Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
OoPee sanoi:
On siellä paristo, melko tavallinen nappiparisto (se kun muuten tyhjenee, niin eivät pysy BIOS-asetukset tallessa, yleensä ensimmäinen oire on se, että systeemin kello alkaa sekoilla, kuten mulla tässä taannoin kävi). Toinen vaihtoehto on tosiaan jumppereiden avulla tapahtuva resetointi, mutta siihen tarttet manuskat (löytyy kyllä varmasti netistä, kun vaan tiedät emon mallin). Joissakin emoissa on mahdollisuus resetoida silläkin sydeemillä, että pidät bootin yhtedessä tiettyä näppäintä pohjassa, muistaakseni mun Asuksessakin oli tämmönen, saattaa toki olla Epoxissakin, biosin valmistajastahan tuo enämpi taitaa olla kiinni kuin itse laudan valmistajasta, mutta kyllä se kaikkein varmin tapa on joko jumpperillä tai paristolla hoidettu resetointi.
Tarkoitetaanko "nappiparistolla" tässä yhteydessä suorakaiteen mallista 9-volttista paristoa, vai pikemminkin napin mallista voimanlähdettä?

Entä mikä tämä niinkutsuttu *jumpperi* on?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
formulastara sanoi:
Tarkoitetaanko "nappiparistolla" tässä yhteydessä suorakaiteen mallista 9-volttista paristoa, vai pikemminkin napin mallista voimanlähdettä?

Entä mikä tämä niinkutsuttu *jumpperi* on?
"Nappi" kuten lituskainen ja pyöreä.

Jumpperi on sellainen 2mm x 4mm x 5mm kokoinen muovipäällysteinen palikka, jossa on 2 reikää. Tarkoituksena sellainen, että kun sen laittaa kahden erillään olevan samankokoisen piikin päälle, niin ne kytkeytyy tuon palan ansiosta toisiinsa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
formulastara sanoi:
Tarkoitetaanko "nappiparistolla" tässä yhteydessä suorakaiteen mallista 9-volttista paristoa, vai pikemminkin napin mallista voimanlähdettä?

Entä mikä tämä niinkutsuttu *jumpperi* on?
Vastaus kumpaankin kysymykseen oheisessa kuvassa:


CMOS:in resetointi tapahtunee tässä tapauksessa niin, että käytät sitä jumpperia kahdessa oikeanpuoleisessa pinnissä noin parinkymmenen sekunnin ajan (Huom! koneen ollessa sammuksissa) ja sen jälkeen pistät sen taas takaisin siihen asentoon kuin se alunperin oli.

tahi

Irroitat pariston hetkeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Muistattekos joku aika sitten kun mun DVD-asema oli hypännyt itsekseen PIO-tilaan. Nyt pitkästä aikaa koitin taas kattoa DVD:tä, oli ilokseni asema jälleen PIO only. No, tein vanhan hyväksi havaitun trikin, eli poistin toissijaisen ide-ajurin, buuttasin, annoin windowsin asentaa ajurit takas, buuttasin ja voila, oli jälleen DMA modessa ja DVD toimi.

Sitten vaihdoin levyä, mitään ei tuntunut tapahtuvan ja kun playerista koitin käynnistää levyä, se kaatui :(. Niinhän se oli taas tipahtanut PIOon ihan itsekseen levyn vaihdon yhteydessä. Nämä olivat siis molemmat ihan uusia ja naarmuttomia DVD-leffoja. MIKSI VITUSSA SE PUTOAA PIOON!?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Jonkki sanoi:
Muistattekos joku aika sitten kun mun DVD-asema oli hypännyt itsekseen PIO-tilaan. Nyt pitkästä aikaa koitin taas kattoa DVD:tä, oli ilokseni asema jälleen PIO only. No, tein vanhan hyväksi havaitun trikin, eli poistin toissijaisen ide-ajurin, buuttasin, annoin windowsin asentaa ajurit takas, buuttasin ja voila, oli jälleen DMA modessa ja DVD toimi.

Sitten vaihdoin levyä, mitään ei tuntunut tapahtuvan ja kun playerista koitin käynnistää levyä, se kaatui :(. Niinhän se oli taas tipahtanut PIOon ihan itsekseen levyn vaihdon yhteydessä. Nämä olivat siis molemmat ihan uusia ja naarmuttomia DVD-leffoja. MIKSI VITUSSA SE PUTOAA PIOON!?
Mikä leffa se oli? ;)
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Jonkki sanoi:
Toinen oli vuoden 76 King Kong ja toinen Taxi Driver :(.
Höh, ei ollut edes ropnoa!

Itsehän tiedän, että aikoinaan Boogie Nights R2 oli täysin kelvoton painos, eli ainoastaan osa DVD-soittimista suostui sitä soittamaan, jos auringonpilkut ei haitanneet. Noista voi yrittää etsiä jostain tietoa, josko olisivat oikeasti samanlaista sarjaa. Tosin kun noita on 2, niin todennäköisyys moiselle on varmaan aika pieni. Ootko kokeillut muilla levyillä? Jos tekee edelleen samaa, niin vois veikata, että vois kaivata putsaamista (tai sitten uuden aseman). Tietysti tietokoneen kuumuus voi vaikuttaa tuohon toimivuuteen aika reilustikin. Ja vielä vois mainita siitä kaapelista. En muista, mihin aikoihin ne HD-malliset lattakaapelit alkoi yleistymään (eli joissa on 80 piuhaa 40 sijaan). Ihan samat liittimet niissä on, mutta lisääntynyt kaistanleveys vaati, että niissä on johtimia tuplaten. Tai joku vastaava syy siinä oli. Itsekin olen sen havainnut joskus aikoinaan...
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Jonkki sanoi:
Muistattekos joku aika sitten kun mun DVD-asema oli hypännyt itsekseen PIO-tilaan. Nyt pitkästä aikaa koitin taas kattoa DVD:tä, oli ilokseni asema jälleen PIO only. No, tein vanhan hyväksi havaitun trikin, eli poistin toissijaisen ide-ajurin, buuttasin, annoin windowsin asentaa ajurit takas, buuttasin ja voila, oli jälleen DMA modessa ja DVD toimi.

Sitten vaihdoin levyä, mitään ei tuntunut tapahtuvan ja kun playerista koitin käynnistää levyä, se kaatui :(. Niinhän se oli taas tipahtanut PIOon ihan itsekseen levyn vaihdon yhteydessä. Nämä olivat siis molemmat ihan uusia ja naarmuttomia DVD-leffoja. MIKSI VITUSSA SE PUTOAA PIOON!?
Kokeile asentaa semmoista ajuria Aspi32v4 tai mikä tahansa Aspi32vXXXX, sen pitäisi auttaa.

On ollut pari sellaista, jossa CD-levy ei toiminut millään mutta DVD toimi, toisilla taas DVD-levy ei toiminut mutta CD toimi.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Thunder sanoi:
Kokeile asentaa semmoista ajuria Aspi32v4 tai mikä tahansa Aspi32vXXXX, sen pitäisi auttaa.
Jaa-a, siitä on kyllä ihan helvetisti aikaa, kun mä olen viimeksi aspi-ajureita tarttenu. Joskus susikasin aikana taisin niitä joihinkin poltto-ohjelmiin tarvita.

Mulla oli semmonen käsitys, ettei niitä XP:hen enää juurikaan tartte tahi kannata asennella.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Jaa-a, siitä on kyllä ihan helvetisti aikaa, kun mä olen viimeksi aspi-ajureita tarttenu. Joskus susikasin aikana taisin niitä joihinkin poltto-ohjelmiin tarvita.

Mulla oli semmonen käsitys, ettei niitä XP:hen enää juurikaan tartte tahi kannata asennella.
Mun käsitys on myös tuonsuuntainen että nimenomaan ei kannata asennella.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
OoPee sanoi:
Villi arvaus: DVD-aseman laserin linssi likaantunut ja aiheuttaa näinollen jatkuvasti lukuvirheitä.
Villi kysymys: eli onko syytä ostaa jonkun sortin puhdistava levy? Millasii ne onsit?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jonkki sanoi:
Villi kysymys: eli onko syytä ostaa jonkun sortin puhdistava levy? Millasii ne onsit?
Ei ole kokemusta noista, mutta kai ne periaatteessa toimii.

Periaatteessa sen lissin varmaan vois, jos siihen pääsee jotenkin käsiksi, puhdistaa myös ihan vanuputolla ja spirituksellakin.

Uusi asema ei tosin kyllä maksa paljoa sekään.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Joo, kavereillani oli XP:t, joiden koneissa CD:n tai DVD:n levyä ei voinut lukea, niissä tapauksissa Aspi-ajuri on aina auttanut, outo homma mutta ne koneet pelittävät edelleenkin.

Ostin puhdistuslevyn dvd-soittimeni linssin puhdistamiseen, kun soitin näytti viallista kuvaa ja särähtelyä, se ongelma poistui heti. Se on pelkkä levy, jossa oli yhdessä kohtaa ns. hammasharja ja levyllä oli klassista musiikkia 30 sekunnin ajan. Törkeän kallista 13 euroa hammasharjalevystä?:thumbdown
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Thunder sanoi:
Joo, kavereillani oli XP:t, joiden koneissa CD:n tai DVD:n levyä ei voinut lukea, niissä tapauksissa Aspi-ajuri on aina auttanut, outo homma mutta ne koneet pelittävät edelleenkin.
Yleisimmät poltto-ohjelmat (Nero jne.) sun muut sisältävät jo itsessään tarvittavan ASPI-layerin, joten harvemmin niitä aspi-ajureita tosiaan tarttee erikseen asennella. Jos semmoset haluaa asentaa, niin kannattaa nyt ehkä ainakin varmuuden vuoksi tehdä ensin palautuspiste, jos tuon jälkeen ei oikein mikään enää skulaa.

Mä muistelisin, että viimeinen ohjelma, johon mä noita aspi-ajureita aikoinaan tarttin, oli ClonyXXL. Kyseessä on/oli softa, joka kertoi käyttäjälle, mikä kopiosuojaus luettavalla levyllä oli ja antoi myös mahdollisuuden käynnistää CloneCD tarvittavilla parametreilla, jotta sen levyn sai parhaalla mahdollisella tavalla kopioitua :rolleyes:
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
OoPee sanoi:
Yleisimmät poltto-ohjelmat (Nero jne.) sun muut sisältävät jo itsessään tarvittavan ASPI-layerin, joten harvemmin niitä aspi-ajureita tosiaan tarttee erikseen asennella. Jos semmoset haluaa asentaa, niin kannattaa nyt ehkä ainakin varmuuden vuoksi tehdä ensin palautuspiste, jos tuon jälkeen ei oikein mikään enää skulaa.

Mä muistelisin, että viimeinen ohjelma, johon mä noita aspi-ajureita aikoinaan tarttin, oli ClonyXXL. Kyseessä on/oli softa, joka kertoi käyttäjälle, mikä kopiosuojaus luettavalla levyllä oli ja antoi myös mahdollisuuden käynnistää CloneCD tarvittavilla parametreilla, jotta sen levyn sai parhaalla mahdollisella tavalla kopioitua :rolleyes:
Totnoi, voisko tuo oikkuilu johtua ihan siitä että mulla ei ole mukana tullut Nero (tai mikään muukaan) polttosofta asennettuna? Ku ei oo tullu polteltua :p. Viime aikona asemassa on enimmäkseen tullut tosiaan käytettyä DVD-leffoja, joissa on varmaan Jonkin sortin kopiosuojaus. Joskin ihan playback-tarkoituksessa nuo levyt on asemaan laitettu...
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jonkki sanoi:
Totnoi, voisko tuo oikkuilu johtua ihan siitä että mulla ei ole mukana tullut Nero (tai mikään muukaan) polttosofta asennettuna? Ku ei oo tullu polteltua :p. Viime aikona asemassa on enimmäkseen tullut tosiaan käytettyä DVD-leffoja, joissa on varmaan Jonkin sortin kopiosuojaus. Joskin ihan playback-tarkoituksessa nuo levyt on asemaan laitettu...
Aika heikkoo olis, jos XP vaatis toimiakseen Neron polttosoftan :eek:

Eli siis ei sen kyllä tuosta pitäis johtua, sitäpaitti sitä Neron ikiomaa ASPI-layeriä ei käytä muu kuin Nero. Mikäpä sua tietenkään estäis sitä Neroa asentamasta, jos kerran tuli mukana, tuskin se mihinkään auttaa, mutta onpahan sulla sit ainakin hyvä poltto-ohjelma koneellas :D

Semmonenkin juttu toki vielä, että voihan ne DVD-aseman lukuongelmat johtua esim. vioittuneesta IDE-kaapelistakin.

Kuten ehkäpä siitäkin, että olet unohtanut asentaa esim. emolevyn piirisarjan ajurit.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
OoPee sanoi:
Aika heikkoo olis, jos XP vaatis toimiakseen Neron polttosoftan :eek:

Eli siis ei sen kyllä tuosta pitäis johtua, sitäpaitti sitä Neron ikiomaa ASPI-layeriä ei käytä muu kuin Nero. Mikäpä sua tietenkään estäis sitä Neroa asentamasta, jos kerran tuli mukana, tuskin se mihinkään auttaa, mutta onpahan sulla sit ainakin hyvä poltto-ohjelma koneellas :D

Semmonenkin juttu toki vielä, että voihan ne DVD-aseman lukuongelmat johtua esim. vioittuneesta IDE-kaapelistakin.

Kuten ehkäpä siitäkin, että olet unohtanut asentaa esim. emolevyn piirisarjan ajurit.
Joono koitin kyl eilen vanhalla koneella, jolla se on satavarmasti toiminu ennen, mutta samaa se teki silläki. Takuuta on ja kuitti taskussa, meen liikeeseen :p.
 
Ylös