Heitetäänpäs tännekkin juttu minkä laitoin muroBBS:ään liittyen eilen saamaani uuteen kannettavaan:
Eli homma olisi tämänlainen. Tilasin tossa alkuviikosta Tietokonemaailmasta Acerin 5024WLMi-kannettavan. Eilen se sitten saapui postiin ja hain sen sieltä pois ja sitten rupesi pikkuhiljaa eilisen illan mittaan ilmaantumaan ongelmia. Eli ensimmäisenä kun olin asentanut windowsin ja kaikki tärkeimmät hommat, aloin laittamaan nettiä kuntoon. Adsl-modeemina toimii USB-liitäntäinen n. 3 vuotta vanha zyxel prestige 630. Sain sen asennettua ja sen jälkeen laitoin muut asetukset windowsista kuntoon aivan kuten tähän vanhempaan acerin läppäriin (Aspire 1362LC) jota nyt käytän. Tämän jälkeen menin yliopistoni sivuilta hakemaan symantecin internet securitya. Yhteys (8mb) tuntui todella hitaalta käytettäessä ja kun aloin lataamaan tota symanteccia, huomasin että lataamisnopeus oli luokkaa 10-15 kt/s. Noin 10 minuutin lataamisen jälkeen kone lopetti lataamisen siten, että kaikki näytti päällepäin normaalilta, mutta tiedostojen koko ei kasvanut ollenkaan. Enää ei myöskään pystynyt surffailemaan netissä, vaan joka sivulle mentäessä tuli ruutuun "sivua ei voi näyttää".
Tässä vaiheessa kyllästyin ja palasin koneen ääreen myöhemmin illalla. Latasin tuon symantecin sitten tällä vanhalla koneella ja tällä se lataus toimi ihan normaalisti. Poltin sitten cd:lle tiedostot ja ajattelin siirtää ne sitä kautta tolle uudemmalle koneelle. Ihmetys olikin suuri kun laitoin polttamani cd:n uuden koneen asemaan ja se aikansa raksuteltuaan tuli siihen tulokseen että cd on tyhjä! Koitin erästä toista joskus polttamaani maxellin cd-r levyä asemaan ja siitäkään se ei löytänyt mitään ja tällä vanhalla koneella molemmat cd: toimii aivan normaalisti. Noita cd:itä luettaessa asema pitää aika kovaa rutinaa lukupään liikkuessa. Myös aiemmin päivällä dvd-asema päästeli outoja ääniä ja se ei aluksi edes kunnolla sylkenyt levyjä ulos. Asema on siis slot-tyylinen.
Tuosta nettihommasta vielä sen verran, että aina koneen buuttaamisen jälkeen se toimii ehkä noin 10 minuuttia ja sitten se ei enää näytä sivuja. Välillä se tekee jopa niin, että kun koneen käynnistää, se ei edes ala toimimaan vaan modeemissa vilkkuu toinen valoista ja se valittaa, että no signal. Koitin myös sitä, että vaihdoin modeemin toiseen usb-porttiin ja käynnistin koneen, mutta siinä vaiheessa se meni ihan jumiin ja siihen jäi vain musta ruutu eikä kone mennyt minnekään ennenkuin otin piuhan irti siitä portista ja käynnistin koneen sitten.
Eli tämmöistä olisi tällä kertaa. Eli olisikohan jollakulla fiksummalla mitään neuvoja tilanteeseen. Cd-aseman käyttäytymiselle en ole keksinyt muuta järkevää selitystä kuin että se on yksinkertaisesti rikki. Itse olen tullut siihen tulokseen, että palautan koneen myyjälle ja hankin jostain muualta uuden. Huoltojen kanssa en ehdi alkaa leikkimään. Mutta kertokaahan nyt ihmeessä jos tiedätte ongelmiin jotain ratkaisuja ja mielipiteitä mitä itse tekisitte. Ja näiden laitteiden kanssa en ole sitten mikään taikuri eli rautalankaa, rautalankaa. =)