Tyhmiä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AJ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Mikä muukaan foorumin vapaan osaston pitäisi olla kun kummallinen leikkipaikka?
Ajoittain kieltämättä kyllästyttää, ei käy kieltäminen.

Onko paristoilla ja ladattavilla akuilla oikeasti jotain eroa? Siis pystyykö tuollaisen perus AA-duracellin lataamaan, vai räjähtääkö se oitis?

No miksei? Mikä se ero on?

Ensinnäkin ladattava patteri ei ole oikeasti patteri, vaan patterin muotoinen akku. Patterissa on sisällä jotain mönjää, joka kemiallisen reaktion seurauksena muuttuu sähköksi. Kun tämä mönjä loppuu, täytyy se täyttää uudelleen, eikä sitä tule sähkövirrasta.

Akut puolestaan vain vapauttavat siihen varatun energian.

Onko paristoilla ja ladattavilla akuilla oikeasti jotain eroa? Siis pystyykö tuollaisen perus AA-duracellin lataamaan, vai räjähtääkö se oitis?

No miksei? Mikä se ero on?

Normaalissa paristssoa tapahtuu kemiallinen reaktio kahden aineen välilliä, kun taas akussa se tapahtuu eri tavalla, minä en osaa akussa tapahtuvia reaktioita pukea tekstiksi, mutta Wikipedia osaa sen selittä hienosti.

Wikipedia Akku
Akku on laite, joka ladattaessa muuttaa sähköenergian kemialliseksi energiaksi ja purettaessa takaisin sähköenergiaksi. Kemiallisessa sähköparissa (= paristo) ylempänä oleva, eli negatiivisempi, metalli syöpyy liuokseen. Tyhjän lyijyakun molemmat lyijylevyt ovat peittyneet lyijysulfaatilla ja ladattaessa katodi peittyy lyijyoksidilla ja anodi puhdistuu lyijymetalliksi.

Mistä tuota patterien mönjää saisi, mitä se maksaa? Jos lopettaisin sähkösopimuksen ja ränttäisin jatkossa mönjän voimin!

En tiä mista saisit, mutta sen verran tiän, että sisältö on sinkkiä ja mangaanidioksidia.
Nyt sitte vain netistä kattelehen nopiaa:thumbup:

Joo se olikin sitruuna. Sähkövaraus johtuu sitruunan happamuudesta, joten peruna tuskin antaa sähköä.

Minä teen huomenna testin, kunhan löydän kuparinaulan, oikeen kuvienkanssa, kunhan joku muistuttaa mua siitä. Sinkittyjä nauloja löytyy vaikka kuinka, mutta kuinka käy kuparinaulan kans? Muistuttakaa sitte.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.