OoPee
Nuori ikäisekseen
Ai niinku semmonen, jonka takana olis esim. defragmentointimahdollisuus vai? :wink:vermula sanoi:Sais olla vaikka käyttiksessä sellanen huolla-tila käynnistysvalikon kautta
Ai niinku semmonen, jonka takana olis esim. defragmentointimahdollisuus vai? :wink:vermula sanoi:Sais olla vaikka käyttiksessä sellanen huolla-tila käynnistysvalikon kautta
joo, mut se olis automaattinen, eikä käyttäjän tarvis tietää mitä on defragmentointi.OoPee sanoi:Ai niinku semmonen, jonka takana olis esim. defragmentointimahdollisuus vai? :wink:
Niin O&O Defrag kuin Diskeeperikin tarjoavat just tota sun hakemaasi automaattisuutta ja muutkin sun vaatimukses on otettu noissa huomioon. Eli halutessasi sun ei enää itte tartte huolehtia defragmentoinnista vaan se hoituu automaattisesti taustalla. Pelaamista yms. tuo ei haittaa, koska se taustalla tapahtuva defragmentointi tapahtuu vain, jos CPU:n kuorma sen sallii. Ainakin Diskeeper lopettaa defragmentonnin samantien, kun ko. levyyn kosketaan, joten edes tuo ei jarruta menoa. En ole ihan varma, tekeekö O&O tuon saman, tähän asti olen käyttänyt sitä lähinnä vain manuaalisesti, nyt kuitenkin päätin kokeilla tuota automatiikkaa ja se kuulosti Diskeeperissä paremmalta, mutta kun se perkele ei suostu toimimaan kunnolla mun koneella, niin eipä tuosta ole hirveesti iloavermula sanoi:joo, mut se olis automaattinen, eikä käyttäjän tarvis tietää mitä on defragmentointi.
Ehkä parempi olis et normaalitilassa kone huolehtis itsestä taustalla, vähän niinku garbage collection, niitä on sellasia jotka toimii lennossa ja sellasia jotka aina välillä pysäyttää systeemin hetkeks. Semmonen lennossa toimiva defragmentointi. Ja sitte jos pelaa, olis sellanen super-performance tila. tuo tila menis tietysti itse päälle aina kun alkaa pelaamaan, eikä sellasen olemassaolosta tarvis käyttäjän tietää. Ei kai nämä nyt mitään uusia ideoita ole, mut saisivat sen levyjärjestelyn jonnekin väliin tunkea automaattiseksi![]()
Tarkotatsä sitä käyttistä, jolle esim. O&O on tehny defragmentointisoftastaan oman Linux versionsa?markoj sanoi:Eräissä toisissa käyttiksissä ei käsittääkseni ole ton kans mitään ongelmaa.
Onhan tuolle käyttikselle tehty virustutkiakin, vaikka kyseiselle käyttikselle niitä löytyy vain muutamia. Arvaa minkä nimeltä mainitsemattoman *köhWinblowsköh* käyttiksen suojaamiseen sitä käytetään.OoPee sanoi:Tarkotatsä sitä käyttistä, jolle esim. O&O on tehny defragmentointisoftastaan oman Linux versionsa?![]()
Vielä kun pistävät sql-servun pyörimään vakiona niin ei tartte sitten vahingossakaan tarkistaa minimi-kokoonpanoa alemmas.Ohan sitä Wintoosaankin tulossa uus tiedostojärjestelmä WinFS, joka perustuu SQL-tietokantaan, tosin mun ymmärtääkseni ei ihan heti kättelyssä vaan vasta myöhemmin jonkun service packin myötä. Tiedä sitten helpottaako tuo.
:ahem:OoPee sanoi:Jaahas, tää meni taas tämmöseks![]()
No sitte... :doubtful:markoj sanoi::ahem:
En mä muista kuin sen dhcp-jutun eikä se musta ole sellanen ongelma, ettei Susea vois käyttää. Mitä ne muut olikaan?OoPee sanoi:No sitte... :doubtful:
Joko sä (tai joku muu Linux-guru) oot löytäny ratkaisun yhteenkään niistä mun taannoin esittämistäni SuSE-ongelmista, siis niistä, joiden vuoksi päätin toistaiseksi luopua Linuxin käytöstä? :frown:
Joo ei se dhcp-jutska varsinaisesti semmonen ongelma ollu, joka estäis käytön (kuten ei ole tiedostojärjestelmän fragmentoituminenkaan), mutta toisaalta tuli vaan mieleen tosta dhcp:stä, että eikö sitä vois samalla tehdä semmosen systeemin että se toimis käytössä? Eräissä toisissa käyttiksissä ei käsittääkseni ole ton kans mitään ongelmaa :wink:markoj sanoi:En mä muista kuin sen dhcp-jutun eikä se musta ole sellanen ongelma, ettei Susea vois käyttää. Mitä ne muut olikaan?
Ihan aiheellista kuittailua :thumbup: Toi dhcp-juttu ei välttämättä ole Susen vika. Voi johtua myös siitä laitteesta ja sen kummallisesta (epästandardista) tavasta käsitellä pyyntöjä. Toki voi se olla Susenkin vika. Mun taidot ja kiinnostus ei riitä sitä selvittämään.OoPee sanoi:Joo ei se dhcp-jutska varsinaisesti semmonen ongelma ollu, joka estäis käytön (kuten ei ole tiedostojärjestelmän fragmentoituminenkaan), mutta toisaalta tuli vaan mieleen tosta dhcp:stä, että eikö sitä vois samalla tehdä semmosen systeemin että se toimis käytössä? Eräissä toisissa käyttiksissä ei käsittääkseni ole ton kans mitään ongelmaa :wink:
Se mihin mä lopulta kypsyin (oli siellä kaikenlaista muutakin pientä, en edes muista mitä, mutta ei kai kuitenkaan mitään kauheen dramaattista) oli näytönohjaimen ajurit. Yritin saada 3D-sydeemit toimimaan ja asentelin ne ajurit just niinku ohjeissa sanottiin (juu, käytin erikseen SuSE 9.3:lle räätälöityä pakettia), editoitin käsin kaikenmaailman tekstitiedostoja, kuten käyttäjästävällisessä käyttöjärjestelmässä kuuluukin tapahtua ja lopputulos oli se, että graafinen käyttöliittymä ei ajureiden asennuksen jälkeen enää suostunut käynnistymään. Vittuunnuin ja asensin koko SuSE:n uusiksi kuten myös ne ajurit (editointeineen) ja lopputulos sama kuin edelliselläkin kerralla. Riitti mulle, kiitos. Palaan mielelläni asiaan, kun tommoset simppelit ajuriasennukset on saatu samalle tasolle kuin eräässä toisessa käyttiksessä :doubtful:
Vastakuittailuamarkoj sanoi:Ihan aiheellista kuittailua :thumbup:
Ainakaan Windowsilla ei ole ongelmia sen kanssa, ei tosin ollut Knoppixellakaan eikä muistaakseni Ubuntullakaan.Toi dhcp-juttu ei välttämättä ole Susen vika. Voi johtua myös siitä laitteesta ja sen kummallisesta (epästandardista) tavasta käsitellä pyyntöjä. Toki voi se olla Susenkin vika. Mun taidot ja kiinnostus ei riitä sitä selvittämään.
Ati:n sain muistaakseni toimimaan (tosin kauheen säätämisen ja usean yrityksen jälkeen), mutta se ilo loppu siihen, kun vaihdoin atin nVidiaan, jonka piti olla paljon Linux-ystävällisempi :doubtful: Sainhan mä tosiaan jossain vaiheessa jopa Doom kolmosen pyörimään Linuxissa ja hyvinhän se skulas, ei siinä mitään.Noi Atin näyttöajurit pitäs saada toimimaan, vaikka ovatkin hankalammat kuin NVidian vastaavat. En tiedä nykyistä tilannetta noissa, kun en oo atin kans paljoo tapellu. NVidia on kuitenkin kait edelleen se valinta, jos meinaa linux-konetta laittaa. Miten mä kuitenkin muistan, että sulla jossain välissä toimi noi 3D-jutut, kun laitoit tänne speksejäkin (ja mä omat)
Mä nään tohon pari syytä. Toinen on nihkeet korttivalmistajat ja toinen on taas eri Linuxien liian suuri määrä. En tiedä onko kumpaankaan tulossa parannusta.OoPee sanoi:Vastakuittailua
Mutta ihan ilman kuittailuntarvettakin mä olen oikeesti sitä mieltä, että on se perkele, jos nykyaikana joutuu vielä käsin fiksaileen jotain konfiguraatiotiedostoja, ennenkuin saa kunnolla asennettua jotakin :doubtful: Puhumattakaan siitä, että joudut käsikopelolla komentoriviltä käynnistelemään käännösrutiineita sun muista ennenkuin asennus skulaa. Kaukana ollaan vielä jokamiehen/-naisen käyttiksestä niin kauan, kun simppelit ajuriasennukset vaativat tuommoista.
Juu, näinhän se olikin. Suse se sitten on.Ainakaan Windowsilla ei ole ongelmia sen kanssa, ei tosin ollut Knoppixellakaan eikä muistaakseni Ubuntullakaan.
Sinänsä erikoista, että mulla ei oo isompia ongelmia ollu koskaan NVidian kans.Ati:n sain muistaakseni toimimaan (tosin kauheen säätämisen ja usean yrityksen jälkeen), mutta se ilo loppu siihen, kun vaihdoin atin nVidiaan, jonka piti olla paljon Linux-ystävällisempi :doubtful: Sainhan mä tosiaan jossain vaiheessa jopa Doom kolmosen pyörimään Linuxissa ja hyvinhän se skulas, ei siinä mitään.
Joo, kaiketi se ongelma piilee just tuossa. Toisaalta Linuxin jonkunlaisena vahvuutena pidetään sitä, että distrejä löytyy iso määrä jokaisen tarpeeseen, mutta toisaalta tuo sitten saa juuri aikaan noi mainitut ajuri- ja yhteensopivuusongelmat.markoj sanoi:Mä nään tohon pari syytä. Toinen on nihkeet korttivalmistajat ja toinen on taas eri Linuxien liian suuri määrä. En tiedä onko kumpaankaan tulossa parannusta.
Todennäköisimmin SuSE:n ja Zywallin yhteensopivuusongelmasta on kyse.Juu, näinhän se olikin. Suse se sitten on.
Sinänsä tää ei sitten eroa tippaakaan Windows-maailmasta. Toisilla joku härpäke toimii ja toisella taas ei millään vaikka olis jopa sama hardware alla.Sinänsä erikoista, että mulla ei oo isompia ongelmia ollu koskaan NVidian kans.
SuSE:han onkin mun ymmärtääkseni noista Linuxeista se WindowsmaisinEn kuitenkaan nää esim. Susea hirveesti hankalampana käyttää tai edes ylläpitää, kun Windowsia. Edellyttäen että olet perehtynyt käyttikseen. Sulla taitaa olla pikkasen enemmän kokemusta noista Windowseista ja aina uus tuntuu kummallisesta ja vaikealta. Mä taas oon ihan hukassa Windosien kans, kun en oo niitä hirveesti säätänyt viime vuosina. Monet asiat niiden kans tuntuu tolkuttoman vaikeilta ja osa käytännössä mahdottomalta. :frank:
Ei, vaan kaikkein lähimpänä vastineena Windowssille pidetään Linspirea (ent. Lindows). Ja minusta Novell kuitenkin tekee mielenkiintoisia juttuja Desktop-linuxille.OoPee sanoi:SuSE:han onkin mun ymmärtääkseni noista Linuxeista se Windowsmaisin, mikä taas näyttää olevan kiihkeimmissä Linux-friikkipiireissä pääsyy olla käyttämättä SuSE:a
![]()
Asentelin ATI:n ajureita yhden tuttavan WindowsXP:n. Tulos: Formatoin koko käyttis-osion kun ajuriasennus ei enää tahtonut millään asentaa ajureita ja kokemuksesta varmistin ettei jää mitään levylle ennen käyttiksen uudelleen-asennusta.Itte kyllä diggasin SuSE:sta, mutta alko tosiaan riepoa noi ajurit- yms. ongelmat (ja ennenkaikkea niiden asentelun monimutkaisuus ja käyttäjäepäystävällisyys) siinä määrin, että päätin vielä odotella ennenkuin kokeile uudestaan.
Ainahan näitä sattuu ja yleensä se vika löytyy käyttäjästä, mahdollisesti tuossa munkin ajuriongelmassa, mutta se mun pointti oli siis se, että ajureiden päivitykset & asennukset sun muut vastaavat on ainakin mun vaatimattomien kokemusten perusteella jokseenkin paljon simppelimpää Windowissa kuin Linuxissa.Tane sanoi:Asentelin ATI:n ajureita yhden tuttavan WindowsXP:n. Tulos: Formatoin koko käyttis-osion kun ajuriasennus ei enää tahtonut millään asentaa ajureita ja kokemuksesta varmistin ettei jää mitään levylle ennen käyttiksen uudelleen-asennusta.
Koitin peli omassa koneessa ja en saanu toimimaan kunnolla... hermot palaa kun pelin alkuvalikoissa ei mikään käsky toiminu sillai normaalisti vaan ne valikot pyörii siinä omaa elämääPasi73 sanoi:Toimiiko seuraava peli, Mobil 1 Rally Championship Win XP:n kanssa?
Ja mikset koita että toimiiko? En jaksa... ja sitä paitsi peli tulis mun veljenpoikien koneeseen. :tongue: