Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Vellu:
Jep..ja itse ostan kun voitan lotossa niin varmaan jonkun Dell:n 30" näytön..mukavaa pelailla 2560x1600 resoluutiolla ;). Tosin ei taida nykynäytönohjaimista kuin Nvidian Geforce 7950GX2 omata tarpeeksi tehoa moiseen, tai vaihtoehtoisesti kaksi tuollaista jos haluaa kaikki karkkimarkit lisäksi päälle :D..
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Nuista on hyvä aloittaa.

Mutta ota jo tässä vaiheessa backupit kaikesta tärkeestä ;)
On ilmeisesti nyt ihan viimeisillään toi masiina. Perjantaina pystynyt enää käyttämään ollenkaan. Toimi juhannuksen jälkeen täysin moitteetta torstaihin asti - silloin alkoi taas juonittelemaan.

Nyt arkistoi viimeisiä lähetettyjä meilejä. Sitten enää kun saa sen .pst filen talteen ja jokusen kansiollisen kuvia niin on kaikki tallessa. :)
Maanantaina lähtee huoltoon... joko kiintolevy tai -kontrolleri on menossa särki/on särki epäilivät....

Edit : kaikki tallessa - kone toimi taas aivan täysin moitteetta.. merkillistä... no huoltoon saa lähteä kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Itteltähän hajos ikivanha (tai noh, reilu viisi vuottako tolla nyt on ikää) Ibarin 46 gigainen IDE-levy tossa aamupäivällä. On vittuillu jo pidemmän aikaa, piti buutata kone toisinaan parikin kertaa ennenkuin sai ton kovon mukaan, toisinaan taas toimi useammankin viikon täysin ongelmitta. On ollu lähinnä backup-levynä. Tänään se sitten kesken käytön alko pitää ihmeellistä köpeliä (tsäg-tsäg-tsäg-tsäg...) ja se oli siinä :thumbdown Vois hankkia tommosen 320 gigaisen Seagaten 7200.10-sarjan SATA-kakkosen (tosin joudun käyttämään ykkösenä, kun ei lauta osaa kakkosta) ja pistää vanha 120 gigainen Seagate (SATA) eläkkeelle tahi odottelemaan uutta lautaa. Ei tohon mun nykyiseen emoon mahdu ku kaks sataa ja kumpikin on käytössä, IDE-levyä en oikein enää viittis ostaa.

Toi on sitä Ibarin surullisenkuuluisaa DTLA-sarjaa, jossa oli pirusti vikoja. Omakin hajos reilun puolen vuoden ikäisenä, mutta meni sillon takuuna. Oli muuten sama vika, kuin nytten. Äänestä päätellen siis.

Tuli aika kiirus ottaa backupit digikuvista, tuo kun oli just niiden backup-lvynä enkä oikein uskaltanu jättää pidemmäksi aikaa kaikkia kuvia yhden levyn varaan. Kuulemma jotkut uskaltaa, mitä oon kuullu ja lukenu :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Itsekin ostin tuollaisen 320gigaisen 7200.10 -levyn muutama viikko sitten. Minkä verran maksoit? Täällä toi maksoi 101,90€ silloin (tällä hetkellä samassa paikassa noin 107€ ;-)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Itsekin ostin tuollaisen 320gigaisen 7200.10 -levyn muutama viikko sitten. Minkä verran maksoit? Täällä toi maksoi 101,90€ silloin (tällä hetkellä samassa paikassa noin 107€ ;-)
En mä vielä oo mitään ostanu, mutta 94,90€ tuo näyttäis maksavan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mutta nyt ostin ja on jo kiinni koneessakin. Tein siitä uuden C-levyn ja kopsasin DriveImagen avulla vanhalta varastoon menevältä levyltä systeemin tuolle.

Mulla tuppaa tämmösissä hommissa helpohkosti lähteen mopo käsistä, joten eihän se kaupparissu ihan noin halvaks tullu. Mukaan tarttu tolle levylle vähän jäähdytystäkin elikkäs Zalman ZM-2HC2:

:eek:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Sussa on samaa vikaa kuin mussakin. En mä koskaan osaa ostaa pelkästään sitä, mitä oon mennyt hakeen ;-) Tollasta samanlaista Zalmania oon harkinnut monta kertaa, vaikka sellainen ei edes mahdu tähän nykyiseen koteloon!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Sussa on samaa vikaa kuin mussakin. En mä koskaan osaa ostaa pelkästään sitä, mitä oon mennyt hakeen ;-) Tollasta samanlaista Zalmania oon harkinnut monta kertaa, vaikka sellainen ei edes mahdu tähän nykyiseen koteloon!
On muuten pirun hiljainen tää uus levy verrattuna vanhaan Seagateen. Osittain toi hiljeneminen johtunee tosta Zalmanistakin, mutta kaipa toi itse levykin on hiukan hiljaisempi.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Siis verrattuna 7200.7 -sarjaan (vanha 120 gigainen SATA-levy)? Mulla on molemmat käytössä ja koneen sivu'pelti' auki ja se 320G -levy näkyy 3/4 (on kyljellään siinä sivulla). Mulla se tosin hiljenee muutenkin, jos sitä ei käytetä, eli vartin käyttämättömyyden jälkeen se pysäyttää itsensä.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Siis verrattuna 7200.7 -sarjaan (vanha 120 gigainen SATA-levy)? Mulla on molemmat käytössä ja koneen sivu'pelti' auki ja se 320G -levy näkyy 3/4 (on kyljellään siinä sivulla). Mulla se tosin hiljenee muutenkin, jos sitä ei käytetä, eli vartin käyttämättömyyden jälkeen se pysäyttää itsensä.
Juu, se vanha, jonka otin irti oli just toi 120 gigainen 7200.7 (SATA). Koneeseen jäi vielä saman sarjan 200 gigainen ja se ero on tosiaan melkoinen, kun pistää komentorivilta juuresta vaikka dir/s:ää kummallekin levylle vertailun vuoksi. Tosin on huomautettava, että tää uus levy ikäänkuin "kelluu" ton Zalman-härpäkkeen varassa ja siinä levyn ja häkin välissä on näinollen kumia, mikä vaimentaa värinät ja vastaavat täysin olemattomiin. Vanha levy on ihan perinteisesti kiinni ruuveilla suoraan 3.5 tuuman levyhäkissä. Tota uutta joutuu oikein tosissaan kuuntelemaan, että sen erottaa vaikka levyä just luettaiskin ja mulla on kuitenkin toi tietsikka muutenkin aika hemmetin hiljaista mallia. Kotelo on kylläkin vanha paska tornikotelo, mutta noi muut härpäkkeet on valittu sen mukaan, että ei hirveesti korvat rasitu. Ei toi vanhakaan Seagate siis mikään älyttömän äänekäs ole, mutta ero on kuitenkin selkeä.

Aika lämpöisenä toi 7200.10 kuitenkin käy, ei ny ihan sormet palannu, mutta aika epämiellyttävä oli kädessä heti sen jälkeen, kun olin sille vajaa sata gigaa kamaa kopoinnu siinä vaiheessa, kun tää levy ei vielä varsinaisesti ollu asennettu koneen sisälle eikä siinä ollu tota Zalmaniakaan.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Itte huomasin ihan saman, eli käy aika kuumana. Ja se on osasyy sille, että toi sivuseinä on auki. Harkitsen vakavasti kotelomodaukseen ryhtymistä siten, että laittais yhden tuulettimen puhaltamaan ilmaa kotelon sisään sitä kovalevyä vasten (tai sitten ulospäin, jää nähtäväksi). On vaan aika suuri kynnys lähteä sahaamaan sivupeltiin uusia reikiä... Täytyy nyt vielä hetken harkita, että mitä tekee ja jos, niin miten. Ei toi oo kuitenkaan ainoa lämmönlähde tuolla kotelossa eikä toisaalta toi ylläoleva ainoa vaihtoehto, miten sitä ilmaa vois kierrättää.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Itte huomasin ihan saman, eli käy aika kuumana. Ja se on osasyy sille, että toi sivuseinä on auki. Harkitsen vakavasti kotelomodaukseen ryhtymistä siten, että laittais yhden tuulettimen puhaltamaan ilmaa kotelon sisään sitä kovalevyä vasten (tai sitten ulospäin, jää nähtäväksi). On vaan aika suuri kynnys lähteä sahaamaan sivupeltiin uusia reikiä... Täytyy nyt vielä hetken harkita, että mitä tekee ja jos, niin miten. Ei toi oo kuitenkaan ainoa lämmönlähde tuolla kotelossa eikä toisaalta toi ylläoleva ainoa vaihtoehto, miten sitä ilmaa vois kierrättää.
Oon muuten sillointällöin harkinnu vastaavan modauksen tekoa, mutta enpä ole sitten minäkään rohjennu moiseen ryhtyä, saattaa tulla helposti kusimunakin. Mutta varmaan olis tehokas tapa saada viilennettyä sisuskaluja. Kotelossa mulla tosin on tuulettimiakin, yks 120 millinen edessä puskemassa ilmaa sisään ja sitten ylhäällä kaks 80 millistä puskemassa sitä ulos. Olis kiva saada siihen cpu:nkin kohdalle yks kunnon tuuletin puhaltamaan sitä cpu:sta tulevaa ilmaa ulos vaan kun ei oikein oo kunnon paikkaa tossa kotelossa semmoselle.

Ainiin, onhan mulla vielä yks semmonen pci-paikkaan tuleva tuuletin, joka imee viileetä ilmaa sisään ja puhaltaa sen suunnilleen suoraan näytönohjaimeen.

Uuden koneen kun jossain välissä hommaan, niin ostan kuitenkin uuden kotelon, joten ehkä senkään vuoksi en oo jaksanu enää ryhtyä virittelemään.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Matxi sanoi:
On ilmeisesti nyt ihan viimeisillään toi masiina. Perjantaina pystynyt enää käyttämään ollenkaan. Toimi juhannuksen jälkeen täysin moitteetta torstaihin asti - silloin alkoi taas juonittelemaan.

Nyt arkistoi viimeisiä lähetettyjä meilejä. Sitten enää kun saa sen .pst filen talteen ja jokusen kansiollisen kuvia niin on kaikki tallessa. :)
Maanantaina lähtee huoltoon... joko kiintolevy tai -kontrolleri on menossa särki/on särki epäilivät....

Edit : kaikki tallessa - kone toimi taas aivan täysin moitteetta.. merkillistä... no huoltoon saa lähteä kuitenkin.
Kone kävi huollossa. Palaute : "Laitetaanko uus läppäri vai pöytäkone?"
Emolevy ilmeisesti paskana.. :(
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Kone kävi huollossa. Palaute : "Laitetaanko uus läppäri vai pöytäkone?"
Emolevy ilmeisesti paskana.. :(
No ei se uusi emolevy nyt ihan hirveitä maksais. Vai haluutko sä samalla päivittää konees muutenkin?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Niin ja toi "ilmeisesti" on tietysti kans yks aika varteenotettava kohta :eek:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
En tiiä. Ilmeisesti siitä läppäristä on muutakin rikki tms.
Siis kyseessähän ei ole mun oma vaan firman kone... Ostettu toukokuussa 2004.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Noihin kovalevyjen tuuletuksiin. Itsellä on kylki auki koneesta ja kovot 2kpl niin laitoin niihin tavalliset prosessoripuhaltimet pystyyn takareunalle pikaliimalla. Aikaisemmin kovalevyjen pinta oli kuuma, mutta puhaltimien kanssa normi viileä.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Nyt on ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa :

HP NC8430 T2500/15.4WSXGA+/1/80/DVDRW XPP
- Intel Core Duo T2500, 2.0GHz
- Muisti, 1024 MB
- Kovalevy, 80 GB, 5400rpm
- TFT WSXGA+, 1680x1050, ATI Mobility Radeon X1600
- DL DVD+-RW
- 4h käyttöaika akulla
- WLAN, Bluetooth, Ethernet
- Audio, USB, Firewire
- 1v takuu

HP NC6320 T2300E 15"XGA/1X512/60/CMB XPP
- Intel Core Duo T2300E, 1660 MHz
- Muisti, 512 MB RAM
- TFT XGA, 15", 1024x768, Intel GMA 950
- 60 GT, 5400rpm kovalevy
- WLAN, Bluetooth, Ethernet
- DVD-ROM & CD-RW Combo
- Sormenjälkilukija
- USB, Audio
- 4.75h käyttö akulla
- 1 vuoden takuu

Ei liene epäselvää kumpaa tulen ehdottamaan... :D
Meikäläinen on kyllä tippunut täysin kärryiltä noissa.. Core Duo TXXXX... Siis ööö tuota.. Onko toi 2GHz Core Duo T2500 miten suhteessa P4 3.2GHz:aan? Ei sillä että niin kauheesti ois merkitystä mutta olisi tuo kiva tietää mitä siellä sisällä on...
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Noissa Intelin uusissa prosessoreissa (dothan, yonah, conroe, merom = Pentium-M ja Core & Core 2 Duo nyt ainakin) on väylätaajuuden sisäinen nelinkertaistus, eli 2.0 GHz vastaa periaatteessa 8.0 GHz taajuutta, mutta käytännössä tuohon ei päästä. Itsellä on dothan = Pentium-M 1,8 GHz ja jossain testeissä tuon on todettu olevan lähellä jotain 3.6 - 4.0 GHz P4:sta.

Yonah on noin 15% nopeampi kuin dothan ja sitten noissa conroessa ja meromissa on tuplaytimet, joka tietty auttaa myöskin.

T-sarja oli muistaakseni kannettaviin ja E-sarja työpöytäkoneisiin tai jotain vastaavaa. Hahmo Rusina tai joku on noista ansiokkaasti joskus kertonut omassa threadissään.
 
Ylös