Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Dj Ankka sanoi:
Olet tuossa oikeassa, mutta arvaappa, miksi ne pyynnöt on vähentyneet sen 80%

Eräs kaveri aikoinaan sai uuden koneen. Soitti sitten noin tunnin, päästä, että kone ei toimi. " tää menee koko ajan jumiin, kun mä kirjaudun" siihen aikaa ei ollut vielä kotihakemistolla mitää koko rajoituksia, ja joillain oli (omasta pyynnöstää) roumaavat profiilit käytössä. Tällä kaverilla sen profiilin koko oli muistaakseni 9+gt. Kyllä se eka logini sitten oikeasti kestikin, puhumattakaan uloskirjautumisesta.......
Profiilien tallettaminen serverille on aikamoista touhua. Varsinkin, jos profiiliin talletetaan paisuavat sähköpostit. Jos levyquotat on käytössä, niin sitten sähköpostia survotaan omille levyille tai jonnekin muille asemille.

Tutustuin eräässä vaiheessa sähköpostiarkistoon. Siinä sähköposti arkistoidaan kantaan ja pakataan. Tämän jälkeen postilaatikot eivät enää täytä profiileja.

Olen kyllä tyytyväinen, että minun ei tarvitse tapella suurien windows-domainien kanssa.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
ml sanoi:
Profiilien tallettaminen serverille on aikamoista touhua. Varsinkin, jos profiiliin talletetaan paisuavat sähköpostit. Jos levyquotat on käytössä, niin sitten sähköpostia survotaan omille levyille tai jonnekin muille asemille.

Tutustuin eräässä vaiheessa sähköpostiarkistoon. Siinä sähköposti arkistoidaan kantaan ja pakataan. Tämän jälkeen postilaatikot eivät enää täytä profiileja.

Olen kyllä tyytyväinen, että minun ei tarvitse tapella suurien windows-domainien kanssa.
Mailit ovat kyllä yksi pahimmista ongelmista. Missään isossa organisaatiossa ei voida isoja mailibokseja käyttäjille järjestää, mutta samalla pitäisi kaikki data saada järkevästi jonnekin, mielellään vielä niin, että "säännöt" toimivat vaikkapa loman aikana, jotta boksi ei (esim) suljeudu. Näinhän ei ole, mikäli omaat exkankeen, ja .pst tiedoston, joka on jossain muualla, kuin exkankeen arkistopalvelimella. (paitsi, jos kone on kokoajan sisään loganneena, outlookki avoimena)

Siinä sitten mietitään isommissakin palavereissa, että mitä maksaa toteuttaa järjestelmä, jossa tarjotaan harvemmin varmistettavaa, SAN järjestelmässä olevaa levytilaa postiarkistoille, joiden koko on tyyliä 2-3gt per käyttäjä + kasvuvara. Eihän toki kaikilla käyttäjillä noin paljon ole mailia. Mutta niillä, jotka säästävät kaiken, saattaa olla huomattavasti enemmän. Sitä rajaa on kuitenkin aika vaikea vetää, koska muuten joku vetää sen kuuluisan herneen nenään.

matikkaa minua paremmin voi sitten kertoa oikean hintalapun. Vielä en ole saanut menemään läpi....Rautaaakin kun tuo vaatii jonkin verran.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Profiilien tallettaminen serverille on aikamoista touhua. Varsinkin, jos profiiliin talletetaan paisuavat sähköpostit.
Ei ole kyllä järin fiksu viritys, jos mailit tallentuvat profiiliin, etenkin jos kyseessä on serverille tallentuvat profiilit. Tuommoisia varten on jokaisella käyttäjällä oma kotihakemisto serverillä.

Axel

Well-known member
Kun on tullut iät ajat noita firmoja kierreltyä ja laitettu/päivitettyä mitä ihmeellisimpiä ympäristöjä, olen aina varautunut erääseen perussääntöön: jokaisessa firmassa on yksi tai kaksi käyttäjää joiden koneisiin menee päivityksen yhteydessä aikaa saman verran kuin muiden käyttäjien koneisiin yhteensä. Ei se mitään, kyllä minä tuntipalkalla fiksaan jotain kännykän synkkausohjelmaa, digikameran softaa jne jne niitä 20+ muuta "oleellista" ohjelmaa. Ja todennäköisesti kaveri tarvitse työssään pelkästään wordia ja outlookia.
Viime aikoina olen tehnyt Exchange päivityksiä ja on tullut ajateltua miten suuria ihmisten postilaatikot olisivat jos ne kaikki "koko toimiston jakeluna" lähetettävät MPEG jne olisivat jääneet lähettämättä..... Tuntuu jotenkin mahdottomalta että jollain toimistovirkailijalla postilaatikot on luokkaa 1,5GB. Se kun kerrotaan vaikka 50:llä saadaankin jo mielenkiintoisia kustannuslaskelmia aikaiseksi siitä hyvästä että kaikilla on ne samat videot, kuvat + muut roinat laatikoissaan. Noh, firmat ja yhteisöt tehkööt raudallaan ja rahoillaan mitä lystää...

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Ja sitten kun vielä huomioidaan se hauska seikka, että se sama perhanan tyhmä videopätkä löytyy jokaisen profiilista useampaan kertaan.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Paha ongelma mullakin.

Mulla on vanhahko peli nimeltä Cool Spot. Se on disketillä, mutten saa pelattua sitä kuin iänkaikkisen vanhalla 386:lla. Äiteen 1997 vuodelta oleva kone tunnistaa siitä disketiltä viruksen jota kuitenkin se ei poista. Mites kun koululla on f-secure niin poistaako se sen viruksen? Entä poistaako peliä kuitenkaan?

Cool Spotin löysin myös netistä imuroitavana. Kun siitä käynnistän sen, peli ei kuitenkaan lähde päälle. Aukeaa kyllä mutta palaa windowsiin saman tien.

Mulla on Windowsin XP käyttöjärjestelmänä.

Nigerian pääkaupungin mukaisesti: Abuja kiitos! :)

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Teemu Puumala sanoi:
Paha ongelma mullakin.

Mulla on vanhahko peli nimeltä Cool Spot. Se on disketillä, mutten saa pelattua sitä kuin iänkaikkisen vanhalla 386:lla. Äiteen 1997 vuodelta oleva kone tunnistaa siitä disketiltä viruksen jota kuitenkin se ei poista. Mites kun koululla on f-secure niin poistaako se sen viruksen? Entä poistaako peliä kuitenkaan?

Cool Spotin löysin myös netistä imuroitavana. Kun siitä käynnistän sen, peli ei kuitenkaan lähde päälle. Aukeaa kyllä mutta palaa windowsiin saman tien.

Mulla on Windowsin XP käyttöjärjestelmänä.

Nigerian pääkaupungin mukaisesti: Abuja kiitos! :)
Jos kyse on tästä pelistä, niin dosboxilla näyttäis pyörivän.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Juu eli Virginin Cool Spot. Tarkotatko että tuolta sivulta imuroituna toimii? Entä osaako joku sanoa tuohon virusjuttuun. Kannattaako siis unohtaa tuo disketti ja hakea tuolta dosboksista?

Nimittäin uutena harrastuksena on just nuo vanhat legendaariset pelit. Ei vaan tahdo ehtiä pelata paljoa... Tulevan 6 viikon aikana yhtä monta tenttiä ja vielä englannin pistot päälle...

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Teemu Puumala sanoi:
Juu eli Virginin Cool Spot. Tarkotatko että tuolta sivulta imuroituna toimii? Entä osaako joku sanoa tuohon virusjuttuun. Kannattaako siis unohtaa tuo disketti ja hakea tuolta dosboksista?

Nimittäin uutena harrastuksena on just nuo vanhat legendaariset pelit. Ei vaan tahdo ehtiä pelata paljoa... Tulevan 6 viikon aikana yhtä monta tenttiä ja vielä englannin pistot päälle...
Lueppa se dos boksin FAQ, siellä kerrottaan mihin sitä käytetään ja miksi.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Radiosta kuuntelin tänään jotakin tietoturvaohjelmaa. Ohjelmaan sai soittaa, jos tunsi itsellään olevan jotain murhetta keralla internet-turvallisuutensa.

Eräs soittaja mainitsi itsellään olevan Windows 98-merkkisen koneen, jossa on modeemiyhteys. Em. henkilö halusi lisää nopeutta verkkoliikenteeseensä ja oli päätynyt harkitsemaan laajakaistan hankkimista. Se vaan oli hällä epäselvää, että pitääkö tietokoneeseen hankkia Pentium-ohjelmisto, jos aikoo käyttää laajakaistaa.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Mulla on edelleen Windows 98 -merkkinen tietokone ja Pentium 733 -ohjelmisto. Ja mun laajakaista toimii kyllä ihan hyvin. Joten suosittelen Pentium-ohjelmiston hankkimista.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Il Tempo Gigante sanoi:
Radiosta kuuntelin tänään jotakin tietoturvaohjelmaa. Ohjelmaan sai soittaa, jos tunsi itsellään olevan jotain murhetta keralla internet-turvallisuutensa.

Eräs soittaja mainitsi itsellään olevan Windows 98-merkkisen koneen, jossa on modeemiyhteys. Em. henkilö halusi lisää nopeutta verkkoliikenteeseensä ja oli päätynyt harkitsemaan laajakaistan hankkimista. Se vaan oli hällä epäselvää, että pitääkö tietokoneeseen hankkia Pentium-ohjelmisto, jos aikoo käyttää laajakaistaa.

Henkilölle kannattaa myydä Pentium-ohjelmisto kera verolaskimen. Veroilmoituksen laskeminen saa uusia jännittäviä piirteitä.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Charlie sanoi:
Mulla on edelleen Windows 98 -merkkinen tietokone ja Pentium 733 -ohjelmisto. Ja mun laajakaista toimii kyllä ihan hyvin. Joten suosittelen Pentium-ohjelmiston hankkimista.
Kyllä.. Mullahan on pena M koneessa.

Muuten löysin keinon pelata Spotia :D Eli kun vain hoksasi käynnistä-painikkeesta kun lähti selaamaan niin "komentorivi". Johan käynnistyi. Ei dos-bokseja tarvinnut.

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
Tuola on tuollanen rar-paketti, jonka tiedosto sisällä on muotoa xxx.yyy.zzz, eli tuos on siis yks ylimääränen pääte eikä winace suostu purkaamaan tuota ollenkaan, valittaa että "can't write to file". Mitenkähän tämän ny sitte sais? Joku pieni vippaskonsti pitäis keksiä.

.. voihan se toki olla, että paketiski on vika tai jotain muuta, mutta sillon se on aina valittanu crc erroria. Nyt tämä on tosiaan eka kerta ku tuollasta sano.. tais olla yhtä selvästi selitetty kuten aina.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
MacGyver sanoi:
Tuola on tuollanen rar-paketti, jonka tiedosto sisällä on muotoa xxx.yyy.zzz, eli tuos on siis yks ylimääränen pääte eikä winace suostu purkaamaan tuota ollenkaan, valittaa että "can't write to file". Mitenkähän tämän ny sitte sais? Joku pieni vippaskonsti pitäis keksiä.

.. voihan se toki olla, että paketiski on vika tai jotain muuta, mutta sillon se on aina valittanu crc erroria. Nyt tämä on tosiaan eka kerta ku tuollasta sano.. tais olla yhtä selvästi selitetty kuten aina.
Ainakin WinRarilla pystyy muuttamaan paketissa olevien tiedostojen nimiä. Kokeile sillä.

WinAcea ei ittelläni ole enää edes asennettuna, koska käytän nimenomaan juuri WinRaria.

MacGyver

Humppaliisa
Sijainti
Pohjanmaa
No niin.. muiden ohjelmien kokeilu oli liian ilmeinen ratkaisu mulle.. :rolleyes: josko ny sitte pitäis kans winrarin vaan.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Mulla on Win98 ja Mozilla Firefox (tällä hetkellä 1.07). Aina välillä (ilmeisesti aina selainta päivittäessä) Firefoxista "katoaa" Windows Media Playerin plugin, joten en voi katsoa videoita jotka näkyvät suoraan sivuilla. WMP:nä minulla on wanha mutta hyvä 6.4-versio.

Automaattinen plugin-asennus ei toimi, ja manuaalinen asennus vie seuraavalle sivulle, josta en kyllä apua ongelmaan löydä.

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/download/AllDownloads.aspx?displang=en&qstechnology=

Voisiko joku kädestä pitäen osoittaa minulle paketin jolla korjaan tuon pluginin? Uudempaa WMP:tä en halua asentaa, kerran sen virheen tein mutta palasin takaisin.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
XP päivitetty duuniläppäriin..

Outlook on taas oma lukunsa, stana.
- joka rivi on eroteltu oheisen kuvan kaltaisella viivalla. Tahtoo sen pois!!!

- oletusasetus joka folderissa on, että ne meilit on ryhmitelty (view->arrange by->Show in Groups). Miten tuon saisi kerralla kaikista pois? Vähän nyppii ottaa jokaisesta folderista toi asetus veks.

- laitimmaisen sarakkeen (flag) siirto jonnekin muualle ei onnistu. Toi on yleensä ollut mulla vasemmassa laidassa ja nyt se on oikeassa laidassa ja sitä ei kotikonstein saa sieltä irti. Sen oikealle puolelle ei saa laitettua mitään kenttää, eikä sitä saa edes poistettua sieltä! Pieni asia, mutta vituttaa melkoisesti.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Vellu sanoi:
XP päivitetty duuniläppäriin..

Outlook on taas oma lukunsa, stana.
- joka rivi on eroteltu oheisen kuvan kaltaisella viivalla. Tahtoo sen pois!!!

- oletusasetus joka folderissa on, että ne meilit on ryhmitelty (view->arrange by->Show in Groups). Miten tuon saisi kerralla kaikista pois? Vähän nyppii ottaa jokaisesta folderista toi asetus veks.

- laitimmaisen sarakkeen (flag) siirto jonnekin muualle ei onnistu. Toi on yleensä ollut mulla vasemmassa laidassa ja nyt se on oikeassa laidassa ja sitä ei kotikonstein saa sieltä irti. Sen oikealle puolelle ei saa laitettua mitään kenttää, eikä sitä saa edes poistettua sieltä! Pieni asia, mutta vituttaa melkoisesti.

Mielestäni nuo kaikki saa säädettyä "view -> Arrange By -> Custom (fields -> valikosta lipun saa ainakin pois) (group by -> saat säädettyä haluamasi järjestyksen noille maileille) itse en ole juurikaan jaksanut muokata, tuohon tottui niin nopeasti ;)

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Kokeilinpa tuossa samalla hieman. Poista ensin se lippu ja tuo sen jälkeen takaisin haluamaasi kohtaan siirtämällä sitä "up / down" painikkeilla haluamaasi väliin, toimi ainakin täällä.