Tyhmiä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta

  • Viestiketjun aloittaja AJ
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jatketaan astianpesukonelinjalla. Mikä mahtaa olla syynä kun astianpesukone ei suostu pysymään käynnissä? Kun laittaa ohjelman päälle, koneesta kuuluu normaali vedenoton ääni jokusen sekunnin ajan ja sitten se ääni muuttuu sellaiseksi ikäänkuin jumittavaksi sirinäksi tms.

Vedenpoiston suodatin on tarkistettu eikä mitään vikaa siinä. Mahtaako letku olla jostain litissä tai jotain? Ohjekirjasta ei ollut mitään apua kun siellä on vaan ongelma ja ratkaisu -yhdistelmiä tyyliin: "kone ei käynnisty - tarkista onko talouteenne asennettu sähköt" tai "pesuohjelman loputtua koneessa ei ole puhtaita astioita - muistitko laittaa koneeseen likaisia astioita ennen koneen käynnistämistä?".
Tarkista pääseekö kiertovesipumpun moottorin roottori pyörimään vapaasti. Itse puhdistin (lähinnä crc:llä) tukkoon likaantuneen/pölyyntyneen roottorin tuossa pari kk:tta sitten ja kuntoon tuli. On vaan aika v-mainen homma irrottaa ja laittaa takaisin, ainakin mun apk:ssa.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Jos vapaaehtoisesti eroaa työtehtävistään ennen aikojaan niin onko sopeva korvaus tällaisissa tapauksissa kahden ja puolen vuoden palkka?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Tarkista pääseekö kiertovesipumpun moottorin roottori pyörimään vapaasti. Itse puhdistin (lähinnä crc:llä) tukkoon likaantuneen/pölyyntyneen roottorin tuossa pari kk:tta sitten ja kuntoon tuli. On vaan aika v-mainen homma irrottaa ja laittaa takaisin, ainakin mun apk:ssa.
Pitääpä kokeilla. Tänään testasin Jussin vinkin ja annoin koneen jumitella hiukan pidempään. Alkoi ikäänkuin pyöriä uudelleen jonkin ajan kuluttua ja ohjelman napissa vilkkui samalla valo nopeaan tahtiin. Ohjeissa kerrottiin että kone ei saa tällöin vettä. Eli voi hyvinkin tuossa kiertovesipumpussa olla häikkää.

Pikkasen vaan pelkään jo etukäteen, että miten hermot riittää moisen projektin kanssa. Yleensä vastaavissa tapauksissa tulee ennemmin tai myöhemmin käytettyä nyrkkiä ja/tai jalkaa säätöhommiin :eek:.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Tota on vaikea uskoa laivatoikin katsomisen jälkeen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26887
Onhan se hyvä, että pitää kotimaisia tuotteita muita parempina. Astiankuivauskaappi on suomalainen ilmiö, mikä ei ole muualla juurikaan käytössä. Suomalaiset ymmärtävät hyvin sen edut, mutta perinteisten tapojen rikkominen on hyvin työlästä ja kallista.

Oraksen vesihanat ja Abloyn lukot ovat ihan hyviä ja laadukkaita, mutta ei ne nyt mitenkään ylivoimaisia muihin merkkeihin verrattuna ole. On todella puusilmäistä ajatella, että kun Suomessa tehdään jotakin varsin hyvää tuotetta, niin ne olisivat sen perusteella ylivoimaisia. Sitä paitsi Abloyn lukoista ja sen komponenteista erittäin suuri osa valmistetaan ihan muissa maissa kuin Suomessa. Oraksen osalta ei mulla ole varmaa tietoa, mutta eiköhän ainakin komponenteista suuri osa ole tuontitavaraa.
Tämä avainjuttu johti siitä, että ulkomaisissa hotelleissa varmaan yks' jos toinen suomalainen on törmännyt hankalan tuntuisiin lukkoihin ja suuriin avaimiin. Muistan kuinka eräässäkin hotellissa avainta piti pyörittää kolme kertaa ympäri ennen kuin ovi aukesi ja ovi ei suinkaan mennyt kiinnityöntämällä lukkoon vaan piti pyörittää avainta kolme kierrosta toiseen suuntaan. Ja melko uudehkoissa ja hiljattain remontoiduissa rakennuksissa on vesihanat samanlaisia, kuin muistan meilläkin olleen kotona 80-luvulla. Eli kylmävesi ja kuumavesihana erikseen. Mutta joo, onhan ne toki paikallisia perinteitä.

Pointtinani ei nyt ollut Suomessa valmistetut tuotteet vaan Suomessa käytössä olevat avaimet ja hanat. Eli ihan suppean kokemuksen kautta vaan kommentoin. Taisi muuten olla Suomessa ensimmäisenä käytössä ne tunnistimella varustetut hanat, joissa ei hanaan tarvitse koskea. Paitsi veden lämpötila on niissä aina säädetty liian kylmäksi.

Siitä ei silti päästä mihinkään, että astiankuivauskaappi on halpa ja kätevä keksintö.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Tota on vaikea uskoa laivatoikin katsomisen jälkeen.
Mulla on hiukan valikoiva kärsivällisyys. Varsinkaan erilaisten teknisten vehkeiden kanssa en yleensä kovin pitkään viitsi tuhertaa ennen kuin alkaa voimankäyttö. Toi laivaprojekti puolestaan on sellainen, että jos alkaa kyrsiä niin laitan syrjään ettei tule mitään tuhottua siitä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tämä avainjuttu johti siitä, että ulkomaisissa hotelleissa varmaan yks' jos toinen suomalainen on törmännyt hankalan tuntuisiin lukkoihin ja suuriin avaimiin. Muistan kuinka eräässäkin hotellissa avainta piti pyörittää kolme kertaa ympäri ennen kuin ovi aukesi ja ovi ei suinkaan mennyt kiinnityöntämällä lukkoon vaan piti pyörittää avainta kolme kierrosta toiseen suuntaan. Ja melko uudehkoissa ja hiljattain remontoiduissa rakennuksissa on vesihanat samanlaisia, kuin muistan meilläkin olleen kotona 80-luvulla. Eli kylmävesi ja kuumavesihana erikseen. Mutta joo, onhan ne toki paikallisia perinteitä.
Tuo kylmä ja kuumavesihanojen erillisyys johtuu useissa maissa lainsäädännöstä, jossa nimenomaan on kielletty sekoittajien käyttö, ei osaamattomuudesta tehdä niitä.

Ihan lukosta riippumatta mikäli haitat ovat kuluneet, niin toiminta on vähän sitä sun tätä. Nykyään ympäri maailman suurissa hotelleissa tuppaa olemaan sähkälukot joko kortinlukijoilla tai muulla tekniikalla. Abloy on hotellilukituksissa yksi maailman merkittävimpiä toimittajia, tosin sen käyttämät ratkaisut ovat vain pieneltä osin suomalaista alkuperää.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26887
Tuo kylmä ja kuumavesihanojen erillisyys johtuu useissa maissa lainsäädännöstä, jossa nimenomaan on kielletty sekoittajien käyttö, ei osaamattomuudesta tehdä niitä.
Eli voimme todeta, että on lottovoitto syntyä Suomeen, kun meillä on paremmat lait :wink: Toikkiin sopiva kysymys: miksi ne kieltävät sekoittajat?

Nykyään ympäri maailman suurissa hotelleissa tuppaa olemaan sähkälukot joko kortinlukijoilla tai muulla tekniikalla.
Ja voimme todeta, että jps yöpyy vähän eri tason ja kokoluokan hotelleissa, kuin minä. Minä olen jos jonkinmoista riipusta joutunut taskussani kantamaan, hyvä kun housut pysyvät ylhäällä. Tokihan noita sähkölukkoja on ollut esim. Ruotsin laivoilla jo yli 15 vuotta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eli voimme todeta, että on lottovoitto syntyä Suomeen, kun meillä on paremmat lait :wink: Toikkiin sopiva kysymys: miksi ne kieltävät sekoittajat?
Pohjautuu hygieniasyihin, kun kylmää ja lämmintä vettä ei sekoiteta niin se ei ole pöpöille niin otollista.


Ja voimme todeta, että jps yöpyy vähän eri tason ja kokoluokan hotelleissa, kuin minä. Minä olen jos jonkinmoista riipusta joutunut taskussani kantamaan, hyvä kun housut pysyvät ylhäällä. Tokihan noita sähkölukkoja on ollut esim. Ruotsin laivoilla jo yli 15 vuotta.
Useimmiten lomareissuilla itsekin kantelen avaimia. Se, että tietää eri asioista ei välttämättä perustu kaikissa asioissa omiin kokemuksiin. Jotta omien kokemusten perusteella voi esittää tuon väitteen kuin minä esitin vaatisi muutama tuhat matkavuorokautta / vuosi ja helvetinmoisen kiinnostuksen lukkoihin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26887
Pohjautuu hygieniasyihin, kun kylmää ja lämmintä vettä ei sekoiteta niin se ei ole pöpöille niin otollista.
Tiedän muuten yhden kirkonkylän, jossa päästiin toteamaan, että paskaveden ja juomaveden sekoittaminen on pirun otollista pöpöille.

Useimmiten lomareissuilla itsekin kantelen avaimia. Se, että tietää eri asioista ei välttämättä perustu kaikissa asioissa omiin kokemuksiin. Jotta omien kokemusten perusteella voi esittää tuon väitteen kuin minä esitin vaatisi muutama tuhat matkavuorokautta / vuosi ja helvetinmoisen kiinnostuksen lukkoihin
Lukko-intohimoisia tunnen muutaman synnyinpaikkakunnalta ja toki kohdalleni on muutaman kerran osunut korttilukko. Voi sitä autuutta.
 

Örfil

Guest
Voisko tästä päätellä etä Lukko on täynnä haittoja :nope:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Astianpesukone toimii jälleen! Hinasin sen pois syvennyksestään tarkistaakseni Balthazarin mainitseman kiertovesipumpun:
Tarkista pääseekö kiertovesipumpun moottorin roottori pyörimään vapaasti. Itse puhdistin (lähinnä crc:llä) tukkoon likaantuneen/pölyyntyneen roottorin tuossa pari kk:tta sitten ja kuntoon tuli. On vaan aika v-mainen homma irrottaa ja laittaa takaisin, ainakin mun apk:ssa.
mutta vehkeen takaosassa ei ollut kuin kuvassa näkyvät vesi- ja sähköliitännät yhtenäisten peltipintojen lisäksi:
Näytä liitetiedosto 14412

Tuuppasin koneen sitten takaisin paikoilleen ja ajattelin, että kokeilenpa jos vaikka siirtely olisi jotain saanut aikaan ja konehan toimi. Oli joko joku tukos liikahtanut letkuissa tai sitten sähköpistokeen irrottaminen (ei olisi muuten saanut konetta kokonaan pois syvennyksestään) "nollasi" ohjausjärjestelmässä mahdollisesti muhineen sinisen näytön tms. Joka tapauksessa kone toimii nyt!
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Lämmittelen vaimon eilisiä intiasapuskoja.
Heräsi Jussin postauksen innoittamana mieleen tyhmä kysymys liittyen ruokaan.
Miksi jotkin ruoat maistuvat paremmalta uudelleen lämmitettynä?

Esimerkiksi vaikkapa vaimokkeen makaronilaatikko on taivaallisen hyvää uudelleen lämmitettynä.
Hyvää se on toki valmistushetken aikanakin.

Onko se illuusio vaiko jokin jännästi jännä efekti?
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Se on jännästi jännä efekti. Maut tiivistyy, kun safkasta haihtuu enämpi vettä pois uudelleen lämmitettäessä.
 

Örfil

Guest
Heräsi Jussin postauksen innoittamana mieleen tyhmä kysymys liittyen ruokaan.
Miksi jotkin ruoat maistuvat paremmalta uudelleen lämmitettynä?

Esimerkiksi vaikkapa vaimokkeen makaronilaatikko on taivaallisen hyvää uudelleen lämmitettynä.
Hyvää se on toki valmistushetken aikanakin.

Onko se illuusio vaiko jokin jännästi jännä efekti?
Mausteet jotenkin uuttuvat paremmin esiin?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös