Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jone sanoi:
Koneessani oleva romppuasema on hajalla ja miula on uusi lähes samanlainen asema olemassa. Kun en näistä koneista paljon ymmärrä, niin uskallanko mennä vaihtamaan aseman itse. Ajattelin, että jos ottasin vaan johdot irti nykyisestä asemasta ja pistäsin uuden vaan siihen tilalle ja johdot samalla tavalla...

Onnistuiskohan ?????
Onnistuu varmasti kunhan varmistat, että master/slave -asetukset ovat uudessa asemassa samat kuin vanhassa. Asetukset vaihdetaan aseman "perseessä" (eli siellä minne ne piuhat tulevat) olevalla jumpperilla. Yleensä jossainpäin asemaa (useinmiten päällä) on kuvio, minkä mukaan löydät oikeat asetukset. Eli tarkistat asetukset vanhasta ja teet samat uuteen.

P.S. Irroita koneen virtajohto ennenkuin rupeat räpeltämään siellä sisätiloissa ;)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Laitetaan tänne, vaikka olisi varmaan fiksumpaa avata uusi toikki. Kun tässä tutkailin pikkuveljeni koneen ongelmaa ja paikallistin vian emoon (kokeilemalla muisteja, CPU:ta ym. eri koneissa/koneista. Luonnollisesti uhrasin oman koneeni testauksiin...

Omassa koneessani kävi kerran vanhempi CPU ja nyt kun vaihdoin takaisin oman alkuperäisen, niin kone ei suostu käynnistymään kerralla. Näyttö jää vain vilkuttamaan tyhmänä powerin valoa ja tuulettimet pyörivät, mutta mitään ei tapahdu. Kun tämän jälkeen otan koneesta verkkopiuhan irti (okei, powerin takaa virtakytkin) ja tämän jälkeen käynnistän uudestaan, kone käynnistyy kauniisti, joskin CPU ei ilmeisesti tunnistu oikein. Kone kuitenkin toimii.

Nopeasti arveltuna vika löytyy emosta, jonka voisin kyllä resetoida. Ajattelin kuitenkin ensin yrittää päivittää BIOS:n, jahka jaksan laittaa sen jälleen verkkoon. En vain heti ymmärrä, miten tuollainen toiminta on mahdollista. Mielenkiintoa lisää myös se, että mikäli kone on pitkään pois verkkopiuhan ulottuvilta ja laitan sen jälleen sähköihin ja käyntiin, vaatii se silti toisen startin ennen käynnistymistä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Vika voi olla kovin monessa paikassa. Jos BIOS-päivityksellä korjautuu niin sitten täytyy kyllä viheltää.

Puolijohdetekniikka on kuitenkin ihmeellistä. Yleensä kotona huseeratessa tulee touhuttua ilman maadoitusrannekkeita. Esim emolta saattaa pudota joitain suojauksia pois vaikkei se varsinaista kissasähköiskua saakkaan. Lopputulos voi olla jotain kuvaamasi kaltaista; ei toimi, toimii, ei toimi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Laitetaan tänne, vaikka olisi varmaan fiksumpaa avata uusi toikki. Kun tässä tutkailin pikkuveljeni koneen ongelmaa ja paikallistin vian emoon (kokeilemalla muisteja, CPU:ta ym. eri koneissa/koneista. Luonnollisesti uhrasin oman koneeni testauksiin...

Omassa koneessani kävi kerran vanhempi CPU ja nyt kun vaihdoin takaisin oman alkuperäisen, niin kone ei suostu käynnistymään kerralla. Näyttö jää vain vilkuttamaan tyhmänä powerin valoa ja tuulettimet pyörivät, mutta mitään ei tapahdu. Kun tämän jälkeen otan koneesta verkkopiuhan irti (okei, powerin takaa virtakytkin) ja tämän jälkeen käynnistän uudestaan, kone käynnistyy kauniisti, joskin CPU ei ilmeisesti tunnistu oikein. Kone kuitenkin toimii.

Nopeasti arveltuna vika löytyy emosta, jonka voisin kyllä resetoida. Ajattelin kuitenkin ensin yrittää päivittää BIOS:n, jahka jaksan laittaa sen jälleen verkkoon. En vain heti ymmärrä, miten tuollainen toiminta on mahdollista. Mielenkiintoa lisää myös se, että mikäli kone on pitkään pois verkkopiuhan ulottuvilta ja laitan sen jälleen sähköihin ja käyntiin, vaatii se silti toisen startin ennen käynnistymistä.
Tyhjennä CMOS.

...jaahas, ilmeisesti tolla resetoimisella tarkoitit juuri tätä!

Suositus jokatapauksessa on se, että CPU:ta vaihdettaessa tulisi CMOS aina resetoida. En mäkään sitä kyllä aina ole tehnyt, mutta suosittelevat kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Tyhjennä CMOS.

...jaahas, ilmeisesti tolla resetoimisella tarkoitit juuri tätä!

Suositus jokatapauksessa on se, että CPU:ta vaihdettaessa tulisi CMOS aina resetoida. En mäkään sitä kyllä aina ole tehnyt, mutta suosittelevat kuitenkin.
Tuotapa juuri tarkoitin. Täytyy kokeilla tuota ennen BIOS:n päivittämistä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Tuotapa juuri tarkoitin. Täytyy kokeilla tuota ennen BIOS:n päivittämistä.
Suosittelevat muuten CMOS:in resetointia myös aina ennen BIOS-päivitystä. Itte en ole tuota ainakaan muistaakseni vielä koskaan tehnyt :rolleyes:
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Onko ylipäänsä mahdollista saada toimimaan raid strippingin kanssa kovalevyt jotka eivät ole aivan identtiset ? Minulla on kaksi Seageaten 80 Gb Barracudaa 7200.7. Mallit ovat kuitenkin eri eli toinen on ST 380817AS ja toinen on hieman vanhempaa painosta.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
holvius sanoi:
Onko ylipäänsä mahdollista saada toimimaan raid strippingin kanssa kovalevyt jotka eivät ole aivan identtiset ? Minulla on kaksi Seageaten 80 Gb Barracudaa 7200.7. Mallit ovat kuitenkin eri eli toinen on ST 380817AS ja toinen on hieman vanhempaa painosta.
Mikäli ovat samankokoisia, pitäisi ymmärtääkseni onnistua.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mikäs on "native SVG" opera mainostaa, että 8 versiossa moinen ois... ?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Mikäs on "native SVG" opera mainostaa, että 8 versiossa moinen ois... ?
SVG = Scalable Vector Graphics

XML:llä väännettyä 2-ulotteista vektorigrafiikkaa. Eli Operan kasiversio osaa näyttää noita ilman pluginiä (esim. Adobe Viewer).
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Noitten viimeisten windows-päivitysten jälkeen pieniä ongelmia mm. en saa vaihdettua käyttäjää (tai saan, mutta pitää ensin kirjautua ulos).
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Onko olemassa kahta eri Firewire -liitintä.

Ostin uuteen koneeseeni viime syksynä firewire lisäpalikan, jotta voin editoida vejeni videokameralla otettuja otoksia. Nyt kun ekaa kertaa koitin tätä tehdä, niin huomasin, että koneen päässä oleva liitin on huomattavasti isompi, kuin videokameran päässä. Ja kameran mukana tullut firewire-johto on molemmista päistä identtinen.

Tuollainen "pieni" firewire -liitin on myös tässä duunikannettavassa. Eli onko noita liittimiä olemassa kahta eri mallia, vai onko mun koneeseen laitettu vääränlainen PCI-kortti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Joo, hienon kortin ne on mulle asentanut :jaska:

Mulla on noita isompia 3kpl :mad:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Taas täytyis fiksumpien forumistien jakaa neuvoja. Eli mikähän auttaisi kun meikäläisen symantecin palomuuri estää mm. DC:n käytön ja torrenttejakaan en pysty lataamaan? Olen molempia kokeillut kun olen ottanut palomuurin pois päältä ja hyvin on toiminut. Tuolta palomuurin asetuksista en ole löytänyt mitään kohtaa millä voisi esim. laskea suojauksen tasoa, enkä viitsi sitä pois päältäkään pitää kovin kauaa.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Kun Windowsin (mulla XP Home) hakemistoissa klikkaa tiedostoa hiiren oikealla painikkeella, avautuu valikko jossa tiedostolle voi tehdä erinäisiä asioita (kopioi, leikkaa, muokkaa jne.). Mitenkäs tuota valikkoa pääsee muokkaamaan? Lähinnä sieltä pitäisi nyt poistaa muutama kohta, joka viittaa poistettuihin ohjelmiin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vilperi sanoi:
Taas täytyis fiksumpien forumistien jakaa neuvoja. Eli mikähän auttaisi kun meikäläisen symantecin palomuuri estää mm. DC:n käytön ja torrenttejakaan en pysty lataamaan? Olen molempia kokeillut kun olen ottanut palomuurin pois päältä ja hyvin on toiminut. Tuolta palomuurin asetuksista en ole löytänyt mitään kohtaa millä voisi esim. laskea suojauksen tasoa, enkä viitsi sitä pois päältäkään pitää kovin kauaa.
Mulla ei symantecia koskaan ole ollut, mutta normaalistihan noi toimii niin, että palomuuri kysyy ohjelmaa käynistettäessä, että päästetäänkö palomuurin läpi vaiko ei. Toinen tapa on kaivaa sieltä asetuksista esille se kohta, jonen voi itse lisätä ne ohjelmat, joille tuo oikeus suodaan tahi vaihtoehtoisesti suoraan portti, joka avataan. Eli siis kyse ei ole yleisten suojausten tasosta vaan yksittäisten oikeuksien suomisesta.
 
Ylös