Tyhmiä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta

  • Viestiketjun aloittaja AJ
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se on jännästi jännä efekti. Maut tiivistyy, kun safkasta haihtuu enämpi vettä pois uudelleen lämmitettäessä.
Olen ajatellut, että mau(stee)t myös imeytyvät ruoka-aineisiin paremmin ja tasaisemmin ja osin sekoittuvat sen vuorokauden rinnakkainelon aikana.

Pelkkä nesteen haihtuminen johtaisi mielestäni vain siihen, että ruoka maistuisi samalta, mutta voimakkaammin. Kuitenkin se "paremmalta" maistuminen on muutakin kuin voimakkaammalta maistumista. Maku muuttuu.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Tai sitten se johtuu siitä, että sinä olet vanhempi sitä ruokaa syödessäsi. Vanhetessa maku paranee.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Olen ajatellut, että mau(stee)t myös imeytyvät ruoka-aineisiin paremmin ja tasaisemmin ja osin sekoittuvat sen vuorokauden rinnakkainelon aikana.

Pelkkä nesteen haihtuminen johtaisi mielestäni vain siihen, että ruoka maistuisi samalta, mutta voimakkaammin. Kuitenkin se "paremmalta" maistuminen on muutakin kuin voimakkaammalta maistumista. Maku muuttuu.
Monissa kaalisafkoissa ja muissakin keitoissa toi pätee ja oon miettinyt liittyskö tuohon noiden lisäksi jollain tapaa myös sokerit. Ainakin kaalin makeus tulee korostetusti esiin uudelleen lämmitettynä. Muuttusko niiden olemus lämmittelyn ja jäädyttelyn seurauksena. Tokihan esim. meirami imeytyessään lisää makeuden tuntua, mutta tulee sitä ilmankin (oon huomannu, kun on ollu meirami loppu).
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Se on jännästi jännä efekti. Maut tiivistyy, kun safkasta haihtuu enämpi vettä pois uudelleen lämmitettäessä.
Aina ei tarvitse veden haihtua pois jotta parempaa tulisi. Esimerkkinä kelmuun käärityt huoltoaseman sämpylät. Kovasti ovat aina paremman makuisia kuin vastaavat itselaitetut samoilla täytteillä.

Taitaa ne täytteiden aromit päästä kivasti imeytymään koko pullaan kunhan vähän kerkeää tekeytymään siinä viileässä vitriinissä.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Myös jotain leipomuksia niinkun sacherkakkua (kirjotetaankohan se noin) suositellaan säilyttämään jonkun aikaa ennen syömistä, jotta sen maku ois parhaimmillaan. Eikä niitä uudelleen lämmitetä.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Aina ei tarvitse veden haihtua pois jotta parempaa tulisi. Esimerkkinä kelmuun käärityt huoltoaseman sämpylät. Kovasti ovat aina paremman makuisia kuin vastaavat itselaitetut samoilla täytteillä.

Taitaa ne täytteiden aromit päästä kivasti imeytymään koko pullaan kunhan vähän kerkeää tekeytymään siinä viileässä vitriinissä.
No tossa tapauksessa sitä vettä ei haihdu pois vaan sitä haihtuu siihen lisää.
 

Örfil

Guest
AJ:n kulinarismi kun rajoittuu valintaan ruutu- tai koulunäkin välillä ;)
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Mies, joka elää pelkällä näkkileivällä, ei ole sopiva kommentoimaan tähän toikkiin :thumbup:
Minä olisin voinu kuvitella, että tyhmät kysymykset on sellanen aihealue, että siihen riittää ihan kaikkien pätevyys, mutta ehkä ei sitte.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös