Tyhmä Montezemolo paljasti Ferrarin aikeet

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Joopa joo. Onpa taas hieno threadi.

Jos Ferrari ei noudata sääntöjä, niin FIA voi sulkea Ferrarin ulos sarjasta. Ai näinkö ei FIA koskaan tule tekemään koska a) Ferrari on legenda, b) Ferrari nuolee Bernietä, c) jotain muuta?

Joka tapauksessa vastaus tähän on sitten "Se on vain voi voi". Ehkä McLarenin, Williamssin ja muiden kannattaisi lobata, lahjoa ja kehittää legendaa, että olisivat kilpailukykyisiä myös kabinettipolitiikassa. F1:ssä ei todellakaan kaivata mitään sosialistista "kaikki ovat periaatteessa tasa-arvoisia" mentaliteettia. Se on tulos tai ulos.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Ykkösiin eivät mitkään testirajoitukset kuulu, ne joilla ei ole varaa pudotkoon pois. F1 saa mielestäni tuhoutua omaan mahdottomuuteensa kuin että siitä tehdään jotain muuta kuin mitä se on aina ollut...
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Felix sanoi:
Ykkösiin eivät mitkään testirajoitukset kuulu, ne joilla ei ole varaa pudotkoon pois. F1 saa mielestäni tuhoutua omaan mahdottomuuteensa kuin että siitä tehdään jotain muuta kuin mitä se on aina ollut...
Onhan se toki noinkin. Mitä tulee toiseen lauseeseen, niin onhan F-ykköstä muuteltu jo pahasti väärään suuntaan männä vuosina.
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Luuleeko joku ihan aidosti, että testausrajoituksilla tallien rahaa säästyy? Jokainen talli pistää 100% varmuudella joka ikisen euron menemään mitä vain ikinä pystyy kasaan haalimaan, joko sitten testiradalla tai jossain tietokonesimulaatioissa tms. Ja onko laji sitten kaikissa muissakaan asioissa "tasa-arvoinen"? Antaako esim. McLarenin Paragon ja joku Minardin "autotalli" yhtäläiset edellytykset autojen kehittämiseen? No ei todellakaan, joten miksi sitten juuri testaamisessa pitäisi pyrkiä "tasapäistämiseen"? F-1 on kallis laji ja jos rahat ei riitä, kannattaa siirtyä muihin kilpailuluokkiin. Ja jos F-1 sitten kuolee omaan mahdottomuuteensa niin kuolkoon, kyllä noita autoluokkia maailmassa riittää.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Maranello: Kyl mää uskon....
-----
Formulathan ovat kriisissä. Pikkutalleja tippuu tai on tippumassa pois juuri sen takia, että tallin pyörittäminen on niin kallista. Käsittääkseni testirajoituksilla (ja joillakin muilla toimenpiteillä) pyritään juuri pienentämään kustannuksia, jotta formuloissa olisi useampia kuin 4-5 tallia.

Minusta keskustelu on hiukkasen sivuraiteilla. Ferrari ei ole tuon rajoituksen kohde tai edes uhrikaan. Mutta ei kait se mikään yllätys ole, että täällä keskustellaan taas hyvät-pahat-rumat asenteella....
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Sääntömuutoksilla nähdäkseni pyritään auttamaan pienien tallien toimeentuloa. Siis sitä, että Minardi ja Jordan ja ehkä tulevaisuudessa Midland kykenevät toimimaan läpi kauden, siedettävin tuloksin. Isot tiimit panostakoot niin paljon kuin haluavat, ilman rajoituksia. Kyllä se budjettikattokin sieltä löytyy kun tarpeeksi visaa vinguttaa. Näin minä sen näen.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Jeeves sanoi:
Sääntömuutoksilla nähdäkseni pyritään auttamaan pienien tallien toimeentuloa. Siis sitä, että Minardi ja Jordan ja ehkä tulevaisuudessa Midland kykenevät toimimaan läpi kauden, siedettävin tuloksin. Isot tiimit panostakoot niin paljon kuin haluavat, ilman rajoituksia. Kyllä se budjettikattokin sieltä löytyy kun tarpeeksi visaa vinguttaa. Näin minä sen näen.
Formula ykkösen tulevaisuudesta tässä oikeastaan on kysymys. Jos ei nyt ehkä aivan sen säilymisestä niin ainakin siitä mikä on sen sisältö vastaisuudessa. Se suurin kysymysmerkki on rahan käyttö (esimerkiksi jos 100 000 000 dollarin vuosittaiset kulut riittävät noin 20 kilpailun läpi viemiseen vai eivät). Voi olla aivan varma että paljon rahan käyttö antaa ratkaisevan edun verrattuna köyhempiin tai maltillisempiin rahan käyttäjiin. Ferrarin Luca di Montezelo puhuu mielestäni kuin 3 vuotias ja rehvastelee rahoillaan ja samaan aikaan uhkailee upottaa koko Formula 1 jos ei Bernie ja pankit jaa enemmän osinkoja talleille ja moottorien valmistajille.

Kysymys on voidaanko rahankäytölle panna katto vai ei?

Ilman kattoa:
Seurauksethan kaikki ymmärtävät: Pikku tallit tulevat lopettamaan kilpailemisen. Muutamat rikkaimmat tallit (sellaiset kuin esim Ferrari, Mercedes, Toyota ja Renault) jatkavat ehkä muutaman vuoden mutta mitään takeitahan ei ole.

Mutta jos saaadaan aikaan niin suuria rajoituksia rahan käytölle että pienemmät tallitkin pystyvät jatkamaan toimintaansa on formuloiden tulevaisuus luonnollisesti hieman varmemmalla pohjalla (jos nyt esimerkiksi 100 000 000 dollarin vuosittaisia kuluja voi yleensäkään katsoa pieneksi?)

Meille moottoriurheilusta kiinnostuneille katsojille lajin on säilyminen tärkeintä - me haluamme nähdä tiukkoja kilpailuja missä rahalla on vähemmän vaikutusvaltaa..

:)
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tämähän menee jo ihan komiikan puolelle. Ensinnäkin sanat "säästäväisyys" ja "autourheilu" eivät kuulu samaan lauseeseen. Eivät ole koskaan kuuluneet. Ei F1 ole koskaan ollut huipun osalta edullista, päinvastoin. Huipputallit ovat aina kuluttaneet rahaa tolkuttomia määriä kilpailemiseen. Ei niitä pikkutalleja ole koskaan taloudellisesti autettu. Itse jokainen on sinne huipulle noussut jos on noussut.

F1:ssä talleja tulee ja menee. Vain Ferrari on pysynyt. McLaren ja Williams ovat nousseet pienillä resursseilla huipulle. Näillä talleilla oli aikanaan samanlaiset esteet kuin nykyisilläkin talleilla. Mittasuhteet ovat vain eri luokkaa. Miksi tämän homman nyt pitäisi muuttua aivan päälaelleen.

F1 ja autourheilu ylipäätänsä ovat lajeja jossa rahan valta on kaikkein suurin. Voi siirtyä seuraamaan vaikka Curlingia jos ei halua rahan näkyvän. Mutta kuten tuossa aikaisemmin sanoin, niin ei sitä rahaa vaan jaeta summamutikassa. Jokainen talli ansaitsee sen rahansa. Toki parhaat tiimit kykenevät tekemään parempaa työtä pienemmällä rahasummalla.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
No suomalaiset ei oo koskaa tykänny siitä, että joku menestyessään sanoo olevansa paras. Schumi on sanonut jossain haastattelussa että heillä on paras paketti joka on ihan täyttä faktaa jos katsotaan mestaruuksia tai pisteitä. Suomalaisille tyypillinen asenne olisi "katotaan nyt mihin se riittää" tai "anteeksi että voitettiin". Minusta Ferrari saa kehua itseään niin paljon kuin haluaa varsinkin niin kauan kuin muut ei heitä pysty voittamaan.

Tuosta rahan käytöstä vielä. Jos joku haluaa käyttää biljardi dollaria rahaa siihen että autot kulkis kovempaa oli ihan odotettua. NHL:n tapasia palkkakattoja tuskin tarvitaan. Jos pienet tallit tippuu niin kolmannet autot on tultava. Seki on mielestäny parempi kuin Jordanit ja Minardit hännän huippuna. Jos taas homma menee niin överiks että isotkin tallit tippuu niin sit on tilaa taas Jordaneille ja Minardeille.

Miksi F1:sten pitää olla tekniikan edelläkävijä ja tutkimustyön huipentuma? Jos olisi 1 rengasvalmistaja ja erittäin rajoitettu tekniikka niin silloinhan kehitysrahat vähenee selkeästi. Tietysti silloin kuskin asema kasvaa jolloin hyville kuljettajille aletaan maksaa enemmän palkkaa joka on sitte sama kun siirtäisi kehitysrahat suoraa palkkoihin.

No, jos tämä olisi helppo homma niin se olisi tehty jo 10v sitte :>
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Eikös Ferrari saa täysin perusteetonta etua omistaessaan Italiassa niitä ratojansa. Testaaminen luulisi olevan halvempaa omassa pyhätössä noin metrin päässä tehtaasta ?

Tälläinen törkeä epärehellisyys mitä Ferrari harrastaa ajaessaan omalla tehtaan viereen rakennetulla radalla pitäisi ehdottomasti kieltää. Radat hajottaa ja tiilimurska levittää kanaaliin.

Eihän ole mitenkään kohtuullista muihin talleihin verrattuna tämä Ferrarin jo monta kymmentä vuotta harrastama törkeä omalla radalla testaaminen. Ferrarille pitäisi sallia testaaminen vain ja ainostaan Montrealissa tai Brasiliassa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
pmv sanoi:
Tämähän menee jo ihan komiikan puolelle. Ensinnäkin sanat "säästäväisyys" ja "autourheilu" eivät kuulu samaan lauseeseen. Eivät ole koskaan kuuluneet. Ei F1 ole koskaan ollut huipun osalta edullista, päinvastoin. Huipputallit ovat aina kuluttaneet rahaa tolkuttomia määriä kilpailemiseen. Ei niitä pikkutalleja ole koskaan taloudellisesti autettu. Itse jokainen on sinne huipulle noussut jos on noussut.

F1:ssä talleja tulee ja menee. Vain Ferrari on pysynyt. McLaren ja Williams ovat nousseet pienillä resursseilla huipulle. Näillä talleilla oli aikanaan samanlaiset esteet kuin nykyisilläkin talleilla. Mittasuhteet ovat vain eri luokkaa. Miksi tämän homman nyt pitäisi muuttua aivan päälaelleen.

F1 ja autourheilu ylipäätänsä ovat lajeja jossa rahan valta on kaikkein suurin. Voi siirtyä seuraamaan vaikka Curlingia jos ei halua rahan näkyvän. Mutta kuten tuossa aikaisemmin sanoin, niin ei sitä rahaa vaan jaeta summamutikassa. Jokainen talli ansaitsee sen rahansa. Toki parhaat tiimit kykenevät tekemään parempaa työtä pienemmällä rahasummalla.
Toki, näinhän se on aina mennyt, mutta muistatko, milloin viimeksi on näin vähän talleja ollut osallistujaluettelossa. Poislukien kaudet 2003 ja 2004. Kai se sitten olis hienompaa kun F1:ssä ajaa vain 5 tallia. Ferrari, McLaren, Williams, Renault ja Honda. Jokainen näistä voisi ajattaa vaikkapa neljää tai jopa viittä autoa. Kustannusten vain noustessa ja noustessa, neljä näistä jättää F1-urheilun kannattamattomana ja jäljelle jää Ferrari-merkkiluokka. Siinäpä ei tartte sitten tifosienkaan tulla jännäämään, että voittaako Ferrari, kun siellä ajaa vaan Ferrareita. Fiksua.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Aiwinar sanoi:
Minusta kuullostas paremmalta vain Monacossa ja Melbournessa.
Tai sitten vaan ahvenistolla kahtena päivänä vuodessa. Pääsis suomalaisetkin punanutut kuuntelemaan moukuvaa veekymppiä, tai sitten parin vuoden päästä ärtsymmän kuuloista veekasia.

:tongue:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ei kai porukalla ole luovutusmielialaa? Ei kai nyt kukaan kuvittele että Ferrari pysyy voittamattomana loputtomiin?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ainahan Ferrari on sanonut etteivät he helpolla luovu testauksesta. Kyse ei ole itse tallista vaan siitä että heillä on oma ratansa "tehtaan takapihalla". Tyhmiähän he olisivat jos eivät käyttäisi tuollaista tilaisuutta hyväkseen.

Vähän sama jos joku keksisi rajoittaa tehtaan tiloja ja säännön takia McLaren ei saisi käyttää uutta Pentagoniaan. Ei liene vaikeaa veikata ettei McLaren tuollaiseen suostuisi.

FIA voisi tietysti auttaa kiistassa ja antaa perjantaille lisää testitunteja niille talleille, jotka ovat testirajoituksessa mukana.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
pmv sanoi:
Ei kai porukalla ole luovutusmielialaa? Ei kai nyt kukaan kuvittele että Ferrari pysyy voittamattomana loputtomiin?
Ei tässä nyt luovuttamassa olla. Annoin vain kärjistetyn esimerkin siitä, mihin suuntaan asiat voisivat mennä. Kyllä se Ferrarikin sieltä alas tulee, toivotaan että tipahtaakin sitten oikein rytinällä. Pari vuotta Jordanin nykytasolla vois tehdä ihan hyvää italiaanoille.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
pmv sanoi:
Ei kai porukalla ole luovutusmielialaa? Ei kai nyt kukaan kuvittele että Ferrari pysyy voittamattomana loputtomiin?
Ei toki, enemmän tässä testausjutussa mua ainakin huolettavat kustannukset ja pikkutallien kohtalo. Vaikka en testirajoitusta varsinaisesti kannatakaan, pitäisi jotain tehdä että kisoissa nähtäisiin tarpeeksi kilpailukykyisiä autoja myös jatkossa. Jos kaikki tallit olisivat liikkeellä samalla mielellä kuin Ferrari, tulisivat kolmosautot mukaan aika pian. Ja sanotaan nyt vielä, että ei mua häiritse se, että Ferrari haluaa testata omalla radallaan rajoituksetta, vaan se, että ellei kustannuksille tehdä mitään, saattaa koko laji kuivua kasaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, kyllähän Ferrarin nykyisen suuruuden rakentaminen alkoi juuri Jordan-tasoisisilla kausilla 1992-1993. Sieltä sitten noustiinkin seuraavan neljän kauden aikana vakituiseksi voittajatiimiksi.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
lfb sanoi:
Ei toki, enemmän tässä testausjutussa mua ainakin huolettavat kustannukset ja pikkutallien kohtalo. Vaikka en testirajoitusta varsinaisesti kannatakaan, pitäisi jotain tehdä että kisoissa nähtäisiin tarpeeksi kilpailukykyisiä autoja myös jatkossa. Jos kaikki tallit olisivat liikkeellä samalla mielellä kuin Ferrari, tulisivat kolmosautot mukaan aika pian. Ja sanotaan nyt vielä, että ei mua häiritse se, että Ferrari haluaa testata omalla radallaan rajoituksetta, vaan se, että ellei kustannuksille tehdä mitään, saattaa koko laji kuivua kasaan.
Eivät muutkaan suuret tallit välitä pikkutalleista tippaakaan. Kaikki ajavat omaa etuaan. Jos on pikkutalleista huolissaan, kannattaa purkaa energiansa johonkin muuhun kuin yhden suuren tallin edustajan lehdistölle antaman kommentin katkeransävyiseen kritisoimiseen. Jos vaikkapa Renaultilla olisi muihin talleihin nähden joku testaukseen liittyvä etu, luuletko ettei se ajaisi omaa asiaansa siinä tilanteessa?

Lajin kustannusten kasvamiseen liittyvä huoli on aivan varmasti aiheellinen. Tämä on tiedostettu ja sen eteen on kovasti yritetty miettiä lääkkeitä. Ongelma on se että liian radikaalit rajoitukset tekevät formuloista vakioautoluokan. Tällaisessa autoluokassa muuttuvat sponsoreiden, autotehtaiden ja suurten tallien asema niin radikaalisti että ne saattavat vetää rahansa pois. Siinä vaiheessa kun näin tapahtuu, romahtaa F1 kuin korttitalo. Sarjassa voi sen jälkeen ajaa vaikka 20 "pikkutallia", mutta sillä ei ole enää merkitystä. Se kiinnostaa suurta yleisöä yhtä vähän kuin kotimainen jokamiesluokka.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Jeeves sanoi:
Toki, näinhän se on aina mennyt, mutta muistatko, milloin viimeksi on näin vähän talleja ollut osallistujaluettelossa. Poislukien kaudet 2003 ja 2004. Kai se sitten olis hienompaa kun F1:ssä ajaa vain 5 tallia. Ferrari, McLaren, Williams, Renault ja Honda. Jokainen näistä voisi ajattaa vaikkapa neljää tai jopa viittä autoa. Kustannusten vain noustessa ja noustessa, neljä näistä jättää F1-urheilun kannattamattomana ja jäljelle jää Ferrari-merkkiluokka. Siinäpä ei tartte sitten tifosienkaan tulla jännäämään, että voittaako Ferrari, kun siellä ajaa vaan Ferrareita. Fiksua.
Eikös sieltä jo löydy tänääkin joku sarja missä vain Ferrarit ajavat? :D

Ei pidä unhoittaa että Ferrari ja Formula 1 on kaksi aivan eri asiaa..
Joskus tuntuu s iltä että jotkut Ferrari fanit luulevat että Formula1 ja Ferrarin Formula1- talli tarkoittaa samaa asiaa. :confused: Periaatteessahan kaikilla F1 talleilla pitää olla yhtäpaljon sanan sijaa. Vain se että Ferrari on pärjännyt muita paremmin viimeisinä vuosina ei tarkoita sitä että muiden pitäisi tehdä niinkuin Ferrari käskee - ei sitten ollenkaan... ;)
Toisaalta on Ferrarilla samanlainen oikeus kuin muillakin panna hanttiin jos ei joku asia miellytä - ei tarvitse hyväksyä kaikkia säännön muutoksia mukisematta jos ei halua mutta kaikkia sääntöjä on kaikkien noudatettava.. FIA vahvistaa säännöt kaikille :cool: Niin Minardille kuin Ferrarillekin
 
Ylös