"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
12.7 viime vuonna vielä Daniel Ricciardon siirtouutisen hehkutuksen nimissä todettiin Alpha Taurin tilanteen olevan heikoin erilaisten Toro Rosson tai Minardina viettämien vuosien jälkeen viime vuonna.

Huonoin se oli sitten vuoden 2005 ellei Indianapolisin farssia sinä vuonna oteta mukaan ja muutoin tuloksellisesti tai maaliin pääsyjen suhteen sitten vuoden 1987 Minardin kauden jälkeen.

Välillä toki tuosta eteenpäin aina melkein viime hetkeen asti näihin päiviin ärsytti paljon kyllä itseäni aina se, että miten niin hirveän paljon Ricciardosta toivottiin jotain ihmepelastajaa talliin tai sen tämän vuoden seuraajaan ja jätettiin tyystin tallin itsensä tekemät virheet huomioimatta mitä tuli eri kisojen rengastaktiikoihin viime vuonna kuten tänä vuonnakin ja keskityttiin sitten arvostelemaan, vähättelemään tai suoraan herjaamaan Yuki Tsunodan pistesaavutuksia tai näkemään ne jotenkin hänen syynään erikoisesti ongelmana!

Kun niitä pisteitä vaan välillä olisi voinut olla niin paljonkin enemmän kilpailijoihin nähden vaan kun ei kelpaa niin ei kelpaa.

Lähinnä ehkä Ferrarilla huipputalleista puhuen on noin paljon heitetty pisteitä viime vuosina yhtä ärsyttävästi hukkaan kuin miten sitten tällä hetkellä Racing Bull-nimen alla oleva talli heittää niitä sitten hukkaan keskikastissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
12.7 mennessä viime vuonna vieläkin Silverstonen kisan jälkeen ajatellen ja osin aina nykyäänkin mielenkiintoisesti puhuen Belgiassa on näinä päivinä haikailtu, harmiteltu tai vitsailtu eräästä asiassa:

Aina silloin kun Max Verstappen voittaa ja Lando Norris on toisena maalissa tai toisin päin niin Belgiassa on tuolloin aina ollut tapana laskea leikkiä aina jokaisesta F1-kaksoisvoitosta sille kuuluvana sitten Belgiaan!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
13.7 mennessä viime vuonna oli mielenkiintoista miettiä, että miten paljon erilaisia ajajavaihdoksia eri tallit olivat tehneet 2000-luvulla tai 2010-luvulla.

Luvut kesken kauden tehtyjen kuljettajavaihdosten tai yleensäkin eri kausilla käytettyjen eri kuljettajien osuudesta puhuen olivat seuraavat:

2000-luvun kuljettajat

20 kertaa: Minardi/Toro Rosso

18 kertaa: Jordan/Midland/MF1/Spyker/Force India

12 kertaa: Jaguar/Red Bull

10 kertaa: Sauber/BMW/BMW-Sauber/Sauber-BMW

10 kertaa: Williams

9 kertaa: Benetton/Renault

9 kertaa: McLaren

9 kertaa: Toyota (Vain vuosina 2002-09 kun debyytti vuoden 2000 ja vuoden 2001 osalta viivästyi.)

7 kertaa: BAR/Honda/Brawn

6 kertaa: Ferrari

6 kertaa: Prost (Vain vuosina 2000-01 kun sitten tuli konkurssi eikä kilpalupaa sille tai sen ikään kuin seuraajalle/paikan perineelle Phoenix-tallille annettu vuodeksi 2002.)

5 kertaa: Super Aguri (Vain vuosina 2006-08 kun sitten tuli konkurssi.)

4 kertaa: Arrows (Vain vuosina 2000-02 kun sitten tuli konkurssi eikä kilpailulupaa sille tai mahdollisesti muullekaan ehdokastallille annettu vuodeksi 2003.)

Juttua riittäisi näistä talleista puhuen paljonkin erinäisesti ajatellen, mutta tähän alle vielä 2010-luvun tilanne:

2010-luvun kuljettajat

14 kertaa: Renault/Lotus F1/Team Lotus F1

13 kertaa: Sauber/Alfa Romeo

12 kertaa: Virgin/Marussia/Manor/MF1/Manor Racing (Vain vuosina 2010-16 kun sitten tuli konkurssi.)

11 kertaa: Williams

10 kertaa: Toro Rosso

10 kertaa: Lotus Racing/Caterham (Vain vuosina 2010-14 kun sitten tuli konkurssi.)

8 kertaa: McLaren

8 kertaa; Hispania Racing Team/Hispania F1/HRT (Vain vuosina 2010-12 kun sitten tuli konkurssi vuoden 2010 tulokastalleista kaikkein nopeimmin aina muutenkin vähävaraisimpana.)

7 kertaa: Force India/Racing Point/RP Team

7 kertaa: Red Bull

5 kertaa: Ferrari

4 kertaa: Mercedes

3 kertaa: Haas (Vain vuosina 2016-19 kun tuolloin aluksi tuli tosiaan mukaan lajiin vuodeksi 2016.)

Juttua riittäisi näistäkin talleista puhuen kuten myös erilaisista kuljettajaratkaisuista puhuen varsin paljonkin kun aikakausi päättyi juurikin silloiseen koronan odotukseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
13.7 viime vuonna Silverstonen jälkeen F1:ssä johdettujen kierrosten määrä siihen asti kaudella kisoissa oli seuraava kun esimerkiksi ihan pieniä hetken verran tehtyjä ohitusjohtoja tai kisan alun ohitusnäytelmiä ei laskettu mukaan:

467 kierrosta Max Verstappen

113 kierrosta Sergio 'Checo' Perez

12 kierrosta Charles Leclerc

6 kierrosta George Russel

5 kierrosta Lewis Hamilton

4 kierrosta Lando Norris

3 kierrosta Fernando Alonso

Alonso oli erittäin vähäisiin kierrosjohtoihinsa nähden saavuttanut vielä silloin varsin monta palkintoa viime vuonna.

Verstappenin johto tarkoitti tuolloin 76,6 % johtamisista kaikista mahdollisista kilpailukierroksista ja Red Bull tallina oli yhteensä johtanut 95,1 % kaikista mahdollisista kilpailukierroksista kaudella siinä vaiheessa viime vuonna.

Mielenkiintoisesti Silverstoneen mennessä autovaikeuksista tai niistä huolimatta lainkaan Hamilton, vähäisesti myös johtanut, mutta tuohon vertailuun silti pääsemätön Carlos Sainz Junior, Verstappen ja Alonso olivat ainoat kuljettajat selviten siis ajamaan maaliin jokaiselle kierrokselle jokaiseen kilpailuun sinänsä lopullisen reilusti koskaan keskeyttämättä kilpailuun.

Kierroksella ohitettavien kuljettajien joukkoon siis kisoissa eniten tai jotain sinne päin laskien erilaisten synkkien syiden vuoksi oli joutunut seuraaviakin kuljettajia Silverstoneen mennessä viime vuonna tai sen jälkeen, mutta hekin siis olivat ajaneet kauden kisat maaliin niin, että varsinaisesti he eivät suuremmin olleet keskeyttäneet tai eivät lainkaan:

Sergio Perez 2 kertaa kierroksella jääneenä tai vastaavasti kun hänelle kävi näin murheellisesti Monacossa viime vuonna

Yuki Tsunoda 3 kertaa kierroksella jääneenä tai vastaavasti

Lando Norris 4 kertaa kierroksella jääneenä tai vastaavasti

Valtteri Bottas 5 kertaa kierroksella jääneenä tai vastaavasti

Jokaisella siis oli luotettavuutta, mutta synkkänä asiana tietysti mahdollinen useampikertainen kierroksella jääminen kauden jossakin/joissakin tietyissä kilpailuissa oli tapahtunut toteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
13.7 viime vuonna vuoden 1980 jälkeen lajissa aina vuoteen 2023 asti siinä vaiheessa erilaisia kuljettajia F1-kisoihin vähintään kerran ajavina oli päässyt lähtemään seuraavien määrien verran Buenos Airesin 1980 ja Silverstonen 2023 välisenä aikana:

Vuosina 1980-1989: 102 eri kuljettajaa

Vuosina 1990-1999: 96 eri kuljettajaa

Vuosina 2000-2009: 71 eri kuljettajaa

Vuosina 2010-2019: 66 eri kuljettajaa

Vuosina 2020-2023 siinä vaiheessa toistaiseksi: 32 eri kuljettajaa

Toisin kertoen 1980-luku oli vertailussa eniten eri kuljettajia tarjonnut vuosikymmen ja vähiten eri kuljettajia lajiin oli päässyt toki tuossa vaiheessa kesken olleella vuosien 2020-2023 vertailuajalla.

Mikäli vielä 1950-luvun, 1960-luvun ja 1970-luvun lisäisi mukaan niin luvut näyttäisi tältä:

Vuosina 1950-1959: 299 eri kuljettajaa (Tässä tosin mukana ovat myös Indy 500:n kisojen kuskit F1:siin laskien vuosilta 1950-1959.)

Vuosina 1960-1969: 191 eri kuljettajaa (Tässä tosin mukana on vielä myös viimeisen Indy 500:n kisan kuskit F1:siin laskien vuodelta 1960.)

Vuosina 1970-1979: 155 eri kuljettajaa

Vuosina 1980-1989: 102 eri kuljettajaa

Vuosina 1990-1999: 96 eri kuljettajaa

Vuosina 2000-2009: 71 eri kuljettajaa

Vuosina 2010-2019: 66 eri kuljettajaa

Vuosina 2020-2023 siinä vaiheessa toistaiseksi: 32 eri kuljettajaa

Nuo vanhat ajat liittäen mukaan 1950-luku oli vertailussa eniten eri kuljettajia tarjonnut vuosikymmen ja vähiten eri kuljettajia lajiin edelleen oli päässyt toki tuossa vaiheessa kesken olleella vuosien 2020-2023 vertailuajalla.

PS. Lisätty 1950-luvun, 1960-luvun ja 1970-luvun eri kuljettajat vertailuun mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Edelleen 13.7 mennessä viime vuonna Silverstonen jälkitunnelmiin mennessä vieläkin Nico Hülkenbergillä oli enemmän aika-ajon viimeisen osion pääsemisiä kuin mitä Sergio 'Checho' Perezillä oli.

Tämäkin siis Haas-tallin autolla Red Bull-tallin autoon nähden.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
22.7 viime vuonna Hungaroringin kisaviikonlopun aika-ajojen päätteeksi Mercedes saavutti uuden eräänlaisen ennätyksen päästen siis kaikkien aikojen toiseksi tasollaan:

Se siirsi syrjään ja aikakirjojen todennäköisiin kätköihin Lotuksen oman vastaavan suhdanne-ennätyksen vuodelta 1970 hallussa olevana kun ennätys koski tietyn tallin yhtämittaista hallintokautta lajissa vähintään yhden paalupaikan kauteen kutakin vuotta kohti sellaisenaan ottaen.

Toinen vakuuttavampi ennätys tasollaan oli ottaa ennätys haltuun moottoritoimittajien kanssa kilpailtaessa samalla tapaa kun peräkkäinen yhtämittainen hallintokausi oli jo 21:s sille vähintään samalla tapaa määritteitä ajatellen.

Lotuksen tilannetta ihailtiin ja hämmästeltiin usein, että kuinka se kaikki oli ollut mahdollista.

Toisaalta ensin muuan Stirling Moss ja sittemmin etenkin eräs Jim Clark pystyi tuomaan valtaviakin määriä sen ajan mittakaavassa juurikin paalupaikkoja yleensä aina edes kerran kaudella ja muutoin yhtä mittaa onnistuen!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
22.7 viime vuonna vertailtiin myös erilaisia moottorimerkkien keskinäisiä keskeytyksiä, kilpailuihin pääsemättömyyksiä, rekisteröitymättömyyksiä, kieltämisiä päästä itsessään mukaan kilpailuihin vaikka kilpailuviikonloppuun olisi ollut lupa käyttää kyseistä moottoria jonkin muun tallin autolla ja lisäksi myös erilaisia tilanteita missä aiottua automallia kyseisellä moottorilla käytti jokin toinen taho.

Eniten määriä tässä kaikessa lajihistoriassa ennen Hungaroringia viime vuonna oli ollut Ford-Cosworthin moottoreilla.

1169 kertaa näin oli ollut, mutta tässä on mukana myös huomattavat määrät lajin vanhempien vuosien ja vuosikymmenten mitä erilaisimpia kohuja selvittelyineen.

Läheisin muu ja eniten ongelmia aiheuttanut kertamäärä oli ollut BRM:llä mille näin oli käynyt 143 kertaa.

Ferrarilla näitä oli ollut yllättävänkin vähän eli vain 142 kertaa maineikkaan pitkän historian huomioiden ja enintään sisältäen 148 kertaa mikäli huomioi siihen päälle vielä Acerina ja Petronaksena merkityt, piilotetut vanhat silti edelleen Ferrarin moottoreina käytetyt mallit.

Juddilla olikin sitten vielä melkoinen määrä näitä tilanteita eli 129 kappaletta.

Juddin todellinen tehdasryhmä lajissa oli yllättävänkin vähän aikaa eli vain vuosina 1988-1992.

Vuodesta 1993 eteenpäin Judd oli vielä toki mukana lajissa, mutta vain pienemmin panoksi enintään ehkä puolitehdasryhmänä ja muutoin todella ajoittain vaatimattomissakin yksityispuolen virityksissä mukana.

Tosin mikäli Juddin kanssa yhteistyötä tehneen Yamahan ikään kuin liittäisi ja niitä ajattelisi uudelleenviriteltyinä Juddin moottoreina niin silloin ongelmatilanteiden määrä kasvaisi 168 kappaleeseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
23.7 viime vuonna Hungaroringin kilpailun jälkeen päästiin siis Red Bullin osalta huomattavan etuajassa tasapeliin McLarenin vuoden 1988 ennätyksen kanssa.

Mikäli hallinnassa ajatellen Spa-Francorchamps olisi vielä voitettu tai saatu haltuun niin ennätys olisi ylivoimassa puhuen siirtynyt sille ja näin tuli käymään kun senkin Max Verstappen voitti.

Erinäiset hallinta-ajat siis tuntuivat mahtavimmalta ja yksipuolisimmilta sitten 1950-luvun tavallaan lajissa kun tuolloin toki hyvin pieneen/pieniin kisakalentereihin nähden 1950-luvun alkuvuosina kaikkiaan nähtiin 17 kappaletta Ferrarin voittoja joista 13 kappaletta Alberto Ascarille, kerran Jose Froilan 'Pepe' Gonzalezille, kerran Piero Taruffille, kerran Giuseppe Nino Farinalle ja kerran Mike Hawthornelle.

Näistä vuosille 1952-1953 täysin yksinomaan ja kun Indy 500:n kilpailuja ei laskettu niin Ascarille 11 kertaa!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
23.7 viime vuonna Max Verstappenin voittaessa se oli Hungaroringin kilpailun jälkitunnelmissa ennen mestaruuksiaan autoa numero 33 käyttäneen Verstappenin osalta 33 sekunnin johdolla suoritettu kisan kakkostilalle tulleeseen kuskiin nähden ja samoin 33:s kilpailu toissa vuonna ja silloisena viime vuotena tulleiden uusien sääntöjen aikaisten nk. Uuden Sukupolven maaefektiatuojen kilpailussa suoritettu voitto.

Samoin voitto yleensä Verstappenille silloin oli 44:s kun numero 44 enemmän on tunnettu Lewis Hamiltonin kilpailunumerona kuin Verstappenin kilpailunumerona ja samalla Verstappenille se oli jo uran 88:s palkintosijoitus lajiin.

Verstappenilla oli siis yhtä monta voittoa kuin palkintoakin lajissa tuolloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
24.7 viime vuonna Hungaroringin kilpailun jälkeen siinä vaiheessa seuraavat 11 kuljettajaa olivat saaneet aikaan yhtä seuraavat voitot ja palkinnot vastaavalla suoritusprosentilla arvioiden urallaan suoritearvonsa suhteen:

Lewis Hamilton 195 palkintoa 103 voittoa suoriteprosentti 52.8%

Michael Schumacher 155 palkintoa 91 voittoa suoriteprosentti 58.7%

Sebastian Vettel 122 palkintoa 53 voittoa suoriteprosentti 43.4%

Alain Prost 106 palkintoa 51 voittoa suoriteprosentti 48.1%

Fernando Alonso 104 palkintoa 32 voittoa suoriteprosentti 30.8%

Kimi Räikkönen 103 palkintoa 21 voittoa suoriteprosentti 20.4%

Max Verstappen 88 palkintoa 44 voittoa suoriteprosentti 50.0%

Ayrton Senna 80 palkintoa 41 voittoa suoriteprosentti 51.3%

Rubens Barrichello 68 palkintoa 11 voittoa suoriteprosentti 16.2%

Valtteri Bottas 67 palkintoa 10 voittoa suoriteprosentti 14.9%

Stirling Moss 24 palkintoa 16 voittoa suoriteprosentti 66.66%

Melkoisia suoritteita siis tasollaan silloin.

Välillä tietysti Rubens Barrichellon ja Valtteri Bottaksen kannoilla on myös jossain määrin vähän aliarvostetun tunnettu herra nimeltä David Coulthard.

Coulthardilla oli urallaan 62 palkintosijoitusta ja 13 kertaa hän voitti kilpailun.

Vanhojen aikojen suhteen tai tuossa joukossa nyt esimerkkinä olevan Stirling Mossin suorituksista puhuen voisi niitä ikään kuin pitää huonoina, mutta vuoden 1950 ja vuoden 1953 suhteen vaikkapa aivan F1:n kaikkien aikojen ensimmäisestä kisasta Silverstonesta 1950 ja päivämäärästä 13.5.1950 lähtien 21.6.1953 olleeseen aikaan mennessä oli koko F1:n historiassa ajettu vasta kaikkiaan 23 kilpailua siis hyväksyttävällä merkinnällä Spa-Francorchampsin kisan tuolloin jäätyä taakse ja osin tietysti vuosien 1952-1953 F2-ajat huomioiden noitakaan vuosia ei joskus haluta kaikkein äärimmäisissä piireissä edes laskea lajiin mukaan kuuluviksi kun oli niin vähän F1-autoja sinänsä ruudukossa.

Lisäksi vertailuluvuissa on muistettava, että joillakin kuljettajilla oli urallaan vain yhdet ainoat palkinnot sitten suoraan voittona tai voittoina.

Näin oli esimerkiksi suoritevarmuuden tässä tapauksessa 100 % omaavana Jean-Pierre Jabouillen, Giancarlo Baghettin, Ludovico Scarfiottin, Peter Gethinin, Pastor Maldonadon ja Vittorio 'Monzan Gorilla' Brambillan suhteen.

Jabouillen suhteen muitakin pisteitä uralla oli pelottavankin vähän eli Watkins Glenin kisaan 1978 oli siellä auton kestettyä Renaultin osalta viimein maaliin neljäs tuoden siis ensimmäiset turboauton pisteet F1:ssä.

Baghettin suhteen hän oli harvinainen voittaja, mutta mikäli otti huomioon myös MM-kilvan ulkopuoliset ajot niin silloin hänellä oli vielä neljäkin eri voittoa kaikkiaan viidellä eri palkintosijoituksella.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Viime vuonna tietysti Nyck de Vries joutui ulos lajista eikä ole palannut lajiin tähän päivään mennessäkään.

Tuskin vailla todellisia ihmeitä enää palaa vaikka eihän tietysti aivan vuorenvarman täysin mahdotonta ikäänkään nähden ole jokin tilapäisajo tehdä esimerkiksi kotiyleisön edessä Zandvoortissa.

Siitäkin kaikesta kärsimästään huolimatta lyhyellä F1-urallaan hänellä olisi ollut siis sekin suorite allaan, että ihan heti ensimmäisessä F1-kisassaan hän tosin sai pisteen tai pisteitä.

Tässä listaa muista miehistä jotka saivat tosiaan ainakin yhden pisteen heti uransa ensimmäisissä F1-kisassaan ja minkä jälkeen heidän uransa joko jäivät lyhyiksi syistä tai toisesta ja kun he eivät onnistuneet saamaan koskaan enempää pisteitä ja kun uran kisat olivat suluissa:

Raymond Sommer (5 kisaa)
Peter Whitehead (10 kisaa)
Ken Wharton (15 kisaa)
Dennis Poore (2 kisaa)
Hermann Lang (2 kisaa)
Gerino Gerini (6 kisaa)
Ignazio Giunti (4 kisaa)

Näistä kavereista melkein kaikki ajoivat 1950-luvulla uransa kisat pois lukien Giuntia hänen ajettua vain neljä kisaa vuonna 1970 ja ennen hänen menehtymistään vuoden 1971 tammikuussa erikseen muissa yhteyksissä sattuneeseen kuolonkolariin.

Giuntilla oli tarkoitus ennen kuolemaansa mahdollisesti jatkaa tilaisuuden tullen keikka-ajoja F1:ssä vaikkakin pääsääntöinen kilpa-ajosuunta oli muussa luokassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
25.7 viime vuonna muisteltiin jälleen Stirling Mossia melkoisesti.

Stirling Moss toden totta oli 1950-luvun F1:n ja muun moottoriurheilun suhteen lajin taitavimpia ja parhaimpia nimiä monien mielestä ansaiten maailmanmestaruuden.

Moss oli hieno kuski, mutta joskus ja vähän tietyin ehdoin häntä sanottiin joskus vähän liiankin nopeaksi ja vähän ajattelemattomaksi mieheksi näkemään erilaisia kokonaiskuvia.

Toisaalta Moss oli myös herrasmies loppuun asti eikä kieroilija, konna tai peluri laittomuuden rajamaita hipoen tai laittomuuttakin jo harjoittaen.

Tietyin väliajoin ajatellen muun moottoriurheilun suhteen Moss olisi voinut voittaa vuoden 1952 Monte Carlon Rallin silloin kun ei olisi ollut aivan niin jokaisen erikoiskokeen voiton perään tai parhaita muita väliaikoja tavoitellut kuljettaja tilanteeseen johon tarvetta niin ei ollut.

Ja F1:n suhteen jossiteltavin juttu oli aina Boavistan kisa vuoden 1958 suhteen.

Viisi sekuntia ennen ruutulippua muilla tavoin ollut ratasijoittuminen tai hidastaminen muuten reilusti niin paljon, että Mike Hawthorne olisi mennyt hänen edelleen muutoin ja edellyttäen tietysti muiden pysyessä takana jälleen hieman riippuen kilpailun kulusta olisi taannut Mossille vuodeksi 1958 maailmanmestaruuden.

Lisäksi tietysti vaikka oikeus olikin valittaa erinäisistä muista päätöksistä niin 31.12.1958 mennessä Stirling Moss ei koskaan tehnyt sitä ja näin Mike Hawthorne oli maailmanmestari sille vuodelle kun Moss Portugalin Boavistan kisassa menetteli kuten menetteli vastoin tuomariston muuta päätöstä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun Red Bull sitten viimein viime vuonna rikkoi McLarenin voittoyksinvallan ennätyksen vuodelta 1988 niin se oli melkoinen merkkiteko.

Siihen kun ei ollut kyennyt 1990-luvulla Williams, 2000-luvulla Ferrari eikä edes 2010-luvulla Mercedeskään!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
29.7 viime vuonna Spa-Francorchampsin kilpailuun lähdettäessä Max Verstappenilla ja Charles Leclercillä tuntui olevan eroa kuin yöllä ja päivällä.

Ainakin kisaodotuksissa.

Jo voitto tai kakkostila kilpailusta nopeimman kierroksen pisteellä olisi tarkoittanut Verstappenille enemmän pisteitä kaudelle kuin miten Leclercillä oli ollut koko silloisena viime vuonna eli nykyään ajatellen toissa vuonna siinä vaiheessa kun oltiin vieläkin viime vuonna vasta kauden puolivälissä!

Ja kilpailun Spassa Verstappen jälleen voitti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.7 viime vuonna Spa-Francorchampsin kisan alla tai sen jälkeen mietittiin monia eri kuljettajia seurauksineen, mutta eniten kiinnosti nk. Huonot Kuljettajat tai kierroksella jääneet kuljettajat mahdollisesti siis ihan hyvinkin ajaen pisteitä saaden.

Ruotsin Marcus Ericsson onnistui viimeksi olemaan kierroksella maalissa voittajaa perässä tavalla tai toisella ja ajamaan siis pisteille kaikesta huolimatta Span kisoista puhuen siis vuoden 2018 vastaavassa kilpailussa ja ennen tätä vuoden 2005 Span kisassa Portugalin Tiago Monteiro onnistui näin tekemään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.7 viime vuonna Spa-Francorchampsin kisan alla tai sen jälkeen mietittiin myös sitä, että oliko Span rata erityisen turva-autoja sisältänyt kisa hälytyksineen päivineen.

Eri vuosista riippuen sitä ajatellen oli ja ei ollut.

Joinakin aiempina 2000-luvun vuosina etenkin oli ollut aika rauhallistakin ja välillä turva-auto oli jäädä käyttämättäkin kisassa eikä niiden syyt kovin korkeita olleet ja olivat myös vältettävissäkin.

Tässä niistä kerrontaa:

Spa-Francorchamps 2012: Turva-auto melkoisen varmasti olisi ollut tulematta ilman tunnettuja lähtökolareja

Spa-Francorchamps 2013: Ei turva-auton hälytyksiä kilpailussa

Spa-Francorchamps 2014: Ei turva-auton hälytyksiä kilpailussa

Spa-Francorchamps 2015: Virtuaalinen Turva-auto ja sen tilanne tuli voimaan kilpailussa pitkän harkinnan jälkeen ja on paha sanoa, että millainen mahdollinen suurvaikutus kilpailuun sillä olisi hetkeen ollut mikäli varsinainen turva-auto olisi tullut radalle kunnollisena

Spa-Francorchamps 2018: Turva-auto melkoisen varmasti olisi ollut tulematta ilman tunnettuja lähtökolareja

Spa-Francorchamps 2019: Turva-auto melkoisen varmasti olisi ollut tulematta ilman tunnettuja lähtökolareja

Spa-Francorchamps 2022: Turva-auto melkoisen varmasti olisi ollut tulematta nyt ilman lähtökolareja ja eihän varsinaisesti lähdössä isompia osumia sattunut vaan sen sijaan toisella kierroksella sattuneita kolareita kyllä tapahtui

Siihen nähden Span kisoissa ei ole turva-auto aina liian yleinen näky vaikka historiallisia kertoja onkin melko runsaasti kaikkiaan ollut.

Jälkimainintana tuohon listaan nähden Span kisassa viime vuonna ei tietenkään nähty myöskään turva-autoa radalla kilpailussa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
30.7 mennessä viime vuonna Max Verstappen teki Spa-Francorchampsin kisan voittamisen yhteydessä historiaa:

Ajamalla uransa 45:n kisavoiton hän oli siinä vaiheessa eniten voittoja todella kunnolla saavuttanut kaveri siis ennen voittomääräänsä 30 ikävuotta tai suhteessa vanhempana siis tuohon ikävuoteen mennessä.

Kun olihan tuollainen määrä siis saavutettu monien kuljettajien osalta ja toimesta ennenkin, mutta ikääkin siis jo oli ollut siihen mennessä muutamien ollessa jo todellakin veteraani-ikäinen silloin.

Verstappen ei viime vuonna tuossa vaiheessa vielä ollut täyttänyt edes 26 vuotta ja nykyään on muutenkin vasta 27-vuotias.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
31.7 mennessä viime vuonna silloista edellistä 50 kisaa kohti Max Verstappen oli ajanut melkoisia suoritteita maailmanmestaruuteen matkalla olevana kaverina.

Tulokset olivat seuraavia:

Voittoja: 33 kertaa

Toisia sijoja: 8 kertaa

Kolmansia sijoja: Vain kerran

Keskeytyksiä: 4 kertaa

Palkinnot huomioiden suoriteprosentti oli 91 %.

Mikäli olisi ottanut vertailun kuin edellistä 51 kisaa kohti niin alettaisiin hurjimmillaan olla suoriteprosenteissa tietyin ehdoin ja rajoin lähellä joitakin Juan Manuel Fangion suhteellisia ennätyslukuja.

Joskin Fangion aikana kisoja oli todella vähän ja kun riittävä määrä olisi kisoja niin tietysti silloin monilla, monilla muilla kuskeilla olisi jo pelkästään enemmän F1-kisoja takanaan kuin mitä Fangiolla oli edes koko urallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös