Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15752
Murheellisesti, mutta odotetusti enemmän tai vähemmän 10-11 vuotta olleiden ja etenkin viime vuodesta eteenpäin olleiden hyvin vaikeiden terveysongelmien myötä nyt tosin kaikkien varmistelujen jälkeen siis turva-auton isä sellaisenaan F1:siin kuin moneen muuhunkin vähän alkuperäisemmin eli Herbert Linge on poistunut keskuudestamme 95 vuoden iässä kun hän olisi täyttänyt kesäkuussa ennen pitkää 96 vuotta.

Linge tosin oli uutisissa väitetty menehtyneen jo niinkin aikaisin kuin 5.1 tänä vuonna ja varhaisimmillaan jo viime vuoden lopullakin näin väitettiin käyneen ennen sitten vielä korjattuja tietoja.

Tosin 5.1 eteenpäin tänä vuonna viime päiviin asti epävarmuutta julkisuuteen yritettiin selvittää ja samalla tietysti oli korjauksia ja pyyntöjä omaisiltakin viivyttää uutisointia menehtymisestä, että olisi ollut sururauha.

Hyvä niin, että kaikin puolin näin meneteltiin vaikka hieman ikävää aiemmin oli tosin epävarmuus asiaan.

Ja sitä tietysti lisäsi vielä se seikka, että asiasta enimmäkseen puhuttiin vain saksankielisessä urheilumediassa ensin eikä juuri muualle kansainväliseen mediaan.

Sittemmin tietysti on kerrottu paljonkin.

Linge toden totta oli turva-auton tulemisen isä formuloihin 1970-luvulla ja niin turva-autoa kuin sen seuraajiakin eri muodoissaan ja siihen päälle niin Medical Caria kuin radanhuoltoautoakin Linge ehti ajella monessa muodossa!

Toki Linge teki sinänsä aikanaan vähän karhunpalveluksen ollessaan suostumatta ihan säännölliseksi silloiseksi Course Carin kuljettajaksi F1:siin kun ehdolla oli ja jäikin sittemmin harmittavasti ajamaan enimmäkseen saksankielisen alueen kisoissa.

Mitä nyt välillä ilman muuta ainakin niissä kisoissa missä vain Porsche oli Course Carina niin oli kyllä niitäkin F1-kisoja ruudukon takana seuraamassa toden totta keskellä kovinta keskipistettä!

Sen verran paljon erinäisiä Safety Carin/Course Carin ajoja oli vuosien mittaan vähempänäkin, että käytännössä oli enemmän tai vähemmän kuin aikansa Bernd Mayländer 1970-luvulla ja 1980-luvulla.

Linge oli toki nuorempina päivinään kilpa-ajaja monessa eri moottoriurheilulajissa aina rallia ja urheiluautojakin myöten.

Oli myös elokuvatähtikin tavallaan, mutta se oli tietyllä tapaa kompa kun hän tietysti ajoi vain esimerkiksi sitä Le Mans-elokuvan kamera-autoa ja turva-autoksi kutsuttua hitaahkon puoleista koslaa ja sai siihen vielä ihan vähän ruutuaikaa päälle muussa kohtaa kyseistä elokuvaa. Teki myös stuntteja Steve McQueenin suhteen elokuvaan.

Lingelle tuli myös viimeinen elokuvaroolikin käytännössä toisena sellaisena ja jälleen kompana kun tässä Rush!-formulaelokuvassa vähän ymmärrettävästi reilusti nuorempi kaveri sitten myös esitti häntä tietenkin Nürburgringin onnettomuuskohdassa.

Herr Linge oli samoja ikiä Sid Watkinsin kanssa ja 'Proffaan' verrattuna 'Herppu' eli terveellisemmin ja siksi ei lähtenytkään ihan niin aikaisin kuin miten 'Proffalle' kävi.

Molempia herroja on paljon verrattu turvallisuuden nimissä keskenään, mutta anglikaanimaailmassa tietysti Watkins on muistetumpi kuin Linge.

Tietyin ehdoin harmittavasti, mutta toisaalta taas Linge jäi jo vuoden 1988 Hockenheimin Course Car-ajon jälkeen jo eläkkeelle Course Car-ajajan virasta ja F1-kisojen yleisturvapäällikön virasta jo vuonna 1990 joten siinäkin mielessä pieni polvi ihmisiä osin siksikään ei voi välttämättä muistaa häntä niin hyvin kuin miten Watkinsia on muisteltu.

Tosin Linge saatetaan osin joissakin kohtaa muistaa paremmin sentään kuin esimerkiksi Watkinsin edeltäjää lajin virallisena lääkärinä eli toden totta Sidin oppi-isä Jean-Jacques Issermania.

Olihan Linge esimerkiksi paikalla myös kun Niki Laudalle kävi Nyrrellä 1976 pahoin ja samoin Hockenheimissa 1982 kun Didier Pironille kävi myös pahoin!

Ja pienenä heittona hänhän myös oli se 'Saksan Herppu' tai 'Herppu Saksasta' ja alkuperäisempi 'Herman the German' mistä Kekekin vitsaili aikanaan loppupelissä melko usein!

Ihan eläkeläisenä hän vielä vähemmän tietysti ideoi ja konsultoi turvallisuusemerituksena Porsche Super Cupia ja Porsche Carrera Cupia, mutta kovin montaa vuotta hän ei 1990-luvun alussa sitäkään isommin jaksanut tehdä.

Herr Linge oli muuten hyvin harvoja elossa olevia moottoriurheilun merkkihenkilöitä joilla oli hyvät ja luottamukselliset välit henkilökohtaisestikin peräti ennen pitkää itse Ferdinand 'Ferry' Porscheen itseensä!

Kun miettii nyt 'Herpun' poistumisen jälkeen, että keitä muita ison luokan Porschen moottoriurheilun merkkihenkilöitä tai esimerkiksi Herr Lingen turvallisuustiimin jäseniä Porschen Course Carien tai vanhemman ajan Safety Carin päiviltä on hengissä niin hyvin vähän:

Lähinnä esimerkiksi viime vuoden kesän juhlallisuuksien perusteella kun 'Herppu' täytti 95 vuotta niin oli enää mukana Hans Herrmann 95-vuotiaana ja hänhän on vielä elossa kun ennen pitkää täyttää 96 vuotta, Peter Falk 90-vuotiaana myös elossa olevana kun täytti tuossa viime vuoden marraskuussa 91 vuotta ja täyttää mikäli vain elää niin tänä vuonna sitten 92 vuotta ja Valentin Schäffer 91-vuotiaana myös elossa olevana kun täytti tuossa viime vuoden syyskuussa 92 vuotta ja täyttää mikäli vain elää niin tänä vuonna sitten 93 vuotta.

Lisäksi viime kesänä tietysti oli vielä Lingen oma säännöllinen Porschen 75-vuotistyöllisyysjuhla jossa siis juhlittiin tietysti hänen työpaikkansa vakinaistamisen 75-vuotisjuhlaa!

Murheellisesti näillä näkymin mikäli olen oikeassa tästä kaikesta niin Herr Linge ei ehtinyt saattaa valmiiksi hänen turva-auton kuljettajan ajoistaan kertovaa yleiskirjaansa missä siis olisi käynyt ilmi kaikki hänen ajamat tai viettämät kisat koskaan Porschella ja silloin tällöin myös muidenkin automerkkien ratissa F1:ssä ja muissakin luokissa vuosina 1972-1988!

Tuon kyseisen kirjan kohtalosta en tällä hetkellä tiedä, että mitä sille kuuluu murheellisesti.

Varmastikin se jäi ainakin kesken kun Herr Lingen terveysongelmat pahenivat viime vuoden puolella ellei vähän aikaisemminkin kun hän oli kovasti yrittänyt saada tietämystä julkisuuteen ja Saksan Autoliitto ymmärsti asian, mutta muiden maiden autoliitot tai FIA:n itsensä päämajassa kuten myös esimerkiksi nykyisen F1:n omistajien Liberty Median puolella pää oli tunnetusti kuin strutsilla eli painettu tietämättömyyden hiekkaan ja tyhjäntoimitukseen!

Sieppasi itseäkin kun tuli tuosta kuultua silloin kun tuli.

Tuokin olisi ollut tai tulisi olemaan tärkeä selvitys etenkin mikäli FIA:n itsensä arkistot tai ratatoimistojen omat arkistot eivät joskus avaudu kertomaan näistä asioista ja etenkin kun tuoreempiakin aikoja koskien uudemman ajan turva-auton isä Charlie Whiting sattui jo poistumaan keskuudestamme.

Mikäli kuitenkin vielä kirja julkaistaan niin ehkäpä joku innokas Porschen moottoriurheilutoimittaja Saksanmaalta sen hoitaa kuntoon ja mikäli ainakin vielä toistaiseksi kirja pysyy vähän kotoisammissa käsissä Lingen suhteen puhuen niin varmaankin hänen perhekunta/perikunta nuorempine jäsenineen tai Suski (Susanna eli tämä verraten viehättävä 'Herpun' slovakialainen omaishoitaja ihan näppäränä PR-naisena monissa jutuissa muutenkin.) keksii jotakin asiaan tai voinee vaikka kirjoittaa mahdollisin korjauksin tai täydennyksin Herr Lingen merkkiteoksen loppuun!

Toivottavasti näin.

Levätköön kuitenkin nyt 'Herppu' rauhassa!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15752
Tänä vuonna jo valmiiksi aiemmin ja muutenkin tänään tulee täyteen 30 vuotta eräästä tapahtumasta sattuneena kaksikin kertaa yhdelle Japanin miehelle:

Takachiho Taki Inoue onnistui joutumaan saman vuoden aikana kaksi kertaa kolariin tai onnettomuuteen loukkaamaan myös lievästi itseään tilanteissa kertaalleen Turva-auton ja Radan Huoltoauton kanssa!

Safety Carin kanssa kolari sattui Monacossa 1995 viikonloppuna Jean Ragnottin oltua kuskina ja Hungaroringillä 1995 sitten huoltoautona ollut Tatra osui sitten Inoueen.

Jossain määrin eri muistoissa hurjemmalta tuntuneessa Hungaroringin osumatilanteessa Inoue selvisi mustelmilla jalkaan vaikka pahemmaltakin tilanne näytti ja ehkä olisikin ollut ilman tiettyä kolaripaikkaa ja yleistä onneksi erittäin lievää tilannenopeutta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15752
Yhdysvaltain Austinin kilpailussa ja ellei sitten taas kerran mahdollisesti eri laskujensa mukaan FIA ole väärässä erilaisesta turva-autonsa omasta käytöstä lajissa edes nykyisen ja pitkäaikaisen toimittajansa osalta niin Mercedes-Benzin käytöstä tuli kuluneeksi 500 kisaa siis sen yhtämittaisesta käyttöön ottamisesta!

Mersu tosiaan on ollut niin pitkään tuoreempien aikojen turva-auton toimittajana lajissa.

Safety Carina on toiminut tällä tuoreemmalla yhtäjaksoisen toimittamisen aikana 12 eri päämallia korkeintaan hyvin vähäisillä muilla sivumalleilla tai tuuraajina esiintyneinä sivumalleina ennen nykyistä siis Mersun osalta puhuen varsinkin AMG:nä.

Kaikki muut olivat pääväriltään aina ja poikkeuksetta välillä masentavankin lyijykynän harmaita Mersuja mitä nyt joskus hyvin harvoin ja lähinnä alkuvaiheessa kaikkea eloa toimi mahdollinen eri värein kuten vaikka sinisellä maalattu suuri F1-merkki mikä nyt tietenkin on ollut autoissa ennenkin ja sen jälkeenkin tilanteen mukaan, mutta uusimman automallin myötä tähän tuli muutos neljä vuotta sitten:

Nykyinen Mercedes-Benz aiempien äärimmäisten poikkeuksien tai juhlatilaisuuksien yhteyksiä huomioimatta tuolloin siis niiden ollessa kyseessä noudattaa poikkeusväriä niiltä ajoilta eli punaista!

Lisäksi joidenkin kisojen yhteydessä satunnaista muuta pääväriä ja merkkiä on nykyisissä Mercedes-Benzin turva-autojen kisoissakin.

Austinissa toki kylläkin tämä mahdollista 500:n perättäisen kisan merkkipaalua juhlistaen punaisen päävärin ohella turva-autossa oli varmaankin Yhdysvaltain lipun värejä mukaillen sinistä, valkoista tai hopeanvalkoista ikään kuin niitä tähtiä korostaen, mustaa ja tietenkin vielä auton takaosassa valkea kotkakuvio!

Ei nyt lähimainkaan pähein ilmestys, mutta on ainakin omalla tavallaan menettelevän hyvä niin.

Kilpailu Meksikon Mexico Cityssä olikin mikäli tuo sellaisenaan edes pitää paikkansa niin olisi ollut 501:s yhtämittainen kisa Mercedes-Benz AMG:lle Turva-autona/Safety Carina.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15752
Nyt kun tarkalleen ottaen laskin vähän noita kisoja varovasti tuota Austinin muka hehkutettua Mercedes-Benzin AMG-autojen käyttöä lajin Turva-autona/Safety Carina niin kyse ei ollutkaan sittenkään siitä sen ollessa jo reilusti pidempikin määränä vaan eräästä toisesta asiasta:

Bernd Mayländerin omasta 500:sta kisasta peräkkäin tai muilla tavoin Safety Carin ratissa tulikin kuluneeksi juuri Austinissa tänä vuonna tuo mainittu määrä ja Meksikon kilpailu oli 501:s.

Mayländer tuolla laskukaavalla minkä Austinista alaspäin tosiaan laskin niin kokonaisia kausia on ollut siis vuodesta 2000 lähtien yhtämittaa ja aivan vuoden 1999 lopulla kauden kolmessa viimeisessä kisassa varmaankin jo korvaten edeltäjänsä Oliver Gavinin hän tosiaan ajoi sitten ratissa nähtävästi ensi kerran Nürburgringin vuoden 1999 kisassa ja siitä vielä matka vei niin Sepangiin kuin Suzukan ratkaisuihinkin!

Toki voi kyllä olla, että Gavin vielä oli muuten mukana kauden loppuun asti ennen lähtöään tai edes neuvomassa Mayländeriä ajoissa sellaisenaan sitten.

Voi kyllä myös olla, että FIA:lla on omat laskujuhlat ja hehkutukset osin turhankin suuria ja osin päin mäntyä menevinä.

Mikäli sitten muutoin olettaisi Gavinin 'häipymisen' lajista vuoden 1999 lopulla kesken kaiken niin samalla ajattelutavalla siis Monza 1999 olisi ollut hänen viimeinen turva-auton kuljettajana.

Toisaalta hyvin yksittäisiä kertoja noiden kokonaisien kausien väliltäkin puhuen Bernd Mayländer joutui joskus jäämään pois jostakin tietystä kisasta ja tuolloin oli tuuraajakuljettajia ajamassa tilalla.

Samoin aivan aina Mayländer ei ole tällä ajoin ollut se turva-automies ihan kärjessä kun muun muassa Montrealissa 2007 välillä joutui vähäisiä aikoja olemaan muitakin ratatoimittajien autoja radalla kun Mersusta puhuen oli vähän ongelmia ja Yeongamissa 2013 nähtiinkin sitten radalla ratkiriemukas 'Safety Jeep' turvallisuutta vetämässä vähän aikaa kuin kärjessä ollen!
 
Ylös