Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
OoPee sanoi:
Kattoppa jos sun verkkokortilles löytyis uudemmat ajurit ja asenna ne. Vaihtoehtoisesti deinstalloi ne vanhat ja asenna uusiksi. Toimiiko se yhtes ongelmitta samalla modeemilla jonkun toisen koneen kanssa?

Tsekkaa G-Spotilla mitä codeceja ne videot tarvitsevat.
Laitoin tohon modeemiin tän meidän toisen acerin kiinni ja näköjään tekee samaa tälläkin. :doubtful: Ihme homma... onneksi toi ei oo oma, vaan kaverilta lainassa.

Sitten piti kysyä, että osaisikohan täällä joku suositella jotain hyvää wlan-tukiasemaa? Sama kai se vaikka tommosen ostaakin, kun eihän ne näytä edes kovin kalliita olevan. Vai onko noissa jotain huonoja puolia verrattuna tavalliseen motukkaan?

Tekisköhän esim. tällasella jotain?

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Nyt menin itse tosi vanhanaikaiseen. :thumbfh: Ei IANA omista Vellun mainitsemaa ip-osoitetta, koska ko. osoite kuuluu erääseen tunnettuun ei-reititettävään verkkoavaruuteen :jaska: :rolleyes: :thumbfh: .

There is significant freedom in choosing the IP addresses for this network. However, they should be consistent with the assigned address space reserved by the Internet Assigned Numbers Authority (IANA) for use by private networks [8]:

10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.255
192.168.0.0 - 192.168.255.255
Ko. Vellun osoite löytyy yrityksen sisäisestä verkosta, eikä luonnollisesti näy ulkomaailmaan.

:thumbfh:

Eli "syyllinen" löytyy omasta verkosta, eikä internetin dns-viranomaisesta.

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
ml sanoi:
Nyt menin itse tosi vanhanaikaiseen. :thumbfh: Ei IANA omista Vellun mainitsemaa ip-osoitetta, koska ko. osoite kuuluu erääseen tunnettuun ei-reititettävään verkkoavaruuteen :jaska: :rolleyes: :thumbfh: .

Ko. Vellun osoite löytyy yrityksen sisäisestä verkosta, eikä luonnollisesti näy ulkomaailmaan.

No voi vinetto, niinhän se onkin!!! Saakeli! Nyt tietty joku PuTTy tai vastaava on syyllinen. Huh, mä jo pelkäsin, että joku saakelin mato olis yrittämässä lähettää johonkin jotain ja sitten kun selviää, että se on joku IANA, niin oli kyllä huuli pyöreenä :)

Olis kyllä pitänyt jo nähdä tosta 2186-portista, piru vie! Mutta ei aina näe itsestäänselvyyksiä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:

:eek:

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
OoPee sanoi:
Joo, on aika yleistä ettei käyttäjille anneta administraattorin oikeuksia. Meitin systeemissäkin on näin, tosin läppäreiden kohdalla on tehty poikkeus, osittain pakon sanelemana.
Ei ole pakonsanelemaa, ennenminkin yleinen harhaluulo ;)

Mikäli asennusimage on hyvin tehty (oman IT:n toimesta) ja testattu (käyttäjien toimesta) ei niille admin oikeuksille ole mitään tarvetta edes läppärille.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
ja piti vielä lisätä, että mikäli kyseessä on ohjelma, joka niitä oikeuksia vaatii, niin silloin käyttää runas pikakuvakkeita, ja ajaa niitä sellaisella "local admin" tunnarilla, millä ei ole kuitenkaan "interaktiivista" login oikeutta.

Myös toisinpäin saattaa olla kannattavaa toimia, eli ylläpito tms, jolla ne admin oikat on, niin ajaa vastaavasti ohjelmia pienemmillä oikeuksilla(dropmyrights -ohjelma) (IE jne), jolloin pöpöt ei tartu niin helposti, ainakaan kaikki.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:

Mikäli asennusimage on hyvin tehty (oman IT:n toimesta) ja testattu (käyttäjien toimesta) ei niille admin oikeuksille ole mitään tarvetta edes läppärille.
Ei ole harhaluuloa tässä tapauksessa, sillä kuten sanoin, "osittain" pakonsanelemaa. Kun käytössä on rajatut resurssit, niin tietyssä vaiheessa tulee eteen hetki, jolloin on helpompi antaa ne oikeudet kuin viilata ne kaikki ongelmakohdat kuntoon noilla mainitsemillasi virityksillä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Dj Ankka sanoi:

Mun duunista ei tulisi mitään ilman admin-oikeuksia.

Vilperi

Välimallin jätkä
Sijainti
Tampere
Vilperi sanoi:
Tekisköhän esim. tällasella jotain?
No voi perse! Kävin tommosen ostaan ja kotona tajusin, että toihan tarvii saatana modeemin toimiakseen!!! :idea: :mad_old: Olisko toi nyt pitänyt nähdä jostain? Toivottavasti ne ottaa sen vaihdossa jos vaihtaa tommoseen vähän kalliimpaan zyxeliin...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Mun duunista ei tulisi mitään ilman admin-oikeuksia.
Eikä mun ilman domain admin -oikeuksia :D

Mutta piti vielä lisäämäni tuohon edelliseen, että on tuossa kieltämättä mukana myös sellainen "pidä käyttäjät tyytyväisinä" -aspekti :rolleyes:

Pääsääntöisesti pätee siis kuitenkin vain läppäreihin, desktopit ovat asia erikseen, niihin on admin-oikeudet vain tietyillä henkilöillä.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Itse en näe siinä ongelmia, että käyttäjällä on paikalliset admin -oikeudet. Jos käyttäjä sählää oman koneensa kanssa, niin se on sitten oma vika ja kärsimys (kunnes kuva on palautettu koneeseen).

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Nykyisessä ympäristössä kannettavia koneita noin 350, pöytäkoneita suurin piirtein samanverran. Admin oikeudet koneilleen omaa noin 60 henkilöä, jotka jakautuvat melko tasan 50 / 50 konetyyppien mukaan. Nämäkin vain sen takia, että joutuvat testaamaan softia, tai sitten tukiasemahemmot, joilla osaa softista joutuu vähän väliä konfaamaan / päivittämään, jolloin on heille on tästä syystä annettu oikeudet. Tämä siis koskee windows käyttäjiä. Linux hemmot on sitten erikseen, emmekä heidän toimiinsa puutu lainkaan, toimitamme vain koneen.

Mikrotukipyynnöt on kautta linjan vähentyneet 80%. Ja suurin osa pyynnöistä tulee tältä 60 henkilön porukalta, joilla on ne oikeudet käyttäjätaitoihin nähden aivan liian isot.

Kyllä mä sen tyytyväisyys näkökulman ymmärrän täysin. Mutta toisaalta, en näe mitään järkeä antaa tukea kuvankäsittelyohjelmalle, joka tuli kameran mukana :|

Vikatilanteessa peli on raakaa. Kone asennettaan suoraan uudelleen, käyttäjän datat otetaan luonnollisesti ensin talteen, vaikkakin kaikenhan tulisi aina olla verkossa, omassa kotihakemistossa, myös ne 25gt valokuvia perheestä, joulujuhlista, kaverin kotirempasta jne. Nehän ovat työn kannalta kaikista oleellisinta tietoa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Itse en näe siinä ongelmia, että käyttäjällä on paikalliset admin -oikeudet. Jos käyttäjä sählää oman koneensa kanssa, niin se on sitten oma vika ja kärsimys (kunnes kuva on palautettu koneeseen).
On siinä omat ongelmansa, sillä ylläpito kuitenkin joutuu sen koneen fiksaamaan kuntoon, kun käyttäjä on sen saannut polvilleen omilla virityksillään. Turvallisuusriski sitten vielä siihen päälle.

Noille, joilla paikalliset admin -oikeudet on, olllaan tehnyt selväksi, että jos kone menee solmuun heidän omien viritystensä vuoksi, emme tuhlaa minuuttiakaan aikaa niiden selvittämiseen vaan kylmästi kloonaan imagesta kone uusiksi.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dj Ankka sanoi:
Kyllä mä sen tyytyväisyys näkökulman ymmärrän täysin. Mutta toisaalta, en näe mitään järkeä antaa tukea kuvankäsittelyohjelmalle, joka tuli kameran mukana :|
Kyllä mä olen aikalaills samoilla linjoilla, mutta toisaalta eihän niille ohjelmille mitään tukea annetakkaan. Käyttäjä asentaa ne itse ja jos on ongelmia, niin hajotkoot siihen ;)

Vikatilanteessa peli on raakaa. Kone asennettaan suoraan uudelleen, käyttäjän datat otetaan luonnollisesti ensin talteen, vaikkakin kaikenhan tulisi aina olla verkossa, omassa kotihakemistossa, myös ne 25gt valokuvia perheestä, joulujuhlista, kaverin kotirempasta jne. Nehän ovat työn kannalta kaikista oleellisinta tietoa.
Juuri näin meilläkin. Noita kokoelmia ja vastaavia löytyy joskus hyvinkin mielenkiintoisista paikoista, kuten esim. serverille tallennettavista käyttäjäprofiileista: "miks mun sisäänloggautuminen kestää niin kauan?" :D :D :D

Viimeksi muokattu:

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
OoPee sanoi:
Kyllä mä olen aikalailal samoilla linjoilla, mutta toisaalta eihän niille ohjelmilel mitään tukea annetakkaan. Käyttäjä asentaa ne itse ja jos on ongelmia, niin hajotkoot siihen ;)
Olet tuossa oikeassa, mutta arvaappa, miksi ne pyynnöt on vähentyneet sen 80%

Eräs kaveri aikoinaan sai uuden koneen. Soitti sitten noin tunnin, päästä, että kone ei toimi. " tää menee koko ajan jumiin, kun mä kirjaudun" siihen aikaa ei ollut vielä kotihakemistolla mitää koko rajoituksia, ja joillain oli (omasta pyynnöstää) roumaavat profiilit käytössä. Tällä kaverilla sen profiilin koko oli muistaakseni 9+gt. Kyllä se eka logini sitten oikeasti kestikin, puhumattakaan uloskirjautumisesta.......

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Mitä isompi organisaatio, sitä tiukemmat ovat (luonnollisesti) rajoitukset. Itse puhun suppean käyttäjäkunnan näkökulmasta, ja tiedän isojen organisaatioiden tietoturvapolitiikat. Sellaisissa organisaatioissa olevat osaavat henkilötmenevät hetkessä päreiksi, jos heillä ei ole jostain syystä riittäviä oikeuksia.

Eräällä kansainvälisellä yrityksellä oli aika toimiva systeemi satelliittimaissa olevien koneiden suhteen. Asiakkaallani läppäri sekosi, tuki lähetti pikakuriirilla keski-euroopasta uuden kovalevyn, jossa oli läppärin kuva asennettuna. Käyttäjällä oli local admin oikeudet.