Mielenkiintoista sinänsä tutkia statseja kuinka moni akatemiakuskeista on noussut F1 saakka tiimeittäin. Nopeat statsit seuraavat:
McLaren 36,84 %
Mercedes 75 % (huomiona että vain hyvin vähän akatemian "käyneitä" kuskeja, vain neljä henkilöä)
Ferrari 33,33 %
Williams 57,14 %
Alpine 31,58 %
Red Bull 17,65 % (selkeästi eniten akatemiakuskeja historiassa ja nykyisellään. Akatemian "käyneitä" yhteensä 85 kuskia)
Alfa Romeo 0 % (akatemiatoiminta aika sekavaa)
Aston Martin ja HAAS ei varsinaisia akatemiakuskeja historiassa
Jos mietitään tällä hetkellä eri akatemioissa olevia kuskeja niin nostaisin seuraavat kuskit potentiaalisimmiksi kuskeiksi seuraavan viiden vuoden sisään:
McLaren:
- Ugo (2007 syntynyt) - ei muita akatemiakuskeja eli kaikki munat samassa korissa. Ajaa F4 sarjaa Taposen kanssa tällä hetkellä. Riippuu paljon siitä kuinka tulee pärjäämään kilpailuissa muita saman ikäluokan kuskeja vastaan. Mäkki selkeästi näkee tässä kovan potentiaalin.
Oma veikkaus: Mäkki on pystynyt nostamaan hyvällä prosentilla omia junnujaan F1:een ja uskon Ugon nousevan F1:een tulevaisuudessa.
Mercedes:
- Kimi Antonelli (2006 syntynyt) - junnutähti ja kartingissa ja voitti viime kaudella F4 Italian suvereenisti ja johtaa Lähi-idän Formula Regional sarjaa ennen viimeistä kierrosta. Ajaa kesällä Formula Regional Italiaa. Odotukset erittäin korkeat ja Kimistä odotetaan tulevaisuuden Sennaa/Hamiltonia.
- Muilta osin akatemiaputki aika tasapaksua. Vesti F2:ssa ja Aron F3:ssa tulevalla kaudella. En näe realistisena että kumpikaan nousee F1:een. Lisäksi muutama karting-kuski akatemiassa.
Oma veikkaus: Kimi tulee nousemaan F1:een varmasti. Jopa suoraan Mersulle. Sellaisesta poikkeusyksilöstä tässä on kuitenkin kysymys.
Ferrari:
- Leclerc junior (2000) ja Bearman (2005) F2:ssa tulevalla kaudella. Leclerc voitti viime kaudella Aasian Formula Regionalin talvisarjan ja F3-sarjassa 6:s (toinen kausi). Ei mitään maagista ja ikääkin alkaa olla. Tuskin nähdään F1:ssä. Bearman näistä selvästi potentiaalisempi. F3-sarjassa viime kaudella 3:s ja 2021 Italian F4-sarjan voitto. Hyvät mahdollisuudet F1:een,
- Beganovic (2004) F3:ssa tulevalla kaudella. Ihan ok menoa aiemmin muttei mitään maagista. Voitti Formula Regional Euroopan sarjan toisella kaudellaan viime vuonna. Varmasti vedenjakajavuosi, tulosta (väh kolmen joukkoon) F3:ssa pitää tulla jos mielii vielä F1-putkeen.
- Camara (2005) Formula Regionalissa tällä kaudella. Lähi-idän sarjassa kolmantena ennen viimeistä viikonloppua. Viime vuonna F4:ssa Lähi-idän ja Italian sarjojen 3:s, Tasaista jälkeä mutta hävinnyt jatkuvasti selvästi Kimille joka vielä vuotta nuorempi. Mahdollisesti potentiaalia F1:een tasaisten hyvien suoritusten avulla mutta tuskin kärkitalleihin.
- Wharton (2006), Taponen (2006) ja Al Dhaheri (2008) F4:ssä tänä vuonna. Whartonilla yksi vuosi kokemusta jo alla F4-sarjassa. Ei kuitenkaan pärjännyt viime kaudella Kimille tai esim Camaralle (5:s Italian sarjassa). Taposelle olisi tärkeää voittaa Wharton tällä kaudella mieluiten kummassakin sarjassa (Lähi-itä ja Italia). Lisäksi Al Dhaheri pitäisi pystyä voittamaan nuorena junnuna vielä vähäisemmällä kokemuksella F4-autoista Italian sarjassa selvästi. Tämä nostaisi Taposen omissa papereissa jopa Ferrarin top-2 lupaukseksi yhdessä Bearmanin kanssa.
Oma veikkaus: Bearman voi hyvin nousta F1:een. Ei tosin välttämättä Ferrarille mutta Schumi Jr:n tapaan HAAS:lle ainakin alkuun. Camara, Wharton, Taponen ja Al Dhareri nelikosta ainakin yksi tulee nousemaan F1:een. Tähän saakka nähdyn perusteella Taposella on oikein hyvät mahdollisuudet olla Camaraa ja Whartonia edellä. Mahdollinen tuplavoitto F4-sarjoissa tällä kaudella tulokkaana voisi tuoda aikamoista sädekehää positiivisella tavalla. Al Dhaheri toki vielä kirjoittamaton kortti ja hyvin nuori kaveri.
Williams:
- O'Sullivan (2005), Gray (2004) ja Colapinto (2003) F3:ssa tulevalla kaudella. Tasaisen harmaata massaa ja vaikea nähdä kenenkään näistä yltävän F1:een tulevaisuudessa. Ehkä O'Sullivanilla voisi näistä olla eniten potentiaalia. Viime kaudella F3-sarjassa 11:s tulokkaana ja voitti tiimikaverinsa Carlinilla selvästi mikä ei kuulu kärkitalleihin. Pääsee yrittämään Premalla menestystä tulevalla kaudella.
Oma veikkaus: En oikein jaksa uskoa näihin. Ehkä pienellä varauksella O'Sullivan mikäli Williams haluaa oman junnun nostaa F1:een.
Alpine:
- Martins (2001) ja Doohan (2003) F2:ssa tulevalla kaudella. Martins voitti F3-sarjan mestaruuden viime kaudella. Tosin ikääkin alkaa olla jo jonkin verran. Doohan saman sarjan 6:s viime kaudella. Jos Martins pystyy jatkamaan F2:ssa siitä mihin jäi, niin F1-unelma varmasti mahdollinen.
- Collet (2002) jatkaa jo kolmatta kautta F3-sarjassa. Viime kausilla sijoitukset 9:s ja 8:s joten vaikealta näyttää.
- Caldwell (2002) hyppäsi WEC-sarjaan tälle kaudelle epäonnistumisten jälkeen F3:ssa ja F2:ssa joten F1-haaveet voi haudata.
Oma veikkaus: Mikäli Martins ajaa top-3:een F2:ssa tänä vuonna, F1-haaveet lienevät ihan realistisia. Muilta en oikein odota mitään.
Red Bull:
- Karmea läjä kuskeja Red Bullin junnuohjelmassa mutta RB valinnut tässä perinteisesti suuren massan josta pyritään löytämään jotain. Nostan esille omasta mielestä potentiaalisimmat:
- Hauger (2003) F2 sarjassa. F4 Italian sarjan voitto 2019 ja F3-sarjan voitto 2021. Viime kaudella F2:ssa kuitenkin mahalasku Premalla (vasta kymmenes). Jos tänä vuonna ei tule tulosta, niin tie F1:een ja RB:n kuskiohjelmassa lienee tukossa. Voitolla/top-3 sijoituksella toki potentiaalinen Toro Rosso kuski.
- Lawson (2002) Super Formuloissa. Viime kaudella F2 sarjan kolmonen. Hyvällä kaudella Toro Rosso mahdollisuus toki olemassa.
- Iwasa (2001) F2:ssa viides viime vuonna. Aika alkaa tulemaan Iwasallakin vastaan. Tällä kaudella jos tulee mestaruus F2:ssa niin paikka Toro Rossolla mahdollinen.
- Maloney (2003) F3:ssa hopeaa viime vuonna. F2-debyytti tänä vuonna. Kova kilpailutilanne Haugerin ja Iwasan kanssa.
- Lindblad (2007). F4 debyytti viime vuonna. Jäänyt Lähi-idän sarjassa Taposen, Ugon ja Whartonin jalkoihin. Parantaa pitäisi samalla autolla Italian kesäsarjassa mikäli haluaa jatkoa F1-haaveille.
Oma veikkaus: Paljon ihan kohtuullisen hyviä kuskeja. 1-2 näistä noussee Toro Rossolle tulevaisuudessa mutta vaikea sanoa ketkä. Lindblad toki nuorempaa ikäluokkaa verrattuna muihin mutta F4:sissa menestys ei ole ollut toistaiseksi odotettua.
Alfa Romeo:
- Pouchaire (2003) ainoa ns akatemiakuski. F4-sarjoissa pari mestaruutta, F3-sarjan kakkonen (2020) ja F2-sarjan kakkonen (2022). Jatkaa F2-sarjassa tällä kaudella ja suurimpia mestariehdokkaita. Mahdollisuus etenkin mestaruuden voittamalla F1-uralle.
Oma veikkaus: Pouchaire saanee näyttöpaikan F1:ssä Bottaksen tai Zhoun tilalla tulevaisuudessa voittamalla F2 sarjan tällä kaudella.
Aston Martin:
- Drugovich (2000). F2-sarjan mestari viime kaudelta tosin vasta kolmannella yrittämällä. Saa nähdä riittääkö F1-paikkaan. Mikäli paikkaa ei aukene, tulee olemaan ensimmäinen F2-mestari joka ei F1-autoon tule pääsemään.
HAAS:
- Ei akatemiakuskeja
Tietenkin myös akatemiakuskien ulkopuolelta voi tulla yllättäjiä mutta todennäköisimmin tulevaisuuden F1-nimet tulevat olemaan tällä listalla.