Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
:eek: No ok sit. Itellä noi PIO: oon putoamiset ja/tai niiden havainnointi on liittynyt aina tavalla tai toisella koneen aukomisiin ja piuhojen irrotteluun, mutta eipä sitä aina itse tajua, milloin se on oikeasti tapahtunut.
Tjaa.. en minä nyt päätäni vadille vie, mutta en mä oikein keksi miksi se tuommoisesta vittuuntuis paitti ehkä jos piuhoissa on häikkää.

Tuo lukuhäiriöistä aiheutunut putoaminen PIO-tilaan pitäis kyllä ainakin XP:n kohdalla olla ihan fakta. Muistelen joskus lukeneeni sen lukumääränkin, mitä niitä virheitä tarvitaan, mutta en muista ulkoa enkä jaksa googlettaa.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
OoPee sanoi:
Tjaa.. en minä nyt päätäni vadille vie, mutta en mä oikein keksi miksi se tuommoisesta vittuuntuis paitti ehkä jos piuhoissa on häikkää.

Tuo lukuhäiriöistä aiheutunut putoaminen PIO-tilaan pitäis kyllä ainakin XP:n kohdalla olla ihan fakta. Muistelen joskus lukeneeni sen lukumääränkin, mitä niitä virheitä tarvitaan, mutta en muista ulkoa enkä jaksa googlettaa.
Siellä missä tuo ohje oli, kerrottiin, jotta 6kpl.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
On ruenny Firefox vittuilemaan. Eli se saattaa yhtäkkiä mennä semmoiseen tilaan että se luulee ettei nettiyhteys ole auki lain. Sitten se tokenee minuutin parin sisällä henkiin taas. Nettiyhteys kuitenkin pelaa koko ajan normaalisti (Operalla esim voi surffata, IRC ei kuole, Mese pysyy hengissä jne jne).
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tekisi mieli antaa vinkki helpoimman kautta: asenna selain uudestaan.
Toki mahdollisesti kannattaa ottaa suosikit talteen :thumbup:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Sam sanoi:
Tekisi mieli antaa vinkki helpoimman kautta: asenna selain uudestaan.
Toki mahdollisesti kannattaa ottaa suosikit talteen :thumbup:
Nyt se jumahti tossa taas. Operaa käyttelen par'aikaa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jonkki sanoi:
Siellä missä tuo ohje oli, kerrottiin, jotta 6kpl.
Joo, tokihan mäkin sitten kuukletin :D

Kuusi kappaletta virheitä ja DMA-mode laskee yhdellä alaspäin. Pätee siis IDE-väylään ja näinollen myös IDE-kovalevyyn.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Tekisi mieli antaa vinkki helpoimman kautta: asenna selain uudestaan.
Toki mahdollisesti kannattaa ottaa suosikit talteen :thumbup:
Pelkkä Firefoxin deinstallointi ei tahi uudelleenasennus ei tuhoa käyttäjäprofiilia ja sinne taletettuja bookmarkeja. Näinollen, jos vika on profiilissa (kuten useinmiten on), niin se pitää käydä tuhoamassa erikseen. Löytyy hakemistosta C:\Documents and Settings\[User Name]\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\ sieltä löytyy siis profiilihakemisto ja sen alta bookmarks.html, joka kannattaa ottaa talteen. Profiilin kun tuhoaa, menee samalla kaikki extensionit, joten ehkäpä olis fiksua pistää etukäteen muistiin kaikki extensionit, jotka on tullut asennettua.

Lisäinfoa profiileista tuolta. Tuolla on myös ohje, miten profiileita voi muokata profiilimanagerin avulla.

Mutta siis muutoin kyllä lähtisin itsekkin ratkomaan tuota nimenomaan juuri tuolla tavoin.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Noniin :nope: Olen acennellut tässä viime viikon aikana Wintoosaa uusiksi ja nyt on ongelma, mikään peli (tai no, kokeiltu CIV4, GP4, Richard Burns Rally ja Rally Trophy) ei toimi. Kaikissa näyttää ongelma liittyvän näyttöön:
- CIV 4 antaa errorin "Failed to Initialize Renderer" kun käynnistysdemon pitäisi alkaa
- RBR -rally menee läpi demoista, mutta sitten antaa errorin (en tarkaalleen muista minkä, mutta ei suoraan näytä liittyvän näyttöön)
- GP4 käynnistyy (ääni kuuluu), mutta kuvaa ei näy
- Rally Trophy erroria en ulkoa muista, mutta sekin liittyi näyttöön

DirectX:stä pitäisi olla asennettuna 9.0c ja Atin ajureista uusin versio.

Sen verran selvittelin, että ainakin CIV 4:n foorumeilla tästä errorista ja Atin korteista puhutaan paljon - ja ratkaisua en ainakaan pikaisest löytänyt.

Juuri ennen wintoosan uudelleenasennusta CIV4:n toimi ongelmitta ja muutkin edellisen kerran kun niitä kokeilin - eli ongelma on jossain asetuksissa, mutta missä :confused:

Sellaisen huomasin, että kun valitsee näyttö->asetukset->lisäasetukset, niin ennen siellä oli (muistaakseni) ties kuinka paljon "ATI" -välilehtiä, nyt siellä on vain muutama pakollinen. Eli ei pääse edes kunnolla asetuksia säätelemään...
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jaska sanoi:
Noniin :nope: Olen acennellut tässä viime viikon aikana Wintoosaa uusiksi ja nyt on ongelma, mikään peli (tai no, kokeiltu CIV4, GP4, Richard Burns Rally ja Rally Trophy) ei toimi. Kaikissa näyttää ongelma liittyvän näyttöön:
- CIV 4 antaa errorin "Failed to Initialize Renderer" kun käynnistysdemon pitäisi alkaa
- RBR -rally menee läpi demoista, mutta sitten antaa errorin (en tarkaalleen muista minkä, mutta ei suoraan näytä liittyvän näyttöön)
- GP4 käynnistyy (ääni kuuluu), mutta kuvaa ei näy
- Rally Trophy erroria en ulkoa muista, mutta sekin liittyi näyttöön

DirectX:stä pitäisi olla asennettuna 9.0c ja Atin ajureista uusin versio.

Sen verran selvittelin, että ainakin CIV 4:n foorumeilla tästä errorista ja Atin korteista puhutaan paljon - ja ratkaisua en ainakaan pikaisest löytänyt.

Juuri ennen wintoosan uudelleenasennusta CIV4:n toimi ongelmitta ja muutkin edellisen kerran kun niitä kokeilin - eli ongelma on jossain asetuksissa, mutta missä :confused:

Sellaisen huomasin, että kun valitsee näyttö->asetukset->lisäasetukset, niin ennen siellä oli (muistaakseni) ties kuinka paljon "ATI" -välilehtiä, nyt siellä on vain muutama pakollinen. Eli ei pääse edes kunnolla asetuksia säätelemään...
Mikä versio sulla oli aikaisemmin noista ATI:n ajureista, siis silloinkun vielä toimi? Ehkäpä kokeilet deinstalloida ati:n ajurit ja asennat sen vanhan version uudestaan?

Tai vaihtoehtoisesti asennat uusimman version uudestaan.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
ATI:n uusimmat ajurit on ainakin vaatineet jonkun aikaa .NET 2.0 paketin sen Catalyst Control Center -hässäkän vuoksi, mulla tuo veti koneen ihan jumiin. Käynnistyskin kesti älyttömän kauan. Näyttiksenä siis vähän vanhempi Radeon 9800 Pro. Ihmettelin myös miksi mm. RBR nykii pirusti, vaikka joskus aiemmin en moista ollut havainnut. Poistin ajurit ja kaivoin alkuperäisen kortin mukana tulleen CD:n ja asensin siitä ajurit (ATIn sivuilla ei voi enää edes ladata niitä ajureita jossa ei ole tuota .NET control panelia). Yllätysyllätys pelitkin pyörii nyt todella jouheasti.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Catalyst Centeriä en ole asentanut, tuon muistan jo vanhoilta ajoilta - ja ongelma siis on, että nuo ei käynnisty lain - ei siinä, että ne käynnistyis huonosti.

Vois kokeilla tuon vanhemman ajurin asentamista....
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
No sehän on kiva kuulla :)
Tuossa kun olen jo ryhtynyt pohtimaan koneen päivitystä (sitten kun ne joskus saa sen service packin Vistaan ulos) niin onko sillä niinkuin käytännössä väliä kun laittaa 4GB muistia että onko se 4x1GB vai 2x2GB? Muuta kuin hinta...
Kokemus on osoittanut että koneen elinaikana tuskin tulee lisää laitettua muistia kuitenkaan eli mahdollista laajennusta varten ei kannata ainakaan muistisloteja vapaaksi jättää (jos 4x1GB on halvempi).
Jos ne nyt sais loppuvuoden aikana sen SP1:sen ulos niin vois vuoden vaihteen jälkeen loput tuosta koneesta päivittää nyt kun se tissiennäytin on taas ajantasalla. Selvinnee tällä kertaa "helpolla" :
- emolevy
- prosessori
(- prossutuuletin)
- muistit
- näytönohjain
- Vista 64bit
(- uusi virtalähde)

DVD asemaa ei ole tarvis uusia eikä koteloa. Kiintolevyjä ehkä voisi harkita sen verran että jos uuden nopean aseman hankkisi sitten niinkuin järjestelmäkovoksi. Nykyään on jo kolme SATA-asemaa ja sitten toi NECin DVD on IDE-väyläinen.

Sitä en tiedä miksi quottasin OoPeen viestin ihan turhaan, ihan huvikseni ja koska sattui hiiri olemaan likempänä quote-nappia kuin post reply, luulen ma!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Tuossa kun olen jo ryhtynyt pohtimaan koneen päivitystä (sitten kun ne joskus saa sen service packin Vistaan ulos) niin onko sillä niinkuin käytännössä väliä kun laittaa 4GB muistia että onko se 4x1GB vai 2x2GB? Muuta kuin hinta...
En usko, että tuolla on nopeuden suhteen juurikaan vaikutusta, ainakaan sellaista, jonka huomaisit, mutta kyllä mä silti ostaisin 2*2GB.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
En usko, että tuolla on nopeuden suhteen juurikaan vaikutusta, ainakaan sellaista, jonka huomaisit, mutta kyllä mä silti ostaisin 2*2GB.
Tjuu. No TÄLLÄ HETKELLÄ (eriasia mitä tilanne on sitten arviolta 4kk:n päästä) MBNetin hintaseurannan mukaan alin hinta/keskihinta :

1GB DDR2 800MHz : 25€/60€
2GB DDR2 800MHz : 79€/134€

Onhan tossa kuitenkin hintaeroa nyt :

4x1GB : 100€/240€
2x2GB : 158€/268€

Tai no jaa, keskihinnassa vajaa 30€, ei juuri paljon. Mitälie noi halvat 25€ muistikammat lienee...
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Tjuu. No TÄLLÄ HETKELLÄ (eriasia mitä tilanne on sitten arviolta 4kk:n päästä) MBNetin hintaseurannan mukaan alin hinta/keskihinta :

1GB DDR2 800MHz : 25€/60€
2GB DDR2 800MHz : 79€/134€

Onhan tossa kuitenkin hintaeroa nyt :

4x1GB : 100€/240€
2x2GB : 158€/268€

Tai no jaa, keskihinnassa vajaa 30€, ei juuri paljon. Mitälie noi halvat 25€ muistikammat lienee...
Joo aika turha näitä hintoja on vielä tässä vaiheessa sen ihmememin pohtia, parempi kattoa sitten, kun on ajankohtaista.

Ihan halvinta noname-palikkaa tuskin kannattaa ostaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Joo aika turha näitä hintoja on vielä tässä vaiheessa sen ihmememin pohtia, parempi kattoa sitten, kun on ajankohtaista.

Ihan halvinta noname-palikkaa tuskin kannattaa ostaa.
Jep, näin on.
Enemmänkin pohdin vain yleisellä tasolla tuota mahdollista eroa 2x2 vs 4x1.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Enemmänkin pohdin vain yleisellä tasolla tuota mahdollista eroa 2x2 vs 4x1.
Joo eli siis ellei se hintaero nyt ole aivan mahdoton (mitä mun mielestä ei välttämättä ole), niin ottaisin kyllä 2*2GB.
 
Ylös