstonen jälkeen sittemmin paljon herjailtu ja lajista poistunut Yhdysvaltain Logan Sargeant vielä tuolloin varovaisesti tulokasvuottaan ajatellen lajissa oli ajanut siihen mennessä uran parhaimman suorituksen ja pistettä lähinnä olleen sellaisen eli hän oli siis 11:sta ja se oli lähimpänä parasta kun kymppipaikalla olisi tullut piste ja ysipaikalla olisi oltu tasoissa Scott Speedin vuoden 2007 Monacon suorituksen kanssa.

Kasipaikka tai enemmän olisi ollut parempi, mutta sitä ei sitten Sargeantille tai tuttavallisemmin lempinimensä mukaan 'Kessulle' tullut eikä yleensä ollut lähelläkään vaan kyllä Williamsin automalli oli niin viime vuonna ja etenkin varsinkin tänä vuonna kyllä sen niin kamalan huono senkin edestä.

Eli ei juuri mahdollisuuksia ollut ja ennen ihan viime aikoja Williamsilla on ollut tämä kausi melkoisen vaikeaa rämpimistä jopa ihan Alexander Alex Alboninkin osalta.

Jostain kumman syystä kaikki viat tuntuivat menevän tallissa 'Kessun' piikkiin.

Toki 'Kessu' virheitäkin teki lyhyellä urallaan, mutta välillä ja etenkin siis tämän vuoden suhteessa viime vuoteen verrattuna ei oikein voinut vain paljon parempaa toivoakaan.

Niistä väittelyistä mahdollisesti lisää jonkun muun kerran ajatellen.

Viime vuoden Silverstonessa Oscar Piastri yli jo nelospaikkaan kisassa ja se oli kerralla yhtä hyvä kuin mihin Daniel Ricciardo McLaren-ajoaikoinaan oli kyennyt kolmen vuoden takaista ja silloin viime vuonna parin vuoden takaista Monzan voittoa huolimatta.

Piastri oli samalla kertaa parempi suhteessa siihen nähden myös mihin Ricciardo kykeni McLarenilla pari vuotta sitten eli silloisena viime vuonna ajamaan kisoissa pisteistä puhuen ja paras mahdollinen kisa koko vuoteen kovin yleensä ottaen masentuneella Ricciardolla tuotti viitospaikan.

Tuohon mennessä jälleen Max Verstappen oli saavuttanut jo sen viisi paalupaikkaa putkeen ja Sergio 'Checo' Perez jäänyt jo sen yhtä monta kertaa ulos aika-ajon päätösosiosta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
10.7 viime vuonna Silverstonen kilpailun jälkitunnelmissa mietittiin myös paljon vuosien 1998-1999 Yhdistyneiden Kuningaskuntien F1-kuskien eri sijoittumista ja olemuksia, että miten niin kovin paljon eri sijoitukset vaihtuivat vuoden sisällä ja että mitä meni vikaan?

Vuodeksi 1998 siis ajajanelikosta puhuen yksi pääsi McLarenilla maailmanmestaruudesta taistellen vähintään MM-kilvan kolmen parhaimman joukkoon olemalla kolmas, toinen pääsi Ferrarilla maailmanmestaruudesta taistellen vähintään MM-kilvan neljän parhaimman joukkoon olemalla neljäs, kolmas tunteikkaasti otti hienon voiton itselleen olematta muutoin koskaan palkinnoilla koko kaudella eli Damon Hill näin teki ja neljäs ja viimeinen mainittu mies ei saanut palkintoja eikä potentiaalista huolimatta niitä oikein vaikean kauden jälkeen ollut niitä yleensä lähimaillakaan eli Johnny Herbert oli tämä mies.

Vuodeksi 1999 roolit olivat toisin päin monessa suhteessa eli Eddie Irvine oli kaiken kaikkiaan MM-kilvan toiseksi tai kolmanneksi arveltu mies läpi kauden ja huonoimmillaankin hänen pääteltiin olleen kovin selväpiirteisessä sarjassa silloin neljäs taas kerran kun maailmanmestaruus jäi niin kovin pienestä kiinni vaikka eihän sitä tiedä jos kauden 17:sta ja viimeinen ylimääräinen F1-kisa olisi sitten niin kerta kaikkiaan ajettu, mutta kun ei ajettu niin ajettu, David Coulthard oli hieman yllättäen vähäisenä pettymyksenä lopulta itse neljäs sijojen 2-3 tai jopa maailmanmestaruuden sijaan, Johnny Herbert sai tunteikkaan hienon voiton itselleen olematta muutoin koskaan palkinnoilla koko kaudella ja Damon Hill ei saanut palkintoja eikä potentiaalista huolimatta niitä oikein vaikean kauden jälkeen ollut niitä yleensä lähimaillakaan eli Damon Hill oli tämä mies.

Onnistumisilla oli selvää jatkoa etenkin veteraanien Herbert ja Hill urakehitykseen ja haluun vielä yrittää ehkä jotain oikein hienoa kohti edessä siintävää eläkettä.

Herbert jäi jatkamaan vielä Jaguarille siinä missä Hill lopetti uransa vastoin vuoden 2000 Jordanin sopimustaan kun vasta tuolloin piti ura päättää mikäli kaikki olisi mennyt paremmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
10.7 viime vuonna muisteltiin jälleen eräänlaisia eri maiden monivoittoja sijoituksineen.

Paul Ricardissa 1982 oli Ranskan neloisvoitto, mutta toisaalta vuoden 1965 Silverstonessa oli ollut Iso-Britannian viitoisvoitto.

Yhdistyneiden Kuningaskuntien kuljettajia F1:ssä tosin on ollut sen historian varrella enemmän kuin ranskalaisia eli viime vuoteen mennessä sen 164 kappaletta kunnolla ajaen kun ranskalaisia oli ollut viime vuoteen mennessä kunnolla ajavina vain 71 kappaletta.

Monacossa 1967 oli niin kovin lähellä olla tilanteesta riippuen Uuden-Seelannin kaksoisvoitto tai kolmoisvoitto tilanteen mukaan.

Kaiken tämän pilasi Graham Hill olemalla kisan kakkostilalla tuolloin.

Kolme kuskia oli siis neljän parhaan joukossa ja järjestys oli palkinnoilla Denny 'Karhu' Hulme, Graham Hill ja Chris Amon kun Bruce McLaren olisi ollut sitten neljäs.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
11.7 viime vuonna Nyck de Vriesin ajot olivat ohi ja aiemmin lähinnä testipuolelle ja välillä jopa eläkkeellekin huhutuksi luultu tai siirtyväksi ajateltu Daniel Ricciardo palasi lajiin.

Kun näin kävi silloiselle Alpha Taurille niin Ricciardon palatessa lajiin ensi kerran sitten Interlagosin 2013 F1:ssä oli vähintään kaksi australialaista kuljettajaa eli silloisesti puhuen 3529 vuorokautta sitten!

Ennen pitkää Ricciardo itse joutui ikävä kyllä erilaisten tulosten puutteiden, mutta myös näillä näkymin vähän typerän kärsimättömyyden nimissä toki Ricciardonkin yleiset ongelmat ja masentuneisuuskaudet tietäen Liam Lawsonin korvaamaksi.

Enää ei taida Ricciardolle paikkaa kisapuolella avautua muutoin, mutta eihän sitä tosiaan koskaan tiedä kaverista edes vaikka juuri tuuraavana kuljettajana!

Kun Ricciardo jää pois niin Oscar Piastri jää jälleen ainoaksi Australian kuljettajaksi ruudukkoon.

Nyck de Vriesin potkujen yhteydessä sitä joskus yritettiin yhdistää vähän samaan tapaan Minardin päätöskauden Patrick Friesacherin äkkipotkuihin silloin.

Tosin Friesacherin tapauksessa tilanne oli enemmän taloudellinen syy kuin varsinainen kuskin oma huonous vaikka toki varoituksia jossain määrin ajotason parantamisesta oli annettu ennen ajojen loppumista.

Toisaalta taas kun Minardi-tallin historia oli jo lopussa niin Friesacherin ei olisi tarvinnut kuin vain tuoda riittäävän suuri rahasäkkierä talliin pienen tauon jälkeen eli sanotaanko vaikka kauden päätöskilpailuun niin todennäköisesti vielä vuoden 2005 päätöskisan ajo olisi kyllä annettu Friesacherille.

Samalla tapaa välillä esimerkiksi Alex Yoongin oltua tauolla pienessä vilttiketjussa hänkin sai myöhemmin palata ajamaan Minardia kuin ajoi.

Sen sijaan de Vriesin edes ajatuksella jäädessä ajamaan Alpha Taurille viime vuodeksi kyllä olisi tarvinnut tarjottavan summan varmasti olla melkoisen mahtava, että edes vielä jokunen lisäkisa armonaikaa olisi ostettu F1:ssä ja silloin aivan kaiken olisi pitänyt mennäkin nappiin.

Ja sellaista ei ihmeittä ollut tiedossakaan.

Ja ikävä kyllä de Vriesillä ei ollut suurmiljonääri tai lähempänä jo miljardööripappaa tyyliin Lance Strollin isä rahoittamassa ajoja ja oikeasti tekemällä oletettavasti poikansa ulosheittäjien tai sillä uhkaavien elämääkin hankalaksi vaikutusvallallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös