Tyhmä Montezemolo paljasti Ferrarin aikeet

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mitään kustannusrajaa ei varmaan pystytä asettamaan, kaikki tallit tuhlaavat kaikki rahansa mitä vaan saavat.

Se mitä pystytään tekemään, on tasoittaa tilannetta niin että pienemmällä rahalla pääsee kovempaa.

Ei kustannusten karsiminen ole mitenkään hankalaa, helpoimmalla tavalla se tulisi vaikkapa lisäpainojen muodossa. 100 kiloa painavampi Ferrari olisi jo paljon helpompi ohittaa. Noh, tuollainen ei varmaankaan olisi oikein urheilullinen ratkaisu.

Toimivampia olisi painopisteen rajoitus, pikku siivekkeiden rajoitus ja auton leveyden rajoitus tietyissä kohdin (sivuponttoonit ja siitä perään). Näillä toimilla sarjasta tulisi _paljon_ tasaisempi. Kärkitallit eivät vain tähän suostu koska raha on heidän etunsa...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Toni_V sanoi:
Mitään kustannusrajaa ei varmaan pystytä asettamaan, kaikki tallit tuhlaavat kaikki rahansa mitä vaan saavat.

Se mitä pystytään tekemään, on tasoittaa tilannetta niin että pienemmällä rahalla pääsee kovempaa.

Ei kustannusten karsiminen ole mitenkään hankalaa, helpoimmalla tavalla se tulisi vaikkapa lisäpainojen muodossa. 100 kiloa painavampi Ferrari olisi jo paljon helpompi ohittaa. Noh, tuollainen ei varmaankaan olisi oikein urheilullinen ratkaisu.

Toimivampia olisi painopisteen rajoitus, pikku siivekkeiden rajoitus ja auton leveyden rajoitus tietyissä kohdin (sivuponttoonit ja siitä perään). Näillä toimilla sarjasta tulisi _paljon_ tasaisempi. Kärkitallit eivät vain tähän suostu koska raha on heidän etunsa...
Mainitsemasi painopisteiden rajaukset ja siivekkeiden viilaukset ovat kosmetiikkaa. Niillä konsteilla Minardi ei ikinä ratkaisevasti pysty kaventamaan eroaan huipputalleihin.

Kukaan tässä lajissa tuskin on valmis sijoittamaan miljoonia kehitystyöhön vain saadakseen sadan kilon lyijypuntit autoonsa. Lisäpainot upottavat kyllä koko F1:en hetkessä.

Kuten totesin, ainoa keino päästä pienemmällä rahalla kovempaa on muuttaa formulat vakioautosarjaksi. Nyt kuvitellaan jonkinlaisen kompromissin pelastavan formulat. Eli vakioidaan osia niin paljon että pikkutallit pysyvät mukana, mutta jätetään joitain osa-alueita sellaisiksi joita tallit voivat kehittää. Ongelma tässä on ilmeinen. Sitten kun kehitysinvestoinnit eivät enää kannata, ne lopetetaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mainitsemasi painopisteiden rajaukset ja siivekkeiden viilaukset ovat kosmetiikkaa.
Ei. Painopiste ja aerodynamiikka ovat ehdottomasti tärkein asia mitä F1-talli voi valmistaa. Renkaat ovat täkeimmät, mutta niiden kehitys tapahtuu karkeasti renkaanvalmistajan toimesta.

Painopisteen takia tehdään hiilikuituisia tai titaanisia vaihdelaatikoita, jokainen osa viilataan niin kevyeksi kuin voidaan, moottorit tehdään optimia suuremmalla kulmalla, jne.

Väitän että jos tuollaisia rajoituksia tehtäisiin niin Minardit olisivat reilusti nykyistä lähempänä kärkeä (ajallisesti, sijoitus olisi suunnilleen sama).

David Richards muuten totesi ettei usko autonvalmistajien olevan F1:ssä mukana tulevaisuudessa. Hänen mielipiteensä on että parinkymmenen vuoden kuluttua autonvalmistajat tekevät sähkö/hybridi -autoja ja ettei heidän imagoonsa sovi enää saastuttavat formulat.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Ei kai porukalla ole luovutusmielialaa? Ei kai nyt kukaan kuvittele että Ferrari pysyy voittamattomana loputtomiin?
minen ainakaan luovuta, ens kautta jännätään taas ihan samalla mielenkiinnolla kuin ennenkin,
ainoa mikä ärsyttää ens vuodessa on nuo perkeleen siipien nostamiset :mad_old:
mut totta, eise Ferkku ikuisuuksia voita, joskus se loppuu hannuhanhenkin tuuri, toivotaan että jo ensi vuonna ;)

sen verta kommenttia tuohon vertaamisesta noiden tehtaiden tilojen käyttöön, niin ottakaa nyt ihmiset huomioon että Paragonissa tehdään paljon muutakin kuin vain F1 toimintaa...
eli jos se suljetaan, niin sitten Ferrarilta myös siviiliautojen tehdastilat pois ;)
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Toni_V sanoi:
Väitän että jos tuollaisia rajoituksia tehtäisiin niin Minardit olisivat reilusti nykyistä lähempänä kärkeä (ajallisesti, sijoitus olisi suunnilleen sama).
Hienoa, sittenhän formuloilla on toivoa :thumbup:

FIA voi varmasti nuo uudistukset runnoa läpi ilman tallien suostumustakin. Näiden muutosten takia kukaan tuskin vielä luopuu sarjasta. Vielä kun tulonjaosta saadaan sopu, on formuloiden tulevaisuus turvattu.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
FO110K sanoi:
sen verta kommenttia tuohon vertaamisesta noiden tehtaiden tilojen käyttöön, niin ottakaa nyt ihmiset huomioon että Paragonissa tehdään paljon muutakin kuin vain F1 toimintaa...
eli jos se suljetaan, niin sitten Ferrarilta myös siviiliautojen tehdastilat pois ;)
Eipä kai sen sulkemista kukaan aio esittää. Kysymys oli vain siitä millaisia etuja huipputalleilla on pikkutalleihin verrattuna. Jos suurella osalla talleista ei ole varaa omaan testirataan, niin ei niillä ole varaa Paragonin kaltaiseen kehitys- ja tuotantoympäristöönkään. Kyllähän tällainen infrastruktuuri antaa etua ja myös osaltaan vähentää testikilometrien tarvetta. Eli sinänsä on ymmärrettävää miksi McLaren ei vastusta testaamisen vähentämistä. He ovat nähneet ettei se ainakaan heidän kohdallaan vähennä heidän mahdollisuuksiaan muihin talleihin verrattuna.

Enkä sano tätä sillä että McLarenin toiminnassa olisi yhtään mitään moitittavaa, päinvastoin. Talli on panostanut kehitykseen voimakkaasti. Toivotaan että tämä kehitystyö kantaa hedelmää ja siivittää Kimi Räikkösen hyviin tuloksiin ensi kaudella.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Törni sanoi:
Eipä kai sen sulkemista kukaan aio esittää. Kysymys oli vain siitä millaisia etuja huipputalleilla on pikkutalleihin verrattuna.
siks tuolla olikin se hymiö perässä:)
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
pmv sanoi:
Tämähän menee jo ihan komiikan puolelle. Ensinnäkin sanat "säästäväisyys" ja "autourheilu" eivät kuulu samaan lauseeseen. Eivät ole koskaan kuuluneet. Ei F1 ole koskaan ollut huipun osalta edullista, päinvastoin. Huipputallit ovat aina kuluttaneet rahaa tolkuttomia määriä kilpailemiseen. Ei niitä pikkutalleja ole koskaan taloudellisesti autettu. Itse jokainen on sinne huipulle noussut jos on noussut.

...

F1 ja autourheilu ylipäätänsä ovat lajeja jossa rahan valta on kaikkein suurin. Voi siirtyä seuraamaan vaikka Curlingia jos ei halua rahan näkyvän. Mutta kuten tuossa aikaisemmin sanoin, niin ei sitä rahaa vaan jaeta summamutikassa. Jokainen talli ansaitsee sen rahansa. Toki parhaat tiimit kykenevät tekemään parempaa työtä pienemmällä rahasummalla.
Maailma muuttuu Eskoseni
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
on muuten mielenkiintoista nähdä ensi vuoden Ferkun suorituskyky, se kun on kuulemma jonkun muun kuin Byrnen käsialaa....

" Rory Byrne is paving the way for the future
There is something of a handing over process going on at Ferrari as Rory Byrne prepares to retire from the sport. Ferrari’s Chief Designer has already completed his final design – the F2004 – which won 15 of 18 races last year. Byrne admits that the 2005 design is essentially the work of Aldo Costa, his assistant at the Italian team since 1998. "
 

jepujee

Active member
Liittynyt
12.2.2004
Viestit
26
Mieliala vaikuttaa samalta kuin ennen kautta 2003... Ferrari tekee mitä tahtoo ja voittaa helposti. Mites silloin kävikään.
 

jepujee

Active member
Liittynyt
12.2.2004
Viestit
26
ja kauden 2003 jälkeen oltiin varmoja, että ferrari alkaa hiipumaan... autokin näytti samalta kuin ennen.

F1:ssä kaikki ei ole sitä miltä näyttää... Ylläreitä on tulossa ensikaudellekin. Mitäs jos McLaren tekee tänä vuonna BARit eli parantaa suorituskykyä niin paljon ettei kukaan olisi arvannut ennen kautta. sekin on mahdollista.
 
Ylös