Tyhmiä ja vähemmän tyhmiä kysymyksiä tietokoneista II

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Ja sitten hyvin vakava kysymys tosissaan:

Olen herännyt huomaamaan, että olen rekannut kymmeniin erilaisiin palveluihin. Alkuaikoina tuli käytettyä melkeinpä yhtä tahi kahta salasanaa kaikissa tyynni mutta nyttemmin muutellut palveluiden salasanoja vähän laajemmalle skaalalle.

En millään pysty muistamaan mitä kaikkia on tullut käytettyä, joten pidän läppärilläni niistä txt-dokkaria muistini virkistämiseksi. Sekään ei tunnu viisaalta.

Kertokaapa minulle miten salasanoja hallinnoidaan. Kertokaa ihan vapaasti kotimaisella ilman isompaa kryptiikkaa. Kiitos!
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Ja sitten hyvin vakava kysymys tosissaan:

Olen herännyt huomaamaan, että olen rekannut kymmeniin erilaisiin palveluihin. Alkuaikoina tuli käytettyä melkeinpä yhtä tahi kahta salasanaa kaikissa tyynni mutta nyttemmin muutellut palveluiden salasanoja vähän laajemmalle skaalalle.

En millään pysty muistamaan mitä kaikkia on tullut käytettyä, joten pidän läppärilläni niistä txt-dokkaria muistini virkistämiseksi. Sekään ei tunnu viisaalta.

Kertokaapa minulle miten salasanoja hallinnoidaan. Kertokaa ihan vapaasti kotimaisella ilman isompaa kryptiikkaa. Kiitos!
Sinun kannattaa asentaa läppärillesi ilmainen Any Password niminen ohjelma ja sen jälkeen tallennat siihen kaikki salasanasi tiedostoon jonka saa auki ainoastaan määrittelemälläsi salasanalla.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sinun kannattaa asentaa läppärillesi ilmainen Any Password niminen ohjelma ja sen jälkeen tallennat siihen kaikki salasanasi tiedostoon jonka saa auki ainoastaan määrittelemälläsi salasanalla.
Toinen suositeltava vaihtoehto olisi varsin suosittu KeePass, joka on kaikenlisäksi open source softa eli siellä koodissa ei ole mitään salaisuuksia (kuten prosessia, joka tietämättäsi uploadaa kaikki sun salasanat jollekin palvelimelle).

Ittellä on käytössä Nortonin mukana tullut salasanasofta. On kyllä useammankin kerran tullu mieleen, että onkohan sen käyttö nyt ihan oikeesti fksua, mutta sanottakoot nyt, että mitään oikeesti tärkeitä salasanoja (esim. pankkitunnukset, paypal jne.) en tommoseen syötä vaan ne pidän päänupissa. On jokatapauksessa ollu useammankin kerran mielessä, että jos vaihtais tohon KeepPassiin, mutta oon ollu liian laiska.

Tuolla suomenkieliset ohjeet.

Piti vielä mainita, että Firefoxin saa aika hyvin integroitua tuohon ohjelmaan KeeFoxin avulla. Vastaavia löytyy muillekin selaimille. Tuolla on lista tunnetuista plugineista.

Ja vielä... jos käytät Firefoxia ja päätät asentaa KeeFoxin, ei sun tarvitse asentaa KeePassia erikseen, koska se asentuu KeeFox-asennuksen yhteydessä.
 
Viimeksi muokattu:

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Kosahti toinen kovalevy kannettavasta 4 vuoden sisään. Alkuperäinen kosahti heti vuoden käytön jälkeen ja toinen kesti 2.5 vuotta. Laskureiden mukaan kone tuntui lämpevän suht korkeisiin lukemiin (yli 50 celsiusta). Varmaan lämpö on pääsyy sille miksei kovalevyt tunnu kestävän. Olen putsannut pariin otteeseen tuulettimen säleikön pölystä. Ei siitä kuitenkaan ole mitään suurta apua, koska esimerkiksi joku Windowsin päivitysohjelma nappaa helposti sen 100 % suoritintehosta, jolloin nousee lämmötkin.

Tosin tilasin ja asensin koneeseen 120 GB SSD-kovalevyn, jonka pitäisi ainakin wikipedian mukaan sietää paremmin kuumuutta. Tällä hetkellä ainakin vaikuttaa siltä, ettei ihan yhtä herkästi kuumene kuin perinteinen HDD.

Voiko noille lämpöongelmille tehdä mitään muuta kuin formatoida kovalevy 6 kuukauden välein? Tällä hetkellä suoritin ei käy 100 %, mutta ennen kovalevyn puhkeamista suoritin kävi jatkuvasti 100 % juurikin jonkun Windowsin prosessin takia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kosahti toinen kovalevy kannettavasta 4 vuoden sisään. Alkuperäinen kosahti heti vuoden käytön jälkeen ja toinen kesti 2.5 vuotta. Laskureiden mukaan kone tuntui lämpevän suht korkeisiin lukemiin (yli 50 celsiusta). Varmaan lämpö on pääsyy sille miksei kovalevyt tunnu kestävän. Olen putsannut pariin otteeseen tuulettimen säleikön pölystä. Ei siitä kuitenkaan ole mitään suurta apua, koska esimerkiksi joku Windowsin päivitysohjelma nappaa helposti sen 100 % suoritintehosta, jolloin nousee lämmötkin.

Tosin tilasin ja asensin koneeseen 120 GB SSD-kovalevyn, jonka pitäisi ainakin wikipedian mukaan sietää paremmin kuumuutta. Tällä hetkellä ainakin vaikuttaa siltä, ettei ihan yhtä herkästi kuumene kuin perinteinen HDD.

Voiko noille lämpöongelmille tehdä mitään muuta kuin formatoida kovalevy 6 kuukauden välein? Tällä hetkellä suoritin ei käy 100 %, mutta ennen kovalevyn puhkeamista suoritin kävi jatkuvasti 100 % juurikin jonkun Windowsin prosessin takia.
Missä tuo yli 50 °C lämpö on? Ei se kyllä kovinkaan suurelle kuullosta.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Missä tuo yli 50 °C lämpö on? Ei se kyllä kovinkaan suurelle kuullosta.
Prosessorissa, ja ajan myötä myös kovalevykin kuumeni niihin asteisiin. Liekö sitten joku windows 7 perusominaisuus, että käyttöjärjestelmä suorittaa omiaan vanhetessaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Prosessorissa, ja ajan myötä myös kovalevykin kuumeni niihin asteisiin. Liekö sitten joku windows 7 perusominaisuus, että käyttöjärjestelmä suorittaa omiaan vanhetessaan.
Juu. 50 °C on prosessorissa on ihan noormaalilämpötila varsinkin läppäreissä. Siellä 70 °C hujakoilla voi jo hieman huolestua. 50 °C ei myöskään kovalevyssä ole vielä hälyyttävää.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4576
Sijainti
Kokkola
Suhteellisen hämmentävä vika koneessa. Youtube ei toimi täysin yhdelläkään selaimella. Videoiden katselu kylläkin onnistuu, mutta kun kirjautuu sisään, selaimet eivät anna tehdä mitään omaan käyttäjätiliin liittyvää. Ei aukea se pudotusvalikko profiilikuvan vierestä, eikä anna ladata videoita. Chromea kone ei edes aukaise. Koululla tämä kyllä onnistuu, joten jollain tapaa vika on siis koneessani eikä niinkään googlen tilissäni/sen asetuksissa. Mitähän tässä sitten tehdä.. Kone on Windows 8.1:llä varustettu Acer Aspire E1-571. Onko jotain tehdasasetuspalautusta kevyempää lääkettä vaivaan?
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Suhteellisen hämmentävä vika koneessa. Youtube ei toimi täysin yhdelläkään selaimella. Videoiden katselu kylläkin onnistuu, mutta kun kirjautuu sisään, selaimet eivät anna tehdä mitään omaan käyttäjätiliin liittyvää. Ei aukea se pudotusvalikko profiilikuvan vierestä, eikä anna ladata videoita. Chromea kone ei edes aukaise. Koululla tämä kyllä onnistuu, joten jollain tapaa vika on siis koneessani eikä niinkään googlen tilissäni/sen asetuksissa. Mitähän tässä sitten tehdä.. Kone on Windows 8.1:llä varustettu Acer Aspire E1-571. Onko jotain tehdasasetuspalautusta kevyempää lääkettä vaivaan?
Melkein tekis mieli sanoa, että asenna uusiksi, mutta kokeile nyt vaikka tätä:
1. avaa command prompt administrattorina (run as administrator)
2. kirjoita komento netsh winsock reset ja lyö entteriä
3. käynnistä kone uudestaan ja kokeile auttoiko

Päivitit ilmeisesti koneen itse 8.1:een?

Vaikuttaako mitenkään, jos kännyistät selaimen "run as administrator" -optiolla?

Päivitkö itse koneen Windows 8:1:een? (eli asensit 8.1 päivityksen Windows 8:in päälle?). Kaikki ajurit (näyttö, audio, verkkokortti/wlan) asennettuna ja myös päivitettynä? Kaikki Windows päivitykset asennettuna?

Voisit myös päivittää adobe flash playerin. Java script selaimissa aktivoituna?

Chrome päivitetty uusimpaan versioon?

Koneessa joku käyttökelpoinen ja laillinen (ei siis crackatty) ja ennenkaikkea ajantasalla (sekä ohjelma itse, että virussignaturet) oleva virustorjuntaohjelmisto? Virukset tarkistettu?
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4576
Sijainti
Kokkola
Kaikesta mahdollisesta on koneessa uudet versiot. Ja kyllä, itse päivitin Windows 8.1:een. Tuo selaimen avaaminen järjestelmänvalvojana ei auttanut mitään.. Pari kökkötarkistusta ajan nyt läpi, katsotaan löytääkö ne mitään.. Malwarebytes löysi jonkun yksittäisen, mutta sen poistaminen ei vaikuttanut ongelmaan mitenkään. Nyt on menossa skannaus Super Antispywarella. Ja ongelma tosiaan näkyy koskevan vain youtubea, muut Googlen palvelut pelaa ihan normaalisti. Spyware/virustarkistukset ei tuota yhtä Malwarebytesin tulosta lukuunottamatta löytäneet mitään. Ja tein tuon komentokehotejutun, ei auttanut.. Luovutan, ja pistän uudelleenasennusprosessin käyntiin

EDIT Hetken mielijohteesta rupesin poistelemaan muutamia softia koneelta, esim F-Securen ja Malwarebytesin ennenkä ryhdyin asentelemaan koko käyttistä uudelleen. Jommasta kummasta se nyt on kiinni, koska nuo poistettuani alkoi youtubekin taas pelittämään. Mitenkähän se nyt yhtäkkiä noin, koska aiemminkin youtube on niiden kanssa pelittänyt? Koodausta muutettu joko Googlen, F-Securen tai Malwarebytesin päässä.. Veikkaisin että Googlen päässä, koska noihin softiin ei ole tullu mitään isoja ohjelmistoversiopäivityksiä..
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Heippa

Noista Win7:n lisensseistä tota noin. Huutonetissä on kaupan mm. "Windows 7 Home Premium aktivointikoodia" ja sitten Win7 Pro lisenssiä + asennusmedialla (OEM?). Mitä eroa tossa niinku on, paitsi hinta (Pro/Premium erolla ei ole tässä tapauksessa väliä, molempi käy)? Tarve ois ehkä kymmene lisenssiä ja tulee jo vähän hintaeroa, kun toinen vaihtoehto on 10€ ja toinen 60€.

http://www.huuto.net/kohteet/windows-7-home-premium-aktivointi-koodi-aito/300657835
http://www.huuto.net/kohteet/windows-7-pro-lisenssi--asennuslevy-32bit_64bit/301022533
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Heippa

Noista Win7:n lisensseistä tota noin. Huutonetissä on kaupan mm. "Windows 7 Home Premium aktivointikoodia" ja sitten Win7 Pro lisenssiä + asennusmedialla (OEM?). Mitä eroa tossa niinku on, paitsi hinta (Pro/Premium erolla ei ole tässä tapauksessa väliä, molempi käy)? Tarve ois ehkä kymmene lisenssiä ja tulee jo vähän hintaeroa, kun toinen vaihtoehto on 10€ ja toinen 60€.

http://www.huuto.net/kohteet/windows-7-home-premium-aktivointi-koodi-aito/300657835
http://www.huuto.net/kohteet/windows-7-pro-lisenssi--asennuslevy-32bit_64bit/301022533
edit: jaa oisko toisen ilmoituksen kommenteissa selvennystä :eek: ?
viddu...ei voi olla totta et joku jaksaa kaupitella netistä napattuja piraattikoodeja yli 10 ilmoituksen voimalla,sä joudut kuseen tosta vielä,usko pois!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Ei kai noissa mitään käytännön eroa ole, mutta minen kyllä viittis riskeeraata.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuskin edes ovat piraattikoodeja, kun on noin paljon posiitiivisia kommentteja. Eihän piraattikoodeja edes voi aktivoida. Todennäköisesti joku vain ei osaa ja väittää myyjää huijariksi. Ehkä jotkut koodit voi olla aiemmin jo asennettuja, mutta eivät enään käytössä ja jotkut Windows-versiot vaatii puhelinaktivoinnin uudelleenasennuksessa. Todennäköisesti joku ei ole tehnyt puhelinaktivointia ja väittää piraattikoodiksi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Tuskin edes ovat piraattikoodeja, kun on noin paljon posiitiivisia kommentteja. Eihän piraattikoodeja edes voi aktivoida. Todennäköisesti joku vain ei osaa ja väittää myyjää huijariksi. Ehkä jotkut koodit voi olla aiemmin jo asennettuja, mutta eivät enään käytössä ja jotkut Windows-versiot vaatii puhelinaktivoinnin uudelleenasennuksessa. Todennäköisesti joku ei ole tehnyt puhelinaktivointia ja väittää piraattikoodiksi.
Varsin mahdollista. Totuus on kuitenkin se, että maailmalla on ihan riittämiin feikkiavaimiakin myynnissä. Feikkiavain saattaa toki olla rakenteeltaan oikeanlainen, mutta sitä ei saa aktivoitua. En kuitenkaan väitä, että tässä olisi kyse siitä. Positiiviset kommentit toki puoltavat sitä, että kyseessä saattaa olla ihan rehellinenkin kauppamies tai -nainen.

Minen kuitenkaan uskaltais kellekään suositella, joten omalla vastuulla. Mainittakoot kuitenkin samaan hengenvetoon, että itse olen ostanut Nortonin avaimet jo useampaan kertaan ebaystä pilkkahinnalla (3 PC:n lisenssi 3 vuodeksi 27 euroa) ja tiedän, että kyseinen kauppias ei kuseta, mutta siltikään en lähtis usuttamaan muita toimimaan samoin, kuten sanottua, omalla riskillä.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Jos markojii päättää noita kokeilla, OoPeen varoittelusta huolimatta, niin mua saattais kiinnostaa miten kävi.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Tekis vähän mieli kokeeksi testata, mutta luultavimmin kallistun lisenssitarra-OEM -jutskaan. Thanks selvennyksistä.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Hakusessa olisi ohjelma joka tekee videofiluista dvd-leffan kappalejakoineen (chapters). Mielellään ilmainen.
Sothink movie dvd makeria olen käyttänyt lyhyempiin pätkiin, mutta pidempiä varten pitäisi saada filut paloteltua.

Löytyykö tämmöstä, vai hankinko suosiolla Neron (14)?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Hakusessa olisi ohjelma joka tekee videofiluista dvd-leffan kappalejakoineen (chapters). Mielellään ilmainen.
Sothink movie dvd makeria olen käyttänyt lyhyempiin pätkiin, mutta pidempiä varten pitäisi saada filut paloteltua.

Löytyykö tämmöstä, vai hankinko suosiolla Neron (14)?
http://www.download.fi/cd_dvd/dvd_luonti/
Tuolta saattais löytyä jotain. Sekä ohjelmia että ohjeita. En jaksanut selata löytyykö just sun tarpeisiin mutta ainakin on sen verran kattava pläjäys noita ohjelmia että ihme jos ei. Ohjeet on monelta osin tosin vanhentuneita.
 
Ylös