Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Makkonen

Guest
Häärääkö Häkkinen ensi kaudella McLarenin vaiko Mercedeksen varikkopiltuussa?
Eikös Mika ole tehnyt pr-hommia Johnnie Walkerille tämän vuoden aikana. Jos Walker jatkaa McLarenin yhteistyökumppanina ja Mika tekee vielä duunia Walkerille, nuin eiköhän Mika häärää Mäcin pilttuussa...
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Lasketaas

G Hill ajoi 58-75, joten ajovuosia kertyi 17
Patrese ajoi 78-93, eli 15
Barrichello on ajanut 93-09, eli 16

Korjatkaa jos laskin ihan päin honkia : DD

Huomatkaa miten ison osan koko F1-aikajanasta nämä kolme kuskia omaavat : O
Hill ei tietääkseni jättänyt yhtään kautta väliin vuosien 58-75 välillä joten kausia kertyy yhteensä 18. Patrese sitä vastoin aloitti uransa vuotta aiemmin (-77) ja hällä on kausia 17, samoin kuin Barrichellolla.
Maikkarikin on yrittänyt laskea samaa, tosin huonolla menestyksellä :D
MTV3 sanoi:
Kuka on tehnyt pisimmän F1-uran? (Kuka kuski)

Graham Hill ajoi ensimmäisen F1-kilpailunsa Monacossa 1958 ja viimeisen Brasiliassa 1975 - 16 vuotta, 8 kuukautta ja 8 päivää myöhemmin. Vielä pari kuukautta myöhemmin hän yritti mukaan Monacon GP:hen, mutta ei selviytynyt kilpailuun aika-ajosta. Hill menehtyi lento-onnettomuudessa myöhemmin samana vuonna.

Ensi kauden alussa ennätys siirtyy Rubens Barrichellon nimiin - ellei sitten Michael Schumacher tee paluuta F1-radoille... Barrichello aloitti F1-uransa maaliskuussa 1993 Etelä-Afrikasta, joten kun hän starttaa Williamsilla kauden avauskilpailuun, on ura kestänyt 17 vuotta ja vieläpä yhtäjaksoisesti. Schumi ajoi ensimmäisen GP:nsä Belgiassa 1991.

(MTV3)
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/formulafakta.shtml?1015756
 
Viimeksi muokattu:

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Onko kukaan asioista paremmin perillä oleva koskaan valottanut tarkemmin, paljonko F1-kuskin massalla käytännössä on vaikutusta kierrosaikoihin? Tietysti riippuu radasta ja lukemattomista muista seikoista, mutta kai tuosta vaikkapa jonkinlaista tietokonesimulaatiota voisi vääntää.

Esim. Heidfeldin ja Webberin välinen painoero on useimpien lähteiden mukaan 15 kg, mikä kuulostaa F1-mittapuulla melko massiiviselta. Miten paljon kovempaa tulosta Mark tekisi Heidfeldin kokoisena?
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Onko kukaan asioista paremmin perillä oleva koskaan valottanut tarkemmin, paljonko F1-kuskin massalla käytännössä on vaikutusta kierrosaikoihin? Tietysti riippuu radasta ja lukemattomista muista seikoista, mutta kai tuosta vaikkapa jonkinlaista tietokonesimulaatiota voisi vääntää.

Esim. Heidfeldin ja Webberin välinen painoero on useimpien lähteiden mukaan 15 kg, mikä kuulostaa F1-mittapuulla melko massiiviselta. Miten paljon kovempaa tulosta Mark tekisi Heidfeldin kokoisena?
Säännöissähän määrätään tietty minimipaino kuskin kanssa, onkohan se nyt ensi kaudeksi 650 kg. Eli kuskin massalla ei ole sinänsä vaikutusta muuten kuin auton massan jakautumisen kannalta, ja luulisin että kuskin paikka ei ole niin kaukana optimaalisesta auton massakeskipisteen paikasta, että se näkyisi järin suurena vaikutuksena kierrosajoissa. Jotain hyvin pientä vaikutusta ehkä on, samoin kuvittelisin että renkaiden kulumisessa voisi vaikutus näkyä jos jossain.

Näin mutulla heitettynä...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Säännöissähän määrätään tietty minimipaino kuskin kanssa, onkohan se nyt ensi kaudeksi 650 kg. Eli kuskin massalla ei ole sinänsä vaikutusta muuten kuin auton massan jakautumisen kannalta, ja luulisin että kuskin paikka ei ole niin kaukana optimaalisesta auton massakeskipisteen paikasta, että se näkyisi järin suurena vaikutuksena kierrosajoissa. Jotain hyvin pientä vaikutusta ehkä on, samoin kuvittelisin että renkaiden kulumisessa voisi vaikutus näkyä jos jossain.

Näin mutulla heitettynä...
Painopiste halutaan alas, joten lisäpainot sijoitetaan niin alas kuin mahdollista. Pitemmällä painavammalla kuskilla painopiste on hivenen korkeammalla, mitä ei pystytä täysin lisäpainoilla kompensoimaan.

Menneellä kaudella KERS hankaloitti lisäpainojen sijoittelua ja määrää, mikä suosi kevyitä kuskeja tavanomaista enemmän. Ensi kauden lisätty minimipaino ja sovittu KERSistä luopuminen tasoittavat tilannetta. En usko, että kuskien painoista ensi kaudella juuri puhutaan.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kenellä F1-kuljettajalla on tilillään eniten hylkäyksiä kisassa?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
Kenellä F1-kuljettajalla on tilillään eniten hylkäyksiä kisassa?
Tyrrellin kuskit kaudelta 1984 eli Bellof, Brundle ja Johansson (tuurasi loukkaantunutta Brundlea) ovat hylkäystilaston kärjessä, koska tallin kaikki suoritukset hylättiin jälkikäteen.

Brundle ja Johansson hylättiin molemmat kerran senkin jälkeen.

Näiden kuskien ulkopuolella on aika monta kuskia kolmella hylkäyksellä (mikä on eniten, jos ei oteta huomioon tuota Tyrrellin kautta).
Mm.
Nigel Mansell (Kanada 89, Portugali 89, Portugali 91)
Ayrton Senna (Australia 87, Brasilia 88, Japani 89)
Mika Salo (Eurooppa 96, Espanja 96, Australia 00)
Juan Pablo Montoya (Kanada 04, USA 04, Kanada 05)
Takuma Sato (San Marino 05, Japani 05, Kiina 06)

Grandprixstats tosin antaa Satolle neljä hylkäystä, mutta ei kyllä kerro mistä se neljäs olisi.

edit: laskettu Espanja 05, josta BAR-talli oli kilpailukiellossa.
 
Viimeksi muokattu:

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Kuinka moni kuljettaja on saanut olla "hetken maailmanmestarina", ennen kuin oikea mestari ylittää maalilinjan ja varmistaa tittelin?

Tarkoitan tilannetta joka kävi viime vuonna Brasilian GP:ssä. Massa ylitti maalilinjan ensimmäisenä, ja sai täten 10 pistettä nousten ohi Hamiltonin. Lewis kuitenkin tuli perässä ja sai tarpeeksi pisteitä noustakseen jälleen pistetaulukon kärkeen.

Sekavasti selitetty, toivottavasti ymmärsitte : /
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Pikawikityksen ja muistikuvien perusteella.

1984: Prost ylitti maaliviivan Portugalissa voittajana, ja olisi ollut mestari mikäli Lauda ei olisi tullut toiseksi.

1967: Brabham sijoittui Mehikossa toiseksi, mutta Hulme kurvaili kolmanneksi ja mestaruuteen.

1958: Moss voitti viimeisen kisan, mutta Hawthorn tuli toiseksi (Moss ajoi vielä hänen mestaruuteen tarvittavan nopeimman kierroksen).
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Täytyykö mekaanikkojen pitää ensi kaudella tulenkestäviä haalareita varikkopysähdyksillä, kun välitankkaukset poistuvat?
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Milloin viimeksi on ollut sekä tiimi, että kuljettajakaksikko samasta maasta, niin kuin 2010 Mersu + Schumi + Rosberg?

Edit: Vastatakseni omaan kysymykseeni, 2007 Indianapolisissa oli BMW Sauberilla kuljettajinaan Heidfeld ja Vettel. Williamsilla oli puolestaan 1995 Coulthard - Hill kaksikko koko kauden ajan.
 
Viimeksi muokattu:

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Milloin viimeksi on ollut sekä tiimi, että kuljettajakaksikko samasta maasta, niin kuin 2010 Mersu + Schumi + Rosberg?
2007 oli yhden(?) kisan ajan, kun Vettel tuurasi Kubicaa. BMW + Heidfeld + Vettel (Saksa)

Ja 2006 oli Aguri + Sato + Ide/Yamamoto (Japani)

Edellinen kokonainen kausi oli (Kouvonkin mainitsema) Forti + Badoer + Montermini (Italia) (-edit- Eipä tainnut ollakkaan kokonainen kausi)

Melkein kokonainen kausi oli myös 2000: Jaguar + Irvine + Herbert (Britannia)
 
Viimeksi muokattu:

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2602
Mutta mites tuo 2000 vuoden Jaguar-tiimi. Kuljettajina Eddie Irvine ja Johnny Herbert. Lasketaanko se kokonaiseksi brittitiimiksi? Ja lasketaanko tuo pari koko kauden yhdessä ajaneeksi, vaikka Burti korvasi Irvinen yhdessä kisassa?
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Mutta mites tuo 2000 vuoden Jaguar-tiimi. Kuljettajina Eddie Irvine ja Johnny Herbert. Lasketaanko se kokonaiseksi brittitiimiksi? Ja lasketaanko tuo pari koko kauden yhdessä ajaneeksi, vaikka Burti korvasi Irvinen yhdessä kisassa?
Enpäs tuollaista huomannutkaan, kun se Burtin Brasilian lippu oli siellä Britannian lippujen välissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
BMW:llä 2007 Kubican kolarin jälkeen yhden kilpailun ajan (Heidfeld, Vettel).
Itse asiassa tuo ei ole viimeisin. Kolme kisaa myöhemmin Saksan GP:ssä Spykeria ajoivat Adrian Sutil ja Markus Winkelhock.

Muita 2000-luvun samanmaalaisia kuljettajakaksikoita ovat olleet ainakin Heidfeld-Glock Jordanilla 2004 (4 kisaa) ja Albers-Doornbos Minardilla 2005 (8 kisaa).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itse asiassa tuo ei ole viimeisin. Kolme kisaa myöhemmin Saksan GP:ssä Spykeria ajoivat Adrian Sutil ja Markus Winkelhock.

Muita 2000-luvun samanmaalaisia kuljettajakaksikoita ovat olleet ainakin Heidfeld-Glock Jordanilla 2004 (4 kisaa) ja Albers-Doornbos Minardilla 2005 (8 kisaa).
On se. Kyse kun oli tilanteesta, joissa sekä molemmilla kuljettajilla että tallilla on sama kansalaisuus. Spykerillä oli hollantilainen lisenssi, jos sitä joku pohtii.
 
Ylös