Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Clas Ohlsonilöta löytyy kaapeleita joka lähtöön, tuohonkin. Ja tarkkana sitten niiden uros- ja naaraspuolien kanssa.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ainakin käytännössä toimii niin, että adapteri tulee monitorin päähän. Tänään viimeks sellasta konetta kattellu. Vaikka en laitepuolesta mitään sinänsä tiiäkkään, mutta adatereita on joskus aikanaan joutunut käyttämään sen verran, että tollasen jutun kyllä tajuaa heti.

Niin, se viittaus siihen vasenkätiseen jakoavaimeen oli sellainen, että telakoilla yms. on tapana höpläytellä uusia, just koulusta tulleita pomoja valittamalla että on vääränkätinen jakoavain ja pitäs saada vasenkätinen että mahtuu vääntämään. Sit useinkin saatiin keltanokkapomo työkalujakeluun tiedustelemaanettä eikö olisi toisenkätisiä jakoavaimia, jolloin työkalujakelun täti tietty otti sen jakoavaimen, käänsi sen toisin päin ja löi sen tyypin käteen sanoen "Siinä sulla on vasenkätinen jakoavain".

Tolla sivulla on kuva just sellasesta systeemistä, jonka tänään näin, ei kuitenkaan samasta:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
...sitäpaitti noin niinku muutenkin öö... normaalistihan se palikka konvertoi digitaalisen signaalin analogiseksi. Sehän ei kai välttämättä tarkoita, että sama palikka konvertois myös analogisen signaalin digitaliseksi? Vai? :doubtful:

Eli haukkukaa mun puolesta tyhmäksi, mutta ei tuo JOC:n kysymys mun mielestä ihan noin triviaali ole :dunno:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tolla sivulla on kuva just sellasesta systeemistä, jonka tänään näin, ei kuitenkaan samasta:
No sitte.

Ilmeisesti mäkin oon sitten väärällä alalla, kun edes pohdin toimivuutta :rolleyes:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
No sitte.

Ilmeisesti mäkin oon sitten väärällä alalla, kun edes pohdin toimivuutta :rolleyes:

Eiku sä oot vähänku se keltanokkapomo. Kun toinen tarpeeksi tosissaan kysyy tai esittää asian, sen ottaa vakavissaan. Eihän sitä ekaks tuu mieleen, että on koijauksen kohteena.
Mulla on itellä todella usein sama homma, että pokalla naamalla esitettyä huumorikysymystä en välttämättä tajua huumoriksi, vaan otan asian tosissaan ja saatan alkaa selvitellä jotain ihan huuhaa-juttua.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
...sitäpaitti noin niinku muutenkin öö... normaalistihan se palikka konvertoi digitaalisen signaalin analogiseksi. Sehän ei kai välttämättä tarkoita, että sama palikka konvertois myös analogisen signaalin digitaliseksi? Vai? :doubtful:

Eli haukkukaa mun puolesta tyhmäksi, mutta ei tuo JOC:n kysymys mun mielestä ihan noin triviaali ole :dunno:
Ei, se palikka ei oikeesti konvertoi mitään. Se on ihan suora liitin.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ei, se palikka ei oikeesti konvertoi mitään. Se on ihan suora liitin.
Joo toki, toi konvertointi oli siinä mielessä kieltämättä väärä termi, mutta tarkotin just noiden puuttuvien pinnien vuoksi, että jäin pohtimaan toimivuutta. Melkein löisin meinaan vetoa, että niissä, mitä firmassakin tuli monitorien mukana, puuttuis osa pinneistä.

Mutta en nyt kuitenkaan lyö :eek:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Eiku sä oot vähänku se keltanokkapomo. Kun toinen tarpeeksi tosissaan kysyy tai esittää asian, sen ottaa vakavissaan. Eihän sitä ekaks tuu mieleen, että on koijauksen kohteena.
Mulla on itellä todella usein sama homma, että pokalla naamalla esitettyä huumorikysymystä en välttämättä tajua huumoriksi, vaan otan asian tosissaan ja saatan alkaa selvitellä jotain ihan huuhaa-juttua.
Mä oon kyllä sitä mieltä, että JOC kysyi ihan tosissaan.

Ja sanon myöskin, että oon täällä aika helvetin moneen semmoseenkin kysymykseen vastannu, joiden kohdalla olen ihan vakavissani pohtinu, että oliko tuo nyt tosissaan kysytty. Tähän mennessä ilmeisesti on ollut.

Ja sanon vielä senkin, että mun avustushalu tässä otsikossa lopuu just siihen hetkeen, kun/jos havaitsen, että ihan lämpimikseen yritetään juoksuttaa :thumbdown
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Ja sanon vielä senkin, että mun avustushalu tässä otsikossa lopuu just siihen hetkeen, kun/jos havaitsen, että ihan lämpimikseen yritetään juoksuttaa :thumbdown
Pitäisiköhän esittää OoPeelle pari tiukkaa kysymystä. Voisin oikeastaan kopioida suoraan tuolta mun duunipostista.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
OoPee sanoi:
Mä oon kyllä sitä mieltä, että JOC kysyi ihan tosissaan.

Ja sanon myöskin, että oon täällä aika helvetin moneen semmoseenkin kysymykseen vastannu, joiden kohdalla olen ihan vakavissani pohtinu, että oliko tuo nyt tosissaan kysytty. Tähän mennessä ilmeisesti on ollut.

Ja sanon vielä senkin, että mun avustushalu tässä otsikossa lopuu just siihen hetkeen, kun/jos havaitsen, että ihan lämpimikseen yritetään juoksuttaa :thumbdown
Aika monet kaverit tietävät, että minua ei kannata juoksuttaa turhan päiten.

Muutamia vuosia sitten oli kavereiden kanssa sovittu, että lähdetään Särkänniemelle pyörimään päiväksi ja illalla ajetaan porukan kanssa kotiin.
Minä siis ajoin takana ja kyselin penkkikyytiläisiltä, että mitä edellä oleva autossa kaverit sanoo, että vienkö teidät suoraan kotiin vai seurataanko heitä vaan?

Tätä hommaa jatkui vaikka kuinka kauan ja puoli kaupunkia ajettiin, kunnes edellä oleva pysähtyi ja sanoi, että mitä helvettiä te oikein ajatte koko ajan vaikka on just viestitelty, että veisin heidät suoraan kotiin.

Paloi käämit sen verran, että päätin soittaa ja tilata taksin suoraan siihen olevaan osoitteeseen, mihin olin parkkeerannut autoni. Kävelin sitten autoni luo ja vinkkasin kaverit nopeasti helvettiin autostani, käskin heidät astumaan taksin sisään ja he saavat maksaa taksikuljetuksen omista lompakoistaan ja minulle ei tulla vittuilemaan turhan päiten hyväksikäyttäen.

Olivat tosi hiljaisia ja lamaantuivat reaktiostani, myöhemmin pyysivät anteeksi ja myönsivät typeryytensä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Pitäisiköhän esittää OoPeelle pari tiukkaa kysymystä. Voisin oikeastaan kopioida suoraan tuolta mun duunipostista.
Jos vaan jotenkin saat ylipuhuttua pomos maksamaan mulle siittä, että teen sun duunis ja jos mun tietotaitoni jollaintapaa kattaa tuon ongelma-alueen niin ilmanmuuta kannattaa kokeilla osaanko auttaa, takuuta en kuitenkaan voi antaa :wink:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Koneessa hurskuttaa nyt Samsungin T166 500GB SATA kovo. On taas toviksi lisätilaa. Nyt on :

80GB Seagate (järjestelmälevy)
200GB Seagate
500GB Samsung

Vielä on yksi SATA-paikka vapaana... :D
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Miula ois tulevana talvena sellanen projekti, että pitäs editoida kaikista SaPKon peleistä maalikoosteet. Saan pelit DVD:llä itelleni ja sitten ne pitäs vaan ne maalit sieltä pätkiä peräkkäin.

Muutenhan miule riittäs kalustoksi Windowsin oma Movie maker vallan loistavasti, mutta kun siihen ei pysty tuomaan valmiilta DVD-levyltä sitä videoo. Pitäs olla jossain valmiissa videotiedostomuodossa (mpeg, avi, mitä näitä nyt on...) se materiaali.

Eli olisin kiitollinen vinkeistä, että mikä olisi sellainen kätevä ja ilmainen videoeditointiohjelma, jolla pystyn tuon homman hoitamaan...??? Vielä siis tarkennan, että mitään extrasupertehosteita ei ohjelmalla tarvitse pystyä tekemään.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jone sanoi:
Miula ois tulevana talvena sellanen projekti, että pitäs editoida kaikista SaPKon peleistä maalikoosteet. Saan pelit DVD:llä itelleni ja sitten ne pitäs vaan ne maalit sieltä pätkiä peräkkäin.

Muutenhan miule riittäs kalustoksi Windowsin oma Movie maker vallan loistavasti, mutta kun siihen ei pysty tuomaan valmiilta DVD-levyltä sitä videoo. Pitäs olla jossain valmiissa videotiedostomuodossa (mpeg, avi, mitä näitä nyt on...) se materiaali.

Eli olisin kiitollinen vinkeistä, että mikä olisi sellainen kätevä ja ilmainen videoeditointiohjelma, jolla pystyn tuon homman hoitamaan...??? Vielä siis tarkennan, että mitään extrasupertehosteita ei ohjelmalla tarvitse pystyä tekemään.
No sähän voisit vaikka ripata sen DVD:n avi-tiedostoksi, loppuu sujuu sitten vaikka sillä Movie Makerilla.

Eli:
1. Rippaa DVD-kovalevylle, sujuu vaikkapa ilmaisella SmartRipperillä.
2. konvertoi kovalevyllä olevat VOB-tiedostot avi-tiedostoiksi, tämä taasen sujuu eism. ilmaisella DVD2AVI:lla, joka löytyy vaikkapa tuolta.

Voi toki olla olemassa näppärämpiäkin ilmaisohjelmia tuohon, mutta tuossa nyt yksi esimerkki.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
No sähän voisit vaikka ripata sen DVD:n avi-tiedostoksi, loppuu sujuu sitten vaikka sillä Movie Makerilla.

Eli:
1. Rippaa DVD-kovalevylle, sujuu vaikkapa ilmaisella SmartRipperillä.
2. konvertoi kovalevyllä olevat VOB-tiedostot avi-tiedostoiksi, tämä taasen sujuu eism. ilmaisella DVD2AVI:lla, joka löytyy vaikkapa tuolta.

Sopiskos VLC Player tähän hommaan ihan sellasenaan? Joo, mulla ei ole nyt yhtään DVD:tä tässä mutta saapikos sillä tehtyä ihan suoraan DVD:llä olevista vobeista ämpekkejä? Joku ohjelmaa enemmän käyttänyt, esim. Vellu, vois tietää varmuutella?
 

Makkonen

Guest
Mikähän he**ti tätä äänipiiriä/konetta vaivaa?
Emolla on Ac'97 äänipiiri. Käyttiksenä on openSuse 10.2.
Äänet toimii vähän aikaa koneen käynnistämisen jälkeen. Jonkun ajan kuluttua äänet ei toimi ellei rämpytä Kmix:n volumecontrollissa ees-taas noita 'säätimiä', tai sitten useasti kokeile tuota kuvassakin olevaa "test sound" nappulaa. Äänet saa joskus myös palautumaan, kunhan nopeesti liikuttelee eestaas amarokin volumecontrollia.

Asiaan ei auta että ottaa pois tuon Auto-suspendin, aina ne äänet josain vaiheessa häviää. Välillä ne ei palaudu millään konstilla, vaan kone vaatii re-boottia.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Sopiskos VLC Player tähän hommaan ihan sellasenaan? Joo, mulla ei ole nyt yhtään DVD:tä tässä mutta saapikos sillä tehtyä ihan suoraan DVD:llä olevista vobeista ämpekkejä? Joku ohjelmaa enemmän käyttänyt, esim. Vellu, vois tietää varmuutella?
En tiedä, VLC Playeriä on tullu sen verran vähän käytettyä ja muutenkaan mulla ei ole juurikaan ollu tarvetta konvertoida DVD:tä mihinkään muuhun muotoon.
 
Ylös