Tuukka Taponen

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Vaikka tässä tietenkin on Regional-kausi vielä kuumimmillaan, on hauska spekuloida myös ensi vuotta.

Mitä todennäköisimmin F3 on Tuukalle paras steppi ja luonnollisin siirtymä. F2 lienee mahdollinen mutta sisältää kyllä suuria riskejä samalla urakehityksen osalta. Ei Kiminkään avauskausi siellä niin hohdokkaasti ole alkanut. Toki Prema ollut yllättäen aivan susi ja tällä iso vaikutus suoritustasoon. Ehkä merkillepantava seikka tämän osalta että Kimi ollut Ollie Bearmania nopeampi alkukaudesta vaikka Olliella kokonainen kausi F3- ja F2-sarjoista alla. Tämähän meille suomalaisille passaa tosin oikeinkin mainiosti koska Ollie on Ferrarin akatemiakuskien nokkimisjärjestyksessä ykkösenä ja pienet kolhut kilpeen tekevät ihan hyvää myös Tuukan mahdollisuuksien kannalta.

F3-sarjassa Prema ja Trident ovat viime vuosina olleet ne kaksi vahvinta tallia. Preman kuskikolmikon osalta täysin mahdollista että koko kolmikko Beganovich, Mini ja Lindblad siirtyvät F2:n puolelle. Kaksi ensimmäistä jo iän ja kokemuksen puolesta kokeneita sarjaan eikä lisäkausi toisi enää mitään hyötyjä. Lindblad ajanut taas yllättävän hyvin ja jos on loppupisteissä siellä top 5:ssä, uskoisin siirtoon F2:n puolelle.

Tridentin osalta sarjajohtaja Fornaroli siirtyy kokeneempana kuskina myös käytännössä varmuudella F2:een. Meguetounifilla on kokemusta myös mutta tasaisuus puuttuu yksittäisten hyvien suoritusten lisäksi. Kolmoskuski Ramos ollut taas huono. Mahdollista että Meguetounif jatkaa ja muut vaihtuvat Tridentiltä.

Tällöin tuolla olisi kärkitiimeissä viisi paikkaa avoinna. Premalle tyrkyllä Camara (varma), Ugo ja Wharton. Tridentin osalta vaikeampi nimetä mitään varmaa joka suoraan linkitetty talliin. Badoer ajanut hyvin Regionalissa joten italialaisena varmaan kiinnostaa. Uskoisin että Tuukka valitsee paikan jommasta kummasta tiimistä. Jos otteet jatkuvat tällaisina, menee kyllä nokkimisjärjestyksessä Ugon ja Whartonin ohi mikäli haluaa takaisin Premalle. Tridentillä taas olisi todennäköinen kiistattoman ykköskuskin paikka tarjolla. Tämä ratkaisu oli erittäin toimiva etenkin tänä vuonna kun siirtyi R-aceen joten ei välttämättä huono idea. Tridentin osalta pieni miinus että heidän F2-tiimi ollut jo vuosikausia heikko joten sarjaportaan vaihtuessa tiimi pitää etsiä jälleen uudestaan. Tosin Premakin nyt kyykännyt F2:ssa joten ei tämä aina niin suoraviivaista ole…

Oma veikkaus olisi Trident mutta saa nähdä mitä Tuukka ja taustajoukot päättävät tehdä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Hyvää pohdiskelua, mutta.
Kukas maksaa lystin? maksaako Ferrari kaiken, vai pitääkö jossakin kaivella kuvetta?
Niin F3 kuin 2 ovat sitten aika tyyriitä molemmat ajaa.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Ferrari avustaa tallipaikan hankinnassa ja osallistuu osaan kustannuksia, mutta itse pitää myös rahaa tuoda ja onhan Tuukan takana mm. Wihuri. Suurin apuhan tuosta akatemiasta taitaa olla sitten nämä asumisjärjestelyt ja opinnot, sekä simulaattori ja testihommat. Mutta kyllä sitä rahaakin tosiaan jonkin verran uraan sijoitetaan. Tämähän taitaa vaihdella aika paljon eri tallien akatemioiden välillä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Prema on se talli, jota Ferrari on "suosinut" omien kuskien kanssa. Nykymuotoisen F3-sarjan alusta eli vuodesta 2019 lähtien viisi Ferrarin akatemiakuljettajaa on ollut sarjassa mukana, eli Shwartzman, Armstrong, Fittipaldi, Leclerc, ja Beganovic. Näistä Fittipaldi ajoi HWA Racelabissa ja kaikki muut Premalla.

Ehkä isoin kysymys on, meneekö kaksi kuskia samaan talliin. Vuonna 2019 noin oli Shwartzmanin ja Armstrongin kanssa, muutoin F3:ssa on ollut yksi Ferrarin akatemiakuski kerrallaan.

HWA Racelab ei enää ole F3:ssa mukana, Van Amersfoort otti heidän paikkansa vuonna 2022.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Ferrari avustaa tallipaikan hankinnassa ja osallistuu osaan kustannuksia, mutta itse pitää myös rahaa tuoda ja onhan Tuukan takana mm. Wihuri. Suurin apuhan tuosta akatemiasta taitaa olla sitten nämä asumisjärjestelyt ja opinnot, sekä simulaattori ja testihommat. Mutta kyllä sitä rahaakin tosiaan jonkin verran uraan sijoitetaan. Tämähän taitaa vaihdella aika paljon eri tallien akatemioiden välillä.
Pitää juurikin näin paikkansa. Ferrarin akatemiapaikka avaa ovia huipputalleihin feader sarjoissa. Lisäksi valmennuspuolelle tuo tiimin. Majoitus ja safkat kanssa. Ja osallistuu osin kustannuksiin. Loput tulee sponssien kautta.

Mutta Tuukalla ei nykymenestyksellä ole ongelmaa pinkan kanssa. Se ei ole kynnyskysymys. Taustalla mm Wihuri kuten mainitsit ja kun menestystä tulee niin sponsseja löytyy. Eri asia sitten jos tulee off season tai pari putkeen. Silloin tosin voi herkästi myös F1-unelman haudata, oli rahoitusta tai ei. Gridissä ei tyhjiä paikkoja ole tarjolla ja kilpailu kovaa. Uutta talenttia puskee joka puolelta.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Prema on se talli, jota Ferrari on "suosinut" omien kuskien kanssa. Nykymuotoisen F3-sarjan alusta eli vuodesta 2019 lähtien viisi Ferrarin akatemiakuljettajaa on ollut sarjassa mukana, eli Shwartzman, Armstrong, Fittipaldi, Leclerc, ja Beganovic. Näistä Fittipaldi ajoi HWA Racelabissa ja kaikki muut Premalla.

Ehkä isoin kysymys on, meneekö kaksi kuskia samaan talliin. Vuonna 2019 noin oli Shwartzmanin ja Armstrongin kanssa, muutoin F3:ssa on ollut yksi Ferrarin akatemiakuski kerrallaan.

HWA Racelab ei enää ole F3:ssa mukana, Van Amersfoort otti heidän paikkansa vuonna 2022.
Pitää paikkansa että Ferrarilla läheiset välit Premaan. Tosin tämä ei estänyt Tuukan siirtoa R-acen riveihin tälle kaudelle. Mikäli muistan oikein niin Fred Vasseur olisi ollut taustalla junailemassa/hyväksymässä siirtoa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Ferrari avustaa tallipaikan hankinnassa ja osallistuu osaan kustannuksia, mutta itse pitää myös rahaa tuoda ja onhan Tuukan takana mm. Wihuri. Suurin apuhan tuosta akatemiasta taitaa olla sitten nämä asumisjärjestelyt ja opinnot, sekä simulaattori ja testihommat. Mutta kyllä sitä rahaakin tosiaan jonkin verran uraan sijoitetaan. Tämähän taitaa vaihdella aika paljon eri tallien akatemioiden välillä.
Wihuri juu, mutta ketäs muuta?
Antin aikaisemmat tuetut nyt ei kovin mainittavaa ole saaneet aikaan, mutta TT on kyllä jo nyt ihan eri kaliiperin tapaus.
Entäs Kemppi
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tuossa on yhteensä 57 yhteistyökumppania listattuna. Varmaan helppo sanoa, että mitä isompi logo, sitä suurempi tuki.

https://www.tuukkataponen.com/yhteistyokumppanit
Toivotaan, että ei ainakaan ura jää rahasta kiinni.
Valtaosahan noista on varmaan tonnitason sponsseja, mutta voisi kuvitella, että Wihuri kyllä jonkun "veljen" pakottaa talkoisiin kunnon shekillä..
Mitähän f3 paikka maksaa, siis parhaassa tiimissä? Muihinhan ei kannata mennä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Toivotaan, että ei ainakaan ura jää rahasta kiinni.
Valtaosahan noista on varmaan tonnitason sponsseja, mutta voisi kuvitella, että Wihuri kyllä jonkun "veljen" pakottaa talkoisiin kunnon shekillä..
Mitähän f3 paikka maksaa, siis parhaassa tiimissä? Muihinhan ei kannata mennä.
Noin 1,5 milj. dollaria/kausi, mutta hinnat vaihtelevat tallin kilpailukyvystä sponsoreihin. Mitä isompi logo autossa, sitä enemmän on annettu rahaa kuljettajan tukemiseen. Wihuri tukee isosti Tuukkaa.

https://www.quora.com/Typically-what-budget-would-a-single-car-team-need-per-year-to-race-in-Formula-3-and-Formula-2
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Noin 1,5 milj. dollaria/kausi, mutta hinnat vaihtelevat tallin kilpailukyvystä sponsoreihin. Mitä isompi logo autossa, sitä enemmän on annettu rahaa kuljettajan tukemiseen. Wihuri tukee isosti Tuukkaa.

https://www.quora.com/Typically-what-budget-would-a-single-car-team-need-per-year-to-race-in-Formula-3-and-Formula-2
Juu, näin on. Mutta en kyllä ole tietoinen yhdestäkään tapauksesta missä Tuukan tasoisen lahjakkuuden ura olisi jäänyt kesken rahoituksen takia.
Kyllähän williamalatalokin ajeli muina miehinä Jensserillä F3-sarjassa muutama kausi sitten vaikka puhutaan kuitenkin ihan eri tason kaverista.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
https://elmotv.com/tuukka-taposen-olisi-tehtava-raju-peliliike-urallaan-ja-hypata-vaarallisen-mustan-aukon-yli/

Mustakiikari puhuu Taposesta ja vertaa häntä ruotsalaislupaukseen nimeltä Marcus Ericsson. Nyt en muista pidettiinkö tuota pikkuformuloissa kovinkin lupaavana, mutta ainakin Mustakiikarin mukaan näin oli. Erkin mielestä Taposen pitäisi hypätä formula kolmosista suoraan ykkösiin. Muuten vaarana on hautaantua formula kakkosiin. No tiedä näitä mutta harvemmin kaverin ennustelut osuvat oikeaan. Onneksi Taposen taustalla on ammattilaisia päättämässä urasiirroista. Raha-asioihin en sen kummemmin ota kantaa muutakuin jos tulokset pysyvät nykyisellä tasolla, tuskin rahaan ura kaatuu.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6249
https://elmotv.com/tuukka-taposen-olisi-tehtava-raju-peliliike-urallaan-ja-hypata-vaarallisen-mustan-aukon-yli/

Mustakiikari puhuu Taposesta ja vertaa häntä ruotsalaislupaukseen nimeltä Marcus Ericsson. Nyt en muista pidettiinkö tuota pikkuformuloissa kovinkin lupaavana, mutta ainakin Mustakiikarin mukaan näin oli. Erkin mielestä Taposen pitäisi hypätä formula kolmosista suoraan ykkösiin. Muuten vaarana on hautaantua formula kakkosiin. No tiedä näitä mutta harvemmin kaverin ennustelut osuvat oikeaan. Onneksi Taposen taustalla on ammattilaisia päättämässä urasiirroista. Raha-asioihin en sen kummemmin ota kantaa muutakuin jos tulokset pysyvät nykyisellä tasolla, tuskin rahaan ura kaatuu.
En noina vuosina kovinkaan aktiivisesti muita luokkia F1:n ulkopuolelta seurannut, mutta eikös Ericssonia pidetty alusta asti rahapussikuskina? Nopeasti selasin kaverin Wikipedia-sivun, neljä vuotta GP2:ssa ja paras sijoitus kuudes. Eihän hän sitten myöskään ykkösissä tallikavereilleen pärjännyt ja aika rumasti otti viimeisellä kaudellaan keltanokka Leclerciltä lättyyn. Sikäli on ollut positiivinen yllätys, että hänestä on viime vuosina tullut ihan varteenotettava nimi Indycarissa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Siitä en osaa sanoa, kuinka tasaisesti rahoitus jakautuu eri kuskien välillä tallissa. Mutta jossain tapauksessa parempi kuski voi kenties päästä halvemmalla, jos siellä on koodinimi seangelael tai amaurycordeel tallikaverina.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Siitä en osaa sanoa, kuinka tasaisesti rahoitus jakautuu eri kuskien välillä tallissa. Mutta jossain tapauksessa parempi kuski voi kenties päästä halvemmalla, jos siellä on koodinimi seangelael tai amaurycordeel tallikaverina.
Tämä pitää hyvinkin vahvasti paikkansa. Aina homma ei tosiaan mene 50-50 näissä.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
En noina vuosina kovinkaan aktiivisesti muita luokkia F1:n ulkopuolelta seurannut, mutta eikös Ericssonia pidetty alusta asti rahapussikuskina? Nopeasti selasin kaverin Wikipedia-sivun, neljä vuotta GP2:ssa ja paras sijoitus kuudes. Eihän hän sitten myöskään ykkösissä tallikavereilleen pärjännyt ja aika rumasti otti viimeisellä kaudellaan keltanokka Leclerciltä lättyyn. Sikäli on ollut positiivinen yllätys, että hänestä on viime vuosina tullut ihan varteenotettava nimi Indycarissa.
Kiikari höpöttää mitä kiikari höpöttää.

Ericsson ei saavuttanut mitään erikoista ennen GP2-sarjaa, siellä tosiaan neljä kautta, ei nyt kovin erikoisella rekordilla…

Ilman isoa taustarahoitusta ei mitään mahkuja Ykkösiin tuolla track recordilla.

Ja Tuukasta tässä asemassa. Jos nyt Regionalin loppukausi menee täydellisesti ja samaan malliin jatkuu F3-sarjassa (sanotaan vaikka top-3 tai jopa sarjamestaruus), niin seuraava steppi on se perjantaikuskipaikka Haaselta ja F2-sarja. Ei Ykkösiin tuosta vaan siirrytä enää nykypäivänä. No, ehkä suvereenilla F3-luokkamestaruudella.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Ensi kauden F3-sarjaakin silmällä pitäen mielenkiintoinen uutinen että Wharton korvaa Stenshornen tulevan viikonlopun Silverstonen F3-kilpailuissa Stenshornen saaman jäähyn takia kun oli osallistunut aiemmin samalla radalla järjestettyyn GB3-sarjan osakilpailuun. Naurettava rankku sinänsä mutta olisikohan tuossa jotain kytköstä olemassa Hitechin ja Whartonin välillä. Erittäin mielenkiintoista myös nähdä miten Wharton pärjää tuolla kylmiltään Freca-sarjan kuskina kesken kauden.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Ensi kauden F3-sarjaakin silmällä pitäen mielenkiintoinen uutinen että Wharton korvaa Stenshornen tulevan viikonlopun Silverstonen F3-kilpailuissa Stenshornen saaman jäähyn takia kun oli osallistunut aiemmin samalla radalla järjestettyyn GB3-sarjan osakilpailuun. Naurettava rankku sinänsä mutta olisikohan tuossa jotain kytköstä olemassa Hitechin ja Whartonin välillä. Erittäin mielenkiintoista myös nähdä miten Wharton pärjää tuolla kylmiltään Freca-sarjan kuskina kesken kauden.
ART:n Nikola Tsolovilla on samanlainen rangaistus Span kisaan. Taustajoukot voivat pohtia, olisiko järkevää metsästää yhden kisaviikonlopun paikkauspestiä. Talli on sarjakakkosena tällä hetkellä, joten sikäli osaamisesta ei pitäisi olla kiinni.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
En tiedä olisiko Taposen kohdalla tuollainen yhden viikonlopun tuurauskeikka järkevä valinta. Whartonin kohdalla tuon ymmärtää. Mieheltä putosi Ferrarin akatemiatuki takaa, eikä meneillään oleva kausi ole sujunut mitenkään maagisesti, joten ihan selkeeää yrittää hakea lottovoittoa tuurauskeikalla. Taposen ei mielestäni tuohon kannata lähteä. Akatemiatuki takana ja pohjalla tältä kaudelta jo lähi-idän sarjan mestaruus ja Euroopan sarjassa tällä hetkellä toisena ja juuri edellisenä viikonloppuna napattu tuplavoitto. Pysyköön Regionalissa ja paikkaa kolmosiin sitten ensi kaudelle. Nyt kun seurannut tuotakin sarjaa, niin tuntuu vähän joka tallista pärjäävän kuskeja, joten talli vaihtoehtoja on iso määrä.
 
Ylös