Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Ja taas mennään :eek: Tällä kertaa tämmönen homma; kun koitan tulostaa kuvaa jonka olen muokannut esmes. kokoon 10x15cm niin siitä ei tule kun 8x12cm tulostettuna. Koittanut HP:n Photo & Imaging- sekä Microsoftin Office Picture Manager-ohjelmilla. Tämmöstä ongelmaa ei ollut aiemmin, sain kuvista juuri sen kokoisia kun halusinkin. Ilmeisesti joku settinki viturallaan, varmaan oon itse asennellut taas jotain :rolleyes:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Palkopoika sanoi:
Ja taas mennään :eek: Tällä kertaa tämmönen homma; kun koitan tulostaa kuvaa jonka olen muokannut esmes. kokoon 10x15cm niin siitä ei tule kun 8x12cm tulostettuna. Koittanut HP:n Photo & Imaging- sekä Microsoftin Office Picture Manager-ohjelmilla. Tämmöstä ongelmaa ei ollut aiemmin, sain kuvista juuri sen kokoisia kun halusinkin. Ilmeisesti joku settinki viturallaan, varmaan oon itse asennellut taas jotain :rolleyes:
Löytyykö sulla tulostimen asetuksista 'fit to page' tai joku vastaava (oletettuna, että tulostusmedia on määritelty kokoon 10x15cm)?

Voisin kuvitella, että kuvanlaatu on sitten erilainen kuvankäsittelyohjelmassa kuin tulostimessa. Esmes 1200dpi vs 1000dpi. Jos kuvankäsittelyohjelmassa on 1000dpi ja 10x15, niin 1200dpi:llä se lyhyempi sivu olis suoraan tulostettuna 10cm / (1200/1000) = 8,3 senttiä ja pidempi sivu olis 15cm / (1200/1000) = 12,5 senttiä.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Vellu sanoi:
Löytyykö sulla tulostimen asetuksista 'fit to page' tai joku vastaava (oletettuna, että tulostusmedia on määritelty kokoon 10x15cm)?

Voisin kuvitella, että kuvanlaatu on sitten erilainen kuvankäsittelyohjelmassa kuin tulostimessa. Esmes 1200dpi vs 1000dpi. Jos kuvankäsittelyohjelmassa on 1000dpi ja 10x15, niin 1200dpi:llä se lyhyempi sivu olis suoraan tulostettuna 10cm / (1200/1000) = 8,3 senttiä ja pidempi sivu olis 15cm / (1200/1000) = 12,5 senttiä.

Jep, huomasin että laseri oli laitettu letter-asentoon. Vaihdoin sen a-neloseen ja jo pelitti. Inkjettiä en ole vielä testannut, siinäkin tais olla sama homma. Oudointa tässä on että en todellakaan ole mitään asetuksia muutellut. Tunnustaiskohan eukko? :idea:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Palkopoika sanoi:
Oudointa tässä on että en todellakaan ole mitään asetuksia muutellut.
Lause, jonka jokaikinen käyttäjien kanssa tekemisissä oleva atk-dunari kuulee lähestulkoot päivittäin :eek:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
2 kysymystä

  1. Muutaman kerran käyny niin että kovalevy jotenkin sammahtaa hetkeksi, jonka jälkeen kone jumiutuu osittain.. varmaan tyhmä kyksä mikä vois olla vikana, mut kysyn kuitenkin.
  2. Entä millä puhdistan jäähdytinsiilin ja tuulettimen lehdet, joiden pinnassa on tahmeaa pölyä?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mitään asetuksia en ole todellakaan muutellut, se tässä outoa onkin.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
1. Tarkista virransäästöominaisuudet (Mulla löytyi seuraavasti: hiiren oikealla näppäimellä desktopin päällä, properties, screen saver, power, power schemes, turn off hard disks)

2. Itse varmaan kokeilisin ensin jotain alkoholipitoista puhdistusainetta (tai vaihtoehtoisesti mietoa fairyliuosta). Tosin ei oo ollut miesmuistiin tarvetta puhdistaa tahmeaa pölyä mistään.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Palkopoika sanoi:
Jep, huomasin että laseri oli laitettu letter-asentoon. Vaihdoin sen a-neloseen ja jo pelitti. Inkjettiä en ole vielä testannut, siinäkin tais olla sama homma. Oudointa tässä on että en todellakaan ole mitään asetuksia muutellut. Tunnustaiskohan eukko? :idea:
Ootko asennellut mitään uutta viime aikoina? Uusien ohjelmien asentelut voi muuttaa olemassaolevia tulostinasetuksiakin..
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Konepaketista kyssäreitä

1500€:n konepakettia tässä miettinyt ja seuraavaa aattelin Mindfactorystä:

Intel Core 2 Duo (Conroe) E6600 2400MHZ 4MB Box 310,6€
Asus P5WD2-E Premium S775 i975X Express FSB 1066MHz PCIe ATX 169,73€
Kit 2x1024MB Corsair DDR2 800MHz PC2-6400 CL4 311€
1024MB Club-3D GeForce 7950 GX2 493€
Netzteil ATX be quiet!Titan BQT P6-pro-530 S2.2 102,2€
Kühler Scythe Shogun (AMD, Intel) 54,59€
Lüfter 120x120x25 Scythe S-Flex SFF21E 1200 U/min 14€
Lüfter 120x120x25 Scythe S-Flex SFF21E 1200 U/min 14€
Toimituskulut 30€
Takuusumma 11€

1510€ tulis jotakuinkin hinnaksi tuolle setille. Näyttö löytyy [1920x1200 resoon pystyy..taitaa olla tuo Geforce 7950GX2 joka pystyy tuolla resolla pyörittämään nykypelejä kun on urakalla pistänyt herkkuja päälle. Kuitenkin nopeampi kuin kaksi Geforce 7900GT-korttia laitettuna sli-tilaan.

Kotelokin on suht uus ja hyvä ja sitäkään ei tartte. Virtalähteeksi aattelin tuollaista BeQuietin 530w..ilmeisesti jotain hieman järeämpää kannattaisi kokeilla?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Vellu sanoi:
Ihan mielenkiinnosta, mikä näyttö? Itsekin oon haaveillut moisesta.
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/tuote.aspx/41833

Vei perhana kyllä näyttöpäätebudjetin kohtuu pitkäksi ajaksi, mutta hyvä se on!

Ei tuosta juur revikoita löytänyt, mutta cadalyst managementin testeissäkin tuli arvosanaksi 'highly recommended'..ja huonoissa puolissa ei ollut mitään mainittavaa ;).
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Kuten jostain aiemmasta postauksesta ilmenee, niin samsungin 24" vastaava kiinnostais kovasti.. Ja Acerin 24" kiinnostais myös. Viewsonicissa on muistaakseni 4-porttinen usb-hubi, Samsungissa 2-porttinen (no onpa edes jotain), kun Acerissa ei ole usb-hubia.

Nykyinen näyttö on 20" Viewsonic. Viewsonic on kyllä hyvä :)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Vellu sanoi:
Ihan mielenkiinnosta, mikä näyttö? Itsekin oon haaveillut moisesta.
Mulla on kotona Compaq V1100 ja käytän resoluutiota 1600x1200. Tokihan tuo vaatii paljon pöytätilaa, mutta rappusten alla syvyys ei ole ongelma :D Toivottavasti tuo vielä pelittää pitkään, kun ei millään raaskisi ostaa vastaavaan pystyvää lättyä.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Vellu sanoi:
1. Tarkista virransäästöominaisuudet (Mulla löytyi seuraavasti: hiiren oikealla näppäimellä desktopin päällä, properties, screen saver, power, power schemes, turn off hard disks)

2. Itse varmaan kokeilisin ensin jotain alkoholipitoista puhdistusainetta (tai vaihtoehtoisesti mietoa fairyliuosta). Tosin ei oo ollut miesmuistiin tarvetta puhdistaa tahmeaa pölyä mistään.
Ok. Kokeilenpa tuota, jos vaan saan systeemit irti repimättä. Tahmeudesta en tiedä, ehkä liian kosetea ilma, kun on "keittiökin" samassa huoneessa.

Ykkösongelma oli linuxissa, XP:stä en tiedä. Mut olihan sinne uus kerneli päivittyny, mut puuttui yks sen kanssa tarvittava paketti, jotta näytönohjain toimis ja oli siis ilman laitteistoa, joten kokeilen nyt tällä, ja vanhemmalla kernellillä josko poistuis. Mitään asetuksiahan en ole muutellut, tuo kernelin päivitys oli ainoa, mut onneks vanhat jää myös ja koneen käynnistyksessä voi aina valita mitä kerneliä käyttää, jos vaikka uusin ei toimiska.
 
Ylös